record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_904467
|
title |
Trans-Siberia - Merkintöjä vankileireiltä
|
title_txtP |
Trans-Siberia - Merkintöjä vankileireiltä
|
title_alt |
Trans-Siberia
Trans-Siberia - Notes from Prison Camps
Trans-Siberia - Muistiinpanoja leireiltä
Siperia
|
title_full |
Trans-Siberia - Merkintöjä vankileireiltä
|
title_fullStr |
Trans-Siberia - Merkintöjä vankileireiltä
|
title_full_unstemmed |
Trans-Siberia - Merkintöjä vankileireiltä
|
title_short |
Trans-Siberia - Merkintöjä vankileireiltä
|
description |
Elokuvassa matkustetaan läpi Siperian junalla nro 2 Pietarista Vladivostokiin. Kuvausryhmän matka kesti 8 päivää, elokuvassa aika, jonka lävitse kuljetaan, on vuosikymmeniä. Teksti perustuu kahden vangin kirjeisiin ja muistiinpanoihin vankileiriltä. Ohjaaja-kertoja sanoo kahden ihmisen johdattaneen hänet matkalle Venäjän halki Siperiaan. Toinen heistä oli moskovalainen Andrei Sinjavski, joka joutui seitsemäksi vuodeksi vankileirille Siperiaan 1965. Sieltä hän kirjoitti elokuvan siteeraamia runollisia kirjeitä kahdesti kuukaudessa vaimolleen. Toinen oppaista oli Amalia Susi, inkeriläinen matematiikan opettaja, joka vietti Siperian vankileireillä 10 vuotta vuodesta 1942 lähtien. Hän kirjoitti suomeksi tarkkoja muistiinpanoja leirin arkipäivästä erilaisille kangaspaloille, lakanoille ja vaatteille. Ohjaaja tapasi Amalia Suden sisarentyttären Pietarissa: Tatjana Tigonen kerää muistitietoa Stalinin uhreista. Osaamatta suomea hän kirjoitti puhtaaksi tätinsä muistiinpanot, joista lukija esittää otteita. <br /><br />Junamatka Siperiaan alkaa kuvilla Moskovan esikaupunkialueelta. Sinjavski-sitaatti vertaa leirielämää kaukojunaan: ihmiset eivät halua ryhtyä hyödyllisiin töihin, koska heidän olemassaolonsa perusta on molemmissa hidas eteneminen päämäärään. Sinjavski muistuttaa, kuinka elämisen tulisi olla ajasta ja paikasta riippumatta tässä ja nyt, ei jonkin suorituksen jälkeen tulevaisuudessa.<br /><br />Kamera tallentaa näkymiä ravintolavaunusta, hyteistä ja matkustajista. Varhain aamulla juna viivähtää Sverdlovskin asemalla. "Meitä ajetaan leiriltä leirille", lukija siteeraa Amalia Suden muistiinpanoja karmivasta arjesta kylmän ja väsymyksen keskellä. Sinjavski-sitaatti pohtii ajantajun katoamista, muistiinpanot tehdään sisäisten liikahdusten mukaan, mikä tuottaa myös hauskoja hetkiä. "Olemme kaivoja, syviä lampia täynnä merkitystä. Leiri tekee ihmisestä säilykkeen. [- -] Ihmisen viimeinen edustusasunto on kasvot."<br /><br />Junan tullessa Taišetin asemalle kerrotaan Amalia Suden raskaasta matkasta uudelle leirille Marinskiin; yllättäen oli mahdollista lähettää kirje Ville-veljelle. "Ei tästä ajasta sovi livahtaa läpi, se pitää elää askel askeleelta, hitaasti ja raskaasti", Sinjavski kirjoittaa miettiessään, voisiko oloa lievittää ja lyhentää tuomiotaan, jos tyytyisi vain nukkumaan ja unohtamaan sen pois. "Eikö olekin outoa, että ihminen on täysin onnellinen unohtaessaan itsensä, kun hän ei enää kuulu itselleen. [- -] Onnellisimpina hetkinämme emme muista itseämme lainkaan. Häivymme omista silmistämme."<br /><br />Junakuvien ohessa Amalia Suden muistiinpanot kertovat, kuinka toiset vangit repivät palasiksi ruokaa salaa santsanneen. "Elämä on tärkeämpää kuin kuvittelimme", Sinjavski pohtii. "Maisema alkaa silmissäni vähitellen muistuttaa kulissia. [- -] Ja miten kauniiksi tämä sama maisema voi muuttua jos vain haluamme." <br /><br />Matkan jatkuessa Sinjavskin teksti pohdiskelee, kuinka erilaisilta radiosta soivat Siperiaa romantisoivat iskelmät kuulostavat leirin asukin näkökulmasta. Suden matka leiriltä leirille jatkui ja hän joutui kansallisuutensa vuoksi kovennetun kurin leirille väkivaltaisuudellaan kehuvien bandiittien seuraan. Sinjavski kirjoittaa leirin antaneen hänelle maksimaalisen vapauden tunteen, mitä hän tietää myöhemmin kaipaavansa. Ohjaaja kertoo kuinka Amalia Suden tarkoin piilotetut kankaat löytyivät vasta hänen kuolemansa jälkeen. Ratsiassa Sinjavskilta takavarikoitiin vihko, mutta hän sai toisilta vangeilta korvikkeeksi paksua oranssinväristä käärepaperia. Sille sai kirjoittaa leveästi, antaa kynän lentää. Vladivostokin merimaisemien avautuessa junan ikkunasta, lukija kertoo Sinjavskin pitäneen juuri ennen vapautumistaan leirin hitaasta rytmistä: "Olemassaolo avaa siniset silmänsä yhä enemmän ja enemmän. Olkoon sieluni tyyni ja puhdas." Vapautumisensa jälkeen Sinjavski tunsi olevansa elämän kemuihin unohtunut vainaja. "Ihmisten mielestä vainajien seurassa on tylsää."<br /><br />Ranskan kansalliskirjastossa näytetään dokumenttiohjelmaa, jossa vuonna 1973 Pariisiin muuttanut ja Sorbonnen yliopistossa kirjallisuutta opettanut Sinjavski kertoo Dostojevski-vaikutteistaan.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
|
topic |
henkilöhistoria
Sinjavski, Andrei (1925-1997)
Susi, Amalia (1898-1972)
junat
kirjeet
maisema
Siperia
päiväkirjat
rautatiet
vankileirit
|
url |
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/904467
|
thumbnail |
http://www.elonet.fi/tenho/media/219563_J1110063E0.jpg
|
author |
Kanerva Cederström
|
author_role |
d02
|
author_sort |
Kanerva Cederström
|
author2 |
Kanerva Cederström
Jyrki Arnikari
Pekko Pesonen
Ulla Simonen
Tomi Jarva
Hellevi Seiro
|
author2_role |
aus
cng
flm
sds
pmn
e01
|
author_corporate |
Kinotar Oy
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
|
author_corporate_role |
e10
fnd
|
geographic |
Suomi
|
genre |
henkilödokumentti
historiallinen dokumentti
yhteiskunnallinen dokumentti
dokumentti
|
format |
0/Video/
1/Video/Short/
|
spelling |
Trans-Siberia - Merkintöjä vankileireiltä
Trans-Siberia
Trans-Siberia - Notes from Prison Camps
Trans-Siberia - Muistiinpanoja leireiltä
Siperia
Suomi
1999
Kanerva Cederström
Lasse Saarinen
Jyrki Arnikari
Pekko Pesonen
Jussi Väntänen
Rostislav Aalto
Olli Korpiala
Maria Mass
Nataša Vassileva
Jaša Gordin
Anatoli Petrov
Tom Forsström
Tuija Kotamäki
Timo Nousiainen
Milja Ahola
Pirjo Koskelo
Ulla Simonen
Tomi Jarva
Hellevi Seiro
Kinotar Oy
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
Finn-Lab Oy
Timo Mänttäri
Tatjana Tigonen
Arkistoaineisto / esiintyjät: Andrei Sinjavski (kirjailija)
17.08.1999
Amsterdam, Alankomaat
Bergen, Norja
2000
Créteil, Ranska
Grimstad, Norja
Göteborg, Ruotsi
Krakova, Puola
Kööpenhamina, Tanska
Maarianhamina, Suomi
Olival Basto, Portugali
Serpa, Portugali
Sodankylä, Suomi
Tampere, Suomi
Uppsala, Ruotsi
Hot Springs (AR), Yhdysvallat
2001
Praha, Tšekki
03.09.1999
Helsinki: Andorra 2
Susanna Helke, Riikka Tanner, Appe Vanajas, Airi Leppänen, Vitali Manski, Reijo Nikkilä, Markus Leikola, Marja Pohjola/Kansallisarkisto, architecte Dominique Perrault/Bibliothèque Nationale de France, Riikka Kettunen/Suomen Matkatoimisto, Sanna Kultanen, Eetu Moustgaard, Irma Spelman
henkilöhistoria
Sinjavski, Andrei (1925-1997)
Susi, Amalia (1898-1972)
junat
kirjeet
maisema
päiväkirjat
rautatiet
vankileirit
Elokuvatuotannon laatutuki 2000: 100 000 mk
Elokuvassa matkustetaan läpi Siperian junalla nro 2 Pietarista Vladivostokiin. Kuvausryhmän matka kesti 8 päivää, elokuvassa aika, jonka lävitse kuljetaan, on vuosikymmeniä. Teksti perustuu kahden vangin kirjeisiin ja muistiinpanoihin vankileiriltä
