record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_169717
|
title |
Atman
|
title_txtP |
Atman
|
title_alt |
Ātman
Atman – sjælen
Athma
Ganges, taivaan joki
Ganges, der heilige Fluß
Ganges, The River of Heaven
|
title_full |
Atman
|
title_fullStr |
Atman
|
title_full_unstemmed |
Atman
|
title_short |
Atman
|
description |
Pirjo Honkasalon Intiassa kuvaama pitkä dokumenttielokuva <i>Atman</i> kertoo kahden rajasthanilaisen veljeksen 6000 kilometrin pituisesta pyhiinvaellusmatkasta Himalajan vuoristoon pyhän Ganges-virran alkulähteille. Miljoonan ihmisen hindulaisen juhlan jälkeen matkataan Varanasiin, Kalkuttaan ja Haridwarin kaupunkiin Himalajalle. Pääosassa on jaloistaan halvaantunut Jamana Lal, syvästi uskonnollinen hindu. Vaibhav Arekar esittää intialaisen temppelitanssin. Vaikeasti vammautunut Jamana Lal Balai kertoo äitinsä poismenosta. Äidin tuhka on sirotettava pyhään Ganges-jokeen. Siksi Jamana Lal aikoo pyhiinvaellusretkelle. <br /><br /><i>GANGA YATRA</i> <br /><i>Suuri pyhiinvaellus</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja hänen veljensä Gisu Lal perheineen lähtevät Ganga Yatra -pyhiinvaellukselle ja kulkevat yli 6000 kilometrin matkan Ganges-joen suulta Himalajalle. He kantavat matkan rasitukset kunnioittaakseen kuolleen äitinsä muistoa.</i><br /><br />Matkalla Kalkutasta Varanasiin Jamana Lal kertoo olevansa 35-vuotias ja tekevänsä pyhiinvaelluksen äitinsä vuoksi. Varanasissa Jamana Lal puhdistautuu Gangesissa. Hän kertoo olevansa yksinäinen omassa kylässään, mutta matkalla seuraa ei puutu, sillä hän pitää veljensä lapsista, jotka kuitenkin pelkäävät hänen silmiään.<br /><br />Pyhän kaupungin Tarapitin keskustassa Jamana Lalin veli Gisu Lal Balai kantaa hänet basaarin halki.<br /><br /><i>KARMA</i> <br /><i>Ennalta määrätty polku</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lalin perhe saapuu Sagarin saarelle, jossa Ganges-joki yhtyy mereen. Yhden päivän aikana saarelle kokoontuu toista miljoonaa pyhiinvaeltajaa. Yksi heistä on nainen nimeltä Shanta, kolmen lapsen äiti ja Jamana Lalin kohtalo.</i><br /><br />Viisivuotiaana jaloistaan halvaantunut Jamana Lal kertoo, että äidin mielestä paha silmä aiheutti hänen vammautumisensa. Vierailu Chatla Matan temppeliin paransi hänet osin, vain jalat jäivät halvaantuneiksi. <br /><br />Pyhiinvaeltajat tulevat Ganga Sagarin uskonnolliseen juhlaan, jossa rukoillaan ja lauletaan. Pyhiinvaeltajat peseytyvät Gangesissa ja jumalille uhrataan suitsukkeita. Shanta sanoo, että hänen oikea nimensä on Ganges.<br /><br /><i>MOKSA</i> <br /><i>Jälleensyntymästä vapautuminen</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal matkustaa Varanasiin, Hindustanin pyhimpään kaupunkiin. Joka siellä kuolee pääsee taivaaseen. Varanasissa Ganges-joen henki asettuu Jamana Lalin ruumiiseen kahdesti.</i> <br /><i>Tätä ennen Jamana Lal matkustaa suuren Kalkutan kaupungin halki.</i><br /><br />Kalkutan keskustassa Jamana Lal ihmettelee kaupungin liikenneruuhkaa. Nawadvipissä matkaa tehdään veneellä. Jamana Lal käy Shivan temppelissä. Venematkalla ohitetaan monia temppeleitä ja peseytymispaikkoja. Jamana Lal pohtii ruumiin ja sielun yhteyttä katsellessaan rannan rituaaleja. Hän miettii mitä teki väärin edellisessä elämässään, että sai ruumiin, joka on hänelle vankila. Vedessä kelluvia ruumiita ohitettaessa Jamana Lal kertoo Gangesin olevan puhdas ja pyhä.<br /><br />Veneessä Jamana Lal kokee joen hengen valtaavan sielunsa. Kohtauksen mentyä ohi hän sanoo, että hänen sisällään oli kuuma möhkäle. Shanta sanoo hänen kohdanneen äiti Gangesin hengen.<br /><br />Allahabadin basaarissa Jamana Lal pyytää saada katsoa Shivan patsasta. Shanta on ostanut Bhole Papan ja Sankaren patsaan temppelistä, mikä antaa aiheen ylistää Shivaa.<br /><br /><i>PINDA</i> <br /><i>Kukkauhri kuolleen sukulaisen sielulle</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja hänen veljensä Gisu Lal matkaavat kohti Haridwarin pyhää kaupunkia, johon Himalajan puhdistavat vedet laskevat. Tänne he tuovat äitinsä luut, ajelevat päänsä ja suorittavat kukkauhrin joella.</i><br /><br />Jamana Lal kertoo kuinka hänen veljensä kerran pieksi hänet. Sen jälkeen hän lähti kylästä rautatieasemalle ja katosi kahdeksi kuukaudeksi. Jamana Lalin mukaan hänen veljensä tappelee kaikkien kanssa.<br /><br />Haridwariin matkustetaan täpötäydessä junassa, jossa saarnataan muslimeja vastaan. Jamana Lal kertoo kuinka hän suuttuessaan tulee sokeaksi raivosta. Haridwarissa Hylättyjen leskien talossa hän paheksuu lapsia, jotka hylkäävät äitinsä isän kuoleman jälkeen, ja sanoo oman äitinsa kuolleen onnellisena. Haridwarissa peseydytään kylmässä Gangesin vedessä ja uhrataan ruokaa Vishnulle. Äiti Gangesia tervehditään soihduilla ja veteen laskettavilla palavilla lyhdyillä. Illat sujuvat rytmikkään musiikin parissa. Jamana Lal kertoo muistelevansa äitiään kerran pari kuukaudessa.<br /><br /><i>DARSANA</i> <br /><i>Jumalia tervehtimässä</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal herää ja huomaa, että hänen veljensä Gisu Lal perheineen on kadonnut. Nyt hän on yksin Shantan kanssa. Heitä pelottaa matkan jatkaminen kohti Himalajan lumisia huippuja. Juuri täällä joki virtasi taivaasta Shiva-jumalan hiuksille.</i><br /><br />Jamana Lal ja Shanta pohtivat matkan jatkamista ja Shanta kertoo antaneensa jumalalle lupauksen, ettei hän jätä Jamana Lalia.<br /><br />Matka Himalajan vuoristoon tehdään junalla. Jamana tietää nyt, että hän oli pari Shantan kanssa jo ennen syntymäänsä. Shanta on huolissaan rahasta, mutta Jamana Lal sanoo veljen jättäneen rahaa. Jumalan tahdosta he jatkavat matkaa.<br /><br />Himalajalla kosken ja vuoristopuron äärellä Jamana Lal ja Shanta kuuntelevat gurun puheita. Jamana Lal kylpee kuumassa lähteessä Panditji-gurun ohjeiden mukaisesti. Jamana Lal ja Shanta uhraavat Gangesin kivikkoisella rannalla.<br /><br /><i>ATMAN</i> <br /><i>Sielu</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja Shanta saapuvat pyhiinvaelluksensa päätepisteeseen. Yhdessä he tutkiskelevat sielujaan.</i><br /><br />Shanta toteaa, että hän ja Jamana Lal ovat surullisia sieluja molemmat, mutta yhdessä on hyvä olla. Shanta on ylpeä siitä, että pyhiinvaellusmatka on tehty.<br /><br /><i>GANGA JAL</i> <br /><i>Pyhän veden jakaminen</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja Shanta palaavat Jamana Lalin kotikylään Rajahstaniin. Pyhiinvaelluksen merkitys lunastuu vasta kun he jakavat Pyhän Ganges-joen vettä kyläläisille. Tätä ennen Jamana Lalin on kuitenkin käytävä erämaassa oman gurunsa luona.</i><br /><br />Jamana Lal kertoo gurulleen matkastaan ja siitä, kuinka tuli tyytyväiseksi. Kuudestatoista ihmisestä vain hän jatkoi loppuun asti Shanta rinnallaan. Molemmat korostavat Shantan puhdassydämisyyttä ja guru uskoo Shantan pysyvän Jamana Lalin rinnalla.<br /><br />Shanta lukee Jamana Lalin tulevaisuutta hänen kädestään ja hymyilee. Heidät otetaan Jamana Lalin kotona hyvin vastaan. Shanta jakaa kyläjuhlien aikana Gangesin pyhää vettä.<br /><br />Lopuksi Vaibhav Arekar esittää intialaisen tanssin temppelissä.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
|
topic |
kaupunkikuva
Kalkutta
musiikki
intialainen musiikki
pyhiinvaellukset
pyhyys
rituaalit
tanssi
itämainen tanssi
uskonnot
hindulaisuus
|
url |
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/169717
|
thumbnail |
http://www.elonet.fi/tenho/media/219637_J1218935E0.jpg
|
author |
Pirjo Honkasalo
Kanak Rele
|
author_role |
d02
chr
|
author_sort |
Pirjo Honkasalo
|
author2 |
Pirjo Honkasalo
Martti Turunen
Christine Hafner
Eero Ojanen
K. Sivaramakrishnan
Ambica Vishwanath
V. Murugan
C. R. Krishnan
Mani Narayan
Saiduddin Dagar
Roland Weese
Kanak Rele
|
author2_role |
aus
cng
sds
flm
mus
pmn
chr
|
author_corporate |
Bayerischer Rundfunk
Baabeli Ky
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
Media Investment Club (Media Programme of the European Union)
|
author_corporate_role |
e10
fnd
|
geographic |
Saksa
Suomi
|
genre |
uskonnollinen dokumentti
dokumentti
|
format |
0/Video/
1/Video/Feature/
|
spelling |
Atman
Ātman
Atman – sjælen
Athma
Ganges, taivaan joki
Ganges, der heilige Fluß
Ganges, The River of Heaven
Saksa
Suomi
1996
Pirjo Honkasalo
