record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_1220670
|
title |
Isältä pojalle
|
title_txtP |
Isältä pojalle
|
title_alt |
Från far till son
Father to Son
Isalt pojale
Vastapäivään - dokumenttielokuva isistä ja pojista
|
title_full |
Isältä pojalle
|
title_fullStr |
Isältä pojalle
|
title_full_unstemmed |
Isältä pojalle
|
title_short |
Isältä pojalle
|
description |
Visa Koiso-Kanttila dokumenttielokuva <i>Isältä pojalle</i> (2004) kertoo isän ja pojan välisistä suhteista sekä miehen ja isyyden malleista yhden suvun kautta neljässä miespolvessa. Kyse on suvun miesten subjektiivisten muistojen ja todellisuuden välisestä ristiriidasta, perintönä välitetyistä kasvatusmetodeista sekä arvojen ja toimintatapojen siirtymisestä sukupolvelta toiselle. Elokuvan ohjaaja Visa Koiso-Kanttila käy läpi lapsuuden muistojaan, joiden vuoksi hän on käynyt terapiassa. Hän kokee, että hänen Timo-isänsä ei hyväksynyt häntä. Hän ei ole tavannut isäänsä kahden kesken kymmeneen vuoteen. Ohjaaja on itse Aaro-pojan isä, ja perheeseen on tulossa toinen lapsi. <br /><br />Arkistoelokuvissa varomaton pikkupoika sytyttää kotonaan tulipalon ja työmaalla räjähdys lennättää kiveä ilmaan, kun Visa soittaa isälleen ja kertoo suunnittelevansa elokuvaa suvun miehistä, ukista, isästään, itsestään ja pojastaan. Tarkoituksena on, että kaikki saavat sanoa sanansa ja lopputuloksena olisi jonkinlainen ymmärrys. <br /><br />Visa katsoo isänsä kanssa lapsuutensa aikaisia diakuvia; isä muistaa ajan olleen onnellinen. Mammi ja ukki kertovat Timon olevan lapsirakas. Visan mukaan isällä oli tapana tehostaa komentojaan tukistamalla. Ohjaaja näkyy kameransa kanssa kuvattavien taakse asetetussa peilissä.<br /><br />Visan perheeseen syntyy toinen poika. Hän pesee vastasyntyneen. Kohtaus rinnastuu kotielokuvan otokseen, jossa Timo pesee vauvaa. Visalle palautuu mieleen hyviä hetkiä isänsä kanssa. Hän laulaa lapsilleen samoja lauluja, joita hänen isänsä lauloi. Ukki muistaa oman isänsä kertoneen hänelle satuja ja olleen kätevä käsistään. Pojanpojalla on sama muistikuva omasta isästään. Visa nikkaroi Aaron kanssa, poika pitää nauloja suussaan kuten isänsä. <br /><br />Ukin isä ei koskaan puhunut sisällissodasta. Timo toteaa, ettei ukkikaan puhunut sotakokemuksistaan. Visa sanoo sotien muokanneen mukana olleiden persoonallisuutta ja vaikuttaneen siihen, miten poikia kasvatettiin. Jälleenrakennusaikana vanhemmilla ei juuri ollut aikaa lapsilleen, jotka leikkivät keskenään ja hairahtuvat myös huonoille poluille, kuten kasvatuskodeista kertova arkistoelokuva osoittaa. Myös Timo ajautui tappeluihin ja hankaluuksiin ja hänet sijoitettiin tätinsä luo. Visa liikuttuu, kun muistaa lapsena huolestuneensa isänsä ahdistuksesta ja siitä, ettei kyennyt auttamaan.<br /><br />Vanhemmiltaan Timo omaksui ehdottomaan auktoriteettiin perustuvan kasvatusmallin. Visa kokee, että sen vuoksi hänen lapsuuttaan leimasivat pelko, häpeä ja voimaton raivo. ”Nuoriherra pikkusen dramatisoi näitä lapsuuskuvia”, isä toteaa, kun Visa kertoo 14-vuotiaana juopotelleensa, tapelleensa ja joutuneensa putkaan, mutta peittäneensä kotona asian. Murrosiässä Visa näki painajaisia, joissa isä tappaa hänet. Aikuisena uni muuttui niin, että hän surmaa isänsä. Hän kertoo huutaneensa suuttuessaan pojalleen samalla tavalla kuin isänsä ja hävenneensä käytöstään. <br /><br />Isä joutuu onnettomuuteen kuvausten välillä, mutta toipuu. Visa päättää selvittää asiat isänsä kanssa ja kirjoittaa tälle kirjeen. ”Oli aika rajua ja raflaavaa tekstiä”, isä sanoo. Visa turhautuu ja purkaa vihaansa. Hänen mukaan isä edelleen mitätöi hänen tunteensa. Hän kokee, ettei hänellä saanut lapsena olla omaa tahtoa eikä isä suonut hänelle aikaansa. Isä vetoaa työpaineisiinsa ja perheen muihin lapsiin, mutta sanoo arvostavansa poikaansa ja hänen työtään. Visa purskahtaa itkuun sanoessaan odottaneensa isänsä arvostusta kaksikymmentä vuotta. Isä ottaa hänet syleilyynsä ja sanoo yrittävänsä kasvaa hänen ja pojanpoikiensa arvoiseksi. ”Mulla on ollut, isä, hirveen ikävä sua”, Visa tunnustaa.
