Anna-Liisa Hämeensalo

Etunimet: 
Anna-Liisa Kyllikki
Muut nimet: 
A. Sommer (muu nimi)
Kokoonpano: 
Syntymäaika: 
28.03.1913
Kuolinaika: 
20.07.1997
Kuolinpaikka: 
Helsinki

Biografia

Tanssija-koreografi, näyttelijä

Anna-Liisa Hämeensalo oli ”kevytohjelmaisen” Iloisen Teatterin ja revyyteatteri Punaisen Myllyn koreografi, joka suunnitteli tanssit myös muutamaan elokuvaan. Hän näytteli puolenkymmenessä elokuvassa; lähes kaikissa rooleissa hän tanssi.

Anna-Liisa Hämeensalo syntyi 1913. Hän aloitti tanssin opiskelun 15-vuotiaana legendaarisen balettimestarin George Gén johdolla oopperan balettikoulussa. Myöhemmin hän teki monia opintomatkoja Eurooppaan, ja 1960-luvulla hän kiersi Eurooppaa balettiryhmänsä kanssa.

Hämeensalo toimi vuodesta 1945 Iloisen Teatterin ja nimenmuutoksen jälkeen Punaisen Myllyn koreografina parikymmentä vuotta. Ossi Elstelän rinnalla hän oli myös keskeinen ohjelmistosuunnittelija ja organisaattori. Koreografina hän käytti myös nimeä A. Sommer.

Anna-Liisa Hämeensalon elokuvaura alkoi tanssijana Martin Söderhjelmin ja Kalle Rounin ohjaamassa Jäger-Filmin sittemmin tuhoutuneessa sukupuolivalistuselokuvassa Rakkautensa uhri (1945). Hämeensalon varsinainen näyttelijänura alkoi Valentin Vaalan elokuvasta Viikon tyttö (1946), jossa hän sihteeri Terttu Mökösenä koettaa kömpelöinkin keinoin iskeä kalasäilyketehtaan työnjohtajaa Antti Aholaa (Tauno Palo). Tertun ”kilpakosijana” on Raija Lehto (Lea Joutseno). Ei ole tietoa siitä, miksi Vaala kiinnitti Tertun rooliin juuri Anna-Liisa Hämeensalon – ehkä hän oli nähnyt tämän esiintyvän revyyssä ja päätti ottaa hänet puherooliin.

Anna-Liisa Hämeensalo suunnitteli tanssit elokuviin Vain laulajapoikia (1951, A. Sommerin nimellä), Nuoruus vauhdissa (1961) ja Tyttö ja hattu (1961). Vain laulajapoikia -elokuvassa oli tanssijoita Punaisen Myllyn baletista, ja koko tarina kuvaa Punaista Myllyä. Anna-Liisa Hämeensalo näytteli elokuvassa teräväkielistä puvustonhoitajaa Lyydiaa. Nuoruus vauhdissa -elokuvassa esiintyi ulkomainen Pacita Tomás Ballet, joka myös esitti kitarasäesteisen Pasodoblen. Pacita Tomásin vaiheet ovat jääneet tuntemattomiksi.

Useimmat Anna-Liisa Hämeensalon elokuvaosat liittyvät tanssiin. Elokuvassa Läpi usvan (1948) hän esitti tanssijatar Dollya. Tuottajan mukaan elokuvan pääteemana oli nuoren miehen taistelu juoppouspahetta vastaan. ”Paheellinen” oli myös Anna-Liisa Hämeensalon pöydällä esittämä tanssi, jota sensuuri saksi.

Ossi Elstelän ohjaamassa Kalle Aaltosen morsiamessa (1948) Anna-Liisa Hämeensalo näytteli mustaa prinsessaa (”neekeriprinsessaa”) ja tanssijaa aleksandrialaisessa ravintolassa. Elokuvassa esiintyi myös Punaisen Myllyn baletti. Kalle Aaltosen morsian kuvattiin kesällä 1948. Se oli ajankohtainen muutenkin, sillä tätä ”merimieshulluttelua” esitettiin Punaisessa Myllyssä kesäkuusta syyskuuhun 1948.

Anna-Liisa Hämeensalo kuoli 84-vuotiaana 1997 Helsingissä.

Kalevi Koukkunen
14.5.2017

Kirjallisuutta ja lähteitä

Jukka Pennanen & Kyösti Mutkala: Punainen Mylly – Tuo pahennusta herättävä teatteri. Helsinki: Multikustannus 2008, 35, 116–118, 250.

Suomen kansallisfilmografia 3. Helsinki: Painatuskeskus 1993.

Suomen kansallisfilmografia 4. Helsinki: VAPK-kustannus 1992.

Suomen kansallisfilmografia 6. Helsinki: VAPK-kustannus 1991.

Anna-Liisa Hämeensalo. Kuolinilmoitus. Helsingin Sanomat 3.8.1997.

Anna-Liisa Hämeensalo. Nekrologi (Jukka Pennanen). Helsingin Sanomat
5.8.1997.

Kari Uusitalon sähköpostiviesti 6.4.2016, Kalevi Koukkunen.

Juha Seitajärven sähköpostiviesti 17.5.2017, Kalevi Koukkunen.