Ohjaaja-kertoja sanoo kahden ihmisen johdattaneen hänet matkalle Venäjän halki Siperiaan. Toinen heistä oli moskovalainen Andrei Sinjavski, joka joutui seitsemäksi vuodeksi vankileirille Siperiaan 1965. Sieltä hän kirjoitti elokuvan siteeraamia runollisia kirjeitä kahdesti kuukaudessa vaimolleen. Toinen oppaista oli Amalia Susi, inkeriläinen matematiikan opettaja, joka vietti Siperian vankileireillä 10 vuotta vuodesta 1942 lähtien. Hän kirjoitti suomeksi tarkkoja muistiinpanoja leirin arkipäivästä erilaisille kangaspaloille, lakanoille ja vaatteille. Ohjaaja tapasi Amalia Suden sisarentyttären Pietarissa: Tatjana Tigonen kerää muistitietoa Stalinin uhreista. Osaamatta suomea hän kirjoitti puhtaaksi tätinsä muistiinpanot, joista lukija esittää otteita. <br /><br />Junamatka Siperiaan alkaa kuvilla Moskovan esikaupunkialueelta. Sinjavski-sitaatti vertaa leirielämää kaukojunaan: ihmiset eivät halua ryhtyä hyödyllisiin töihin, koska heidän olemassaolonsa perusta on molemmissa hidas eteneminen päämäärään. Sinjavski muistuttaa, kuinka elämisen tulisi olla ajasta ja paikasta riippumatta tässä ja nyt, ei jonkin suorituksen jälkeen tulevaisuudessa.<br /><br />Kamera tallentaa näkymiä ravintolavaunusta, hyteistä ja matkustajista. Varhain aamulla juna viivähtää Sverdlovskin asemalla. "Meitä ajetaan leiriltä leirille", lukija siteeraa Amalia Suden muistiinpanoja karmivasta arjesta kylmän ja väsymyksen keskellä. Sinjavski-sitaatti pohtii ajantajun katoamista, muistiinpanot tehdään sisäisten liikahdusten mukaan, mikä tuottaa myös hauskoja hetkiä. "Olemme kaivoja, syviä lampia täynnä merkitystä. Leiri tekee ihmisestä säilykkeen. [- -] Ihmisen viimeinen edustusasunto on kasvot."<br /><br />Junan tullessa Taišetin asemalle kerrotaan Amalia Suden raskaasta matkasta uudelle leirille Marinskiin; yllättäen oli mahdollista lähettää kirje Ville-veljelle. "Ei tästä ajasta sovi livahtaa läpi, se pitää elää askel askeleelta, hitaasti ja raskaasti", Sinjavski kirjoittaa miettiessään, voisiko oloa lievittää ja lyhentää tuomiotaan, jos tyytyisi vain nukkumaan ja unohtamaan sen pois. "Eikö olekin outoa, että ihminen on täysin onnellinen unohtaessaan itsensä, kun hän ei enää kuulu itselleen. [- -] Onnellisimpina hetkinämme emme muista itseämme lainkaan. Häivymme omista silmistämme."<br /><br />Junakuvien ohessa Amalia Suden muistiinpanot kertovat, kuinka toiset vangit repivät palasiksi ruokaa salaa santsanneen. "Elämä on tärkeämpää kuin kuvittelimme", Sinjavski pohtii. "Maisema alkaa silmissäni vähitellen muistuttaa kulissia. [- -] Ja miten kauniiksi tämä sama maisema voi muuttua jos vain haluamme." <br /><br />Matkan jatkuessa Sinjavskin teksti pohdiskelee, kuinka erilaisilta radiosta soivat Siperiaa romantisoivat iskelmät kuulostavat leirin asukin näkökulmasta. Suden matka leiriltä leirille jatkui ja hän joutui kansallisuutensa vuoksi kovennetun kurin leirille väkivaltaisuudellaan kehuvien bandiittien seuraan. Sinjavski kirjoittaa leirin antaneen hänelle maksimaalisen vapauden tunteen, mitä hän tietää myöhemmin kaipaavansa. Ohjaaja kertoo kuinka Amalia Suden tarkoin piilotetut kankaat löytyivät vasta hänen kuolemansa jälkeen. Ratsiassa Sinjavskilta takavarikoitiin vihko, mutta hän sai toisilta vangeilta korvikkeeksi paksua oranssinväristä käärepaperia. Sille sai kirjoittaa leveästi, antaa kynän lentää. Vladivostokin merimaisemien avautuessa junan ikkunasta, lukija kertoo Sinjavskin pitäneen juuri ennen vapautumistaan leirin hitaasta rytmistä: "Olemassaolo avaa siniset silmänsä yhä enemmän ja enemmän. Olkoon sieluni tyyni ja puhdas." Vapautumisensa jälkeen Sinjavski tunsi olevansa elämän kemuihin unohtunut vainaja. "Ihmisten mielestä vainajien seurassa on tylsää."<br /><br />Ranskan kansalliskirjastossa näytetään dokumenttiohjelmaa, jossa vuonna 1973 Pariisiin muuttanut ja Sorbonnen yliopistossa kirjallisuutta opettanut Sinjavski kertoo Dostojevski-vaikutteistaan.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
Elokuvan musiikki kuullaan Pekko Pesosen uudelleen miksaamina ja muokkaamina, usein kollaasimaisina koosteina. <br /><br />1. <I>Karangailyg kara hovaa (Dyngyldai)</i><br />Säv. trad., sov. Albert Kuvezin - Alexei Saaia<br />1) Yat-Kha (off, alkutekstit), 0' 50".<br />2) Yat-Kha (off), yht. 1' 25".<br />Levytys:<br />Yat-Kha; kokoelmalla <I>Yenisei-Punk</i>; Global Music Centre GMCD 9504, 1995.<br /><br />2. <I>Joululaulu</i><br />Säv. ja sov. CNCD<br />CNCD (off), 1' 35".<br />Levytys:<br />CNCD; kokoelmalla <I>Harmaa vyöhyke</i>; CNCD:n omakustanne, 2000.<br /><br />3. <I>Greg</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), yht. 3' 55".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Garden of Death - The Field of Six Destinies</i>; Dharmakustannus ORFB 121, 1999.<br /><br />4. <I>El Greco</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), yht. 2' 55".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Garden of Death - The Field of Six Destinies</i>; Dharmakustannus ORFB 121, 1999.<br /><br />5. <I>Vesitorni / Kaupunginsairaala</i><br />Säv. ja sov. Circle<br />Circle (off), yht. 3' 40".<br />Levytys:<br />Circle; kokoelmalla <I>Pori</i>; Metamorphos META-011 CD, 1998.<br /><br />6. <I>Seisomakatsomo</i><br />Säv. ja sov. Circle<br />Circle (off), yht. 3' 40".<br />Levytys:<br />Circle; kokoelmalla <I>Pori</i>; Metamorphos META-011 CD, 1998.<br /><br />7. <I>Of Five Colours</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), 0' 55".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Inner Galaxies</i>; Dharmakustannus ORFB 103, 1996. <br /><br />8. <I>Amitabha</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), 0' 50".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Amitayus</i>; Dharmakustannus ORFB 120, 1999.<br /><br />9. <I>Mirror on Forehead</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), 0' 55".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Tishya</i>; Dharmakustannus ORFB 113, 1998.<br /><br />10. <I>Kirkas tie</i><br />Säv. ja sov. CNCD<br />CNCD (off), 1' 35".<br />Levytys:<br />CNCD; kokoelmalla <I>Harmaa vyöhyke</i>; CNCD:n omakustanne, 2000.<br /><br />11. <I>Silent Darkness</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), 1' 05".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Inner Galaxies</i>; Dharmakustannus ORFB 103, 1996. <br /><br />12. <I>Kartano</i><br />Säv. ja sov. Circle<br />Circle (off), yht. 2' 15".<br />Levytys:<br />Circle; kokoelmalla <I>Pori</i>; Metamorphos META-011 CD, 1998.<br /><br />13. <I>Lay with the Sun and the Moon</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), 0' 25".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Karmapa</i>; Dharmakustannus ORFB 117, 1998.<br /><br />14. <I>Suurmäki</i><br />Säv. ja sov. CNCD<br />CNCD (off, lopputekstit), 2' 05".<br />Levytys:<br />CNCD; kokoelmalla <I>Harmaa vyöhyke</i>; CNCD:n omakustanne, 2000.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
dokumentti
