record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_1492160
|
title |
Rautaa rajan taa
|
title_txtP |
Rautaa rajan taa
|
title_alt |
Rautaa rajan taa - Malmilta New Yorkiin
Bring Me to Underworld
|
title_full |
Rautaa rajan taa
|
title_fullStr |
Rautaa rajan taa
|
title_full_unstemmed |
Rautaa rajan taa
|
title_short |
Rautaa rajan taa
|
description |
Kalle Kujalan tuottama, ohjaama ja käsikirjoittama musiikki- ja haastatteludokumentti <i>Rautaa rajan taa</i> (2010) kertoo humoristisesti maailmaa valloittavasta Suomi-metallista, suomalaisen metallimusiikin vientiponnisteluista ja valtion tukipolitiikasta. Yhdessä kameramiehensä ja äänittäjänsä kanssa Kujala matkaa kiertueilla bändien mukana pitkin Eurooppaa ja aina Yhdysvaltoihin asti. <i>Elokuvan artistit esiintyvät yksityishenkilöinä eivätkä heidän mielipiteensä välttämättä edusta bändien, elokuvan levittäjän, rahoittajien, yhteistyökumppanien tai levy-yhtiöiden kantoja. Haastatteluja on lyhennetty mutta oleellinen asiasisältö on pyritty pitämään samana. Me emme anna hyviä tai huonoja vaikutelmia ihmisistä, he tekevät sen itse.</i><br /><br /><i>70 vuotta sitten iskelmämusiikki rantautui Italiasta suomalaisten radioihin. 40 vuotta sitten Suomi koki hippikulttuurin puhalluksen.</i> <br /><br />1980-luvun puolin jälkeen Suomea ravisteli ”musiikillinen vallankumous”, dokumenttielokuvan ohjaaja Kalle Kujala kertoo. Suomalainen metallimusiikki nousi jylisten ja loi ”synkän varjonsa keskinkertaisen diskon ja rockabillyn väsyttämän nuorison päälle”. Metallibändit kuten Stone, Tarot ja Stratovarius nousivat esiin. Nuoret juhlivat esikuviaan nostamalla sormensa pirunsarvia muistuttavaan tervehdykseen. Suomi taottiin metalliin.<br /><br />1990-luvulla Suomi-metalli alkoi valloittaa maailmaa. Tuolloin metallimusiikki kolahti myös Kujalalle itselleen. Bändit kuten Sentenced ja Amorphis keikkailivat Eurooppassa. Musexin toiminnanjohtaja Paulina Ahokas kertoo, että vaikka metallimusiikista oli tulossa merkittävä kulttuurituote, sen imagoa pidettiin kuitenkin arveluttavana. Nightwishin Tuomas Holopainen vakuuttaa, että suomalaiset ovat maailman parhaita tekemään heviä. Samaa mieltä ovat newyorkilaisnuoret Amorphiksen keikkapaikan edustalla. <br /><br />Toimittaja Jone Nikulan mukaan metallimusiikin pitää olla ”vaarallista”, se on vastakulttuuria. Metallimusiikkia soitetaan ja kuunnellaan kovaa. Sen käsittelemät aiheet ovat isoja, elämä ja kuolema, hyvä ja paha, itseinho, raivo ja vitutus, Nikula kuvailee. Väkivaltainen soundi yhdistyneenä brutaaleihin lyriikoihin saa aikaan vastustusta ja huolta mm. kristillisiä arvoja kannattavissa ihmisissä. Nikulan mukaan tätä paheksuvaa vastavoimaa tarvitaan - miten muuten mitata omaa voimaansa. Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsäsen arvioi, että sanoitukset voivat osaltaan vaikuttaa nuorison väkivallantekoihin. Dauntless-yhtye kokee, että kristityt ovat demonisoineet heidät. Sanoitukset ovat faneille terapiaa, Kujala esittää. Apocalyptican Eicca Toppisen mukaan iskelmäsanoitukset voivat olla varttuneemmalla väelle vastaavasti terapeuttisia.<br /><br />Sinnikkäiden yritysten jälkeen Kujala löytää tiensä Diablon backstagelle Helsingin jäähalliin kuten myös Amorphiksen limusiinin kyytiin New Yorkissa ja saa tavoittelemiaan lausuntoja muusikoilta. 1990-luvun alussa bändit suuntasivat ulkomaille, sillä kotimaassa niitä ei arvostettu. Tienavaajia olivat mm. Stratovarius, Amorphis ja Hanoi Rocks, jonka Mike Monroe ja Andy McCoy kertovat saaneensa kiitosta ovenavaajan roolistaan. Vasta ulkomailla saavutettu menestys toi arvostusta Suomessa, he kertovat. Suomalaisen metallimusiikin tekijät ovat Nikulan mukaan aktiivisesti hakeneet vientimahdollisuuksia. Suomen kotimarkkinat ovat liian pienet isolla volyymillä toimimiseen, Toppinen kertoo, joten asenteena onkin suuntautua rohkeasti isoille markkinoille. <br /><br />Kujala tiedustelee kulttuuriministeri Stefan Wallinin käsitystä suomalaisesta metallimusiikista vientituotteena. Vaikka maailmalla onkin menestystä tullut, vienti ei silti vielä ole kovin suurta. Työ- ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen kannustaa alaa suurempiin ponnistuksiin. Kujala on laskenut, että suomalaiset bändit kiertävät vuosittain 2 miljoonaa kilometriä maailmalla. Hän lähtee bändien jäljille ja pääsee Belgiassa Korpiklaanin keikkabussiin. Suomi-metalli otetaan Euroopassa hyvin vastaan, bändi kertoo. Heillä on nyt 80 keikkaa. Yhtye haki kerran tukea toiminnalleen, mutta heidän musiikkinsa ei ollut tuen saamiseksi tarpeeksi suomalaista. Pekkarinen kertoo, että lähtökohta on se, ettei musiikin – kuten ei monen muunkaan elinkeinoelämän alan – vientiä tueta. Wallin mukaan tukipolitiikassa voisi panostaa uusiin yhtyeisiin pikemmin kuin jo asemansa vakiinnuttaneisiin. <br /><br />Työ- ja elinkeinoministeriö tukee Kujalan mukaan suomalaisten bändien kiertueita 120 000 eurolla vuodessa ja rinnastaa summan oopperan vuonna 2008 saamaan tukeen, 48 miljoonaan euroon. Eurooppalaisena sivistysvaltiona Suomella on oltava oma ooppera – turha olla edes kateellinen, Nikula toteaa, sillä olisihan hirvittävää, jos suomalainen rockmusiikki kiinnostaisi yleisöä yhtä vähän kuin ooppera ja tarvitsisi yhteiskunnan tukea pystyäkseen pystyssä. Apurahat ja tuet ovat sidoksissa pieneen markkina-alueeseen, pieneen kansaan, ja on hyvä että erilaista kulttuuria pidetään niiden avulla hengissä, hän toteaa. Rockmusiikki on ollut harvinaisen omavarainen toimiala, Toppinen korostaa. Kaupungit voisivat tukea aloittelevia yhtyeitä tarjoamalla treenitiloja. <br /><br />Ruotsalaiset ovat tienanneet Abballa enemmän kuin Volvolla tai Saabilla, Nikula sanoo. Siellä on enemmän osaamista asiassa, Toppinen tietää. Vuonna 2008 suomen musiikkiviennin arvo oli 20 miljoonaan euroa. Musiikkigenreittäin osuuksia ei pysty sanomaan, Paulina Ahokas kertoo. Nikulan mukaan populaarimusiikin pirstoutuminen on auttanut siinä, että metallimusiikkigenre on noussut globaalisti esiin. Apurahakulttuurin ilmestyminen metalliskeneen on Nikulan mukaan suorastaan pelottavaa, koska jos kapitalistisessa yhteiskunnassa rockbändi ei pysty tekemään bisnestä, mikä merkitys sillä on? Toisaalta pienten kotimaanmarkkinoiden tuella on vaikea ponnistaa ulkomaille, mutta vientituki voisi olla pikemminkin pitkäaikaista lainaa kuin apurahaa – näin sisällöstä päättäminen ei kuulu rahan antajalle. Rahan tekemisen sijaan kuitenkin itse musiikin tekeminen on tärkeintä, Toppinen ja Holopainen korostavat.<br /><br />Lopputekstit kertovat, että Korpiklaani-yhtye sai 1000 euron tuen elokuvan kuvausten jälkeen.<br /><br /><i>Teksti: Jorma Junttila / Suomen kansallisfilmografia 2015</i>
|
topic |