Walter Flemmer
Patrick Hörl
Marita Hällfors
Mart Otsa
Martti Turunen
Bernd Decker
Christine Hafner
Eero Ojanen
K. Sivaramakrishnan
Ambica Vishwanath
V. Murugan
C. R. Krishnan
Mani Narayan
Saiduddin Dagar
Ilona Claas
Olavi Rinne
Farzaan Wadia
K. N. Nambiar
Mahesh Kodiyal
Roland Weese
Oy Yleisradio Ab
Jamana Lal Balai
Gisu Lal Balai
Shanta Bai
Vaibhav Arekar
Bayerischer Rundfunk
Baabeli Ky
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
Media Investment Club (Media Programme of the European Union)
Suomen Elokuvakontakti ry
Kanak Rele
Lokeshwary Rathore
Tapio Vapaasalo
Janne Tuominen
Dunkar
Lilabei
Panditji
05.03.1997
Helsinki, Suomi
Amsterdam, Alankomaat
Auckland, Uusi-Seelanti
1997
Göteborg, Ruotsi
Jerusalem, Israel
Jyväskylä, Suomi
Mar del Plata, Argentiina
München, Saksa
Rouen, Ranska
Sydney, Australia
Tampere, Suomi
Vancouver (BC), Kanada
Maarianhamina, Suomi
1998
Sodankylä, Suomi
Taipei, Taiwan (Kiina)
Tukholma, Ruotsi
Hyderabad, Intia
1999
Kööpenhamina, Tanska
2011
07.03.1997
Helsinki: Illusion
Lokeshwari Rathore, Antti Pakaslahti, Pirkko Saisio
Ruotsi
Sveitsi
Illusion [Lyhyt kevät]
20.04.1997
kaupunkikuva
Kalkutta
musiikki
intialainen musiikki
pyhiinvaellukset
pyhyys
rituaalit
tanssi
itämainen tanssi
uskonnot
hindulaisuus
Kettu-palkinto 1996.<br />International Documentary Film Festival Amsterdam, Amsterdam, Alankomaat 1996:<br />Joris Ivens -palkinto.<br />Elokuvatuotannon laatutuki 1997: 100 000 mk.<br />Kort- och dokumentärfilmfestivalen Vera, Maarianhamina 1998: Vera-palkinto
Pirjo Honkasalon Intiassa kuvaama pitkä dokumenttielokuva <i>Atman</i> kertoo kahden rajasthanilaisen veljeksen 6000 kilometrin pituisesta pyhiinvaellusmatkasta Himalajan vuoristoon pyhän Ganges-virran alkulähteille. Miljoonan ihmisen hindulaisen juhlan jälkeen matkataan Varanasiin, Kalkuttaan ja Haridwarin kaupunkiin Himalajalle. Pääosassa on jaloistaan halvaantunut Jamana Lal, syvästi uskonnollinen hindu
Vaibhav Arekar esittää intialaisen temppelitanssin. Vaikeasti vammautunut Jamana Lal Balai kertoo äitinsä poismenosta. Äidin tuhka on sirotettava pyhään Ganges-jokeen. Siksi Jamana Lal aikoo pyhiinvaellusretkelle. <br /><br /><i>GANGA YATRA</i> <br /><i>Suuri pyhiinvaellus</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja hänen veljensä Gisu Lal perheineen lähtevät Ganga Yatra -pyhiinvaellukselle ja kulkevat yli 6000 kilometrin matkan Ganges-joen suulta Himalajalle. He kantavat matkan rasitukset kunnioittaakseen kuolleen äitinsä muistoa.</i><br /><br />Matkalla Kalkutasta Varanasiin Jamana Lal kertoo olevansa 35-vuotias ja tekevänsä pyhiinvaelluksen äitinsä vuoksi. Varanasissa Jamana Lal puhdistautuu Gangesissa. Hän kertoo olevansa yksinäinen omassa kylässään, mutta matkalla seuraa ei puutu, sillä hän pitää veljensä lapsista, jotka kuitenkin pelkäävät hänen silmiään.<br /><br />Pyhän kaupungin Tarapitin keskustassa Jamana Lalin veli Gisu Lal Balai kantaa hänet basaarin halki.<br /><br /><i>KARMA</i> <br /><i>Ennalta määrätty polku</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lalin perhe saapuu Sagarin saarelle, jossa Ganges-joki yhtyy mereen. Yhden päivän aikana saarelle kokoontuu toista miljoonaa pyhiinvaeltajaa. Yksi heistä on nainen nimeltä Shanta, kolmen lapsen äiti ja Jamana Lalin kohtalo.</i><br /><br />Viisivuotiaana jaloistaan halvaantunut Jamana Lal kertoo, että äidin mielestä paha silmä aiheutti hänen vammautumisensa. Vierailu Chatla Matan temppeliin paransi hänet osin, vain jalat jäivät halvaantuneiksi. <br /><br />Pyhiinvaeltajat tulevat Ganga Sagarin uskonnolliseen juhlaan, jossa rukoillaan ja lauletaan. Pyhiinvaeltajat peseytyvät Gangesissa ja jumalille uhrataan suitsukkeita. Shanta sanoo, että hänen oikea nimensä on Ganges.<br /><br /><i>MOKSA</i> <br /><i>Jälleensyntymästä vapautuminen</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal matkustaa Varanasiin, Hindustanin pyhimpään kaupunkiin. Joka siellä kuolee pääsee taivaaseen. Varanasissa Ganges-joen henki asettuu Jamana Lalin ruumiiseen kahdesti.</i> <br /><i>Tätä ennen Jamana Lal matkustaa suuren Kalkutan kaupungin halki.</i><br /><br />Kalkutan keskustassa Jamana Lal ihmettelee kaupungin liikenneruuhkaa. Nawadvipissä matkaa tehdään veneellä. Jamana Lal käy Shivan temppelissä. Venematkalla ohitetaan monia temppeleitä ja peseytymispaikkoja. Jamana Lal pohtii ruumiin ja sielun yhteyttä katsellessaan rannan rituaaleja. Hän miettii mitä teki väärin edellisessä elämässään, että sai ruumiin, joka on hänelle vankila. Vedessä kelluvia ruumiita ohitettaessa Jamana Lal kertoo Gangesin olevan puhdas ja pyhä.<br /><br />Veneessä Jamana Lal kokee joen hengen valtaavan sielunsa. Kohtauksen mentyä ohi hän sanoo, että hänen sisällään oli kuuma möhkäle. Shanta sanoo hänen kohdanneen äiti Gangesin hengen.<br /><br />Allahabadin basaarissa Jamana Lal pyytää saada katsoa Shivan patsasta. Shanta on ostanut Bhole Papan ja Sankaren patsaan temppelistä, mikä antaa aiheen ylistää Shivaa.<br /><br /><i>PINDA</i> <br /><i>Kukkauhri kuolleen sukulaisen sielulle</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja hänen veljensä Gisu Lal matkaavat kohti Haridwarin pyhää kaupunkia, johon Himalajan puhdistavat vedet laskevat. Tänne he tuovat äitinsä luut, ajelevat päänsä ja suorittavat kukkauhrin joella.</i><br /><br />Jamana Lal kertoo kuinka hänen veljensä kerran pieksi hänet. Sen jälkeen hän lähti kylästä rautatieasemalle ja katosi kahdeksi kuukaudeksi. Jamana Lalin mukaan hänen veljensä tappelee kaikkien kanssa.<br /><br />Haridwariin matkustetaan täpötäydessä junassa, jossa saarnataan muslimeja vastaan. Jamana Lal kertoo kuinka hän suuttuessaan tulee sokeaksi raivosta. Haridwarissa Hylättyjen leskien talossa hän paheksuu lapsia, jotka hylkäävät äitinsä isän kuoleman jälkeen, ja sanoo oman äitinsa kuolleen onnellisena. Haridwarissa peseydytään kylmässä Gangesin vedessä ja uhrataan ruokaa Vishnulle. Äiti Gangesia tervehditään soihduilla ja veteen laskettavilla palavilla lyhdyillä. Illat sujuvat rytmikkään musiikin parissa. Jamana Lal kertoo muistelevansa äitiään kerran pari kuukaudessa.<br /><br /><i>DARSANA</i> <br /><i>Jumalia tervehtimässä</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal herää ja huomaa, että hänen veljensä Gisu Lal perheineen on kadonnut. Nyt hän on yksin Shantan kanssa. Heitä pelottaa matkan jatkaminen kohti Himalajan lumisia huippuja. Juuri täällä joki virtasi taivaasta Shiva-jumalan hiuksille.</i><br /><br />Jamana Lal ja Shanta pohtivat matkan jatkamista ja Shanta kertoo antaneensa jumalalle lupauksen, ettei hän jätä Jamana Lalia.<br /><br />Matka Himalajan vuoristoon tehdään junalla. Jamana tietää nyt, että hän oli pari Shantan kanssa jo ennen syntymäänsä. Shanta on huolissaan rahasta, mutta Jamana Lal sanoo veljen jättäneen rahaa. Jumalan tahdosta he jatkavat matkaa.<br /><br />Himalajalla kosken ja vuoristopuron äärellä Jamana Lal ja Shanta kuuntelevat gurun puheita. Jamana Lal kylpee kuumassa lähteessä Panditji-gurun ohjeiden mukaisesti. Jamana Lal ja Shanta uhraavat Gangesin kivikkoisella rannalla.<br /><br /><i>ATMAN</i> <br /><i>Sielu</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja Shanta saapuvat pyhiinvaelluksensa päätepisteeseen. Yhdessä he tutkiskelevat sielujaan.</i><br /><br />Shanta toteaa, että hän ja Jamana Lal ovat surullisia sieluja molemmat, mutta yhdessä on hyvä olla. Shanta on ylpeä siitä, että pyhiinvaellusmatka on tehty.<br /><br /><i>GANGA JAL</i> <br /><i>Pyhän veden jakaminen</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja Shanta palaavat Jamana Lalin kotikylään Rajahstaniin. Pyhiinvaelluksen merkitys lunastuu vasta kun he jakavat Pyhän Ganges-joen vettä kyläläisille. Tätä ennen Jamana Lalin on kuitenkin käytävä erämaassa oman gurunsa luona.</i><br /><br />Jamana Lal kertoo gurulleen matkastaan ja siitä, kuinka tuli tyytyväiseksi. Kuudestatoista ihmisestä vain hän jatkoi loppuun asti Shanta rinnallaan. Molemmat korostavat Shantan puhdassydämisyyttä ja guru uskoo Shantan pysyvän Jamana Lalin rinnalla.<br /><br />Shanta lukee Jamana Lalin tulevaisuutta hänen kädestään ja hymyilee. Heidät otetaan Jamana Lalin kotona hyvin vastaan. Shanta jakaa kyläjuhlien aikana Gangesin pyhää vettä.<br /><br />Lopuksi Vaibhav Arekar esittää intialaisen tanssin temppelissä.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