"Kanerva Cederströmin käsikirjoittama, ohjaama ja leikkaama tunnin mittainen dokumenttielokuva <I>Trans-Siberia</i> kertoo junamatkan kuvauksen kautta gulagin, vankileirien historiaa", Pertti Lumirae (Demari 3.9.1999) avasi. "[- -] <I>Trans-Siberia</i> on myös henkilökohtainen elokuvallinen puhdistusmisriitti, joka on tekijän osalta välttämätön karistamaan viimeisetkin aikaisemmat oman poliittisen virhetulkinnan harhat. Tämä tekee <I>Trans-Siberia</i> -filmistä niin syvästi henkilökohtaisen ja samalla moni-ilmeisen: yksityinen ja yleinen kietoutuvat toisiinsa lukemattomin säikein."<br /><br />Helena Yläsen (Helsingin Sanomat Nyt 3.9.1999) mielestä juna "vie yhtä paljon maiseman ja nykyisyyden kuin menneitten sielujen halki. <I>Trans-Siberia</i> on upea esseistinen dokumentti. Junan jyskytys läpi synkeän historian on Jyrki Arnikarin kuvaamana hypnoottinen, traaginen ja kohottava kokemus."<br /><br />Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 3.9.1999) nosti hänkin esiin kuvauksen: "Näennäisen yhteenkuulumattomista aineksista Cederström on Jyrki Arnikarin kuvauksen avulla loihtinut hypnoottisen elokuvan, joka on kuin audiovisuaalista meditaatiota."<br /><br />Trygve Söderling (Ny Tid 8.10.1999) nosti esiin elokuvan painotuksen: "Betoning i <I>Trans-Siberia</i> ligger på 'trans': en suddig, melankolisk inre resa med massor av slow motion. Och det fungerar. Det får texten att stiga fram desto starkare - på samma sätt som lägrens nertoning av klädkoden lyfter från ansiktenas poesi, åtminstone i Sinjavskijs upplevelse. [- -] Här bör man säkert räkna in i ekvationen att texten skrevs i medvetande om att den kunde läsas, censureras, kanske betstraffas av myndigheterna. Det måste bidra till att Sinjavskij inte 'erkänner' jävligheterna. Ändå är det nog också frågan om en läggning, en äkta rysk intellektuells stoicism."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
Kanerva Cederströmin <I>Trans-Siberia</i> on käsikirjoituksen saatesanojen määrittelyn mukaan "henkilökohtainen matkaelokuva kauan piinanneen mielikuvan, Siperian, läpi". "Minulla on ollut olemassa kolme Siperiaa", Cederström jatkoi elokuvansa brosyyrissä. "Äitini isä oli meteorologi, joka kulki vuosisadan lopulla Siperian joilla. Olen kuullut lapsesta lähtien kertomuksia Siperiasta. Äitini haaveili koko elämänsä matkustavansa samoille paikoille, mutta äidin eläessä ne olivat kiellettyä aluetta. Nuorena minä uskoin neuvostopropagandan Siperiaan, luonnonrikkauksien ja työn sankaruuden luvattuun maahan. Vähitellen tietoisuuteeni alkoi muodostua kuva Vankileirien saaristosta, käsittämättömien ihmisuhrien ja kärsimysten maailmasta. Aloin odottaa keskustelua ja arviota tuosta historian mustasta aukosta, mutta eurooppalainen sivistyneistö ei jaksanut tai kyennyt siihen. Kaksi ihmistä johdatti minut matkalle Siperian muistiin: moskovalainen kirjailija Andrei Sinjavski ja suomalais-inkeriläinen matematiikan opettaja Amalia Susi. Molemmat viettivät vuosikausia Stalinin vankileireillä Siperiassa. Heidän kirjoituksensa veivät minut olemassaolon perimmäisten kysymysten äärelle." <I>Trans-Siberia</i> on omistettu ohjaajan äidin Eva Cederströmin ja nuoren ystävän Miska Aaltosen muistolle - jälkimmäisen oli määrä toimia elokuvan äänisuunnittelijana.<br /><br />Amalia Susi (1898-1972) tuomittiin kymmeneksi vuodeksi pakkotyöhön 1942. Sinjavskin (1925-1997) seitsenvuotinen vankeus alkoi 1965. Susi kirjoitti kokemuksensa kosmoskynällä erilaisille kankaille ja kankaanpalasille - esiliinoille, lakanoille, leningeille - jotka salakuljetettiin leireiltä ja jotka löytyivät vasta hänen kuolemansa jälkeen. Hän jatkoi merkintöjään myös vankileirituomion kärsittyään. Amalia Suden (o.s. Tiihonen) sisarentytär Tatjana Tigonen (Tiihonen), joka ei osannut suomea, jäljensi tekstit ja lahjoitti nämä "karttuunipäiväkirjat" Kansallisarkistoon 1992. Sinjavski sai kirjoittaa vaimolleen kaksi kertaa kuukaudessa, ja näiden kirjeiden pohjalta syntyi romaani <i>Golos iz hora</i> / <I>Kuorosta kohoaa ääni</i> (nimellä Abram Tertz; suom. 1979), joka ilmestyi 1973 Pariisissa, missä Sinjavski toimi 1990-luvulle saakka kirjallisuuden opettajana Sorbonnen yliopistossa.<br /><br /><I>Trans-Siberia</i> kuvattiin kahdessa jaksossa: toukokuussa 1998 otettiin Pariisi-kuvat ja saman vuoden syyskuussa, ruplan romahduksen aikaan, kuvattiin Venäjä-jaksot. Elokuva rakentuu suurimmaksi osaksi kahdeksan päivän junamatkalle Pietarista Vladivostokiin, läpi läntisen Venäjän ja Uralin takaisen Siperian. Kuvaukset tapahtuivat valtaosin tämän matkan kuluessa: junassa, junan ikkunoiden läpi ja asemilla. Junamatka toimii taustana, jota vasten kahden leirivangin muistot heijastuvat. Mottona Cederström käyttää Sinjavskin sanoja: "Psykologiselta kannalta muistuttaa leirielämä istumista kaukojunassa. Junan kulkua vastaa ajan kuluminen, joka pelkällä liikkeellään luo sen illuusion, että tyhjässä oleilemisessa on jotakin mieltä ja täytettä."<br /><br />Lopullisesti elokuvan muoto syntyi vasta leikkauspöydän ääressä, ja niin ikään äänimaailma rakennettiin lähes kokonaan uudelleen sataprosenttisen äänen käytön sijasta. Aluksi Cederström suunnitteli käyttävänsä myös dokumenttimateriaalia leireiltä, mutta luopui ajatuksesta, koska "se alkoi tuntua historian kuvittamiselta, osoittelevalta ja turhalta. Lisäksi arkistofilmille on tapahtunut kauhea inflaatio. Ne eivät ole enää sellaisia muistin arkeologisia palasia, joiden kohdalle pysähtyy ja ne vaikuttavat. Nyt ne ovat kivoja esteettisiä palasia." (Helsingin Sanomat 21.10.1999). Samaten Cederström päätti olla käyttämättä haastatteluja, joita hän oli tehnyt vankileireillä olleiden emigranttien kanssa. Yhdessä Airi Leppäsen kanssa hän teki aiheesta radio-ohjelman <I>Muistin arkistot</i>, johon hän haastatteli myös Tatjana Tigosta.<br /><br /><I>Trans-Siberia</i> sai ensi-iltansa elokuvateatteri Andorrassa 3.9.1999, ja televisiossa se nähtiin kahteen kertaan vielä samana syksynä. Elokuva palkittiin valtion laatutuella ja se kiersi lukuisilla festivaaleilla keräten kunniamaininnat Tampereelta ja Krakovasta - Münchenin festivaaleilta se jäi pois kopion katoamisen vuoksi. Kanerva Cederströmin seuraava dokumenttielokuva <I>Lost and Found</i> valmistui 2003, ja samana vuonna hänet nimitettiin dokumenttielokuvan professoriksi Taideteollisen korkeakoulun Elokuvataiteen osastolle.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
Venäjä: <br />Moskova: esikaupunkialue (<I>junamatka alkaa</i>)<br /><br />Sverdlovsk: rautatieasema (<I>aamuvarhainen rautatieasema</i>)<br /><br />Taišet: rautatieasema (<I>asemalaituri</i>)<br /><br />Vladivostok: satama (<I>rantalaiturit</i>)<br /><br />Ranska: <br />Pariisi: La Bibliothèque nationale de France (BnF) - site François-Mitterrand Quai François-Mauriac (<I>Tatjana Tigonen Ranskan kansalliskirjaston sisäpihalla</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