alkoholinkäyttö
death metal
esiintymiskeikat
fanius
haastattelut
heavy rock
ihailijat
kiertueet
konsertit
kulttuurivaikuttajat
kulttuurivienti
ministerit
musiikki
musiikkielämä
musiikkikulttuuri
muusikot
ooppera
osakulttuurit
poliitikot
Suomi-kuva
Suomi-rock
toimittajat
valtionavut
vienninedistäminen
vientituki
vastakulttuurit
yhtyeet
yhteiskunnalliset vaikuttajat
|
url |
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/1492160
|
thumbnail |
http://www.elonet.fi/tenho/media/121944_V1482681E1.jpg
|
author |
Kalle Kujala
|
author_role |
d02
|
author_sort |
Kalle Kujala
|
author2 |
Kalle Kujala
Sakke Kantasalo
Jenni Kantis
|
author2_role |
aus
cng
flm
|
author_corporate |
Filminc
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Säveltäjäin tekijänoikeustoimisto Teosto
Esittävän säveltaiteen edistämiskeskus ESEK
|
author_corporate_role |
e10
fnd
|
geographic |
Suomi
|
genre |
haastatteludokumentti
musiikkidokumentti
dokumentti
|
format |
0/Video/
1/Video/Feature/
|
spelling |
Rautaa rajan taa
Rautaa rajan taa - Malmilta New Yorkiin
Bring Me to Underworld
Suomi
2010
Kalle Kujala
Sakke Kantasalo
Jenni Kantis
Roni Kantis
Toni Karjalainen
Matti Poutanen
Samuli Lahtinen
Markus Salmela
Joni Koivuniemi
Timo Keinonen
Tiia Hallinen
Ville Kujala
Filminc
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Säveltäjäin tekijänoikeustoimisto Teosto
Esittävän säveltaiteen edistämiskeskus ESEK
Finnkino Oy
Haastateltavina Eicca Toppinen, Jone Nikula, Mauri Pekkarinen, Esa Holopainen, Niclas Etelävuori, Stefan Wallin, Paulina Ahokas, Dauntles, Diablo, Tuska 2008, Tuska 2009, Andy McCoy, Mike Monroe, Korpiklaani, Sonata Arctica, Tuomas Holopainen, Päivi Räsänen
17.03.2010
Joensuu, Suomi
16.04.2010
Helsinki: Tennispalatsi 5; Oulu: Star 3; Hämeenlinna: Maxim; Kajaani: Bio Rex; Kouvola (Kuusankoski): Studio 123
Jouni Markkanen / King Foo Entertainment, Ewo Pohjola / King Foo Entertainment, Nuclear Blast, Musex, Tuska Festival, Radio Rock Finlandian väki, Kirja Finlandian väki, Työ- ja elinkeinoministeriö, Kulttuuriministeriö, Evolution Festival, Dauntless, Diablo, Antti Wirman, Kimmo Kammonen, Tiketti / Mirva Merimaa, Tavastia / Juhani Merimaa, Live Nation / Tiina Vuorinen, Tuula Salminen, Ville Juurikkala, Irja Knut, Ville Kujala, Joni Koivuniemi, Riku Nissinen, Lauri Kumpulainen, Milja Tiainen, Päivi Kankaanpää, Sony BMG, Warner Music Finland Oy, Markus Selin, Manolis Kantis, Hietala Rest Oy / Petri Hietala, Kimmo Kuusniemi, Matti ja Teppo, Matti Esko, Spinefarm Records, B.B. King Blues Club, Nokia Theatre, Vantaa, Helsinki, New York, Milano, Brysseli, Amsterdam, Ruisrock, Ankkarock, TallinkSilja, Iltalehti, Ilta-Sanomat, Zachary Hietala, Stone / Janne Joutsenniemi, Airdash / Tommy Dolivo, Amorphis, Metro-lehti, FanZone, Hong Kong, Bäkkäri / Tommi Niemi, AVEK / Pia Andell, Jukka Kupi, Lasse ”Luottojätkä” Lindroos, Lauri Aaltonen, Juha Nurminen, Minja Vikman, Alex Koima, Anna Lujanen, Tuula Hangasluoma, Markku Koistinen, Mika Nieminen, Ulla Leisio
Helsinki: Tennispalatsi; Tampere: Plevna; Turku: Kinopalatsi; Oulu: Plaza; Jyväskylä: Fantasia; Lahti: Kuvapalatsi; Vantaa: Flamingo; Pori: Promenadi
13.04.2010
Turku: Kinopalatsi 4
21.05.2010
Tampere: Cine Atlas
28.05.2010
Äänekoski: KinoMikko
30.07.2010
alkoholinkäyttö
death metal
esiintymiskeikat
fanius
haastattelut
heavy rock
ihailijat
kiertueet
konsertit
kulttuurivaikuttajat
kulttuurivienti
ministerit
musiikki
musiikkielämä
musiikkikulttuuri
muusikot
ooppera
osakulttuurit
poliitikot
Suomi-kuva
Suomi-rock
toimittajat
valtionavut
vienninedistäminen
vientituki
vastakulttuurit
yhtyeet
yhteiskunnalliset vaikuttajat
Kalle Kujalan tuottama, ohjaama ja käsikirjoittama musiikki- ja haastatteludokumentti <i>Rautaa rajan taa</i> (2010) kertoo humoristisesti maailmaa valloittavasta Suomi-metallista, suomalaisen metallimusiikin vientiponnisteluista ja valtion tukipolitiikasta. Yhdessä kameramiehensä ja äänittäjänsä kanssa Kujala matkaa kiertueilla bändien mukana pitkin Eurooppaa ja aina Yhdysvaltoihin asti
<i>Elokuvan artistit esiintyvät yksityishenkilöinä eivätkä heidän mielipiteensä välttämättä edusta bändien, elokuvan levittäjän, rahoittajien, yhteistyökumppanien tai levy-yhtiöiden kantoja. Haastatteluja on lyhennetty mutta oleellinen asiasisältö on pyritty pitämään samana. Me emme anna hyviä tai huonoja vaikutelmia ihmisistä, he tekevät sen itse.</i><br /><br /><i>70 vuotta sitten iskelmämusiikki rantautui Italiasta suomalaisten radioihin. 40 vuotta sitten Suomi koki hippikulttuurin puhalluksen.</i> <br /><br />1980-luvun puolin jälkeen Suomea ravisteli ”musiikillinen vallankumous”, dokumenttielokuvan ohjaaja Kalle Kujala kertoo. Suomalainen metallimusiikki nousi jylisten ja loi ”synkän varjonsa keskinkertaisen diskon ja rockabillyn väsyttämän nuorison päälle”. Metallibändit kuten Stone, Tarot ja Stratovarius nousivat esiin. Nuoret juhlivat esikuviaan nostamalla sormensa pirunsarvia muistuttavaan tervehdykseen. Suomi taottiin metalliin.<br /><br />1990-luvulla Suomi-metalli alkoi valloittaa maailmaa. Tuolloin metallimusiikki kolahti myös Kujalalle itselleen. Bändit kuten Sentenced ja Amorphis keikkailivat Eurooppassa. Musexin toiminnanjohtaja Paulina Ahokas kertoo, että vaikka metallimusiikista oli tulossa merkittävä kulttuurituote, sen imagoa pidettiin kuitenkin arveluttavana. Nightwishin Tuomas Holopainen vakuuttaa, että suomalaiset ovat maailman parhaita tekemään heviä. Samaa mieltä ovat newyorkilaisnuoret Amorphiksen keikkapaikan edustalla. <br /><br />Toimittaja Jone Nikulan mukaan metallimusiikin pitää olla ”vaarallista”, se on vastakulttuuria. Metallimusiikkia soitetaan ja kuunnellaan kovaa. Sen käsittelemät aiheet ovat isoja, elämä ja kuolema, hyvä ja paha, itseinho, raivo ja vitutus, Nikula kuvailee. Väkivaltainen soundi yhdistyneenä brutaaleihin lyriikoihin saa aikaan vastustusta ja huolta mm. kristillisiä arvoja kannattavissa ihmisissä. Nikulan mukaan tätä paheksuvaa vastavoimaa tarvitaan - miten muuten mitata omaa voimaansa. Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsäsen arvioi, että sanoitukset voivat osaltaan vaikuttaa nuorison väkivallantekoihin. Dauntless-yhtye kokee, että kristityt ovat demonisoineet heidät. Sanoitukset ovat faneille terapiaa, Kujala esittää. Apocalyptican Eicca Toppisen mukaan iskelmäsanoitukset voivat olla varttuneemmalla väelle vastaavasti terapeuttisia.<br /><br />Sinnikkäiden yritysten jälkeen Kujala löytää tiensä Diablon backstagelle Helsingin jäähalliin kuten myös Amorphiksen limusiinin kyytiin New Yorkissa ja saa tavoittelemiaan lausuntoja muusikoilta. 