|
topic |
elokuvaus
kotikasvatus
lapset
lapsuus
mieskuva
perhe-elämä
suvut
traumat
tunteet
vanhempi-lapsisuhde
vanhemmuus
väkivalta
|
url |
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/1220670
|
thumbnail |
http://www.elonet.fi/tenho/media/233381_J1309075E0.jpg
|
author |
Visa Koiso-Kanttila
|
author_role |
d02
|
author_sort |
Visa Koiso-Kanttila
|
author2 |
Marita Hällfors
Visa Koiso-Kanttila
Johanna Onnismaa
Tuula Mehtonen
Pietari Koskinen
Päivi Ahonen
Katja Ceder
Anna-Leena Haikola
Eva Mäenluoma
Hannu Oskala
Outi Parkkila
|
author2_role |
cng
flm
sds
mus
|
author_corporate |
Gerillafilmi Oy
Elefantti
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
Valtion elokuvataidetoimikunta
|
author_corporate_role |
e10
fnd
|
geographic |
Suomi
|
genre |
haastatteludokumentti
henkilödokumentti
dokumentti
|
format |
0/Video/
1/Video/Feature/
|
spelling |
Isältä pojalle
Från far till son
Father to Son
Isalt pojale
Vastapäivään - dokumenttielokuva isistä ja pojista
Suomi
2004
Visa Koiso-Kanttila
Iiris Härmä
Timo Korhonen
Marita Hällfors
Johanna Onnismaa
Tuula Mehtonen
Pietari Koskinen
Pirkko Tiitinen
Laura Kuivalainen
Outi Parkkila
Peter Nordström
Marko Mäkinen
Seija de Rybel
Heikki Kotsalo
Janne Staffans
Päivi Ahonen
Katja Ceder
Anna-Leena Haikola
Eva Mäenluoma
Hannu Oskala
Finn-Lab Oy
Digital Film Finland Oy
Gerillafilmi Oy
Elefantti
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
Valtion elokuvataidetoimikunta
FS Film Oy
Suomen Elokuvakontakti ry
28.01.2004
02.09.2004
Helsinki, Suomi
Göteborg, Ruotsi
Tampere, Suomi
Toronto (ON), Kanada
Sodankylä, Suomi
Rauma, Suomi
Reykjavik, Islanti
Amsterdam, Alankomaat
Tallinna, Viro
Adelaide, Australia
2005
Rennes, Ranska
Bologna, Italia
Kazimierz Dolny, Puola
06.02.2004
Helsinki: Kinopalatsi 6
Isä<br />Ukki & Mammi<br />Iiris, Aaro & Otto<br />Kalle, Karoliina & Ville <br />Elefantit<br />Georg Grotenfelt <br />Arto Halonen<br />Timo Korhonen<br />Anu Kuivalainen<br />Kiti Luostarinen<br />Kai Nordberg<br />John Webster<br />Taideteollinen korkeakoulu, ETO, leikkaus- ja dokumenttiopiskelijat<br />Kanerva Cederström<br />Kristina Schulgin<br />Jennifer Fox<br />Susan Hamovitch<br />Leena Kemppi<br />Philip Hoffman<br />Oiva Hujanen<br />Arja Hernesniemi<br />Kaukomarkkinat<br />Film / Video Art, New York<br />New School University, New York
elokuvaus
kotikasvatus
lapset
lapsuus
mieskuva
perhe-elämä
suvut
traumat
tunteet
vanhempi-lapsisuhde
vanhemmuus
väkivalta
Tampereen elokuvajuhlat 2004: Risto Jarvan palkinto (5 000 €) jaetusti elokuvan <i>Lost and Found</i> (ohj. Kanerva Cederström, 2003) kanssa.<br />Elokuvatuotannon laatutuki 2004 (10 000 €).<br /><br />Nordisk Panorama, Reykjavik, Islanti 2004: paras pohjoismainen dokumenttielokuva jaetusti elokuvan Rocket Brothers (ohj. Kasper Torsting, Tanska 2003) kanssa.<br />Film Festival, Kazimierz Dolny, Puola 2005: 1. palkinto dokumenttielokuvien sarjassa
Visa Koiso-Kanttila dokumenttielokuva <i>Isältä pojalle</i> (2004) kertoo isän ja pojan välisistä suhteista sekä miehen ja isyyden malleista yhden suvun kautta neljässä miespolvessa. Kyse on suvun miesten subjektiivisten muistojen ja todellisuuden välisestä ristiriidasta, perintönä välitetyistä kasvatusmetodeista sekä arvojen ja toimintatapojen siirtymisestä sukupolvelta toiselle
Elokuvan ohjaaja Visa Koiso-Kanttila käy läpi lapsuuden muistojaan, joiden vuoksi hän on käynyt terapiassa. Hän kokee, että hänen Timo-isänsä ei hyväksynyt häntä. Hän ei ole tavannut isäänsä kahden kesken kymmeneen vuoteen. Ohjaaja on itse Aaro-pojan isä, ja perheeseen on tulossa toinen lapsi. <br /><br />Arkistoelokuvissa varomaton pikkupoika sytyttää kotonaan tulipalon ja työmaalla räjähdys lennättää kiveä ilmaan, kun Visa soittaa isälleen ja kertoo suunnittelevansa elokuvaa suvun miehistä, ukista, isästään, itsestään ja pojastaan. Tarkoituksena on, että kaikki saavat sanoa sanansa ja lopputuloksena olisi jonkinlainen ymmärrys. <br /><br />Visa katsoo isänsä kanssa lapsuutensa aikaisia diakuvia; isä muistaa ajan olleen onnellinen. Mammi ja ukki kertovat Timon olevan lapsirakas. Visan mukaan isällä oli tapana tehostaa komentojaan tukistamalla. Ohjaaja näkyy kameransa kanssa kuvattavien taakse asetetussa peilissä.<br /><br />Visan perheeseen syntyy toinen poika. Hän pesee vastasyntyneen. Kohtaus rinnastuu kotielokuvan otokseen, jossa Timo pesee vauvaa. Visalle palautuu mieleen hyviä hetkiä isänsä kanssa. Hän laulaa lapsilleen samoja lauluja, joita hänen isänsä lauloi. Ukki muistaa oman isänsä kertoneen hänelle satuja ja olleen kätevä käsistään. Pojanpojalla on sama muistikuva omasta isästään. Visa nikkaroi Aaron kanssa, poika pitää nauloja suussaan kuten isänsä. <br /><br />Ukin isä ei koskaan puhunut sisällissodasta. Timo toteaa, ettei ukkikaan puhunut sotakokemuksistaan. Visa sanoo sotien muokanneen mukana olleiden persoonallisuutta ja vaikuttaneen siihen, miten poikia kasvatettiin. Jälleenrakennusaikana vanhemmilla ei juuri ollut aikaa lapsilleen, jotka leikkivät keskenään ja hairahtuvat myös huonoille poluille, kuten kasvatuskodeista kertova arkistoelokuva osoittaa. Myös Timo ajautui tappeluihin ja hankaluuksiin ja hänet sijoitettiin tätinsä luo. Visa liikuttuu, kun muistaa lapsena huolestuneensa isänsä ahdistuksesta ja siitä, ettei kyennyt auttamaan.