Venäjä: <br />Pietari: Venäjän etnografisen museon Siperia-sali Inzenernaja 1/4 (<I>Siperia-näyttely</i>), Tatjana Tigosen asunto (<I>Tatjana vieraineen pöydän ääressä, Tatjana kirjoittaa koneella</i>)<br /><br />junan hyttivaunu ja ravintolavaunu (<I>junan sisäkuvat</i>)<br /><br />Ranska: <br />Pariisi: L'Inathèque de France Ranskan kansalliskirjaston (BnF) site François-Mitterrandissa Quai François-Mauriacilla (<I>Sinjavski-dokumentin katselu, rullaportaat</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
Juna vei kuvausryhmän Pietarista halki Siperian Vladivostokiin ja matkalla kuvattiin maisemia ja rautatieasemia mm. Belešinossa, Jekaterinburgissa, Jaroslavlissa, Permissä, Barabinskissa, Novosibirskissä, Krasnojarskissa, Birobidzanissa, Vjazemskissa ja Ulan-Uldessa.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
|
main_date |
1999-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[1999-01-01 TO 1999-12-31]
|
search_daterange_mv |
[1999-01-01 TO 1999-12-31]
|
author_facet |
Kanerva Cederström
Jyrki Arnikari
Pekko Pesonen
Ulla Simonen
Tomi Jarva
Hellevi Seiro
Kinotar Oy
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
|
id |
kavi.elonet_elokuva_904467
|
is_hierarchy_id |
kavi.elonet_elokuva_904467
|
is_hierarchy_title |
Trans-Siberia - Merkintöjä vankileireiltä
|
first_indexed |
2017-04-11T11:55:18Z
|
last_indexed |
2023-12-01T08:55:21Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">904467</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>Trans-Siberia - Merkintöjä vankileireiltä</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Trans-Siberia</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="rinnakkaisnimi">alternative</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="swe">Trans-Siberia</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ruotsinkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="eng">Trans-Siberia - Notes from Prison Camps</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="englanninkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Trans-Siberia - Muistiinpanoja leireiltä</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="videolevitysnimi">unspecified</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Siperia</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Trans-Siberia</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="Orionin esityksessä käytetty nimi">unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>Trans-Siberia - Merkintöjä vankileireiltä</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference elokuva-valmistumisvuodenlahde="lopputeksti">1999</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Kanerva Cederström</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>107766</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuottaja" finna-activity-code="fmp">fmp</Activity><AgentName>Lasse Saarinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>128150</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="käsikirjoitus" finna-activity-code="aus">aus</Activity><AgentName>Kanerva Cederström</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>107766</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Jyrki Arnikari</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>131171</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Kanerva Cederström</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>107766</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänisuunnittelu" finna-activity-code="sds">sds</Activity><AgentName>Pekko Pesonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>744018</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kenttä-äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kenttä-äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="kenttä-äänitys">A99</Activity><AgentName>Pekko Pesonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>744018</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kenttä-äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kenttä-äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="kenttä-äänitys">A99</Activity><AgentName>Jussi Väntänen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>712855</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvauspäällikkö" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kuvauspäällikkö" elokuva-elotekija-tehtava="kuvauspäällikkö">A99</Activity><AgentName>Rostislav Aalto</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>161686</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kamera-assistentti" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kamera-assistentti" elokuva-elotekija-tehtava="kamera-assistentti">A99</Activity><AgentName>Olli Korpiala</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>265555</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="järjestäjä Venäjällä" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="järjestäjä Venäjällä" elokuva-elotekija-tehtava="järjestäjä Venäjällä">A99</Activity><AgentName>Maria Mass</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>919017</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="järjestäjä Venäjällä" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="järjestäjä Venäjällä" elokuva-elotekija-tehtava="järjestäjä Venäjällä">A99</Activity><AgentName>Nataša Vassileva</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>919018</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="järjestäjä Venäjällä" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="järjestäjä Venäjällä" elokuva-elotekija-tehtava="järjestäjä Venäjällä">A99</Activity><AgentName>Jaša Gordin</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>919019</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="järjestäjä Venäjällä" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="järjestäjä Venäjällä" elokuva-elotekija-tehtava="järjestäjä Venäjällä">A99</Activity><AgentName>Anatoli Petrov</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>919020</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="miksaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="miksaus" elokuva-elotekija-tehtava="miksaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="SES-Sound">Tom Forsström</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100541</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="negaleikkaaja" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="negaleikkaaja" elokuva-elotekija-tehtava="negaleikkaaja">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="Finn-Lab Oy">Tuija Kotamäki</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>264010</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="värimäärittely" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="värimäärittely" elokuva-elotekija-tehtava="värimäärittely">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="Finn-Lab Oy">Timo Nousiainen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>116498</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="graafikko" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="graafikko" elokuva-elotekija-tehtava="graafikko">A99</Activity><AgentName>Milja Ahola</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100220</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuotantosihteeri" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="tuotantosihteeri" elokuva-elotekija-tehtava="tuotantosihteeri">A99</Activity><AgentName>Pirjo