1990-luvun alussa bändit suuntasivat ulkomaille, sillä kotimaassa niitä ei arvostettu. Tienavaajia olivat mm. Stratovarius, Amorphis ja Hanoi Rocks, jonka Mike Monroe ja Andy McCoy kertovat saaneensa kiitosta ovenavaajan roolistaan. Vasta ulkomailla saavutettu menestys toi arvostusta Suomessa, he kertovat. Suomalaisen metallimusiikin tekijät ovat Nikulan mukaan aktiivisesti hakeneet vientimahdollisuuksia. Suomen kotimarkkinat ovat liian pienet isolla volyymillä toimimiseen, Toppinen kertoo, joten asenteena onkin suuntautua rohkeasti isoille markkinoille. <br /><br />Kujala tiedustelee kulttuuriministeri Stefan Wallinin käsitystä suomalaisesta metallimusiikista vientituotteena. Vaikka maailmalla onkin menestystä tullut, vienti ei silti vielä ole kovin suurta. Työ- ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen kannustaa alaa suurempiin ponnistuksiin. Kujala on laskenut, että suomalaiset bändit kiertävät vuosittain 2 miljoonaa kilometriä maailmalla. Hän lähtee bändien jäljille ja pääsee Belgiassa Korpiklaanin keikkabussiin. Suomi-metalli otetaan Euroopassa hyvin vastaan, bändi kertoo. Heillä on nyt 80 keikkaa. Yhtye haki kerran tukea toiminnalleen, mutta heidän musiikkinsa ei ollut tuen saamiseksi tarpeeksi suomalaista. Pekkarinen kertoo, että lähtökohta on se, ettei musiikin – kuten ei monen muunkaan elinkeinoelämän alan – vientiä tueta. Wallin mukaan tukipolitiikassa voisi panostaa uusiin yhtyeisiin pikemmin kuin jo asemansa vakiinnuttaneisiin. <br /><br />Työ- ja elinkeinoministeriö tukee Kujalan mukaan suomalaisten bändien kiertueita 120 000 eurolla vuodessa ja rinnastaa summan oopperan vuonna 2008 saamaan tukeen, 48 miljoonaan euroon. Eurooppalaisena sivistysvaltiona Suomella on oltava oma ooppera – turha olla edes kateellinen, Nikula toteaa, sillä olisihan hirvittävää, jos suomalainen rockmusiikki kiinnostaisi yleisöä yhtä vähän kuin ooppera ja tarvitsisi yhteiskunnan tukea pystyäkseen pystyssä. Apurahat ja tuet ovat sidoksissa pieneen markkina-alueeseen, pieneen kansaan, ja on hyvä että erilaista kulttuuria pidetään niiden avulla hengissä, hän toteaa. Rockmusiikki on ollut harvinaisen omavarainen toimiala, Toppinen korostaa. Kaupungit voisivat tukea aloittelevia yhtyeitä tarjoamalla treenitiloja. <br /><br />Ruotsalaiset ovat tienanneet Abballa enemmän kuin Volvolla tai Saabilla, Nikula sanoo. Siellä on enemmän osaamista asiassa, Toppinen tietää. Vuonna 2008 suomen musiikkiviennin arvo oli 20 miljoonaan euroa. Musiikkigenreittäin osuuksia ei pysty sanomaan, Paulina Ahokas kertoo. Nikulan mukaan populaarimusiikin pirstoutuminen on auttanut siinä, että metallimusiikkigenre on noussut globaalisti esiin. Apurahakulttuurin ilmestyminen metalliskeneen on Nikulan mukaan suorastaan pelottavaa, koska jos kapitalistisessa yhteiskunnassa rockbändi ei pysty tekemään bisnestä, mikä merkitys sillä on? Toisaalta pienten kotimaanmarkkinoiden tuella on vaikea ponnistaa ulkomaille, mutta vientituki voisi olla pikemminkin pitkäaikaista lainaa kuin apurahaa – näin sisällöstä päättäminen ei kuulu rahan antajalle. Rahan tekemisen sijaan kuitenkin itse musiikin tekeminen on tärkeintä, Toppinen ja Holopainen korostavat.<br /><br />Lopputekstit kertovat, että Korpiklaani-yhtye sai 1000 euron tuen elokuvan kuvausten jälkeen.<br /><br /><i>Teksti: Jorma Junttila / Suomen kansallisfilmografia 2015</i>
<i>Towards and Against</i><br />Amorphis<br />Säv. Esa Holopainen<br />San. Pekka Kainulainen<br />Sov. Amorphis & Marco Hietala<br />Nuclear Blast Records<br /><br /><i>Motherfucker</i><br />Stone<br />Säv. , san., sov. Janne Jousenniemi<br />Johanna Kustannus Oy<br /><br /><i>Rekkamies</i><br />Matti Esko<br />Säv., san. Esa Nieminen, Juha Tapaninen <br />Sov. Esa Nieminen<br />Kust. Musicmakers Oy<br /><i></i><br /><i>Don’t Say a Word</i><br />Sonata Arctica<br />Säv., san., sov. Tony Kakko<br />Nuclear Blast Records<br /><br /><i>Leaves Scars</i><br />Amorphis<br />Säv. Amorphis <br />Sov. Marko Hietala ja Amorphis <br />San. Paavo Haavikko<br />Nuclear Blast Records<br /><br /><i>Silent Water</i><br />Amorphis<br />Säv. Amorphis <br />San. Amorphis, Juha Kainulainen<br />Sov. Amorphis ja Marco Hietala<br /><br /><i>Fashion</i><br />Hanoi Rocks<br />Säv, san. Andy MCoy, Michael Monroe<br /><br /><i>Teenage Revolution</i><br />Hanoi Rocks<br />Säv, san. Andy MCoy, Michael Monroe<br /><br /><i>Happy Little Boozer</i><br />Korpiklaani<br />Säv., san., sov. Jonne Järvelä<br /><br /><i>Viima</i><br />Korpiklaani<br />Säv., san., sov. Jonne Järvelä<br /><br /><i>Crows Bring the Spring</i><br />Korpiklaani<br />Säv., san., sov. Jonne Järvelä<br /><br /><i>Burn</i><br />Apocalyptica<br />Säv. Eicca Toppinen<br />Kust. Harmageddon Publishing <br /><br /><i>Onks Jumalaa?</i><br />Leeko Norsu<br />San. Leeko Norsu<br />Säv. JP Eloranta/Rainroom<br />Sov. Laamed<br /><br /><i>Corpse Pride</i><br />Mee Krob<br />Säv., san., sov. Late<br /><br /><i>The Fuck</i><br />Laamed feat. Mauri Pekkarinen<br />Säv., san., sov. Laamed
dokumentti
”<i>Rautaa rajan taa</i> on asiajournalismia ja sketsiviihdettä yhdistävä dokumentti aiheesta”, totesi metallidokumentille kolme tähteä antanut Tuomas Riskala (Iltalehti 16.4.2010). ”Siinä on paljon hyvää ja hätkähdyttävää, kuten elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen halveksuntaa osoittava käytös metallifanilta näyttävän haastattelijan edessä. Kristillisdemokraattien Päivi Räsänen puhuu puolestaan toistuvasti ’vihamusiikista’. Asiallisimmista puheenvuoroista vastaavat Apocalyptica-yhtyeen Eicca Toppinen ja mediapersoona Jone Nikula. Ohjaaja-haastattelija Kalle Kujalan omaa häröilyä olisi puolestaan voinut karsia. Kujala haluaa olla Suomen Michael Moore, joka sählää omahyväisesti ympäriinsä totuutta etsiessään. Välillä meno on sietämättömän lapsellista.”<br /><br />Inderjit Kaur Khalsa (Episodi 4/2010) puolestaan arvioi Kujalan onnistuneen aiheensa komediallisessa käsittelyssä. ”Vaikka dokumentti on teknisesti rosoinen, se ei missään vaiheessa ole tylsä. Ajoittain tuntuu kuin katsoisi tosielämän stand up -komediaa. Varsinkin, kun suomalaiset poliitikot pääsevät esittämään mielipiteitään kulttuurista. Vaikka metallimusiikki on Kujalalle läheinen, niin dokumentissa on tilaa myös sarkastisille huomioille sitä kohtaan. En muista milloin dokumentti on saanut näin hyvälle tuulelle.”<br /><br />”Elokuvan ote on siis kepeän humoristinen", kuvaili Anssi Juntto (Kaleva 16.4.2010). ”Kujala höyryää kameran edessä lippalakki päässä Michael Moorea joko parodioiden tai vain matkien. Huumori kuitenkin vetoaa lähinnä teineihin, ja lopputulos on vaivaannuttava. Dokumentaristilta yksinkertaisesti puuttuu tilanteenlukutaito. Yhteenotot järjestysmiesten kanssa ovat nekin tökerösti käsikirjoitettuja. [- -] Dokumentin anti jää lopulta jäsentymättömäksi ja pinnalliseksi. Kujala ei ole kovin hyvin perillä aiheestaan. Musiikkiviennin ja metallimusiikin viennin käsitteet menevät sekaisin. Tietämys niin genrestä kuin musiikkibisneksestäkin vaikuttaa melko köykäiseltä. [- -] Näkemyksen ja syvyyden lisäksi elokuvalta jäi kaipaamaan laadukkaita musiikkinäytteitä.”