<br /><br />Vanhemmiltaan Timo omaksui ehdottomaan auktoriteettiin perustuvan kasvatusmallin. Visa kokee, että sen vuoksi hänen lapsuuttaan leimasivat pelko, häpeä ja voimaton raivo. ”Nuoriherra pikkusen dramatisoi näitä lapsuuskuvia”, isä toteaa, kun Visa kertoo 14-vuotiaana juopotelleensa, tapelleensa ja joutuneensa putkaan, mutta peittäneensä kotona asian. Murrosiässä Visa näki painajaisia, joissa isä tappaa hänet. Aikuisena uni muuttui niin, että hän surmaa isänsä. Hän kertoo huutaneensa suuttuessaan pojalleen samalla tavalla kuin isänsä ja hävenneensä käytöstään. <br /><br />Isä joutuu onnettomuuteen kuvausten välillä, mutta toipuu. Visa päättää selvittää asiat isänsä kanssa ja kirjoittaa tälle kirjeen. ”Oli aika rajua ja raflaavaa tekstiä”, isä sanoo. Visa turhautuu ja purkaa vihaansa. Hänen mukaan isä edelleen mitätöi hänen tunteensa. Hän kokee, ettei hänellä saanut lapsena olla omaa tahtoa eikä isä suonut hänelle aikaansa. Isä vetoaa työpaineisiinsa ja perheen muihin lapsiin, mutta sanoo arvostavansa poikaansa ja hänen työtään. Visa purskahtaa itkuun sanoessaan odottaneensa isänsä arvostusta kaksikymmentä vuotta. Isä ottaa hänet syleilyynsä ja sanoo yrittävänsä kasvaa hänen ja pojanpoikiensa arvoiseksi. ”Mulla on ollut, isä, hirveen ikävä sua”, Visa tunnustaa
<i>Miljoona ruusua</i><br />es. Vera Telenius<br />säv. Pauls Raimonds<br />Polarvox 1984
dokumentti
"<i>Isältä pojalle</i> on rehellisyydessään ja avoimuudessaan paikoitellen nolostuttavaa katsottavaa, mutta silti kauttaaltaan hypnoottisen kiinnostava", arvioi Olli Kangassalo (Iltalehti 6.2.2004). "Isä vaikuttaa aluksi hirviöltä, mutta kuva kyllä tasapainottuu dokumentin edetessä. Yhtä lailla ohjaaja alkaa epäilyttävästi näyttää huomionkipeältä valittajalta, joka alistaa oman raivoavan narsisminsa ja kaunansa välikappaleiksi isänsä ja isovanhempansa." Kangassalon mielestä "dokumentissa on juuri se hämmästyttävä ominaisuus, että katsoja joutuu miettimään, kenen puolelle tässä kipeässä tilityksessä lopulta asettuu. Samalla tuntee melkein tekevänsä syntiä tunkeutuessaan tämän perheen yksityisalueelle. Ja pelkää että lopussa tapahtuu suuri välirikko ja itsehäpäisy."<br /><br />"Koiso-Kanttilan kunniaksi on todettava, ettei hän pyri leimaamaan vaaria höppänäksi eikä isää ilkeäksi roistoksi vaan pitäytyy kohtuullisessa tasapuolisuudessa antaessaan heidän selventää asenteitaan", kiitti Tapani Maskula (Turun Sanomat 6.3.2004). "Filmin kuluessa katsojan sympatiat siirtyvät helposti henkilöstä toiseen, vuoroin sovinnolliseen isään ja vuoroin kaunaansa purkavaan poikaan." Dokumentti jätti Maskulalle jälkeensä tukun kysymyksiä, mm. sen miksi elokuva sivuuttaa äidin osuuden tasapainottavana ja lempeänä vaihtoehtona lapsen identiteetin muodostumisessa.<br /><br />"Koiso-Kanttilan ammattitaito ja harkinta tulevat esiin siinä, että hän osaa ottaa etäisyyttä, myös elokuvallisin keinoin", laajensi Leena Virtanen (Helsingin Sanomat Nyt-liite 6/2004) näkökulmaa. "Hän tietää, että hänen perheessään näkyy suomalaisten miessukupolvien välinen kipeä kuilu: ukilta periytyvä, sotien luoma mieskuva, joka heidän tapauksessaan korosti ankaruutta ja halveksi miehen herkkyyttä. [- -] Koiso-Kanttilan dokumentti onnistuu siis vaikeimmassa tehtävässään ja nousee yleiselle tasolle. Turha yritys yhdistää ohjaajan terapiapuhetta isien sukupolven käytännölliseen vaikenemiseen on niin kuvaavaa tälle ajalle. 'Nyt sä kyllä dramatisoit tätä asiaa', isä toistelee."<br /><br />Kohtaamisten aitous askarrutti muutamia. "Dokumentin autenttisuutta epäilee monesti", totesi Olli Kangassalo. "Kaksintaistelua muistuttava loppukohtaus, jossa isä ja poika avaavat kaikki menneisyyden haavat, tuntuu melkein liian täydelliseltä dokumentin kohtaukselta ollakseen totta. Toisaalta se näyttää hyvin todelta. [- -] Kaikista epäilyksistä huolimatta tässä on tarjolla harvinaisen mieleenpainuva dokumentti, joka tekee sen mitä alussa lupaa."<br /><br />"<i>Isältä pojalle</i> on koskettava ja kunnianhimoinen elokuva, mutta aivan tasapainoinen työ se ei ole", esitti yhtenä harvoista kritiikkiä Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 6.2.2004). "Mukana on liikaa tekijän henkilökohtaista terapiaa, joka ei palvele elokuvan tavoitteita. Elokuvan huipennuksen, ohjaajan ja hänen isänsä kahdenkeskisen tilityksen, olisi pitänyt olla sen lähtökohta. Luultavasti koko elokuvaa olisi pitänyt hautoa vielä pitkään, jotta tekijä olisi saanut materiaaliinsa riittävästi etäisyyttä."<br /><br />Leena Virtanen mainitsi erikseen kuvaaja Marita Hällforsin osuuden. "Taitava ja herkkä dokumenttikuvaaja on erityisen vaikean tehtävän edessä. Dokumentissa on myös hyvällä tavalla pelkistetty musiikki, jonka on varta vasten säveltänyt Outi Parkkila."