Koskelo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>161243</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuotantopäällikkö" finna-activity-code="pmn">pmn</Activity><AgentName>Ulla Simonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>166265</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elonayttelija"><Activity finna-activity-code="E01">E01</Activity><AgentName elokuva-elonayttelija-rooli="lukija" elokuva-elonayttelija-selitys="Andrei Sinjavskin tekstit">Tomi Jarva</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>164374</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elonayttelija"><Activity finna-activity-code="E01">E01</Activity><AgentName elokuva-elonayttelija-rooli="lukija" elokuva-elonayttelija-selitys="Amalia Suden tekstit">Hellevi Seiro</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>236912</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="kertoja-ohjaaja">Kanerva Cederström</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>107766</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Kinotar Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>498771</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Petri Jokiranta" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="380 000 mk">Suomen elokuvasäätiö SES</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710032</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Raili Salmi" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="314 000 mk">AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710034</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Eila Werning" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="yhteistyö">Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710074</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-vuosi="1999" elokuva-elolevittaja-levitystapa="teatterilevitys">Kinotar Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>498771</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolaboratorio"><Activity finna-activity-code="A99" finna-activity-text="laboratorio" elokuva-elolaboratorio="laboratorio">A99</Activity><AgentName>Finn-Lab Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1006153</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="valokuvat" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="valokuvat" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="valokuvat">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Kanerva Cederström">Kanerva Cederström</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>107766</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="juliste" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="juliste" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="juliste">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Timo Mänttäri">Timo Mänttäri</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>159614</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Tatjana Tigonen" elokuva-elokreditoimatonesiintyja-maare="Amalia Suden sisarentytär">Tatjana Tigonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1263186</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="muutesiintyjat"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-muutesiintyjät">E99</Activity><AgentName>Arkistoaineisto / esiintyjät: Andrei Sinjavski (kirjailija)</AgentName></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="07.11.1999" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1" elokuva-elotelevisioesitys-katsojamaara="191 000">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="09.11.1999" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1" elokuva-elotelevisioesitys-katsojamaara="63 000">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="09.08.2003" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1" elokuva-elotelevisioesitys-katsojamaara="124 000">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastuselin="VET" elokuva-tarkastus-kopiolkm="1" elokuva-tarkastus-tarkastusnro="A-28051" elokuva-tarkastus-formaatti="35 mm" elokuva-tarkastus-pituus="1585 m" elokuva-tarkastus-kesto="58 min" elokuva-tarkastus-ikaraja="S" elokuva-tarkastus-tarkastamolaji="Dokumentti" elokuva-tarkastus-osalkm="3" elokuva-tarkastus-kuvakoko="laaja 1:1,85" elokuva-tarkastus-muuttiedot="Tarkastaja: Matti Paloheimo" elokuva-tarkastus-tarkastuttaja="Kinotar Oy">CEN</ProductionEventType><DateText>17.08.1999</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="International Documentary Film Festival Amsterdam">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Amsterdam, Alankomaat</RegionName></Region><DateText>1999</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Nordisk Panorama">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Bergen, Norja</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Festival International de Films de Femmes">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Créteil, Ranska</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Kortfilmfestivalen">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Grimstad, Norja</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Göteborg Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Göteborg, Ruotsi</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Krakova, Puola</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Kööpenhamina, Tanska</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Maarianhamina, Suomi</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Olival Basto, Portugali</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Serpa, Portugali</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Sodankylän elokuvajuhlat">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Sodankylä, Suomi</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Tampereen elokuvajuhlat">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Tampere, Suomi</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Uppsala, Ruotsi</RegionName></Region><DateText>2000</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Hot Springs Documentary Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Hot Springs (AR), Yhdysvallat</RegionName></Region><DateText>2001</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Praha, Tšekki</RegionName></Region><DateText>2001</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>03.09.1999</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Andorra 2</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kiitokset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_kiitokset>Susanna Helke, Riikka Tanner, Appe Vanajas, Airi Leppänen, Vitali Manski, Reijo Nikkilä, Markus Leikola, Marja Pohjola/Kansallisarkisto, architecte Dominique Perrault/Bibliothèque Nationale de France, Riikka Kettunen/Suomen Matkatoimisto, Sanna Kultanen, Eetu Moustgaard, Irma Spelman</elokuva_kiitokset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="teatterikopioidenlkm"><ProductionEventType elokuva-teatterikopioidenlkm="1">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="katsojaluku"><ProductionEventType elokuva-katsojaluku="100 (Kanerva Cederströmin arvio)">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>henkilöhistoria</Term><Term>Sinjavski, Andrei (1925-1997)</Term><Term>henkilöhistoria</Term><Term>Susi, Amalia (1898-1972)</Term><Term>junat</Term><Term>kirjeet</Term><Term>maisema</Term><Term>Siperia</Term><Term>päiväkirjat</Term><Term>rautatiet</Term><Term>vankileirit</Term></SubjectTerms><Award>Elokuvatuotannon laatutuki 2000: 100 000 mk.