Huomautuksia:<br />Elokuva sisältää runsaasti intialaisia musiikkiesityksiä.<br /><br />Eero Ojanen sovitti ja yhdisteli omaa syntetisaattorimusiikkiaan Honkasalon Intiassa taltioimiin klassisiin, osin improvisoituihin musiikkiesitysten teemoihin.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
dokumentti
"Pirjo Honkasalo on elokuvantekijä, joka luottaa kuvan ja äänen kykyyn kertoa", Raimo Kinisjärvi (Kaleva 9.3.1997) määritteli. [- -] <I>Atman</i> ei ole pelkkä pyhiinvaelluksen kronikka, se on myös matka kirkkauteen ja valaistumiseen, uuteen elämään. Harvat pääsevät Jamana Lalin tavoin perille saakka. Uskonnollinen kokemus, mysteerit ja riivaajat, pyhän ja epäpyhän äärimuodot ovat Honkasalon trilogian tässä osassa väkevimmillään. <I>Atman</i> on merkkiteos, rikas ja monitulkintainen dokumentti."<br /><br />Leena Virtanen (Helsingin Sanomat Nyt 7.3.1997) koki erilaisuuden niin, että "<I>Atmanin</i> eksoottisuus on kaaosta, joka syntyy kun ei voi mitenkään ymmärtää ihmisten eleitä, muminoita, lauluja tai esineiden värejä ja merkityksiä. Tottuminen puolestaan on sitä, kun kaaos ei enää häiritse. [- -] Honkasalo on jälleen kuvannut dokumenttinsa itse. Hänen kameransa on ahne ja kyltymätön, kuten ulkopuolisen katse on aina vieraassa ympäristössä. <I>Atman</i> on myös Pirjo Honkasalon matka, eikä ohjaaja yritä peitellä sitä. Ohjaajan halu ja kyky imeytyä uuteen maailmaan saa dokumentissa aikaan samanlaisen imun."<br /><br />Pertti Lumirae (Demari 7.3.1997) muistutti, että "Honkasalo on <I>Atmanissa</i> tehnyt ilmeisesti uransa komeinta jälkeä, mutta visuaalinen loistokkuus ei missään vaiheessa muodostu itsetarkoitukselliseksi. Kuvallinen ja kerronnallinen notkeus on kokonaan alistettu kuvaamaan pyhiinvaeltajien vaivalloista matkaa ja etenkin sitä henkistä prosessia, joka todentuu matkan eri vaiheissa. Virolaisissa luostareissa toteutetut ravistuttavat filmit <I>Mysterion</i> ja <I>Tanjuska ja seitsemän perkelettä</i> asettuvat luontevasti <I>Atmanin</i> edeltäjiksi. Kaikissa kolmessa filmissä on kysymys yrityksestä tunkeutua mysteerin ytimeen ja pyrkimys tajuta, mikä on se voima, joka saa nämä ihmiset henkisesti ja fyysisesti liikkeelle etsimään sekä oman elämänsä että yleisempää totuutta. Pahan ja pyhän trilogia ei ole ollenkaan huono nimitys näille kolmelle elokuvalle."<br /><br />Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 7.3.1997) pohti elokuvan näkökulmaa: "Honkasalo tutkii siis jälleen uskon olemusta ja tuonpuoleisen tunkeutumista ihmiselämään. <I>Atmania</i> voi pitää uskonnollisena elokuvana tai olla pitämättä. Honkasalo ei tyrkytä omia käsityksiään eikä selittele kuvaamiensa ihmisten uskomuksia. Sen sijaan hän havainnoi elämää ympärillään lahjomattoman tarkkanäköisesti. [- -] Hollannissa arvostetun Jorins Ivens -palkinnon jo voittanut <I>Atman</i> on vaikuttava löytöretki meille vieraaseen kulttuuriin ja uskontoon."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
<I>Atman</i> oli elokuvien <I>Mysterion</i> (1991) ja <I>Tanjuska ja 7 perkelettä</i> (1993) jälkeen kolmas osa sarjaa, jonka ohjaaja Pirjo Honkasalo oli nimennyt "Pyhän ja pahan trilogiaksi". Näissä elokuvissa Honkasalo omien sanojensa mukaan kuvasi kolmen tavallisen ihmisen "uskonnollisia käsityksiä, uskomuksia joita en itse jaa. Siksi minun piti pakottautua ymmärtämään niitä ja päästämään esiin irrationaalinen puoli itsessäni. Näissä tarinoissa on eri tavoin kysymys minusta ja uskosta. Kun nämä kaksi maailmaa sulautuivat yhteen, syntyi näiden elokuvien tyyli." (Göteborgin festivaaliesite 1997).<br /><br /><I>Atman</i> käynnistyi saksalaisen tv-yhtiön Bayerischer Rundfunkin tuottajan aloitteesta. Hän oli nähnyt <I>Mysterionin</i> ja <I>Tanjuskan</i> ja tilasi Honkasalolta tunnin mittaisen jakson 10-osaiseen tv-sarjaan <I>Schauplätze der Weltkulturen</i>. Honkasalo valitsi aiheeksi Intian, teki maahan kaksi ennakkosuunnittelumatkaa ja päätti keskittyä pyhiinvaellukseen, jonka hän näki useille uskontokunnille yhteisenä rituaalina. "Kieltä osaamatta halusin lähteä yksin Intiaan etsimään pyhiinvaeltajaani", Honkasalo kertoi sittemmin. "Kuljeskelin Himalajan ympäristössä, kun alkoi sataa. Samaan teekoppiin saapui sadetta pitämään mies, joka koputtamalla kameraani ilmaisi haluavansa tulla kuvatuksi. Kun näin hänen kasvonsa, tiesin löytäneeni haluamani. Kasvot vaikuttivat, rampuutta en edes huomannut." (Aamulehti 27.3.1997).<br /><br />Hanke käynnistyi työnimillä "Ganges, taivaan joki" / "Ganges, The River of Heaven" / "Ganges, der heilige Fluß". Honkasalo ja kuvausryhmä seurasivat Jamana Lalin 6 000 kilometrin pyhiinvaellusta Ganges-virran päästä päähän kahden kuvausmatkan ja yhdeksän kuvausviikon ajan 600 kilon varusteineen. Kuvauksissa oli monia hankaluuksia, mm. Elephanta-saaren kalliotemppeliin ei tanssikuvauksia varten saatu lupaa pitkällisistä valmisteluista huolimatta. <br /><br />"Matkan aikana syntyi Jamana Lalin kanssa sielujen yhteys", Honkasalo saattoi kuitenkin todeta. "Sain eilen häneltä kirjeen, jossa hän mietti, miten saa minun tuhkani Gangesiin, jos minulle tapahtuu jotain." (Aamulehti 27.3.1997). "Pyhiinvaeltaja etsii yhteyttä siihen mitä hän pitää pyhänä kieltäymyksen, vaivalloisen fyysisen matkan kautta", Honkasalo määritteli Götebogin festivaaliesitteessä. "Kun nykyihmisestä karsittiin pois pyhyyden ulottuvuus, se jätti tilaa pikkuporvarilliselle. Elokuvissani puolustan pyhyyttä, koska se on se osa ihmistä joka on haurain ja puolustuskyvytön suhteessa ihmisen markkina-arvoon. Laitostuneet kirkot halveksivat sitä, koska se on arvaamaton, irrationaalinen eikä mikään hyvä työkalu keskitetyn vallan saavuttamiseksi. Mutta ilman pyhyyden ulottuvuutta nykyihminen tuntee nimetöntä mielipahaa, kuin hevonen aasin valjaissa."<br /><br />Bayerischer Rundfunk työsti Honkasalon materiaalista tunnin mittaisen saksaksi dubatun tv-version, joka Honkasalon mukaan oli "läpiselostettu ja muutenkin rautalangasta väännetty" (Ilta-Sanomat 4.3.1997). Yhtiö myös kielsi Honkasaloa esittämästä omaa 75 minuutin elokuvaansa muualla kuin "kulttuuriyhteyksissä", toisin sanoen festivaaleilla. Honkasalon <I>Atman</i> sai ensiesityksensä Helsingin Kettupäivillä marraskuussa 1996, joulukuussa se esitettiin Amsterdamin dokumenttielokuvan festivaalilla, missä se voitti arvostetun Joris Ivens -palkinnon. Honkasalon mukaan tämä palkinto ilmeisesti sai aikaan sen, että Bayerischer Rundfunk perui päätöksensä ja <I>Atman</i> saatettiin esittää Honkasalon haluamassa muodossa sekä maaliskuussa 1997 alkaneella elokuvateatterikierroksella että Suomen televisiossa.<br /><br />Tehtyään dokumenttielokuvia yli kymmenen vuoden ajan Honkasalo ohjasi seuraavaksi näytelmäelokuvan <I>Tulennielijä</i> (1998).<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
Intia: <br />maantie Kalkutta - Varanasi (<I>pyhiinvaellus alkaa, matkantekoa auton katolla</i>) <br /><br />Nawadvip: Ganges (<I>Jamana Lal puhdistautuu</i>)<br /><br />Varanasi: keskusta (<I>mies puhaltaa pilliin</i>), Ganges (<I>venematka temppeliin</i>), temppeli (<I>Jamana Lal saapuu temppeliin, savuava alttari</i>), basaari (<I>Jamana Lal tutkii Shivan patsasta</i>)<br /><br />Tarapit: keskusta (<I>Jamana Lal seurueineen saapuu pyhään kaupunkiin, Jamana Lal basaarissa</i>) <br /><br />Sagar-saari: keskusta (<I>Jamana Lal riksan kyydissä, pyhät miehet basaarissa, Ganga Sagarin juhla, öinen ja aamuinen puhdistautuminen</i>)<br /><br />Kalkutta (nyk. Kolkata): keskusta (<I>Jamana Lal ihmettelee liikenneruuhkaa</i>)<br /><br />Haridwar: keskusta (<I>pyhää merkkiä piirretään kadulle, päiden ajelu, vuolas kastautumispaikka, soihdut yössä</i>)<br /><br />Gangotri: majatalo (<I>majatalo vuoristossa</i>), kuuma lähde (<I>Jamana Lal kuumassa lähteessä</i>)<br /><br />Bhilwara: temppeli autiomaassa (<I>Jamana Lal keskustelee gurunsa kanssa</i>), Mushi (<I>Jamana Lalin kotikylä, kyläjuhla</i>)<br /><br />Himalajan vuoristo (<I>vuolas virta, lähikuva joesta, keskustelu gurun kanssa, temppeli pyhiinvaelluksen päässä</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