<br /><br />Myös Tero Toivanen (Metro 16.4.2010) vertasi ohjaaja ja haastattelija Kalle Kujalaa Michael Mooreen, mutta suhtautui vertaukseen myönteisesti. ”Kujalalla on onneksi asennetta. [- -] Itsensä alttiiksi asettaminen ja huumori sopivat aiheeseen.”<br /><br />”<i>Rautaa rajan taa</i> jää yhden miehen yhden asian missioksi, jota vaivaa jäsentymätön toteutus ja lapsellisen jankkaava lähestymistapa", koki yhden tähden antanut Päivi Valotie (Turun Sanomat 21.5.2010) Turun ensi-illan aikaan. ”Dokumentissa esitetty ooppera ja metallimusiikin yksioikoinen vastakkainasettelu maistuu pelkältä populismilta. Aikansa eläneeltä taas tuntuu ajatus metallimusiikista paheksuttuna ja pelättynä vastakulttuurisena voimana. Kyllä kai raskas rokki on valtavirtaa jo silläkin, että kyse on massojen musiikista, mahdottoman suositusta musiikkigenrestä. Lastenlauluihin levinnyt ja metallimessuja kirkkoihin poikinut musiikkilaji ei näyttäydy dokumentissa läheskään niin laaja-alaisena kuin toivoisi.”
Nurmijärvellä vuonna 1985 syntynyt ohjaaja Kalle Kujala valmistui vuonna 2005 Järvenpään Seurakuntaopistosta teatterityön linjalta ja vuonna 2008 Tuusulan Adultan radio- ja televisio-opisto ARTO:sta tuottajaksi. Hän teki ensimmäisen lyhytelokuvansa <I>96</I> vuonna 2004. Opinnäytetyönä valmistui lyhytelokuva <I>Tosielämän Robinson</I> (2006). Kujala oli mukana <I>Musta jää</I> -elokuvassa videotrainerina. Hän on tuottanut mm. Henri Vähäkainun vaalimainoksen ja tehnyt rockmusiikkivideoita (esim. Overflow-yhtyeelle).<br /><br />Ensimmäisenä pitkänä dokumenttielokuvanaan Kalle Kujala käsikirjoitti, tuotti ja ohjasi asiajournalismia ja sketsiviihdettä ilmaisukeinoinaan käyttävän elokuvan <I>Rautaa rajan taa</I> (2010). Se käsitteli suomalaista metallimusiikkia ja sen vientiä ulkomaille. Elokuvaa kuvailtiin Episodi-lehdessä 4/2010 ”komedialliseksi road-dokumentiksi” ohjaajan metsästäessä suomalaista metallimusiikkia maailmalla Amsterdamista New Yorkiin. Suomalaisyhtyeet kuten Apocalyptica, Children of Bodom ja Nightwish myyvät levyjä miljoonittain. Silti suomalainen metallimusiikki kärsii aliarvostuksesta kulttuuriviennin tukirahoista päättävien poliitikkojen keskuudessa.<br /><br />Pamflettimaisessa elokuvassa pohditaan valtion myöntämää suomalaisen kulttuuriviennin rahoitusta yleisemminkin. Maailmalla menestyneen metallimusiikin vientitukiaisten pienuutta päivitellään. Kiertueavustukset ovat vain muutaman tuhannen euron luokkaa, kun taas esimerkiksi oopperaa tuetaan kymmenin miljoonin. Haastateltavina olivat mm. työ- ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen ja kulttuuriministeri Stefan Wallin sekä lukuisten bändien keulahahmot, kuten Tuomas Holopainen ja Eicca Toppinen. Asiantuntijalausuntoja antoi lisäksi suorapuheinen mediapersoona, toimittaja Jone Nikula. Elokuvassa käsitellään myös kuinka hevimusiikki herättää epäluuloja saatananpalvonnasta ja väkivaltaisuudesta. Kristillisdemokraattien Päivi Räsänen puhuukin haastattelussaan toistuvasti ”vihamusiikista”.<br /><br />Elokuva sai teatterikierroksellaan 306 katsojaa.<br /><br />Kalevan 16.4.2010 haastattelun mukaan Kujala on suunnitellut seuraavaa elokuvaa pörssiyhtiöistä.<br /><br /><i>Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2016</i>
Suomi: Helsinki, Vantaa<br /><br />Ruotsi: Tukholma<br /><br />Hollanti: Amsterdam<br /><br />Belgia: Vosselaar, Bryssel<br /><br />Italia: Milano, Bergano<br /><br />Yhdysvallat: New York
Genelec, Painorauma, ebookers.fi, Launer, Hellsinki Rock Shop, Kalevala Jewelry, MTV3
|
main_date |
2010-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[2010-01-01 TO 2010-12-31]
|
search_daterange_mv |
[2010-01-01 TO 2010-12-31]
|
author_facet |
Kalle Kujala
Sakke Kantasalo
Jenni Kantis
Filminc
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Säveltäjäin tekijänoikeustoimisto Teosto
Esittävän säveltaiteen edistämiskeskus ESEK
|
id |
kavi.elonet_elokuva_1492160
|
is_hierarchy_id |
kavi.elonet_elokuva_1492160
|
is_hierarchy_title |
Rautaa rajan taa
|
first_indexed |
2017-04-11T11:57:27Z
|
last_indexed |
2023-12-01T08:55:52Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">1492160</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>Rautaa rajan taa</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Rautaa rajan taa - Malmilta New Yorkiin</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="muu nimi">other</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Bring Me to Underworld</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>Rautaa rajan taa</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference elokuva-valmistumisvuodenlahde="elokuvatarkastamo">2010</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Kalle Kujala</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1345584</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuottaja" finna-activity-code="fmp">fmp</Activity><AgentName>Kalle Kujala</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1345584</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="käsikirjoitus" finna-activity-code="aus">aus</Activity><AgentName>Kalle Kujala</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1345584</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Sakke Kantasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1491486</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Jenni Kantis</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1491485</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="avustava käsikirjoittaja" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="avustava käsikirjoittaja" elokuva-elotekija-tehtava="avustava käsikirjoittaja">A99</Activity><AgentName>Roni Kantis</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1342760</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="avustava käsikirjoittaja" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="avustava käsikirjoittaja" elokuva-elotekija-tehtava="avustava käsikirjoittaja">A99</Activity><AgentName>Jenni Kantis</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1491485</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Roni Kantis</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1342760</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Toni Karjalainen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1519269</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänen jälkikäsittely" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänen jälkikäsittely" elokuva-elotekija-tehtava="äänen jälkikäsittely">A99</Activity><AgentName>Roni Kantis</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1342760</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="värimääritys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="värimääritys" elokuva-elotekija-tehtava="värimääritys">A99</Activity><AgentName>Matti Poutanen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1519270</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="piirroskuvat" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="piirroskuvat" elokuva-elotekija-tehtava="piirroskuvat">A99</Activity><AgentName>Samuli Lahtinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1519271</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kameramies" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kameramies" elokuva-elotekija-tehtava="kameramies">A99</Activity><AgentName>Markus Salmela</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1519272</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kameramies" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kameramies" elokuva-elotekija-tehtava="kameramies">A99</Activity><AgentName>Joni Koivuniemi</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1519273</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaussihteeri" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kuvaussihteeri" elokuva-elotekija-tehtava="kuvaussihteeri">A99</Activity><AgentName>Timo Keinonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1519274</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="still-kuvaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="still-kuvaus" elokuva-elotekija-tehtava="still-kuvaus">A99</Activity><AgentName>Tiia Hallinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1519275</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="roudaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="roudaus" elokuva-elotekija-tehtava="roudaus">A99</Activity><AgentName>Ville Kujala</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1519276</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Filminc</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1349465</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Pia Andell" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="käsikirjoitustuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="3 000 €">AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710034</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki">Säveltäjäin tekijänoikeustoimisto Teosto</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>168996</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="kopiotuki">Esittävän säveltaiteen edistämiskeskus ESEK</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>738225</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-vuosi="2010" elokuva-elolevittaja-levitystapa="teatterilevitys, DVD-levitys">Finnkino Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710434</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="julisteen suunnittelu" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="julisteen suunnittelu" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="julisteen suunnittelu">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Samuli Lahtinen">Samuli Lahtinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1519271</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="muutesiintyjat"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-muutesiintyjät">E99</Activity><AgentName>Haastateltavina Eicca Toppinen, Jone Nikula, Mauri Pekkarinen, Esa Holopainen, Niclas Etelävuori, Stefan Wallin, Paulina Ahokas, Dauntles, Diablo, Tuska 2008, Tuska 2009, Andy McCoy, Mike Monroe, Korpiklaani, Sonata Arctica, Tuomas Holopainen, Päivi Räsänen</AgentName></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastusnro="A-65072" elokuva-tarkastus-formaatti="35 mm" elokuva-tarkastus-kesto="1:30:00" elokuva-tarkastus-ikaraja="S*" elokuva-tarkastus-tarkastamolaji="Dokumentti, Musiikki" elokuva-tarkastus-muuttiedot="VET:n huomautus: KTL 4.pyk.2.mom.3.ko">CEN</ProductionEventType><DateText>17.03.2010</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Rokumentti">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Joensuu, Suomi</RegionName></Region><DateText>2010</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>16.04.2010</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Tennispalatsi 5; Oulu: Star 3; Hämeenlinna: Maxim; Kajaani: Bio Rex; Kouvola (Kuusankoski): Studio 123</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kiitokset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_kiitokset>Jouni Markkanen / King Foo Entertainment, Ewo Pohjola / King Foo Entertainment, Nuclear Blast, Musex, Tuska Festival, Radio Rock Finlandian väki, Kirja Finlandian väki, Työ- ja elinkeinoministeriö, Kulttuuriministeriö, Evolution Festival, Dauntless, Diablo, Antti Wirman, Kimmo Kammonen, Tiketti / Mirva Merimaa, Tavastia / Juhani Merimaa, Live Nation / Tiina Vuorinen, Tuula Salminen, Ville Juurikkala, Irja Knut, Ville Kujala, Joni Koivuniemi, Riku Nissinen, Lauri Kumpulainen, Milja Tiainen, Päivi Kankaanpää, Sony BMG, Warner Music Finland Oy, Markus Selin, Manolis Kantis, Hietala Rest Oy / Petri Hietala, Kimmo Kuusniemi, Matti ja Teppo, Matti Esko, Spinefarm Records, B.B. King Blues Club, Nokia Theatre, Vantaa, Helsinki, New York, Milano, Brysseli, Amsterdam, Ruisrock, Ankkarock, TallinkSilja, Iltalehti, Ilta-Sanomat, Zachary Hietala, Stone / Janne Joutsenniemi, Airdash / Tommy Dolivo, Amorphis, Metro-lehti, FanZone, Hong Kong, Bäkkäri / Tommi Niemi, AVEK / Pia Andell, Jukka Kupi, Lasse ”Luottojätkä” Lindroos, Lauri Aaltonen, Juha Nurminen, Minja Vikman, Alex Koima, Anna Lujanen, Tuula Hangasluoma, Markku Koistinen, Mika Nieminen, Ulla Leisio</elokuva_kiitokset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="teatterikopioidenlkm"><ProductionEventType elokuva-teatterikopioidenlkm="5">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="katsojaluku"><ProductionEventType elokuva-katsojaluku="306">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lipputulot"><ProductionEventType elokuva-lipputulot="2 298 €">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="muuesitys"><ProductionEventType elokuva-muuesitys-aihe="ennakkoesitys">SCR</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Tennispalatsi; Tampere: Plevna; Turku: Kinopalatsi; Oulu: Plaza; Jyväskylä: Fantasia; Lahti: Kuvapalatsi; Vantaa: Flamingo; Pori: Promenadi</RegionName></Region><DateText>13.04.2010</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="muuesitys"><ProductionEventType