</Award><ContentDescription><DescriptionType>Synopsis</DescriptionType><DescriptionText>Elokuvassa matkustetaan läpi Siperian junalla nro 2 Pietarista Vladivostokiin. Kuvausryhmän matka kesti 8 päivää, elokuvassa aika, jonka lävitse kuljetaan, on vuosikymmeniä. Teksti perustuu kahden vangin kirjeisiin ja muistiinpanoihin vankileiriltä.</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText>Ohjaaja-kertoja sanoo kahden ihmisen johdattaneen hänet matkalle Venäjän halki Siperiaan. Toinen heistä oli moskovalainen Andrei Sinjavski, joka joutui seitsemäksi vuodeksi vankileirille Siperiaan 1965. Sieltä hän kirjoitti elokuvan siteeraamia runollisia kirjeitä kahdesti kuukaudessa vaimolleen. Toinen oppaista oli Amalia Susi, inkeriläinen matematiikan opettaja, joka vietti Siperian vankileireillä 10 vuotta vuodesta 1942 lähtien. Hän kirjoitti suomeksi tarkkoja muistiinpanoja leirin arkipäivästä erilaisille kangaspaloille, lakanoille ja vaatteille. Ohjaaja tapasi Amalia Suden sisarentyttären Pietarissa: Tatjana Tigonen kerää muistitietoa Stalinin uhreista. Osaamatta suomea hän kirjoitti puhtaaksi tätinsä muistiinpanot, joista lukija esittää otteita. <br /><br />Junamatka Siperiaan alkaa kuvilla Moskovan esikaupunkialueelta. Sinjavski-sitaatti vertaa leirielämää kaukojunaan: ihmiset eivät halua ryhtyä hyödyllisiin töihin, koska heidän olemassaolonsa perusta on molemmissa hidas eteneminen päämäärään. Sinjavski muistuttaa, kuinka elämisen tulisi olla ajasta ja paikasta riippumatta tässä ja nyt, ei jonkin suorituksen jälkeen tulevaisuudessa.<br /><br />Kamera tallentaa näkymiä ravintolavaunusta, hyteistä ja matkustajista. Varhain aamulla juna viivähtää Sverdlovskin asemalla. "Meitä ajetaan leiriltä leirille", lukija siteeraa Amalia Suden muistiinpanoja karmivasta arjesta kylmän ja väsymyksen keskellä. Sinjavski-sitaatti pohtii ajantajun katoamista, muistiinpanot tehdään sisäisten liikahdusten mukaan, mikä tuottaa myös hauskoja hetkiä. "Olemme kaivoja, syviä lampia täynnä merkitystä. Leiri tekee ihmisestä säilykkeen. [- -] Ihmisen viimeinen edustusasunto on kasvot."<br /><br />Junan tullessa Taišetin asemalle kerrotaan Amalia Suden raskaasta matkasta uudelle leirille Marinskiin; yllättäen oli mahdollista lähettää kirje Ville-veljelle. "Ei tästä ajasta sovi livahtaa läpi, se pitää elää askel askeleelta, hitaasti ja raskaasti", Sinjavski kirjoittaa miettiessään, voisiko oloa lievittää ja lyhentää tuomiotaan, jos tyytyisi vain nukkumaan ja unohtamaan sen pois. "Eikö olekin outoa, että ihminen on täysin onnellinen unohtaessaan itsensä, kun hän ei enää kuulu itselleen. [- -] Onnellisimpina hetkinämme emme muista itseämme lainkaan. Häivymme omista silmistämme."<br /><br />Junakuvien ohessa Amalia Suden muistiinpanot kertovat, kuinka toiset vangit repivät palasiksi ruokaa salaa santsanneen. "Elämä on tärkeämpää kuin kuvittelimme", Sinjavski pohtii. "Maisema alkaa silmissäni vähitellen muistuttaa kulissia. [- -] Ja miten kauniiksi tämä sama maisema voi muuttua jos vain haluamme." <br /><br />Matkan jatkuessa Sinjavskin teksti pohdiskelee, kuinka erilaisilta radiosta soivat Siperiaa romantisoivat iskelmät kuulostavat leirin asukin näkökulmasta. Suden matka leiriltä leirille jatkui ja hän joutui kansallisuutensa vuoksi kovennetun kurin leirille väkivaltaisuudellaan kehuvien bandiittien seuraan. Sinjavski kirjoittaa leirin antaneen hänelle maksimaalisen vapauden tunteen, mitä hän tietää myöhemmin kaipaavansa. Ohjaaja kertoo kuinka Amalia Suden tarkoin piilotetut kankaat löytyivät vasta hänen kuolemansa jälkeen. Ratsiassa Sinjavskilta takavarikoitiin vihko, mutta hän sai toisilta vangeilta korvikkeeksi paksua oranssinväristä käärepaperia. Sille sai kirjoittaa leveästi, antaa kynän lentää. Vladivostokin merimaisemien avautuessa junan ikkunasta, lukija kertoo Sinjavskin pitäneen juuri ennen vapautumistaan leirin hitaasta rytmistä: "Olemassaolo avaa siniset silmänsä yhä enemmän ja enemmän. Olkoon sieluni tyyni ja puhdas." Vapautumisensa jälkeen Sinjavski tunsi olevansa elämän kemuihin unohtunut vainaja. "Ihmisten mielestä vainajien seurassa on tylsää."<br /><br />Ranskan kansalliskirjastossa näytetään dokumenttiohjelmaa, jossa vuonna 1973 Pariisiin muuttanut ja Sorbonnen yliopistossa kirjallisuutta opettanut Sinjavski kertoo Dostojevski-vaikutteistaan.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="alkuperaisaihe"><ProductionEventType elokuva-alkuperaisaihe="Elokuvan sai inspiraationsa teoksista: Amalia Susi: "Karttuunipäiväkirjat". Kansallisarkisto. (julkaisematon päiväkirja) Abram Tertz (Andrei Sinjavski): Golos iz hora, Pariisi 1973 / Kuorosta kohoaa ääni. Suom. Maritta Pesonen, 1979. (romaani)">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="musiikki"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_musiikki>Elokuvan musiikki kuullaan Pekko Pesosen uudelleen miksaamina ja muokkaamina, usein kollaasimaisina koosteina. <br /><br />1. <I>Karangailyg kara hovaa (Dyngyldai)</i><br />Säv. trad., sov. Albert Kuvezin - Alexei Saaia<br />1) Yat-Kha (off, alkutekstit), 0' 50".<br />2) Yat-Kha (off), yht. 1' 25".<br />Levytys:<br />Yat-Kha; kokoelmalla <I>Yenisei-Punk</i>; Global Music Centre GMCD 9504, 1995.<br /><br />2. <I>Joululaulu</i><br />Säv. ja sov. CNCD<br />CNCD (off), 1' 35".<br />Levytys:<br />CNCD; kokoelmalla <I>Harmaa vyöhyke</i>; CNCD:n omakustanne, 2000.<br /><br />3. <I>Greg</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), yht. 3' 55".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Garden of Death - The Field of Six Destinies</i>; Dharmakustannus ORFB 121, 1999.<br /><br />4. <I>El Greco</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), yht. 2' 55".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Garden of Death - The Field of Six Destinies</i>; Dharmakustannus ORFB 121, 1999.<br /><br />5. <I>Vesitorni / Kaupunginsairaala</i><br />Säv. ja sov. Circle<br />Circle (off), yht. 3' 40".<br />Levytys:<br />Circle; kokoelmalla <I>Pori</i>; Metamorphos META-011 CD, 1998.<br /><br />6. <I>Seisomakatsomo</i><br />Säv. ja sov. Circle<br />Circle (off), yht. 3' 40".<br />Levytys:<br />Circle; kokoelmalla <I>Pori</i>; Metamorphos META-011 CD, 1998.<br /><br />7. <I>Of Five Colours</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), 0' 55".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Inner Galaxies</i>; Dharmakustannus ORFB 103, 1996. <br /><br />8. <I>Amitabha</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), 0' 50".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Amitayus</i>; Dharmakustannus ORFB 120, 1999.