Intia: <br />Varanasi: temppeli (<I>temppelitanssi</i>), temppeli (<I>Jamana Lal rukoilee jumalankuvan äärellä</i>), majatalo keskustassa (<I>Jamana Lal ihastelee ostamaansa Shivan patsasta</i>)<br /><br />Sagar-saari: luostari (<I>luostarin keittiö</i>)<br /><br />Haridwar: hotelli keskustassa (<I>Jamana Lal keskustelee elämän valinnoista Shantan kanssa, Jamana Lal yöpyy</i>), asuintalo (<I>Jamana Lal ja Shanta keskustelevat matkan jatkamisesta</i>)<br /><br />Delhi: rautatieasema (<I>Jamana Lal saapuu asemalle</i>) <br /><br />Nawadvip: Hylättyjen leskien temppeli (<I>hylätyt lesket</i>)<br /><br />Bhilwara: asuintalo Mushi-kylässä (<I>Mushi-yhtye esiintyy</i>), temppeli autiomaassa (<I>Jamana Lal keskustelee gurunsa kanssa</i>)<br /><br />Gangotri: majatalo (<I>Jamana Lal ja Shanta keskustelevat takaisin kääntyneistä matkakumppaneistaan</i>)<br /><br />Himalajan vuoristo: temppeli (<I>temppeli pyhiinvaelluksen päässä</i>)<br /><br />linja-autot (<I>Jamana Lal aloittaa pyhiinvaelluksen</i>, <I>Jamana Lal matkustaa kaupungilla</i>)<br /><br />junan matkustajavaunut (<I>Jamana Lal matkustaa veljineen Haridwariin</i>, <I>Jamana Lal ja Shanta junassa</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>
|
main_date |
1996-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[1996-01-01 TO 1996-12-31]
|
search_daterange_mv |
[1996-01-01 TO 1996-12-31]
|
author_facet |
Pirjo Honkasalo
Kanak Rele
Martti Turunen
Christine Hafner
Eero Ojanen
K. Sivaramakrishnan
Ambica Vishwanath
V. Murugan
C. R. Krishnan
Mani Narayan
Saiduddin Dagar
Roland Weese
Bayerischer Rundfunk
Baabeli Ky
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
Media Investment Club (Media Programme of the European Union)
|
id |
kavi.elonet_elokuva_169717
|
is_hierarchy_id |
kavi.elonet_elokuva_169717
|
is_hierarchy_title |
Atman
|
first_indexed |
2017-04-11T11:57:40Z
|
last_indexed |
2023-12-01T08:54:49Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">169717</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>Atman</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Ātman</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="rinnakkaisnimi">alternative</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="swe">Atman</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ruotsinkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="eng">Atman</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="englanninkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Atman – sjælen</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="tanskankielinen levitysnimi">unspecified</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Athma</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Ganges, taivaan joki</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Ganges, der heilige Fluß</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Ganges, The River of Heaven</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>Atman</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="DE">Saksa</RegionName></Country></CountryOfReference><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference elokuva-valmistumisvuodenlahde="lopputeksti">1996</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Pirjo Honkasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100406</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="käsikirjoitus" finna-activity-code="aus">aus</Activity><AgentName>Pirjo Honkasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100406</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Pirjo Honkasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100406</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="vastaava tuottaja" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="vastaava tuottaja" elokuva-elotekija-tehtava="vastaava tuottaja">A99</Activity><AgentName>Walter Flemmer</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1207970</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuottaja" finna-activity-code="fmp">fmp</Activity><AgentName>Patrick Hörl</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>262311</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaajan assistentti" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="ohjaajan assistentti" elokuva-elotekija-tehtava="ohjaajan assistentti">A99</Activity><AgentName>Marita Hällfors</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>143142</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kamera-assistentti" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kamera-assistentti" elokuva-elotekija-tehtava="kamera-assistentti">A99</Activity><AgentName>Marita Hällfors</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>143142</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Mart Otsa</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>144310</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänisuunnittelu" finna-activity-code="sds">sds</Activity><AgentName>Martti Turunen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>123191</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="miksaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="miksaus" elokuva-elotekija-tehtava="miksaus">A99</Activity><AgentName>Bernd Decker</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>169723</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Christine Hafner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>169719</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="musiikki" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="musiikki" elokuva-elotekija-tehtava="musiikki">A99</Activity><AgentName>Eero Ojanen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>712818</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="syntetisaattorit">Eero Ojanen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>712818</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="laulu">K. Sivaramakrishnan</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1207993</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="nattuvangam">Ambica Vishwanath</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1207977</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="mridangam">V. Murugan</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1207994</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="huilu">C. R. Krishnan</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1207995</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="veena, thambura">Mani Narayan</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1207980</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName>Saiduddin Dagar</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1207981</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuotantosihteeri" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="tuotantosihteeri" elokuva-elotekija-tehtava="tuotantosihteeri">A99</Activity><AgentName>Ilona Claas</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>169722</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvauspäällikkö" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kuvauspäällikkö" elokuva-elotekija-tehtava="kuvauspäällikkö">A99</Activity><AgentName>Olavi Rinne</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>265523</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvauspäällikkö" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kuvauspäällikkö" elokuva-elotekija-tehtava="kuvauspäällikkö">A99</Activity><AgentName>Farzaan Wadia</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>265524</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaajan assistentti Intiassa" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="ohjaajan assistentti Intiassa" elokuva-elotekija-tehtava="ohjaajan assistentti Intiassa">A99</Activity><AgentName>K. N. Nambiar</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1207975</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="apulaisjärjestäjä" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="apulaisjärjestäjä" elokuva-elotekija-tehtava="apulaisjärjestäjä">A99</Activity><AgentName>Mahesh Kodiyal</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>265526</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuotantopäällikkö" finna-activity-code="pmn">pmn</Activity><AgentName>Roland