elokuva-muuesitys-aihe="ensi-iltakierros">SCR</ProductionEventType><Region><RegionName>Turku: Kinopalatsi 4</RegionName></Region><DateText>21.05.2010</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="muuesitys"><ProductionEventType elokuva-muuesitys-aihe="ensi-iltakierros">SCR</ProductionEventType><Region><RegionName>Tampere: Cine Atlas</RegionName></Region><DateText>28.05.2010</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="muuesitys"><ProductionEventType elokuva-muuesitys-aihe="ensi-iltakierros">SCR</ProductionEventType><Region><RegionName>Äänekoski: KinoMikko</RegionName></Region><DateText>30.07.2010</DateText></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>alkoholinkäyttö</Term><Term>death metal</Term><Term>esiintymiskeikat</Term><Term>fanius</Term><Term>haastattelut</Term><Term>heavy rock</Term><Term>ihailijat</Term><Term>kiertueet</Term><Term>konsertit</Term><Term>kulttuurivaikuttajat</Term><Term>kulttuurivienti</Term><Term>ministerit</Term><Term>musiikki</Term><Term>musiikkielämä</Term><Term>musiikkikulttuuri</Term><Term>muusikot</Term><Term>ooppera</Term><Term>osakulttuurit</Term><Term>poliitikot</Term><Term>Suomi-kuva</Term><Term>Suomi-rock</Term><Term>toimittajat</Term><Term>valtionavut</Term><Term>vienninedistäminen</Term><Term>vientituki</Term><Term>vastakulttuurit</Term><Term>yhtyeet</Term><Term>yhteiskunnalliset vaikuttajat</Term></SubjectTerms><ContentDescription><DescriptionType>Synopsis</DescriptionType><DescriptionText>Kalle Kujalan tuottama, ohjaama ja käsikirjoittama musiikki- ja haastatteludokumentti <i>Rautaa rajan taa</i> (2010) kertoo humoristisesti maailmaa valloittavasta Suomi-metallista, suomalaisen metallimusiikin vientiponnisteluista ja valtion tukipolitiikasta. Yhdessä kameramiehensä ja äänittäjänsä kanssa Kujala matkaa kiertueilla bändien mukana pitkin Eurooppaa ja aina Yhdysvaltoihin asti.</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText><i>Elokuvan artistit esiintyvät yksityishenkilöinä eivätkä heidän mielipiteensä välttämättä edusta bändien, elokuvan levittäjän, rahoittajien, yhteistyökumppanien tai levy-yhtiöiden kantoja. Haastatteluja on lyhennetty mutta oleellinen asiasisältö on pyritty pitämään samana. Me emme anna hyviä tai huonoja vaikutelmia ihmisistä, he tekevät sen itse.</i><br /><br /><i>70 vuotta sitten iskelmämusiikki rantautui Italiasta suomalaisten radioihin. 40 vuotta sitten Suomi koki hippikulttuurin puhalluksen.</i> <br /><br />1980-luvun puolin jälkeen Suomea ravisteli ”musiikillinen vallankumous”, dokumenttielokuvan ohjaaja Kalle Kujala kertoo. Suomalainen metallimusiikki nousi jylisten ja loi ”synkän varjonsa keskinkertaisen diskon ja rockabillyn väsyttämän nuorison päälle”. Metallibändit kuten Stone, Tarot ja Stratovarius nousivat esiin. Nuoret juhlivat esikuviaan nostamalla sormensa pirunsarvia muistuttavaan tervehdykseen. Suomi taottiin metalliin.<br /><br />1990-luvulla Suomi-metalli alkoi valloittaa maailmaa. Tuolloin metallimusiikki kolahti myös Kujalalle itselleen. Bändit kuten Sentenced ja Amorphis keikkailivat Eurooppassa. Musexin toiminnanjohtaja Paulina Ahokas kertoo, että vaikka metallimusiikista oli tulossa merkittävä kulttuurituote, sen imagoa pidettiin kuitenkin arveluttavana. Nightwishin Tuomas Holopainen vakuuttaa, että suomalaiset ovat maailman parhaita tekemään heviä. Samaa mieltä ovat newyorkilaisnuoret Amorphiksen keikkapaikan edustalla. <br /><br />Toimittaja Jone Nikulan mukaan metallimusiikin pitää olla ”vaarallista”, se on vastakulttuuria. Metallimusiikkia soitetaan ja kuunnellaan kovaa. Sen käsittelemät aiheet ovat isoja, elämä ja kuolema, hyvä ja paha, itseinho, raivo ja vitutus, Nikula kuvailee. Väkivaltainen soundi yhdistyneenä brutaaleihin lyriikoihin saa aikaan vastustusta ja huolta mm. kristillisiä arvoja kannattavissa ihmisissä. Nikulan mukaan tätä paheksuvaa vastavoimaa tarvitaan - miten muuten mitata omaa voimaansa. Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsäsen arvioi, että sanoitukset voivat osaltaan vaikuttaa nuorison väkivallantekoihin. Dauntless-yhtye kokee, että kristityt ovat demonisoineet heidät. Sanoitukset ovat faneille terapiaa, Kujala esittää. Apocalyptican Eicca Toppisen mukaan iskelmäsanoitukset voivat olla varttuneemmalla väelle vastaavasti terapeuttisia.<br /><br />Sinnikkäiden yritysten jälkeen Kujala löytää tiensä Diablon backstagelle Helsingin jäähalliin kuten myös Amorphiksen limusiinin kyytiin New Yorkissa ja saa tavoittelemiaan lausuntoja muusikoilta. 1990-luvun alussa bändit suuntasivat ulkomaille, sillä kotimaassa niitä ei arvostettu. Tienavaajia olivat mm. Stratovarius, Amorphis ja Hanoi Rocks, jonka Mike Monroe ja Andy McCoy kertovat saaneensa kiitosta ovenavaajan roolistaan. Vasta ulkomailla saavutettu menestys toi arvostusta Suomessa, he kertovat. Suomalaisen metallimusiikin tekijät ovat Nikulan mukaan aktiivisesti hakeneet vientimahdollisuuksia. Suomen kotimarkkinat ovat liian pienet isolla volyymillä toimimiseen, Toppinen kertoo, joten asenteena onkin suuntautua rohkeasti isoille markkinoille. <br /><br />Kujala tiedustelee kulttuuriministeri Stefan Wallinin käsitystä suomalaisesta metallimusiikista vientituotteena. Vaikka maailmalla onkin menestystä tullut, vienti ei silti vielä ole kovin suurta. Työ- ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen kannustaa alaa suurempiin ponnistuksiin. Kujala on laskenut, että suomalaiset bändit kiertävät vuosittain 2 miljoonaa kilometriä maailmalla. Hän lähtee bändien jäljille ja pääsee Belgiassa Korpiklaanin keikkabussiin. Suomi-metalli otetaan Euroopassa hyvin vastaan, bändi kertoo. Heillä on nyt 80 keikkaa. Yhtye haki kerran tukea toiminnalleen, mutta heidän musiikkinsa ei ollut tuen saamiseksi tarpeeksi suomalaista. Pekkarinen kertoo, että lähtökohta on se, ettei musiikin – kuten ei monen muunkaan elinkeinoelämän alan – vientiä tueta. Wallin mukaan tukipolitiikassa voisi panostaa uusiin yhtyeisiin pikemmin kuin jo asemansa vakiinnuttaneisiin. <br /><br />Työ- ja elinkeinoministeriö tukee Kujalan mukaan suomalaisten bändien kiertueita 120 000 eurolla vuodessa ja rinnastaa summan oopperan vuonna 2008 saamaan tukeen, 48 miljoonaan euroon. Eurooppalaisena sivistysvaltiona Suomella on oltava oma ooppera – turha olla edes kateellinen, Nikula toteaa, sillä olisihan hirvittävää, jos suomalainen rockmusiikki kiinnostaisi yleisöä yhtä vähän kuin ooppera ja tarvitsisi yhteiskunnan tukea pystyäkseen pystyssä. Apurahat ja tuet ovat sidoksissa pieneen markkina-alueeseen, pieneen kansaan, ja on hyvä että erilaista kulttuuria pidetään niiden avulla hengissä, hän toteaa. Rockmusiikki on ollut harvinaisen