Visa Koiso-Kanttila (s. 1970) oli valmistunut Turun taideakatemiasta vuonna 1996 ja opiskellut dokumenttielokuvan ohjausta The New School Universityssä New Yorkissa vuosina 2000 ja 2001. Hän ohjaustöitään ovat <I>Karkotetut</I> (1998), joka on dokumenttielokuva Itä-Helsingin lähiönuorten selviytymiskamppailusta, <I>Insha Allah – Jos jumala suo</I> (1999) sekä linja-autotehtaalle sijoittuva elokuva <I>Viimeistä päivää – Merkintöjä globalisaation seurauksista</I> (2000).<br /><br />Taideteollisen korkeakoulun lopputyönä Koiso-Kanttila teki elokuvan <I>Isältä pojalle</I> (2004). Lehdistöesitteen mukaan elokuva ”kertoo sukupolvien välisestä kuilusta. Elokuva käsittelee subjektiivisten muistojen ja todellisuuden välistä ristiriitaa sekä kasvatusmetodien periytymistä. Keskeisiä kysymyksiä ovat vallankäyttö sekä arvojen ja tapojen siirtyminen sukupolvelta toiselle: kuinka usein toistamme isiltä opittuja käytösmalleja. Pystymmekö muuttamaan ja katkaisemaan näitä tapoja vai onko niiden toistuminen vääjäämätöntä ja montako sukupolvea tarvitaan muutokseen? Ovatko isiltä perityt arvot enää käyttökelpoisia nykymaailmassa?”<br /><br />Alun perin Koiso-Kanttila oli suunnitellut tekevänsä ylipäätään dokumentin isien ja poikien suhteista Suomessa. Hän painottui elokuvassa kuitenkin omaan isäsuhteeseensa ja sen ongelmallisuuteen. Aamulehdessä 7.3.2004 Koiso-Kanttila kertoi: "Tulin siihen tulokseen, että en löydä mitenkään sellaista isä-poikaparia, jotka olisivat valmiit laittamaan itsensä likoon tällä tavalla, niin intiimisti ja raadollisesti kuin se tehdään tässä." Hän jatkoi: ”Kahdeksan vuotta ehdin miettiä tämän elokuvan tekemistä, ennen kuin uskalsin ryhtyä siihen", ja kertoi isänsä suhtautumisesta elokuvan tekoon: "Meillä oli molemmilla tarve lähestyä toista ja elokuvan teko oli kanava siihen. Kyllä hän heittäytyi aika lailla suoraa päätä tähän mukaan.”<br /><br />Elokuvasta tuli ohjaajan henkilökohtainen, terapeuttinen löytöretki Koiso-Kanttilan perheen ja suvun historiaan sekä isyyden problematiikkaan ylipäänsä. Elokuvassa on mukana neljä sukupolvea: Koiso-Kanttila itse ja hänen poikansa, isänsä ja isovanhemmat. Ohjaaja tutkii sukupolvien välistä suhdetta, elämänkokemuksen, tiedon ja taidon siirtämistä miespolvelta toiselle. Tutkimusmateriaalina käytetään tekijän omia kokemuksia, joita kuvitetaan esim. vanhoilla arkistofilmeillä.<br /><br />Elokuva jakoi Tampereen elokuvajuhlien Risto Jarvan palkinnon Kanerva Cederströmin elokuvan <I>Lost and Found</I> (2003) kanssa ja Islannin Nordisk Panoraman parhaan pohjoismaisen dokumenttielokuvan palkinnon tanskalaisen elokuvan <I>Rocket Brothers</I> (2003) kanssa. Puolan Kazimierz Dolnyn elokuvafestivaalilla elokuva sai ensimmäisen palkinnon dokumenttielokuvien sarjassa. Seuraavana työnään Koiso-Kanttila ohjasi dokumenttielokuvan <I>Talvinen matka</I> (2007)
Espoo, Oulu
|
main_date |
2004-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[2004-01-01 TO 2004-12-31]
|
search_daterange_mv |
[2004-01-01 TO 2004-12-31]
|
author_facet |
Visa Koiso-Kanttila
Marita Hällfors
Johanna Onnismaa
Tuula Mehtonen
Pietari Koskinen
Päivi Ahonen
Katja Ceder
Anna-Leena Haikola
Eva Mäenluoma
Hannu Oskala
Outi Parkkila
Gerillafilmi Oy
Elefantti
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
Valtion elokuvataidetoimikunta
|
id |
kavi.elonet_elokuva_1220670
|
is_hierarchy_id |
kavi.elonet_elokuva_1220670
|
is_hierarchy_title |
Isältä pojalle
|
first_indexed |
2017-04-11T11:57:04Z
|
last_indexed |
2023-12-01T08:55:52Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">1220670</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>Isältä pojalle</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="swe">Från far till son</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ruotsinkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="eng">Father to Son</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="englanninkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Isalt pojale</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="vironkielinen nimi">unspecified</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Vastapäivään - dokumenttielokuva isistä ja pojista</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>Isältä pojalle</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference elokuva-valmistumisvuodenlahde="elokuvatarkastamo">2004</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Visa Koiso-Kanttila</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>159739</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="vastaava tuottaja" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="vastaava tuottaja" elokuva-elotekija-tehtava="vastaava tuottaja">A99</Activity><AgentName>Visa Koiso-Kanttila</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>159739</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuottaja" finna-activity-code="fmp">fmp</Activity><AgentName>Iiris Härmä</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>169759</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuottaja" finna-activity-code="fmp">fmp</Activity><AgentName>Timo Korhonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100282</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Marita Hällfors</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>143142</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Visa Koiso-Kanttila</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>159739</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Johanna Onnismaa</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>744017</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Tuula Mehtonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100103</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänisuunnittelu" finna-activity-code="sds">sds</Activity><AgentName>Pietari Koskinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>131268</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Pirkko Tiitinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>147901</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Iiris Härmä</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>169759</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Laura Kuivalainen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>712926</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="musiikki" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="musiikki" elokuva-elotekija-tehtava="musiikki">A99</Activity><AgentName>Outi Parkkila</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>169760</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="miksaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="miksaus" elokuva-elotekija-tehtava="miksaus">A99</Activity><AgentName>Peter