Weese</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>169721</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekijayhtio"><Activity tehtava="tekstikuvaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="tekstikuvaus" elokuva-elotekijayhtio-tehtava="tekstikuvaus">A99</Activity><AgentName>Oy Yleisradio Ab</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1482599</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="pyhiinvaeltaja">Jamana Lal Balai</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1224508</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="pyhiinvaeltaja">Gisu Lal Balai</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1224456</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="pyhiinvaeltaja">Shanta Bai</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1207973</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="tanssija">Vaibhav Arekar</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>265522</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Bayerischer Rundfunk</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>210330</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Baabeli Ky</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1109083</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Petri Jokiranta" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="120 000 mk">Suomen elokuvasäätiö SES</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710032</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="94 000 mk">AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710034</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Eila Werning" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="yhteistuotanto">Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710074</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="yhteistyö">Media Investment Club (Media Programme of the European Union)</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>221031</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-vuosi="1997" elokuva-elolevittaja-levitystapa="teatterilevitys">Baabeli Ky</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1109083</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName>Suomen Elokuvakontakti ry</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>714900</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="koreografia" finna-activity-code="chr">chr</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Kanak Rele">Kanak Rele</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1240233</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="musiikin äänitys ja miksaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="musiikin äänitys ja miksaus" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="musiikin äänitys ja miksaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Eero Ojanen">Eero Ojanen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>712818</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="tulkki" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="tulkki" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="tulkki">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Lokeshwary Rathore">Lokeshwary Rathore</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1240235</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="catering" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="catering" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="catering">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Lokeshwary Rathore">Lokeshwary Rathore</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1240235</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="valokuvat" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="valokuvat" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="valokuvat">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Pirjo Honkasalo">Pirjo Honkasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100406</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="juliste" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="juliste" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="juliste">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Tapio Vapaasalo">Tapio Vapaasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>948281</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="juliste" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="juliste" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="juliste">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Janne Tuominen">Janne Tuominen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1240234</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="juliste" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="juliste" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="juliste">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Pirjo Honkasalo">Pirjo Honkasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100406</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Dunkar" elokuva-elokreditoimatonesiintyja-maare="pyhiinvaeltaja">Dunkar</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1239504</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Lilabei" elokuva-elokreditoimatonesiintyja-maare="pyhiinvaeltaja">Lilabei</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1239505</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Panditji" elokuva-elokreditoimatonesiintyja-maare="guru">Panditji</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1223986</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="27.03.1997" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1" elokuva-elotelevisioesitys-katsojamaara="215 000">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="19.08.2000" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="TV1" elokuva-elotelevisioesitys-katsojamaara="60 000">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="17.02.2002" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="TV1" elokuva-elotelevisioesitys-katsojamaara="59 000">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastuselin="VET" elokuva-tarkastus-tarkastusnro="100153" elokuva-tarkastus-formaatti="35 mm" elokuva-tarkastus-pituus="2100 m" elokuva-tarkastus-kesto="77 min" elokuva-tarkastus-ikaraja="S" elokuva-tarkastus-tarkastamolaji="5" elokuva-tarkastus-osalkm="4" elokuva-tarkastus-tarkastuttaja="Baabeli Productions">CEN</ProductionEventType><DateText>05.03.1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Kettupäivät">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki, Suomi</RegionName></Region><DateText>1996</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="International Documentary Film Festival Amsterdam">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Amsterdam, Alankomaat</RegionName></Region><DateText>1996</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Auckland, Uusi-Seelanti</RegionName></Region><DateText>1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Göteborg Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Göteborg, Ruotsi</RegionName></Region><DateText>1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Jerusalem, Israel</RegionName></Region><DateText>1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Nordic Glory Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Jyväskylä, Suomi</RegionName></Region><DateText>1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Mar del Plata, Argentiina</RegionName></Region><DateText>1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>München, Saksa</RegionName></Region><DateText>1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Festival du Cinéma Nordique">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Rouen, Ranska</RegionName></Region><DateText>1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Sydney, Australia</RegionName></Region><DateText>1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Tampereen elokuvajuhlat">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Tampere, Suomi</RegionName></Region><DateText>1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Vancouver (BC), Kanada</RegionName></Region><DateText>1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Kort- och dokumentärfilmfestivalen Vera">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Maarianhamina, Suomi</RegionName></Region><DateText>1998</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Sodankylän elokuvajuhlat">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Sodankylä, Suomi</RegionName></Region><DateText>1998</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Taipei, Taiwan (Kiina)</RegionName></Region><DateText>1998</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Femmedia">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Tukholma, Ruotsi</RegionName></Region><DateText>1998</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Hyderabad, Intia</RegionName></Region><DateText>1999</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Kööpenhamina, Tanska</RegionName></Region><DateText>1999</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="DocPoint">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki, Suomi</RegionName></Region><DateText>2011</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>07.03.1997</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Illusion</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kiitokset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_kiitokset>Lokeshwari Rathore, Antti Pakaslahti, Pirkko Saisio</elokuva_kiitokset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType elokuva-eloulkomaanmyynti-levittaja="Lisbet Gabrielsson Film AB">PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Ruotsi</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Sveitsi</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="teatterikopioidenlkm"><ProductionEventType elokuva-teatterikopioidenlkm="1">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="katsojaluku"><ProductionEventType elokuva-katsojaluku="497">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="muuesitys"><ProductionEventType elokuva-muuesitys-aihe="elokuvatapahtuma">SCR</ProductionEventType><Region><RegionName>Illusion [Lyhyt kevät]</RegionName></Region><DateText>20.04.1997</DateText></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>kaupunkikuva</Term><Term>Kalkutta</Term><Term>musiikki</Term><Term>intialainen musiikki</Term><Term>pyhiinvaellukset</Term><Term>pyhyys</Term><Term>rituaalit</Term><Term>tanssi</Term><Term>itämainen tanssi</Term><Term>uskonnot</Term><Term>hindulaisuus</Term></SubjectTerms><Award>Kettu-palkinto 1996.<br />International Documentary Film Festival Amsterdam, Amsterdam, Alankomaat 1996:<br />Joris Ivens -palkinto.<br />Elokuvatuotannon laatutuki 1997: 100 000 mk.<br />Kort- och dokumentärfilmfestivalen Vera, Maarianhamina 1998: Vera-palkinto.</Award><ContentDescription><DescriptionType>Synopsis</DescriptionType><DescriptionText>Pirjo Honkasalon Intiassa kuvaama pitkä dokumenttielokuva <i>Atman</i> kertoo kahden rajasthanilaisen veljeksen 6000 kilometrin pituisesta pyhiinvaellusmatkasta Himalajan vuoristoon pyhän Ganges-virran alkulähteille. Miljoonan ihmisen hindulaisen juhlan jälkeen matkataan Varanasiin, Kalkuttaan ja Haridwarin kaupunkiin Himalajalle. Pääosassa on jaloistaan halvaantunut Jamana Lal, syvästi uskonnollinen hindu.</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText>Vaibhav Arekar esittää intialaisen temppelitanssin. Vaikeasti vammautunut Jamana Lal Balai kertoo äitinsä poismenosta. Äidin tuhka on sirotettava pyhään Ganges-jokeen. Siksi Jamana Lal aikoo pyhiinvaellusretkelle. <br /><br /><i>GANGA YATRA</i> <br /><i>Suuri pyhiinvaellus</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja hänen veljensä Gisu Lal perheineen lähtevät Ganga Yatra -pyhiinvaellukselle ja kulkevat yli 6000 kilometrin matkan Ganges-joen suulta Himalajalle. He kantavat matkan rasitukset kunnioittaakseen kuolleen äitinsä muistoa.</i><br /><br />Matkalla Kalkutasta Varanasiin Jamana Lal kertoo olevansa 35-vuotias ja tekevänsä pyhiinvaelluksen äitinsä vuoksi. Varanasissa Jamana Lal puhdistautuu Gangesissa. Hän kertoo olevansa yksinäinen omassa kylässään, mutta matkalla seuraa ei puutu, sillä hän pitää veljensä lapsista, jotka kuitenkin pelkäävät hänen silmiään.<br /><br />Pyhän kaupungin Tarapitin keskustassa Jamana Lalin veli Gisu Lal Balai kantaa hänet basaarin halki.<br /><br /><i>KARMA</i> <br /><i>Ennalta määrätty polku</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lalin perhe saapuu Sagarin saarelle, jossa Ganges-joki yhtyy mereen. Yhden päivän aikana saarelle kokoontuu toista miljoonaa pyhiinvaeltajaa. Yksi heistä on nainen nimeltä Shanta, kolmen lapsen äiti ja Jamana Lalin kohtalo.</i><br /><br />Viisivuotiaana jaloistaan halvaantunut Jamana Lal kertoo, että äidin mielestä paha silmä aiheutti hänen vammautumisensa. Vierailu Chatla Matan temppeliin paransi hänet osin, vain jalat jäivät halvaantuneiksi. <br /><br />Pyhiinvaeltajat tulevat Ganga Sagarin uskonnolliseen juhlaan, jossa rukoillaan ja lauletaan. Pyhiinvaeltajat peseytyvät Gangesissa ja jumalille uhrataan suitsukkeita. Shanta sanoo, että hänen oikea nimensä on Ganges.<br /><br /><i>MOKSA</i> <br /><i>Jälleensyntymästä vapautuminen</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal matkustaa Varanasiin, Hindustanin pyhimpään kaupunkiin. Joka siellä kuolee pääsee taivaaseen. Varanasissa Ganges-joen henki asettuu Jamana Lalin ruumiiseen kahdesti.</i> <br /><i>Tätä ennen Jamana Lal matkustaa suuren Kalkutan kaupungin halki.</i><br /><br />Kalkutan keskustassa Jamana Lal ihmettelee kaupungin liikenneruuhkaa. Nawadvipissä matkaa tehdään veneellä. Jamana Lal käy Shivan temppelissä. Venematkalla ohitetaan monia temppeleitä ja peseytymispaikkoja. Jamana Lal pohtii ruumiin ja sielun yhteyttä katsellessaan rannan rituaaleja. Hän miettii mitä teki väärin edellisessä elämässään, että sai ruumiin, joka on hänelle vankila. Vedessä kelluvia ruumiita ohitettaessa Jamana Lal kertoo Gangesin olevan puhdas ja pyhä.<br /><br />Veneessä Jamana Lal kokee joen hengen valtaavan sielunsa. Kohtauksen mentyä ohi hän sanoo, että hänen sisällään oli kuuma möhkäle. Shanta sanoo hänen kohdanneen äiti Gangesin hengen.<br /><br />Allahabadin basaarissa Jamana Lal pyytää saada katsoa Shivan patsasta. Shanta on ostanut Bhole Papan ja Sankaren patsaan temppelistä, mikä antaa aiheen ylistää Shivaa.<br /><br /><i>PINDA</i> <br /><i>Kukkauhri kuolleen sukulaisen sielulle</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja hänen veljensä Gisu Lal matkaavat kohti Haridwarin pyhää kaupunkia, johon Himalajan puhdistavat vedet laskevat. Tänne he tuovat äitinsä luut, ajelevat päänsä ja suorittavat kukkauhrin joella.</i><br /><br />Jamana Lal kertoo kuinka hänen veljensä kerran pieksi hänet. Sen jälkeen hän lähti kylästä rautatieasemalle ja katosi kahdeksi kuukaudeksi. Jamana Lalin mukaan hänen veljensä tappelee kaikkien kanssa.<br /><br />Haridwariin matkustetaan täpötäydessä junassa, jossa saarnataan muslimeja vastaan. Jamana Lal kertoo kuinka hän suuttuessaan tulee sokeaksi raivosta. Haridwarissa Hylättyjen leskien talossa hän paheksuu lapsia, jotka hylkäävät äitinsä isän kuoleman jälkeen, ja sanoo oman äitinsa kuolleen onnellisena. Haridwarissa peseydytään kylmässä Gangesin vedessä ja uhrataan ruokaa Vishnulle. Äiti Gangesia tervehditään soihduilla ja veteen laskettavilla palavilla lyhdyillä. Illat sujuvat rytmikkään musiikin parissa. Jamana Lal kertoo muistelevansa äitiään kerran pari kuukaudessa.<br /><br /><i>DARSANA</i> <br /><i>Jumalia tervehtimässä</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal herää ja huomaa, että hänen veljensä Gisu Lal perheineen on kadonnut. Nyt hän on yksin Shantan kanssa. Heitä pelottaa matkan jatkaminen kohti Himalajan lumisia huippuja. Juuri täällä joki virtasi taivaasta Shiva-jumalan hiuksille.</i><br /><br />Jamana Lal ja Shanta pohtivat matkan jatkamista ja Shanta kertoo antaneensa jumalalle lupauksen, ettei hän jätä Jamana Lalia.<br /><br />Matka Himalajan vuoristoon tehdään junalla. Jamana tietää nyt, että hän oli pari Shantan kanssa jo ennen syntymäänsä. Shanta on huolissaan rahasta, mutta Jamana Lal sanoo veljen jättäneen rahaa. Jumalan tahdosta he jatkavat matkaa.