<br /><br />9. <I>Mirror on Forehead</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), 0' 55".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Tishya</i>; Dharmakustannus ORFB 113, 1998.<br /><br />10. <I>Kirkas tie</i><br />Säv. ja sov. CNCD<br />CNCD (off), 1' 35".<br />Levytys:<br />CNCD; kokoelmalla <I>Harmaa vyöhyke</i>; CNCD:n omakustanne, 2000.<br /><br />11. <I>Silent Darkness</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), 1' 05".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Inner Galaxies</i>; Dharmakustannus ORFB 103, 1996. <br /><br />12. <I>Kartano</i><br />Säv. ja sov. Circle<br />Circle (off), yht. 2' 15".<br />Levytys:<br />Circle; kokoelmalla <I>Pori</i>; Metamorphos META-011 CD, 1998.<br /><br />13. <I>Lay with the Sun and the Moon</i><br />Säv. ja sov. Pekka Airaksinen<br />Pekka Airaksinen, soitto ja sämpläys (off), 0' 25".<br />Levytys:<br />Pekka Airaksinen; kokoelmalla <I>Karmapa</i>; Dharmakustannus ORFB 117, 1998.<br /><br />14. <I>Suurmäki</i><br />Säv. ja sov. CNCD<br />CNCD (off, lopputekstit), 2' 05".<br />Levytys:<br />CNCD; kokoelmalla <I>Harmaa vyöhyke</i>; CNCD:n omakustanne, 2000.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></elokuva_musiikki></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>dokumentti</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="henkilödokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="historiallinen dokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="yhteiskunnallinen dokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio>"Kanerva Cederströmin käsikirjoittama, ohjaama ja leikkaama tunnin mittainen dokumenttielokuva <I>Trans-Siberia</i> kertoo junamatkan kuvauksen kautta gulagin, vankileirien historiaa", Pertti Lumirae (Demari 3.9.1999) avasi. "[- -] <I>Trans-Siberia</i> on myös henkilökohtainen elokuvallinen puhdistusmisriitti, joka on tekijän osalta välttämätön karistamaan viimeisetkin aikaisemmat oman poliittisen virhetulkinnan harhat. Tämä tekee <I>Trans-Siberia</i> -filmistä niin syvästi henkilökohtaisen ja samalla moni-ilmeisen: yksityinen ja yleinen kietoutuvat toisiinsa lukemattomin säikein."<br /><br />Helena Yläsen (Helsingin Sanomat Nyt 3.9.1999) mielestä juna "vie yhtä paljon maiseman ja nykyisyyden kuin menneitten sielujen halki. <I>Trans-Siberia</i> on upea esseistinen dokumentti. Junan jyskytys läpi synkeän historian on Jyrki Arnikarin kuvaamana hypnoottinen, traaginen ja kohottava kokemus."<br /><br />Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 3.9.1999) nosti hänkin esiin kuvauksen: "Näennäisen yhteenkuulumattomista aineksista Cederström on Jyrki Arnikarin kuvauksen avulla loihtinut hypnoottisen elokuvan, joka on kuin audiovisuaalista meditaatiota."<br /><br />Trygve Söderling (Ny Tid 8.10.1999) nosti esiin elokuvan painotuksen: "Betoning i <I>Trans-Siberia</i> ligger på 'trans': en suddig, melankolisk inre resa med massor av slow motion. Och det fungerar. Det får texten att stiga fram desto starkare - på samma sätt som lägrens nertoning av klädkoden lyfter från ansiktenas poesi, åtminstone i Sinjavskijs upplevelse. [- -] Här bör man säkert räkna in i ekvationen att texten skrevs i medvetande om att den kunde läsas, censureras, kanske betstraffas av myndigheterna. Det måste bidra till att Sinjavskij inte 'erkänner' jävligheterna. Ändå är det nog också frågan om en läggning, en äkta rysk intellektuells stoicism."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset>Kanerva Cederströmin <I>Trans-Siberia</i> on käsikirjoituksen saatesanojen määrittelyn mukaan "henkilökohtainen matkaelokuva kauan piinanneen mielikuvan, Siperian, läpi". "Minulla on ollut olemassa kolme Siperiaa", Cederström jatkoi elokuvansa brosyyrissä. "Äitini isä oli meteorologi, joka kulki vuosisadan lopulla Siperian joilla. Olen kuullut lapsesta lähtien kertomuksia Siperiasta. Äitini haaveili koko elämänsä matkustavansa samoille paikoille, mutta äidin eläessä ne olivat kiellettyä aluetta. Nuorena minä uskoin neuvostopropagandan Siperiaan, luonnonrikkauksien ja työn sankaruuden luvattuun maahan. Vähitellen tietoisuuteeni alkoi muodostua kuva Vankileirien saaristosta, käsittämättömien ihmisuhrien ja kärsimysten maailmasta. Aloin odottaa keskustelua ja arviota tuosta historian mustasta aukosta, mutta eurooppalainen sivistyneistö ei jaksanut tai kyennyt siihen. Kaksi ihmistä johdatti minut matkalle Siperian muistiin: moskovalainen kirjailija Andrei Sinjavski ja suomalais-inkeriläinen matematiikan opettaja Amalia Susi. Molemmat viettivät vuosikausia Stalinin vankileireillä Siperiassa. Heidän kirjoituksensa veivät minut olemassaolon perimmäisten kysymysten äärelle." <I>Trans-Siberia</i> on omistettu ohjaajan äidin Eva Cederströmin ja nuoren ystävän Miska Aaltosen muistolle - jälkimmäisen oli määrä toimia elokuvan äänisuunnittelijana.<br /><br />Amalia Susi (1898-1972) tuomittiin kymmeneksi vuodeksi pakkotyöhön 1942. Sinjavskin (1925-1997) seitsenvuotinen vankeus alkoi 1965. Susi kirjoitti kokemuksensa kosmoskynällä erilaisille kankaille ja kankaanpalasille - esiliinoille, lakanoille, leningeille - jotka salakuljetettiin leireiltä ja jotka löytyivät vasta hänen kuolemansa jälkeen. Hän jatkoi merkintöjään myös vankileirituomion kärsittyään. Amalia Suden (o.s. Tiihonen) sisarentytär Tatjana Tigonen (Tiihonen), joka ei osannut suomea, jäljensi tekstit ja lahjoitti nämä "karttuunipäiväkirjat" Kansallisarkistoon 1992. Sinjavski sai kirjoittaa vaimolleen kaksi kertaa kuukaudessa, ja näiden kirjeiden pohjalta syntyi romaani <i>Golos iz hora</i> / <I>Kuorosta kohoaa ääni</i> (nimellä Abram Tertz; suom. 1979), joka ilmestyi 1973 Pariisissa, missä Sinjavski toimi 1990-luvulle saakka kirjallisuuden opettajana Sorbonnen yliopistossa.<br /><br /><I>Trans-Siberia</i> kuvattiin kahdessa jaksossa: toukokuussa 1998 otettiin Pariisi-kuvat ja saman vuoden syyskuussa, ruplan romahduksen aikaan, kuvattiin Venäjä-jaksot. Elokuva rakentuu suurimmaksi osaksi kahdeksan päivän junamatkalle Pietarista Vladivostokiin, läpi läntisen Venäjän ja Uralin takaisen Siperian. Kuvaukset tapahtuivat valtaosin tämän matkan kuluessa: junassa, junan ikkunoiden läpi ja asemilla. Junamatka toimii taustana, jota vasten kahden leirivangin muistot heijastuvat. Mottona Cederström käyttää Sinjavskin sanoja: "Psykologiselta kannalta muistuttaa leirielämä istumista kaukojunassa. Junan kulkua vastaa ajan kuluminen, joka pelkällä liikkeellään luo sen illuusion, että tyhjässä oleilemisessa on jotakin mieltä ja täytettä."<br /><br />Lopullisesti elokuvan muoto syntyi vasta leikkauspöydän ääressä, ja niin ikään äänimaailma rakennettiin lähes kokonaan uudelleen sataprosenttisen äänen käytön sijasta. Aluksi Cederström suunnitteli käyttävänsä myös dokumenttimateriaalia leireiltä, mutta luopui ajatuksesta, koska "se alkoi tuntua historian kuvittamiselta, osoittelevalta ja turhalta. Lisäksi arkistofilmille on tapahtunut kauhea inflaatio. Ne eivät ole enää sellaisia muistin arkeologisia palasia, joiden kohdalle pysähtyy ja ne vaikuttavat. Nyt ne ovat kivoja esteettisiä palasia." (Helsingin Sanomat 21.10.1999). Samaten Cederström päätti olla käyttämättä haastatteluja, joita hän oli tehnyt vankileireillä olleiden emigranttien kanssa. Yhdessä Airi Leppäsen kanssa hän teki aiheesta radio-ohjelman <I>Muistin arkistot</i>, johon hän haastatteli myös Tatjana Tigosta.