Nordström</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>131126</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="miksaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="miksaus" elokuva-elotekija-tehtava="miksaus">A99</Activity><AgentName>Pietari Koskinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>131268</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="graafinen suunnittelu" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="graafinen suunnittelu" elokuva-elotekija-tehtava="graafinen suunnittelu">A99</Activity><AgentName>Marko Mäkinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1235662</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="arkistotoimittaja" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="arkistotoimittaja" elokuva-elotekija-tehtava="arkistotoimittaja">A99</Activity><AgentName>Seija de Rybel</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>870745</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvanauhan koosto" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kuvanauhan koosto" elokuva-elotekija-tehtava="kuvanauhan koosto">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="Parastus">Heikki Kotsalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1101367</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="käännökset" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="käännökset" elokuva-elotekija-tehtava="käännökset">A99</Activity><AgentName>Janne Staffans</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1290192</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName>Päivi Ahonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>911920</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName>Katja Ceder</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1235663</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName>Anna-Leena Haikola</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1235664</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName>Eva Mäenluoma</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1235665</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName>Hannu Oskala</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1235666</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName>Outi Parkkila</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>169760</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekijayhtio"><Activity tehtava="värimäärittely" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="värimäärittely" elokuva-elotekijayhtio-tehtava="värimäärittely">A99</Activity><AgentName>Finn-Lab Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1006153</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekijayhtio"><Activity tehtava="värimäärittely" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="värimäärittely" elokuva-elotekijayhtio-tehtava="värimäärittely">A99</Activity><AgentName>Digital Film Finland Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>956916</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Gerillafilmi Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>968442</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="yhteistyö">Elefantti</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>971209</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Petri Rossi" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="65 000 €">Suomen elokuvasäätiö SES</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710032</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="käsikirjoitustuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="5 045 €">AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710034</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="ennakkosuunnittelutuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="15 000 €">AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710034</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Timo Humaloja" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="50 000 €">AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710034</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Eila Werning" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="yhteistyö">Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710074</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="käsikirjoitustuki">Valtion elokuvataidetoimikunta</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>742330</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-vuosi="2004" elokuva-elolevittaja-levitystapa="teatterilevitys, videolevitys, DVD-levitys">FS Film Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>926080</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName>Suomen Elokuvakontakti ry</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>714900</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolaboratorio"><Activity finna-activity-code="A99" finna-activity-text="laboratorio" elokuva-elolaboratorio="laboratorio">A99</Activity><AgentName>Finn-Lab Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1006153</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="käsikirjoitus ja suunnittelu" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="käsikirjoitus ja suunnittelu" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="käsikirjoitus ja suunnittelu">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Visa Koiso-Kanttila">Visa Koiso-Kanttila</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>159739</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="13.03.2005" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1 [Ykkösdokumentti]">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="22.07.2007" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="18.07.2010" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="29.09.2021" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="14.11.2021" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="Yle Teema & Fem">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastuselin="VET" elokuva-tarkastus-tarkastusnro="A-29447" elokuva-tarkastus-formaatti="VHS" elokuva-tarkastus-pituus="1992 m" elokuva-tarkastus-kesto="1:09:52" elokuva-tarkastus-ikaraja="S" elokuva-tarkastus-tarkastamolaji="Dokumentti" elokuva-tarkastus-muuttiedot="Tarkastaja: Hanna Happo" elokuva-tarkastus-tarkastuttaja="Gerillafilmi Oy">CEN</ProductionEventType><DateText>28.01.2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastuselin="VET" elokuva-tarkastus-tarkastusnro="A-29665" elokuva-tarkastus-formaatti="VHS" elokuva-tarkastus-pituus="804 