<br /><br />Himalajalla kosken ja vuoristopuron äärellä Jamana Lal ja Shanta kuuntelevat gurun puheita. Jamana Lal kylpee kuumassa lähteessä Panditji-gurun ohjeiden mukaisesti. Jamana Lal ja Shanta uhraavat Gangesin kivikkoisella rannalla.<br /><br /><i>ATMAN</i> <br /><i>Sielu</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja Shanta saapuvat pyhiinvaelluksensa päätepisteeseen. Yhdessä he tutkiskelevat sielujaan.</i><br /><br />Shanta toteaa, että hän ja Jamana Lal ovat surullisia sieluja molemmat, mutta yhdessä on hyvä olla. Shanta on ylpeä siitä, että pyhiinvaellusmatka on tehty.<br /><br /><i>GANGA JAL</i> <br /><i>Pyhän veden jakaminen</i> <br /><i>Tässä kerrotaan miten Jamana Lal ja Shanta palaavat Jamana Lalin kotikylään Rajahstaniin. Pyhiinvaelluksen merkitys lunastuu vasta kun he jakavat Pyhän Ganges-joen vettä kyläläisille. Tätä ennen Jamana Lalin on kuitenkin käytävä erämaassa oman gurunsa luona.</i><br /><br />Jamana Lal kertoo gurulleen matkastaan ja siitä, kuinka tuli tyytyväiseksi. Kuudestatoista ihmisestä vain hän jatkoi loppuun asti Shanta rinnallaan. Molemmat korostavat Shantan puhdassydämisyyttä ja guru uskoo Shantan pysyvän Jamana Lalin rinnalla.<br /><br />Shanta lukee Jamana Lalin tulevaisuutta hänen kädestään ja hymyilee. Heidät otetaan Jamana Lalin kotona hyvin vastaan. Shanta jakaa kyläjuhlien aikana Gangesin pyhää vettä.<br /><br />Lopuksi Vaibhav Arekar esittää intialaisen tanssin temppelissä.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="musiikki"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_musiikki>Huomautuksia:<br />Elokuva sisältää runsaasti intialaisia musiikkiesityksiä.<br /><br />Eero Ojanen sovitti ja yhdisteli omaa syntetisaattorimusiikkiaan Honkasalon Intiassa taltioimiin klassisiin, osin improvisoituihin musiikkiesitysten teemoihin.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></elokuva_musiikki></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>dokumentti</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="uskonnollinen dokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio>"Pirjo Honkasalo on elokuvantekijä, joka luottaa kuvan ja äänen kykyyn kertoa", Raimo Kinisjärvi (Kaleva 9.3.1997) määritteli. [- -] <I>Atman</i> ei ole pelkkä pyhiinvaelluksen kronikka, se on myös matka kirkkauteen ja valaistumiseen, uuteen elämään. Harvat pääsevät Jamana Lalin tavoin perille saakka. Uskonnollinen kokemus, mysteerit ja riivaajat, pyhän ja epäpyhän äärimuodot ovat Honkasalon trilogian tässä osassa väkevimmillään. <I>Atman</i> on merkkiteos, rikas ja monitulkintainen dokumentti."<br /><br />Leena Virtanen (Helsingin Sanomat Nyt 7.3.1997) koki erilaisuuden niin, että "<I>Atmanin</i> eksoottisuus on kaaosta, joka syntyy kun ei voi mitenkään ymmärtää ihmisten eleitä, muminoita, lauluja tai esineiden värejä ja merkityksiä. Tottuminen puolestaan on sitä, kun kaaos ei enää häiritse. [- -] Honkasalo on jälleen kuvannut dokumenttinsa itse. Hänen kameransa on ahne ja kyltymätön, kuten ulkopuolisen katse on aina vieraassa ympäristössä. <I>Atman</i> on myös Pirjo Honkasalon matka, eikä ohjaaja yritä peitellä sitä. Ohjaajan halu ja kyky imeytyä uuteen maailmaan saa dokumentissa aikaan samanlaisen imun."<br /><br />Pertti Lumirae (Demari 7.3.1997) muistutti, että "Honkasalo on <I>Atmanissa</i> tehnyt ilmeisesti uransa komeinta jälkeä, mutta visuaalinen loistokkuus ei missään vaiheessa muodostu itsetarkoitukselliseksi. Kuvallinen ja kerronnallinen notkeus on kokonaan alistettu kuvaamaan pyhiinvaeltajien vaivalloista matkaa ja etenkin sitä henkistä prosessia, joka todentuu matkan eri vaiheissa. Virolaisissa luostareissa toteutetut ravistuttavat filmit <I>Mysterion</i> ja <I>Tanjuska ja seitsemän perkelettä</i> asettuvat luontevasti <I>Atmanin</i> edeltäjiksi. Kaikissa kolmessa filmissä on kysymys yrityksestä tunkeutua mysteerin ytimeen ja pyrkimys tajuta, mikä on se voima, joka saa nämä ihmiset henkisesti ja fyysisesti liikkeelle etsimään sekä oman elämänsä että yleisempää totuutta. Pahan ja pyhän trilogia ei ole ollenkaan huono nimitys näille kolmelle elokuvalle."<br /><br />Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 7.3.1997) pohti elokuvan näkökulmaa: "Honkasalo tutkii siis jälleen uskon olemusta ja tuonpuoleisen tunkeutumista ihmiselämään. <I>Atmania</i> voi pitää uskonnollisena elokuvana tai olla pitämättä. Honkasalo ei tyrkytä omia käsityksiään eikä selittele kuvaamiensa ihmisten uskomuksia. Sen sijaan hän havainnoi elämää ympärillään lahjomattoman tarkkanäköisesti. [- -] Hollannissa arvostetun Jorins Ivens -palkinnon jo voittanut <I>Atman</i> on vaikuttava löytöretki meille vieraaseen kulttuuriin ja uskontoon."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset><I>Atman</i> oli elokuvien <I>Mysterion</i> (1991) ja <I>Tanjuska ja 7 perkelettä</i> (1993) jälkeen kolmas osa sarjaa, jonka ohjaaja Pirjo Honkasalo oli nimennyt "Pyhän ja pahan trilogiaksi". Näissä elokuvissa Honkasalo omien sanojensa mukaan kuvasi kolmen tavallisen ihmisen "uskonnollisia käsityksiä, uskomuksia joita en itse jaa. Siksi minun piti pakottautua ymmärtämään niitä ja päästämään esiin irrationaalinen puoli itsessäni. Näissä tarinoissa on eri tavoin kysymys minusta ja uskosta. Kun nämä kaksi maailmaa sulautuivat yhteen, syntyi näiden elokuvien tyyli." (Göteborgin festivaaliesite 1997).<br /><br /><I>Atman</i> käynnistyi saksalaisen tv-yhtiön Bayerischer Rundfunkin tuottajan aloitteesta. Hän oli nähnyt <I>Mysterionin</i> ja <I>Tanjuskan</i> ja tilasi Honkasalolta tunnin mittaisen jakson 10-osaiseen tv-sarjaan <I>Schauplätze der Weltkulturen</i>. Honkasalo valitsi aiheeksi Intian, teki maahan kaksi ennakkosuunnittelumatkaa ja päätti keskittyä pyhiinvaellukseen, jonka hän näki useille uskontokunnille yhteisenä rituaalina. "Kieltä osaamatta halusin lähteä yksin Intiaan etsimään pyhiinvaeltajaani", Honkasalo kertoi sittemmin. "Kuljeskelin Himalajan ympäristössä, kun alkoi sataa. Samaan teekoppiin saapui sadetta pitämään mies, joka koputtamalla kameraani ilmaisi haluavansa tulla kuvatuksi. Kun näin hänen kasvonsa, tiesin löytäneeni haluamani. Kasvot vaikuttivat, rampuutta en edes huomannut." (Aamulehti 27.3.1997).<br /><br />Hanke käynnistyi työnimillä "Ganges, taivaan joki" / "Ganges, The River of Heaven" / "Ganges, der heilige Fluß". Honkasalo ja kuvausryhmä seurasivat Jamana Lalin 6 000 kilometrin pyhiinvaellusta Ganges-virran päästä päähän kahden kuvausmatkan ja yhdeksän kuvausviikon ajan 600 kilon varusteineen. Kuvauksissa oli monia hankaluuksia, mm. Elephanta-saaren kalliotemppeliin ei tanssikuvauksia varten saatu lupaa pitkällisistä valmisteluista huolimatta. <br /><br />"Matkan aikana syntyi Jamana Lalin kanssa sielujen yhteys", Honkasalo saattoi kuitenkin todeta. "Sain eilen häneltä kirjeen, jossa hän mietti, miten saa minun tuhkani Gangesiin, jos minulle tapahtuu jotain." (Aamulehti 27.3.1997). "Pyhiinvaeltaja etsii yhteyttä siihen mitä hän pitää pyhänä kieltäymyksen, vaivalloisen fyysisen matkan kautta", Honkasalo määritteli Götebogin festivaaliesitteessä. "Kun nykyihmisestä karsittiin pois pyhyyden ulottuvuus, se jätti tilaa pikkuporvarilliselle. Elokuvissani puolustan pyhyyttä, koska se on se osa ihmistä joka on haurain ja puolustuskyvytön suhteessa ihmisen markkina-arvoon. Laitostuneet kirkot halveksivat sitä, koska se on arvaamaton, irrationaalinen eikä mikään hyvä työkalu keskitetyn vallan saavuttamiseksi. Mutta ilman pyhyyden ulottuvuutta nykyihminen tuntee nimetöntä mielipahaa, kuin hevonen aasin valjaissa."<br /><br />Bayerischer Rundfunk työsti Honkasalon materiaalista tunnin mittaisen saksaksi dubatun tv-version, joka Honkasalon mukaan oli "läpiselostettu ja muutenkin rautalangasta väännetty" (Ilta-Sanomat 4.3.1997). Yhtiö myös kielsi Honkasaloa esittämästä omaa 75 minuutin elokuvaansa muualla kuin "kulttuuriyhteyksissä", toisin sanoen festivaaleilla. Honkasalon <I>Atman</i> sai ensiesityksensä Helsingin Kettupäivillä marraskuussa 1996, joulukuussa se esitettiin Amsterdamin dokumenttielokuvan festivaalilla, missä se voitti arvostetun Joris Ivens -palkinnon. Honkasalon mukaan tämä palkinto ilmeisesti sai aikaan sen, että Bayerischer Rundfunk perui päätöksensä ja <I>Atman</i> saatettiin esittää Honkasalon haluamassa muodossa sekä maaliskuussa 1997 alkaneella elokuvateatterikierroksella että Suomen televisiossa.