omavarainen toimiala, Toppinen korostaa. Kaupungit voisivat tukea aloittelevia yhtyeitä tarjoamalla treenitiloja. <br /><br />Ruotsalaiset ovat tienanneet Abballa enemmän kuin Volvolla tai Saabilla, Nikula sanoo. Siellä on enemmän osaamista asiassa, Toppinen tietää. Vuonna 2008 suomen musiikkiviennin arvo oli 20 miljoonaan euroa. Musiikkigenreittäin osuuksia ei pysty sanomaan, Paulina Ahokas kertoo. Nikulan mukaan populaarimusiikin pirstoutuminen on auttanut siinä, että metallimusiikkigenre on noussut globaalisti esiin. Apurahakulttuurin ilmestyminen metalliskeneen on Nikulan mukaan suorastaan pelottavaa, koska jos kapitalistisessa yhteiskunnassa rockbändi ei pysty tekemään bisnestä, mikä merkitys sillä on? Toisaalta pienten kotimaanmarkkinoiden tuella on vaikea ponnistaa ulkomaille, mutta vientituki voisi olla pikemminkin pitkäaikaista lainaa kuin apurahaa – näin sisällöstä päättäminen ei kuulu rahan antajalle. Rahan tekemisen sijaan kuitenkin itse musiikin tekeminen on tärkeintä, Toppinen ja Holopainen korostavat.<br /><br />Lopputekstit kertovat, että Korpiklaani-yhtye sai 1000 euron tuen elokuvan kuvausten jälkeen.<br /><br /><i>Teksti: Jorma Junttila / Suomen kansallisfilmografia 2015</i></DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="musiikki"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_musiikki><i>Towards and Against</i><br />Amorphis<br />Säv. Esa Holopainen<br />San. Pekka Kainulainen<br />Sov. Amorphis & Marco Hietala<br />Nuclear Blast Records<br /><br /><i>Motherfucker</i><br />Stone<br />Säv. , san., sov. Janne Jousenniemi<br />Johanna Kustannus Oy<br /><br /><i>Rekkamies</i><br />Matti Esko<br />Säv., san. Esa Nieminen, Juha Tapaninen <br />Sov. Esa Nieminen<br />Kust. Musicmakers Oy<br /><i></i><br /><i>Don’t Say a Word</i><br />Sonata Arctica<br />Säv., san., sov. Tony Kakko<br />Nuclear Blast Records<br /><br /><i>Leaves Scars</i><br />Amorphis<br />Säv. Amorphis <br />Sov. Marko Hietala ja Amorphis <br />San. Paavo Haavikko<br />Nuclear Blast Records<br /><br /><i>Silent Water</i><br />Amorphis<br />Säv. Amorphis <br />San. Amorphis, Juha Kainulainen<br />Sov. Amorphis ja Marco Hietala<br /><br /><i>Fashion</i><br />Hanoi Rocks<br />Säv, san. Andy MCoy, Michael Monroe<br /><br /><i>Teenage Revolution</i><br />Hanoi Rocks<br />Säv, san. Andy MCoy, Michael Monroe<br /><br /><i>Happy Little Boozer</i><br />Korpiklaani<br />Säv., san., sov. Jonne Järvelä<br /><br /><i>Viima</i><br />Korpiklaani<br />Säv., san., sov. Jonne Järvelä<br /><br /><i>Crows Bring the Spring</i><br />Korpiklaani<br />Säv., san., sov. Jonne Järvelä<br /><br /><i>Burn</i><br />Apocalyptica<br />Säv. Eicca Toppinen<br />Kust. Harmageddon Publishing <br /><br /><i>Onks Jumalaa?</i><br />Leeko Norsu<br />San. Leeko Norsu<br />Säv. JP Eloranta/Rainroom<br />Sov. Laamed<br /><br /><i>Corpse Pride</i><br />Mee Krob<br />Säv., san., sov. Late<br /><br /><i>The Fuck</i><br />Laamed feat. Mauri Pekkarinen<br />Säv., san., sov. Laamed</elokuva_musiikki></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>dokumentti</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="haastatteludokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="musiikkidokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio>”<i>Rautaa rajan taa</i> on asiajournalismia ja sketsiviihdettä yhdistävä dokumentti aiheesta”, totesi metallidokumentille kolme tähteä antanut Tuomas Riskala (Iltalehti 16.4.2010). ”Siinä on paljon hyvää ja hätkähdyttävää, kuten elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen halveksuntaa osoittava käytös metallifanilta näyttävän haastattelijan edessä. Kristillisdemokraattien Päivi Räsänen puhuu puolestaan toistuvasti ’vihamusiikista’. Asiallisimmista puheenvuoroista vastaavat Apocalyptica-yhtyeen Eicca Toppinen ja mediapersoona Jone Nikula. Ohjaaja-haastattelija Kalle Kujalan omaa häröilyä olisi puolestaan voinut karsia. Kujala haluaa olla Suomen Michael Moore, joka sählää omahyväisesti ympäriinsä totuutta etsiessään. Välillä meno on sietämättömän lapsellista.”<br /><br />Inderjit Kaur Khalsa (Episodi 4/2010) puolestaan arvioi Kujalan onnistuneen aiheensa komediallisessa käsittelyssä. ”Vaikka dokumentti on teknisesti rosoinen, se ei missään vaiheessa ole tylsä. Ajoittain tuntuu kuin katsoisi tosielämän stand up -komediaa. Varsinkin, kun suomalaiset poliitikot pääsevät esittämään mielipiteitään kulttuurista. Vaikka metallimusiikki on Kujalalle läheinen, niin dokumentissa on tilaa myös sarkastisille huomioille sitä kohtaan. En muista milloin dokumentti on saanut näin hyvälle tuulelle.”<br /><br />”Elokuvan ote on siis kepeän humoristinen", kuvaili Anssi Juntto (Kaleva 16.4.2010). ”Kujala höyryää kameran edessä lippalakki päässä Michael Moorea joko parodioiden tai vain matkien. Huumori kuitenkin vetoaa lähinnä teineihin, ja lopputulos on vaivaannuttava. Dokumentaristilta yksinkertaisesti puuttuu tilanteenlukutaito. Yhteenotot järjestysmiesten kanssa ovat nekin tökerösti käsikirjoitettuja. [- -] Dokumentin anti jää lopulta jäsentymättömäksi ja pinnalliseksi. Kujala ei ole kovin hyvin perillä aiheestaan. Musiikkiviennin ja metallimusiikin viennin käsitteet menevät sekaisin. Tietämys niin genrestä kuin musiikkibisneksestäkin vaikuttaa melko köykäiseltä. [- -] Näkemyksen ja syvyyden lisäksi elokuvalta jäi kaipaamaan laadukkaita musiikkinäytteitä.”<br /><br />Myös Tero Toivanen (Metro 16.4.2010) vertasi ohjaaja ja haastattelija Kalle Kujalaa Michael Mooreen, mutta suhtautui vertaukseen myönteisesti. ”Kujalalla on onneksi asennetta. [- -] Itsensä alttiiksi asettaminen ja huumori sopivat aiheeseen.”<br /><br />”<i>Rautaa rajan taa</i> jää yhden miehen yhden asian missioksi, jota vaivaa jäsentymätön toteutus ja lapsellisen jankkaava lähestymistapa", koki yhden tähden antanut Päivi Valotie (Turun Sanomat 21.5.2010) Turun ensi-illan aikaan. ”Dokumentissa esitetty ooppera ja metallimusiikin yksioikoinen vastakkainasettelu maistuu pelkältä populismilta. Aikansa eläneeltä taas tuntuu ajatus metallimusiikista paheksuttuna ja pelättynä vastakulttuurisena voimana. Kyllä kai raskas rokki on valtavirtaa jo silläkin, että kyse on massojen musiikista, mahdottoman suositusta musiikkigenrestä. Lastenlauluihin levinnyt ja metallimessuja kirkkoihin poikinut musiikkilaji ei näyttäydy dokumentissa läheskään niin laaja-alaisena kuin toivoisi.”</elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset>Nurmijärvellä vuonna 1985 syntynyt ohjaaja Kalle Kujala valmistui vuonna 2005 Järvenpään Seurakuntaopistosta teatterityön linjalta ja vuonna 2008 Tuusulan Adultan radio- ja televisio-opisto ARTO:sta tuottajaksi. Hän teki ensimmäisen lyhytelokuvansa <I>96</I> vuonna 2004. Opinnäytetyönä valmistui lyhytelokuva <I>Tosielämän Robinson</I> (2006). Kujala oli mukana <I>Musta jää</I> -elokuvassa videotrainerina. Hän on tuottanut mm. Henri Vähäkainun vaalimainoksen ja tehnyt rockmusiikkivideoita (esim. Overflow-yhtyeelle).