m" elokuva-tarkastus-kesto="0:28:13" elokuva-tarkastus-ikaraja="S" elokuva-tarkastus-tarkastamolaji="Lisämateriaali" elokuva-tarkastus-muuttiedot="Tarkastaja: Pasi Nyyssönen" elokuva-tarkastus-tarkastuttaja="FS Film Oy">CEN</ProductionEventType><DateText>02.09.2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="DocPoint">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki, Suomi</RegionName></Region><DateText>2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Göteborg International Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Göteborg, Ruotsi</RegionName></Region><DateText>2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Tampereen elokuvajuhlat">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Tampere, Suomi</RegionName></Region><DateText>2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Hot Docs">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Toronto (ON), Kanada</RegionName></Region><DateText>2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Sodankylän elokuvajuhlat">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Sodankylä, Suomi</RegionName></Region><DateText>2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Blue Sea Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Rauma, Suomi</RegionName></Region><DateText>2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Nordisk Panorama">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Reykjavik, Islanti</RegionName></Region><DateText>2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Kettupäivät">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki, Suomi</RegionName></Region><DateText>2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="International Documentary Film Festival Amsterdam">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Amsterdam, Alankomaat</RegionName></Region><DateText>2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Black Nights Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Tallinna, Viro</RegionName></Region><DateText>2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Adelaide Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Adelaide, Australia</RegionName></Region><DateText>2005</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Festival de Cinéma Travelling">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Rennes, Ranska</RegionName></Region><DateText>2005</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Biografilm Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Bologna, Italia</RegionName></Region><DateText>2005</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Kazimierz Dolny, Puola</RegionName></Region><DateText>2005</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>06.02.2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Kinopalatsi 6</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kiitokset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_kiitokset>Isä<br />Ukki & Mammi<br />Iiris, Aaro & Otto<br />Kalle, Karoliina & Ville <br />Elefantit<br />Georg Grotenfelt <br />Arto Halonen<br />Timo Korhonen<br />Anu Kuivalainen<br />Kiti Luostarinen<br />Kai Nordberg<br />John Webster<br />Taideteollinen korkeakoulu, ETO, leikkaus- ja dokumenttiopiskelijat<br />Kanerva Cederström<br />Kristina Schulgin<br />Jennifer Fox<br />Susan Hamovitch<br />Leena Kemppi<br />Philip Hoffman<br />Oiva Hujanen<br />Arja Hernesniemi<br />Kaukomarkkinat<br />Film / Video Art, New York<br />New School University, New York</elokuva_kiitokset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="teatterikopioidenlkm"><ProductionEventType elokuva-teatterikopioidenlkm="1">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="katsojaluku"><ProductionEventType elokuva-katsojaluku="3 329">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>elokuvaus</Term><Term>kotikasvatus</Term><Term>lapset</Term><Term>lapsuus</Term><Term>mieskuva</Term><Term>perhe-elämä</Term><Term>suvut</Term><Term>traumat</Term><Term>tunteet</Term><Term>vanhempi-lapsisuhde</Term><Term>vanhemmuus</Term><Term>väkivalta</Term></SubjectTerms><Award>Tampereen elokuvajuhlat 2004: Risto Jarvan palkinto (5 000 €) jaetusti elokuvan <i>Lost and Found</i> (ohj. Kanerva Cederström, 2003) kanssa.<br />Elokuvatuotannon laatutuki 2004 (10 000 €).<br /><br />Nordisk Panorama, Reykjavik, Islanti 2004: paras pohjoismainen dokumenttielokuva jaetusti elokuvan Rocket Brothers (ohj. Kasper Torsting, Tanska 2003) kanssa.<br />Film Festival, Kazimierz Dolny, Puola 2005: 1. palkinto dokumenttielokuvien sarjassa.</Award><ContentDescription><DescriptionType>Synopsis</DescriptionType><DescriptionText>Visa Koiso-Kanttila dokumenttielokuva <i>Isältä pojalle</i> (2004) kertoo isän ja pojan välisistä suhteista sekä miehen ja isyyden malleista yhden suvun kautta neljässä miespolvessa. Kyse on suvun miesten subjektiivisten muistojen ja todellisuuden välisestä ristiriidasta, perintönä välitetyistä kasvatusmetodeista sekä arvojen ja toimintatapojen siirtymisestä sukupolvelta toiselle.</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText>Elokuvan ohjaaja Visa Koiso-Kanttila käy läpi lapsuuden muistojaan, joiden vuoksi hän on käynyt terapiassa. Hän kokee, että hänen Timo-isänsä ei hyväksynyt häntä. Hän ei ole tavannut isäänsä kahden kesken kymmeneen vuoteen. Ohjaaja on itse Aaro-pojan isä, ja perheeseen on tulossa toinen lapsi. <br /><br />Arkistoelokuvissa varomaton pikkupoika sytyttää kotonaan tulipalon ja työmaalla räjähdys lennättää kiveä ilmaan, kun Visa soittaa isälleen ja kertoo suunnittelevansa elokuvaa suvun miehistä, ukista, isästään, itsestään ja pojastaan. Tarkoituksena on, että kaikki saavat sanoa sanansa ja lopputuloksena olisi jonkinlainen ymmärrys. <br /><br />Visa katsoo isänsä kanssa lapsuutensa aikaisia diakuvia; isä muistaa ajan olleen onnellinen. Mammi ja ukki kertovat Timon olevan lapsirakas. Visan mukaan isällä oli tapana tehostaa komentojaan tukistamalla. Ohjaaja näkyy kameransa kanssa kuvattavien taakse asetetussa peilissä.<br /><br />Visan perheeseen syntyy toinen poika. Hän pesee vastasyntyneen. Kohtaus rinnastuu kotielokuvan otokseen, jossa Timo pesee vauvaa. Visalle palautuu mieleen hyviä hetkiä isänsä kanssa. Hän laulaa lapsilleen samoja lauluja, joita hänen isänsä lauloi. Ukki muistaa oman isänsä kertoneen hänelle satuja ja olleen kätevä käsistään. Pojanpojalla on sama muistikuva omasta isästään. Visa nikkaroi Aaron kanssa, poika pitää nauloja suussaan kuten isänsä. <br /><br />Ukin isä ei koskaan puhunut sisällissodasta. Timo toteaa, ettei ukkikaan puhunut sotakokemuksistaan. Visa sanoo sotien muokanneen mukana olleiden persoonallisuutta ja vaikuttaneen siihen, miten poikia kasvatettiin. Jälleenrakennusaikana vanhemmilla ei juuri ollut aikaa lapsilleen, jotka leikkivät keskenään ja hairahtuvat myös huonoille poluille, kuten kasvatuskodeista kertova arkistoelokuva osoittaa. Myös Timo ajautui tappeluihin ja hankaluuksiin ja hänet sijoitettiin tätinsä luo. Visa liikuttuu, kun muistaa lapsena huolestuneensa isänsä ahdistuksesta ja siitä, ettei kyennyt auttamaan.