<br /><br />Tehtyään dokumenttielokuvia yli kymmenen vuoden ajan Honkasalo ohjasi seuraavaksi näytelmäelokuvan <I>Tulennielijä</i> (1998).<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="1997/3">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kuvausaika"><ProductionEventType elokuva-kuvausaika="7.1. - 20.2., 8.8. - 29.8.1995<p><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i>">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ulkokuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_ulkokuvat>Intia: <br />maantie Kalkutta - Varanasi (<I>pyhiinvaellus alkaa, matkantekoa auton katolla</i>) <br /><br />Nawadvip: Ganges (<I>Jamana Lal puhdistautuu</i>)<br /><br />Varanasi: keskusta (<I>mies puhaltaa pilliin</i>), Ganges (<I>venematka temppeliin</i>), temppeli (<I>Jamana Lal saapuu temppeliin, savuava alttari</i>), basaari (<I>Jamana Lal tutkii Shivan patsasta</i>)<br /><br />Tarapit: keskusta (<I>Jamana Lal seurueineen saapuu pyhään kaupunkiin, Jamana Lal basaarissa</i>) <br /><br />Sagar-saari: keskusta (<I>Jamana Lal riksan kyydissä, pyhät miehet basaarissa, Ganga Sagarin juhla, öinen ja aamuinen puhdistautuminen</i>)<br /><br />Kalkutta (nyk. Kolkata): keskusta (<I>Jamana Lal ihmettelee liikenneruuhkaa</i>)<br /><br />Haridwar: keskusta (<I>pyhää merkkiä piirretään kadulle, päiden ajelu, vuolas kastautumispaikka, soihdut yössä</i>)<br /><br />Gangotri: majatalo (<I>majatalo vuoristossa</i>), kuuma lähde (<I>Jamana Lal kuumassa lähteessä</i>)<br /><br />Bhilwara: temppeli autiomaassa (<I>Jamana Lal keskustelee gurunsa kanssa</i>), Mushi (<I>Jamana Lalin kotikylä, kyläjuhla</i>)<br /><br />Himalajan vuoristo (<I>vuolas virta, lähikuva joesta, keskustelu gurun kanssa, temppeli pyhiinvaelluksen päässä</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></elokuva_ulkokuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="sisakuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_sisakuvat>Intia: <br />Varanasi: temppeli (<I>temppelitanssi</i>), temppeli (<I>Jamana Lal rukoilee jumalankuvan äärellä</i>), majatalo keskustassa (<I>Jamana Lal ihastelee ostamaansa Shivan patsasta</i>)<br /><br />Sagar-saari: luostari (<I>luostarin keittiö</i>)<br /><br />Haridwar: hotelli keskustassa (<I>Jamana Lal keskustelee elämän valinnoista Shantan kanssa, Jamana Lal yöpyy</i>), asuintalo (<I>Jamana Lal ja Shanta keskustelevat matkan jatkamisesta</i>)<br /><br />Delhi: rautatieasema (<I>Jamana Lal saapuu asemalle</i>) <br /><br />Nawadvip: Hylättyjen leskien temppeli (<I>hylätyt lesket</i>)<br /><br />Bhilwara: asuintalo Mushi-kylässä (<I>Mushi-yhtye esiintyy</i>), temppeli autiomaassa (<I>Jamana Lal keskustelee gurunsa kanssa</i>)<br /><br />Gangotri: majatalo (<I>Jamana Lal ja Shanta keskustelevat takaisin kääntyneistä matkakumppaneistaan</i>)<br /><br />Himalajan vuoristo: temppeli (<I>temppeli pyhiinvaelluksen päässä</i>)<br /><br />linja-autot (<I>Jamana Lal aloittaa pyhiinvaelluksen</i>, <I>Jamana Lal matkustaa kaupungilla</i>)<br /><br />junan matkustajavaunut (<I>Jamana Lal matkustaa veljineen Haridwariin</i>, <I>Jamana Lal ja Shanta junassa</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan.</i></elokuva_sisakuvat></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="väri" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-alkupaanijarjestelma="Dolby Stereo" elokuva-kuvasuhde="1,85:1" elokuva-alkupkesto="76 min" elokuva-alkuppituus="2081 m" elokuva-laji1fin="pitkä" elokuva-tuotantokustannukset="242 251 mk (suomalainen osuus)" elokuva-kalustot="Kamera: Moviecam Compact, Arriflex 535B">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">169717</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">219637</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>219637_J1218935E0.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="J" kuva-kuvateksti="Suunnittelija: Tapio Vapaasalo / Janne Tuominen" kuva-kuvakoko="1975536">-1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>219637_J1218935E0.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>169717</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>169717</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/169717" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/219637_J1218935E0.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">219637</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
1996
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
Kalkutta
hindulaisuus
intialainen musiikki
itämainen tanssi
kaupunkikuva
musiikki
pyhiinvaellukset
pyhyys
rituaalit
tanssi
uskonnot
|
genre_facet |
dokumentti
uskonnollinen dokumentti
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT honkasalopirjo atman
|
geographic_facet |
Saksa
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100406
kavi.elonet_henkilo_1207970
kavi.elonet_henkilo_1207973
kavi.elonet_henkilo_1207975
kavi.elonet_henkilo_1207977
kavi.elonet_henkilo_1207980
kavi.elonet_henkilo_1207981
kavi.elonet_henkilo_1207993
kavi.elonet_henkilo_1207994
kavi.elonet_henkilo_1207995
kavi.elonet_henkilo_1223986
kavi.elonet_henkilo_1224456
kavi.elonet_henkilo_1224508
kavi.elonet_henkilo_123191
kavi.elonet_henkilo_1239504
kavi.elonet_henkilo_1239505
kavi.elonet_henkilo_1240233
kavi.elonet_henkilo_1240234
kavi.elonet_henkilo_1240235
kavi.elonet_henkilo_143142
kavi.elonet_henkilo_144310
kavi.elonet_henkilo_169719
kavi.elonet_henkilo_169721
kavi.elonet_henkilo_169722
kavi.elonet_henkilo_169723
kavi.elonet_henkilo_262311
kavi.elonet_henkilo_265522
kavi.elonet_henkilo_265523
kavi.elonet_henkilo_265524
kavi.elonet_henkilo_265526
kavi.elonet_henkilo_712818
kavi.elonet_henkilo_948281
kavi.elonet_yhtio_1109083
kavi.elonet_yhtio_1482599
kavi.elonet_yhtio_210330
kavi.elonet_yhtio_221031
kavi.elonet_yhtio_710032
kavi.elonet_yhtio_710034
kavi.elonet_yhtio_710074
kavi.elonet_yhtio_714900
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100406###aus
kavi.elonet_henkilo_100406###cng
kavi.elonet_henkilo_100406###drt
kavi.elonet_henkilo_100406###juliste
kavi.elonet_henkilo_100406###valokuvat
kavi.elonet_henkilo_1207970###pro,
kavi.elonet_henkilo_1207973###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1207975###ohjaajan assistentti Intiassa
kavi.elonet_henkilo_1207977###mus
kavi.elonet_henkilo_1207980###mus
kavi.elonet_henkilo_1207981###mus
kavi.elonet_henkilo_1207993###mus
kavi.elonet_henkilo_1207994###mus
kavi.elonet_henkilo_1207995###mus
kavi.elonet_henkilo_1223986###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1224456###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1224508###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_123191###sds
kavi.elonet_henkilo_1239504###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1239505###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1240233###chr
kavi.elonet_henkilo_1240234###juliste
kavi.elonet_henkilo_1240235###catering
kavi.elonet_henkilo_1240235###tulkki
kavi.elonet_henkilo_143142###kamera-assistentti
kavi.elonet_henkilo_143142###ohjaajan assistentti
kavi.elonet_henkilo_144310###rce
kavi.elonet_henkilo_169719###flm
kavi.elonet_henkilo_169721###pmn
kavi.elonet_henkilo_169722###tuotantosihteeri
kavi.elonet_henkilo_169723###miksaus
kavi.elonet_henkilo_262311###fmp
kavi.elonet_henkilo_265522###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_265523###kuvauspäällikkö
kavi.elonet_henkilo_265524###kuvauspäällikkö
kavi.elonet_henkilo_265526###apulaisjärjestäjä
kavi.elonet_henkilo_712818###mus
kavi.elonet_henkilo_712818###musiikin äänitys ja miksaus
kavi.elonet_henkilo_712818###musiikki
kavi.elonet_henkilo_948281###juliste
kavi.elonet_yhtio_1109083###fds
kavi.elonet_yhtio_1109083###fmp
kavi.elonet_yhtio_1482599###tekstikuvaus
kavi.elonet_yhtio_210330###fmp
kavi.elonet_yhtio_221031###fnd
kavi.elonet_yhtio_710032###fnd
kavi.elonet_yhtio_710034###fnd
kavi.elonet_yhtio_710074###fnd
kavi.elonet_yhtio_714900###fds
|
main_date_str |
1996
|
title_sort |
atman
|
format_ext_str_mv |
0/Image/
0/Video/
1/Image/Image/
1/Video/Feature/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1797240732642181120
|