<br /><br /><I>Trans-Siberia</i> sai ensi-iltansa elokuvateatteri Andorrassa 3.9.1999, ja televisiossa se nähtiin kahteen kertaan vielä samana syksynä. Elokuva palkittiin valtion laatutuella ja se kiersi lukuisilla festivaaleilla keräten kunniamaininnat Tampereelta ja Krakovasta - Münchenin festivaaleilta se jäi pois kopion katoamisen vuoksi. Kanerva Cederströmin seuraava dokumenttielokuva <I>Lost and Found</i> valmistui 2003, ja samana vuonna hänet nimitettiin dokumenttielokuvan professoriksi Taideteollisen korkeakoulun Elokuvataiteen osastolle.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="1999/17">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kuvausaika"><ProductionEventType elokuva-kuvausaika="17.5. (Pariisi), 14. - 24.9.1998<p><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ulkokuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_ulkokuvat>Venäjä: <br />Moskova: esikaupunkialue (<I>junamatka alkaa</i>)<br /><br />Sverdlovsk: rautatieasema (<I>aamuvarhainen rautatieasema</i>)<br /><br />Taišet: rautatieasema (<I>asemalaituri</i>)<br /><br />Vladivostok: satama (<I>rantalaiturit</i>)<br /><br />Ranska: <br />Pariisi: La Bibliothèque nationale de France (BnF) - site François-Mitterrand Quai François-Mauriac (<I>Tatjana Tigonen Ranskan kansalliskirjaston sisäpihalla</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></elokuva_ulkokuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="sisakuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_sisakuvat>Venäjä: <br />Pietari: Venäjän etnografisen museon Siperia-sali Inzenernaja 1/4 (<I>Siperia-näyttely</i>), Tatjana Tigosen asunto (<I>Tatjana vieraineen pöydän ääressä, Tatjana kirjoittaa koneella</i>)<br /><br />junan hyttivaunu ja ravintolavaunu (<I>junan sisäkuvat</i>)<br /><br />Ranska: <br />Pariisi: L'Inathèque de France Ranskan kansalliskirjaston (BnF) site François-Mitterrandissa Quai François-Mauriacilla (<I>Sinjavski-dokumentin katselu, rullaportaat</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></elokuva_sisakuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kuvauspaikkahuomautus"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_kuvauspaikkahuomautus>Juna vei kuvausryhmän Pietarista halki Siperian Vladivostokiin ja matkalla kuvattiin maisemia ja rautatieasemia mm. Belešinossa, Jekaterinburgissa, Jaroslavlissa, Permissä, Barabinskissa, Novosibirskissä, Krasnojarskissa, Birobidzanissa, Vjazemskissa ja Ulan-Uldessa.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></elokuva_kuvauspaikkahuomautus></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="arkistoaineisto"><ProductionEventType elokuva-arkistoaineisto="Tietokoneen monitorista nähdään katkelma ranskalaista dokumenttiohjelmaa <i>Le salon littéraire de l'Europe: le débat</i> (1991) Andrei Sinjavskista.<br /><br />Amalia Suden muistiinpanomerkinnät on kuvattu Kansallisarkistossa Helsingissä. <br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="väri" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-alkupaanijarjestelma="Dolby SR" elokuva-kuvasuhde="1,85:1" elokuva-alkupkesto="58 min" elokuva-laji1fin="lyhyt" elokuva-tuotantokustannukset="1 053 635 mk" elokuva-muut_tekniset_tiedot="Äänitysstudio: Suomen elokuvasäätiö / SES-Sound (Lähde: SKF 12)">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">904467</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">219563</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>219563_J1110063E0.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="J" kuva-kuvateksti="Suunnittelija: Timo Mänttäri" kuva-kuvakoko="542385">-1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>219563_J1110063E0.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>904467</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>904467</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/904467" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/219563_J1110063E0.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">219563</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
1999
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
Sinjavski, Andrei (1925-1997)
Siperia
Susi, Amalia (1898-1972)
henkilöhistoria
junat
kirjeet
maisema
päiväkirjat
rautatiet
vankileirit
|
genre_facet |
dokumentti
henkilödokumentti
historiallinen dokumentti
yhteiskunnallinen dokumentti
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT cederströmkanerva transsiberiamerkintöjävankileireiltä
|
geographic_facet |
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100220
kavi.elonet_henkilo_100541
kavi.elonet_henkilo_107766
kavi.elonet_henkilo_116498
kavi.elonet_henkilo_1263186
kavi.elonet_henkilo_128150
kavi.elonet_henkilo_131171
kavi.elonet_henkilo_159614
kavi.elonet_henkilo_161243
kavi.elonet_henkilo_161686
kavi.elonet_henkilo_164374
kavi.elonet_henkilo_166265
kavi.elonet_henkilo_236912
kavi.elonet_henkilo_264010
kavi.elonet_henkilo_265555
kavi.elonet_henkilo_712855
kavi.elonet_henkilo_744018
kavi.elonet_henkilo_919017
kavi.elonet_henkilo_919018
kavi.elonet_henkilo_919019
kavi.elonet_henkilo_919020
kavi.elonet_yhtio_1006153
kavi.elonet_yhtio_498771
kavi.elonet_yhtio_710032
kavi.elonet_yhtio_710034
kavi.elonet_yhtio_710074
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100220###graafikko
kavi.elonet_henkilo_100541###miksaus
kavi.elonet_henkilo_107766###aus
kavi.elonet_henkilo_107766###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_107766###drt
kavi.elonet_henkilo_107766###flm
kavi.elonet_henkilo_107766###valokuvat
kavi.elonet_henkilo_116498###värimäärittely
kavi.elonet_henkilo_1263186###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_128150###fmp
kavi.elonet_henkilo_131171###cng
kavi.elonet_henkilo_159614###juliste
kavi.elonet_henkilo_161243###tuotantosihteeri
kavi.elonet_henkilo_161686###kuvauspäällikkö
kavi.elonet_henkilo_164374###act
kavi.elonet_henkilo_166265###pmn
kavi.elonet_henkilo_236912###act
kavi.elonet_henkilo_264010###negaleikkaaja
kavi.elonet_henkilo_265555###kamera-assistentti
kavi.elonet_henkilo_712855###kenttä-äänitys
kavi.elonet_henkilo_744018###kenttä-äänitys
kavi.elonet_henkilo_744018###sds
kavi.elonet_henkilo_919017###järjestäjä Venäjällä
kavi.elonet_henkilo_919018###järjestäjä Venäjällä
kavi.elonet_henkilo_919019###järjestäjä Venäjällä
kavi.elonet_henkilo_919020###järjestäjä Venäjällä
kavi.elonet_yhtio_1006153###laboratorio
kavi.elonet_yhtio_498771###fds
kavi.elonet_yhtio_498771###fmp
kavi.elonet_yhtio_710032###fnd
kavi.elonet_yhtio_710034###fnd
kavi.elonet_yhtio_710074###fnd
|
main_date_str |
1999
|
title_sort |
trans siberia merkintöjä vankileireiltä
|
format_ext_str_mv |
0/Image/
0/Video/
1/Image/Image/
1/Video/Short/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1797240808965931008
|