<br /><br />Vanhemmiltaan Timo omaksui ehdottomaan auktoriteettiin perustuvan kasvatusmallin. Visa kokee, että sen vuoksi hänen lapsuuttaan leimasivat pelko, häpeä ja voimaton raivo. ”Nuoriherra pikkusen dramatisoi näitä lapsuuskuvia”, isä toteaa, kun Visa kertoo 14-vuotiaana juopotelleensa, tapelleensa ja joutuneensa putkaan, mutta peittäneensä kotona asian. Murrosiässä Visa näki painajaisia, joissa isä tappaa hänet. Aikuisena uni muuttui niin, että hän surmaa isänsä. Hän kertoo huutaneensa suuttuessaan pojalleen samalla tavalla kuin isänsä ja hävenneensä käytöstään. <br /><br />Isä joutuu onnettomuuteen kuvausten välillä, mutta toipuu. Visa päättää selvittää asiat isänsä kanssa ja kirjoittaa tälle kirjeen. ”Oli aika rajua ja raflaavaa tekstiä”, isä sanoo. Visa turhautuu ja purkaa vihaansa. Hänen mukaan isä edelleen mitätöi hänen tunteensa. Hän kokee, ettei hänellä saanut lapsena olla omaa tahtoa eikä isä suonut hänelle aikaansa. Isä vetoaa työpaineisiinsa ja perheen muihin lapsiin, mutta sanoo arvostavansa poikaansa ja hänen työtään. Visa purskahtaa itkuun sanoessaan odottaneensa isänsä arvostusta kaksikymmentä vuotta. Isä ottaa hänet syleilyynsä ja sanoo yrittävänsä kasvaa hänen ja pojanpoikiensa arvoiseksi. ”Mulla on ollut, isä, hirveen ikävä sua”, Visa tunnustaa.</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="musiikki"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_musiikki><i>Miljoona ruusua</i><br />es. Vera Telenius<br />säv. Pauls Raimonds<br />Polarvox 1984</elokuva_musiikki></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>dokumentti</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="haastatteludokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="henkilödokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio>"<i>Isältä pojalle</i> on rehellisyydessään ja avoimuudessaan paikoitellen nolostuttavaa katsottavaa, mutta silti kauttaaltaan hypnoottisen kiinnostava", arvioi Olli Kangassalo (Iltalehti 6.2.2004). "Isä vaikuttaa aluksi hirviöltä, mutta kuva kyllä tasapainottuu dokumentin edetessä. Yhtä lailla ohjaaja alkaa epäilyttävästi näyttää huomionkipeältä valittajalta, joka alistaa oman raivoavan narsisminsa ja kaunansa välikappaleiksi isänsä ja isovanhempansa." Kangassalon mielestä "dokumentissa on juuri se hämmästyttävä ominaisuus, että katsoja joutuu miettimään, kenen puolelle tässä kipeässä tilityksessä lopulta asettuu. Samalla tuntee melkein tekevänsä syntiä tunkeutuessaan tämän perheen yksityisalueelle. Ja pelkää että lopussa tapahtuu suuri välirikko ja itsehäpäisy."<br /><br />"Koiso-Kanttilan kunniaksi on todettava, ettei hän pyri leimaamaan vaaria höppänäksi eikä isää ilkeäksi roistoksi vaan pitäytyy kohtuullisessa tasapuolisuudessa antaessaan heidän selventää asenteitaan", kiitti Tapani Maskula (Turun Sanomat 6.3.2004). "Filmin kuluessa katsojan sympatiat siirtyvät helposti henkilöstä toiseen, vuoroin sovinnolliseen isään ja vuoroin kaunaansa purkavaan poikaan." Dokumentti jätti Maskulalle jälkeensä tukun kysymyksiä, mm. sen miksi elokuva sivuuttaa äidin osuuden tasapainottavana ja lempeänä vaihtoehtona lapsen identiteetin muodostumisessa.<br /><br />"Koiso-Kanttilan ammattitaito ja harkinta tulevat esiin siinä, että hän osaa ottaa etäisyyttä, myös elokuvallisin keinoin", laajensi Leena Virtanen (Helsingin Sanomat Nyt-liite 6/2004) näkökulmaa. "Hän tietää, että hänen perheessään näkyy suomalaisten miessukupolvien välinen kipeä kuilu: ukilta periytyvä, sotien luoma mieskuva, joka heidän tapauksessaan korosti ankaruutta ja halveksi miehen herkkyyttä. [- -] Koiso-Kanttilan dokumentti onnistuu siis vaikeimmassa tehtävässään ja nousee yleiselle tasolle. Turha yritys yhdistää ohjaajan terapiapuhetta isien sukupolven käytännölliseen vaikenemiseen on niin kuvaavaa tälle ajalle. 'Nyt sä kyllä dramatisoit tätä asiaa', isä toistelee."<br /><br />Kohtaamisten aitous askarrutti muutamia. "Dokumentin autenttisuutta epäilee monesti", totesi Olli Kangassalo. "Kaksintaistelua muistuttava loppukohtaus, jossa isä ja poika avaavat kaikki menneisyyden haavat, tuntuu melkein liian täydelliseltä dokumentin kohtaukselta ollakseen totta. Toisaalta se näyttää hyvin todelta. [- -] Kaikista epäilyksistä huolimatta tässä on tarjolla harvinaisen mieleenpainuva dokumentti, joka tekee sen mitä alussa lupaa."<br /><br />"<i>Isältä pojalle</i> on koskettava ja kunnianhimoinen elokuva, mutta aivan tasapainoinen työ se ei ole", esitti yhtenä harvoista kritiikkiä Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 6.2.2004). "Mukana on liikaa tekijän henkilökohtaista terapiaa, joka ei palvele elokuvan tavoitteita. Elokuvan huipennuksen, ohjaajan ja hänen isänsä kahdenkeskisen tilityksen, olisi pitänyt olla sen lähtökohta. Luultavasti koko elokuvaa olisi pitänyt hautoa vielä pitkään, jotta tekijä olisi saanut materiaaliinsa riittävästi etäisyyttä."<br /><br />Leena Virtanen mainitsi erikseen kuvaaja Marita Hällforsin osuuden. "Taitava ja herkkä dokumenttikuvaaja on erityisen vaikean tehtävän edessä. Dokumentissa on myös hyvällä tavalla pelkistetty musiikki, jonka on varta vasten säveltänyt Outi Parkkila."</elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset>Visa Koiso-Kanttila (s. 1970) oli valmistunut Turun taideakatemiasta vuonna 1996 ja opiskellut dokumenttielokuvan ohjausta The New School Universityssä New Yorkissa vuosina 2000 ja 2001. Hän ohjaustöitään ovat <I>Karkotetut</I> (1998), joka on dokumenttielokuva Itä-Helsingin lähiönuorten selviytymiskamppailusta, <I>Insha Allah – Jos jumala suo</I> (1999) sekä linja-autotehtaalle sijoittuva elokuva <I>Viimeistä päivää – Merkintöjä globalisaation seurauksista</I> (2000).<br /><br />Taideteollisen korkeakoulun lopputyönä Koiso-Kanttila teki elokuvan <I>Isältä pojalle</I> (2004). Lehdistöesitteen mukaan elokuva ”kertoo sukupolvien välisestä kuilusta. Elokuva käsittelee subjektiivisten muistojen ja todellisuuden välistä ristiriitaa sekä kasvatusmetodien periytymistä. Keskeisiä kysymyksiä ovat vallankäyttö sekä arvojen ja tapojen siirtyminen sukupolvelta toiselle: kuinka usein toistamme isiltä opittuja käytösmalleja. Pystymmekö muuttamaan ja katkaisemaan näitä tapoja vai onko niiden toistuminen vääjäämätöntä ja montako sukupolvea tarvitaan muutokseen? Ovatko isiltä perityt arvot enää käyttökelpoisia nykymaailmassa?”