<br /><br />Ensimmäisenä pitkänä dokumenttielokuvanaan Kalle Kujala käsikirjoitti, tuotti ja ohjasi asiajournalismia ja sketsiviihdettä ilmaisukeinoinaan käyttävän elokuvan <I>Rautaa rajan taa</I> (2010). Se käsitteli suomalaista metallimusiikkia ja sen vientiä ulkomaille. Elokuvaa kuvailtiin Episodi-lehdessä 4/2010 ”komedialliseksi road-dokumentiksi” ohjaajan metsästäessä suomalaista metallimusiikkia maailmalla Amsterdamista New Yorkiin. Suomalaisyhtyeet kuten Apocalyptica, Children of Bodom ja Nightwish myyvät levyjä miljoonittain. Silti suomalainen metallimusiikki kärsii aliarvostuksesta kulttuuriviennin tukirahoista päättävien poliitikkojen keskuudessa.<br /><br />Pamflettimaisessa elokuvassa pohditaan valtion myöntämää suomalaisen kulttuuriviennin rahoitusta yleisemminkin. Maailmalla menestyneen metallimusiikin vientitukiaisten pienuutta päivitellään. Kiertueavustukset ovat vain muutaman tuhannen euron luokkaa, kun taas esimerkiksi oopperaa tuetaan kymmenin miljoonin. Haastateltavina olivat mm. työ- ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen ja kulttuuriministeri Stefan Wallin sekä lukuisten bändien keulahahmot, kuten Tuomas Holopainen ja Eicca Toppinen. Asiantuntijalausuntoja antoi lisäksi suorapuheinen mediapersoona, toimittaja Jone Nikula. Elokuvassa käsitellään myös kuinka hevimusiikki herättää epäluuloja saatananpalvonnasta ja väkivaltaisuudesta. Kristillisdemokraattien Päivi Räsänen puhuukin haastattelussaan toistuvasti ”vihamusiikista”.<br /><br />Elokuva sai teatterikierroksellaan 306 katsojaa.<br /><br />Kalevan 16.4.2010 haastattelun mukaan Kujala on suunnitellut seuraavaa elokuvaa pörssiyhtiöistä.<br /><br /><i>Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2016</i></elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="2010/11">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kuvausaika"><ProductionEventType elokuva-kuvausaika="Kesä 2007 - heinäkuu 2009 (noin 65 kuvauspäivää)">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ulkokuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_ulkokuvat>Suomi: Helsinki, Vantaa<br /><br />Ruotsi: Tukholma<br /><br />Hollanti: Amsterdam<br /><br />Belgia: Vosselaar, Bryssel<br /><br />Italia: Milano, Bergano<br /><br />Yhdysvallat: New York</elokuva_ulkokuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="yhteistyokumppanit"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_yhteistyokumppanit>Genelec, Painorauma, ebookers.fi, Launer, Hellsinki Rock Shop, Kalevala Jewelry, MTV3</elokuva_yhteistyokumppanit></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="väri" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-kuvasuhde="1,85:1" elokuva-alkupkesto="85 min" elokuva-alkuppituus="2340 m" elokuva-laji1fin="pitkä">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">1492160</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">121944</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>121944_V1482681E1.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="V" kuva-kuvateksti="Kalle Kujala. Kuva: Tiia Hallinen." kuva-kuvakoko="764083">1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>121944_V1482681E1.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>1492160</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>1492160</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/1492160" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/121944_V1482681E1.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">121944</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">121947</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>121947_V1482681E4.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="V" kuva-kuvateksti="Kuva: Filminc." kuva-kuvakoko="1687512">2</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>121947_V1482681E4.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>1492160</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>1492160</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/1492160" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/121947_V1482681E4.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">121947</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
2010
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
Suomi-kuva
Suomi-rock
alkoholinkäyttö
death metal
esiintymiskeikat
fanius
haastattelut
heavy rock
ihailijat
kiertueet
konsertit
kulttuurivaikuttajat
kulttuurivienti
ministerit
musiikki
musiikkielämä
musiikkikulttuuri
muusikot
ooppera
osakulttuurit
poliitikot
toimittajat
valtionavut
vastakulttuurit
vienninedistäminen
vientituki
yhteiskunnalliset vaikuttajat
yhtyeet
|
genre_facet |
dokumentti
haastatteludokumentti
musiikkidokumentti
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT kujalakalle rautaarajantaa
|
geographic_facet |
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_1342760
kavi.elonet_henkilo_1345584
kavi.elonet_henkilo_1491485
kavi.elonet_henkilo_1491486
kavi.elonet_henkilo_1519269
kavi.elonet_henkilo_1519270
kavi.elonet_henkilo_1519271
kavi.elonet_henkilo_1519272
kavi.elonet_henkilo_1519273
kavi.elonet_henkilo_1519274
kavi.elonet_henkilo_1519275
kavi.elonet_henkilo_1519276
kavi.elonet_yhtio_1349465
kavi.elonet_yhtio_168996
kavi.elonet_yhtio_710034
kavi.elonet_yhtio_710434
kavi.elonet_yhtio_738225
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_1342760###avustava käsikirjoittaja
kavi.elonet_henkilo_1342760###rce
kavi.elonet_henkilo_1342760###äänen jälkikäsittely
kavi.elonet_henkilo_1345584###aus
kavi.elonet_henkilo_1345584###drt
kavi.elonet_henkilo_1345584###fmp
kavi.elonet_henkilo_1491485###avustava käsikirjoittaja
kavi.elonet_henkilo_1491485###flm
kavi.elonet_henkilo_1491486###cng
kavi.elonet_henkilo_1519269###rce
kavi.elonet_henkilo_1519270###värimääritys
kavi.elonet_henkilo_1519271###julisteen suunnittelu
kavi.elonet_henkilo_1519271###piirroskuvat
kavi.elonet_henkilo_1519272###kameramies
kavi.elonet_henkilo_1519273###kameramies
kavi.elonet_henkilo_1519274###kuvaussihteeri
kavi.elonet_henkilo_1519275###still-kuvaus
kavi.elonet_henkilo_1519276###roudaus
kavi.elonet_yhtio_1349465###fmp
kavi.elonet_yhtio_168996###fnd
kavi.elonet_yhtio_710034###fnd
kavi.elonet_yhtio_710434###fds
kavi.elonet_yhtio_738225###fnd
|
main_date_str |
2010
|
title_sort |
rautaa rajan taa
|
format_ext_str_mv |
0/Image/
0/Video/
1/Image/Image/
1/Video/Feature/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1796595739590131712
|