<br /><br />Alun perin Koiso-Kanttila oli suunnitellut tekevänsä ylipäätään dokumentin isien ja poikien suhteista Suomessa. Hän painottui elokuvassa kuitenkin omaan isäsuhteeseensa ja sen ongelmallisuuteen. Aamulehdessä 7.3.2004 Koiso-Kanttila kertoi: "Tulin siihen tulokseen, että en löydä mitenkään sellaista isä-poikaparia, jotka olisivat valmiit laittamaan itsensä likoon tällä tavalla, niin intiimisti ja raadollisesti kuin se tehdään tässä." Hän jatkoi: ”Kahdeksan vuotta ehdin miettiä tämän elokuvan tekemistä, ennen kuin uskalsin ryhtyä siihen", ja kertoi isänsä suhtautumisesta elokuvan tekoon: "Meillä oli molemmilla tarve lähestyä toista ja elokuvan teko oli kanava siihen. Kyllä hän heittäytyi aika lailla suoraa päätä tähän mukaan.”<br /><br />Elokuvasta tuli ohjaajan henkilökohtainen, terapeuttinen löytöretki Koiso-Kanttilan perheen ja suvun historiaan sekä isyyden problematiikkaan ylipäänsä. Elokuvassa on mukana neljä sukupolvea: Koiso-Kanttila itse ja hänen poikansa, isänsä ja isovanhemmat. Ohjaaja tutkii sukupolvien välistä suhdetta, elämänkokemuksen, tiedon ja taidon siirtämistä miespolvelta toiselle. Tutkimusmateriaalina käytetään tekijän omia kokemuksia, joita kuvitetaan esim. vanhoilla arkistofilmeillä.<br /><br />Elokuva jakoi Tampereen elokuvajuhlien Risto Jarvan palkinnon Kanerva Cederströmin elokuvan <I>Lost and Found</I> (2003) kanssa ja Islannin Nordisk Panoraman parhaan pohjoismaisen dokumenttielokuvan palkinnon tanskalaisen elokuvan <I>Rocket Brothers</I> (2003) kanssa. Puolan Kazimierz Dolnyn elokuvafestivaalilla elokuva sai ensimmäisen palkinnon dokumenttielokuvien sarjassa. Seuraavana työnään Koiso-Kanttila ohjasi dokumenttielokuvan <I>Talvinen matka</I> (2007).</elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="2004/2">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kuvausaika"><ProductionEventType elokuva-kuvausaika="2001-2003">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ulkokuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_ulkokuvat>Espoo, Oulu</elokuva_ulkokuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="arkistoaineisto"><ProductionEventType elokuva-arkistoaineisto="Arkistomateriaalit YLE ja SEA / Tommi Partanen<br />Tiedätkö miten vartumme, Pienimmät meistä, Kotipihan varjoja, Aina palaa, Taistelun tie, Me jotka täytämme maan, Suomi-Filmin sekalaista, Jäätelöä joka päivä, Finlandia-katsaus 54, Lii-Filmin katsaus 291, Matkailijan keitaita, Suomi-Filmin uutiskuvia 6/1939, Miksi näin, Lapsen tie, Meidän tehtävämme, Kuvia Suojeluskunnasta, He jäivät yksin, Elämä tienhaarassa, Partiolaisten leiripäivät, Suomi-Filmin uutiskuvia 11/1935, Partioelämää, Poikien kesäparatiisi, Finland kallar, Partiointia pakkasessa, Perheenemännän työviikko, Kuka korvaa äidin?, Aamulla kunnon ateria">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="väri" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-alkupaanijarjestelma="Dolby Digital (SRD)" elokuva-kuvasuhde="1,85:1" elokuva-alkupkesto="73 min" elokuva-alkuppituus="1992 m" elokuva-laji1fin="pitkä" elokuva-tuotantokustannukset="194 422 €">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">1220670</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">233381</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>233381_J1309075E0.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="J" kuva-kuvateksti="Juliste: Gerillafilmi Oy" kuva-kuvakoko="1108758">-1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>233381_J1309075E0.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>1220670</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>1220670</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/1220670" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/233381_J1309075E0.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">233381</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
2004
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
elokuvaus
kotikasvatus
lapset
lapsuus
mieskuva
perhe-elämä
suvut
traumat
tunteet
vanhemmuus
vanhempi-lapsisuhde
väkivalta
|
genre_facet |
dokumentti
haastatteludokumentti
henkilödokumentti
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT koisokanttilavisa isältäpojalle
|
geographic_facet |
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100103
kavi.elonet_henkilo_100282
kavi.elonet_henkilo_1101367
kavi.elonet_henkilo_1235662
kavi.elonet_henkilo_1235663
kavi.elonet_henkilo_1235664
kavi.elonet_henkilo_1235665
kavi.elonet_henkilo_1235666
kavi.elonet_henkilo_1290192
kavi.elonet_henkilo_131126
kavi.elonet_henkilo_131268
kavi.elonet_henkilo_143142
kavi.elonet_henkilo_147901
kavi.elonet_henkilo_159739
kavi.elonet_henkilo_169759
kavi.elonet_henkilo_169760
kavi.elonet_henkilo_712926
kavi.elonet_henkilo_744017
kavi.elonet_henkilo_870745
kavi.elonet_henkilo_911920
kavi.elonet_yhtio_1006153
kavi.elonet_yhtio_710032
kavi.elonet_yhtio_710034
kavi.elonet_yhtio_710074
kavi.elonet_yhtio_714900
kavi.elonet_yhtio_742330
kavi.elonet_yhtio_926080
kavi.elonet_yhtio_956916
kavi.elonet_yhtio_968442
kavi.elonet_yhtio_971209
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100103###flm
kavi.elonet_henkilo_100282###fmp
kavi.elonet_henkilo_1101367###kuvanauhan koosto
kavi.elonet_henkilo_1235662###graafinen suunnittelu
kavi.elonet_henkilo_1235663###mus
kavi.elonet_henkilo_1235664###mus
kavi.elonet_henkilo_1235665###mus
kavi.elonet_henkilo_1235666###mus
kavi.elonet_henkilo_1290192###käännökset
kavi.elonet_henkilo_131126###miksaus
kavi.elonet_henkilo_131268###miksaus
kavi.elonet_henkilo_131268###sds
kavi.elonet_henkilo_143142###cng
kavi.elonet_henkilo_147901###rce
kavi.elonet_henkilo_159739###cng
kavi.elonet_henkilo_159739###drt
kavi.elonet_henkilo_159739###käsikirjoitus ja suunnittelu
kavi.elonet_henkilo_159739###pro,
kavi.elonet_henkilo_169759###fmp
kavi.elonet_henkilo_169759###rce
kavi.elonet_henkilo_169760###mus
kavi.elonet_henkilo_169760###musiikki
kavi.elonet_henkilo_712926###rce
kavi.elonet_henkilo_744017###cng
kavi.elonet_henkilo_870745###arkistotoimittaja
kavi.elonet_henkilo_911920###mus
kavi.elonet_yhtio_1006153###laboratorio
kavi.elonet_yhtio_1006153###värimäärittely
kavi.elonet_yhtio_710032###fnd
kavi.elonet_yhtio_710034###fnd
kavi.elonet_yhtio_710074###fnd
kavi.elonet_yhtio_714900###fds
kavi.elonet_yhtio_742330###fnd
kavi.elonet_yhtio_926080###fds
kavi.elonet_yhtio_956916###värimäärittely
kavi.elonet_yhtio_968442###fmp
kavi.elonet_yhtio_971209###fnd
|
main_date_str |
2004
|
title_sort |
isältä pojalle
|
format_ext_str_mv |
0/Image/
0/Video/
1/Image/Image/
1/Video/Feature/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1788833108060012544
|