record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_120432
|
title |
Salama
|
title_txtP |
Salama
|
title_alt |
Hannu Salama
|
title_full |
Salama
|
title_fullStr |
Salama
|
title_full_unstemmed |
Salama
|
title_short |
Salama
|
description |
Kirjailija Hannu Salama juoksee pitkät portaat ylös lapsuutensa maisemissa Tampereen Pispalassa. "Niin", hän huohottaa, "minua on syytetty juopoksi ja veteläksi ja nuorison turmelijaksi. Mutta tulkaapa kaikki moralistit, täyttäkää ensin viisikymmentä...". Salaman mielestä on koko lailla yhdentekevää missä hän asuu, mutta hän sanoo kuitenkin tuntevansa itsensä Pispalan pojaksi.<br /><br />Kertojan mukaan on ihmisiä, joiden ainoa mahdollisuus on tulla taiteilijaksi, vaikka sitten onnettomin henkilökohtaisin seurauksin.<br /><br />Salama kertoo haastattelija Timo Harakalle uransa alkuvaiheista: hän oli haaveillut kirjoittamisesta jo aiemmin, mutta 21-22 -vuotiaana oli tehtävä päätös yrittää tosissaan. Hän pitää itseään sekä Lauri Viidan että Väinö Linnan oppilaana eikä ole koskaan hakenut erityisen teoreettista lähtökohtaa kirjoittamiselleen. Hän on muotoillut runonsakin vakavissaan mutta myöntää paneutuneensa eniten romaaneihin.<br /><br />Salama sanoo, ettei häntä oikein miellyttänyt olla tunnustettu kirjailija. Siksi hän lähti Finlandia-sarjassaan melko uhkarohkeasti hakemaan perinteisestä romaanista poikkeavaa muotoa. Lopullisesti teoksen muodon määrittää sen aihe, kokonaisvaltainen maailmankuva, ja kirja kasvaa oikeisiin mittoihinsa jos on kasvaakseen.<br /><br />Välillä nähdään otteita varhaisemmista haastatteluista. Vuonna 1972 Salama kertoo valmistelleensa kahdeksan vuotta teostaan <I>Siinä näkijä missä tekijä</i>, osin taloudellisista syistä, osin siksi, ettei tuntenut itseään kypsäksi. Hän pitää kirjaa siihenastisena pääteoksenaan ja sanoo, että vasemmistolaisuus on ollut lapsesta pitäen hänen maailmankuvansa pohjana.<br /><br />Salama näkee elokuvan, esimerkiksi Godardin, Antonionin, Viscontin ja Fellinin, itselleen läheisemmäksi taidemuodoksi kuin teatterin. Hän on oppinut elokuvasta tiivistämistä, novellistista hahmottamiskykyä. Varhaisteostensa lyhyen sanonnan hän taas oppi Ernest Hemingwayltä, Veijo Mereltä ja Antti Hyryltä.<br /><br />Kriitikko ja tutkija Pekka Tarkan mielestä Salaman kunnianhimoon kuuluu nahkan luominen aina uudelleen. Hän ei koskaan tyydy yhteiskunnalliseen rekisteröintiin vaan pyrkii kuvaamaan yksilön ahdistusta ja kuolemaa - ja on sikäli eksistentialisti.<br /><br />Salama muistelee <I>Juhannustanssien</i> aiheuttamaa jumalanpilkkaoikeudenkäyntiä epämiellyttävänä kokemuksena. Hän ei silloin ajatellut tapauksen mainosarvoa, ja julkisuuden hän koki kiusalliseksi ja päätyi lopulta vetäytymään kuoreensa. Ainoa mahdollinen tapa reagoida oli jatkaa kirjoittamista mahdollisimman hyvin. Hän arvelee tapahtumien vaikuttaneen siihen, että hän alkoi kirjoittaa minä-muodossa fiktiivisen hahmon kautta. Myös Tarkka arvelee subjektiivisen aineksen lisääntyneen kirjailijan tuotannossa. Salama muistuttaa silti, ettei häntä pidä samastaa teostensa henkilöihin.<br /><br />Humalainen Salama tapailee ravintolassa vanhan työväenlaulun sanoja. Vappumarssilla hän pohtii suomalaisen työväenluokan eripuraisuutta. Hänellä ei ole jäsenkirjaa, mutta hänestä suomalainen kommunismi on kaikessa ristiriitaisuudessaan jotenkin inhimillisempää kuin stalinismi tai eurokommunismi.<br /><br />Tarkka vertailee Salamaa edeltäjiin. Toivo Pekkasen tapaan Salama kuvaa taustastaan irtoavia työläisintellektuelleja, mutta intohimoisemmin kuin viileä Pekkanen. Väinö Linnasta hän eroaa siinä, että hän nostaa esiin yksilön näkökulman ja tuo työväenluokan kuvaamisen lähemmäs nykyaikaa.<br /><br />Lopuksi haastattelija toteaa Salaman työn innoittaneen nuorempia kirjailijoita. "Näköjään", myöntää Salama, "ja sehän on tietysti aina kiva asia".<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i>
|
topic |
kirjailijat
kirjallisuus
mielenosoitukset
oikeudenkäynti
sensuuri
Tampere
työväenliike
vappumarssi
|
url |
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/120432
|
thumbnail |
http://www.elonet.fi/tenho/media/221177_J808674E0.jpg
|
author |
Anssi Mänttäri
|
author_role |
d02
|
author_sort |
Anssi Mänttäri
|
author2 |
Heikki Katajisto
Tahvo Hirvonen
Vesa Jokinen
Heikki Ortamo
Raija Talvio
Irma Taina
Marjo Valve
Petra Tarjanne
|
author2_role |
cng
flm
pmn
|
author_corporate |
Reppufilmi Oy
Oy Yleisradio Ab
Suomen elokuvasäätiö SES
|
author_corporate_role |
e10
fnd
|
geographic |
Suomi
|
genre |
haastatteludokumentti
henkilödokumentti
dokumentti
|
format |
0/Video/
1/Video/Short/
|
spelling |
Salama
Hannu Salama
Suomi
1986
Anssi Mänttäri
Heikki Katajisto
Tahvo Hirvonen
Vesa Jokinen
Heikki Ortamo
Antti Ortamo
Juuso Hirvikangas
Jussi Olkinuora
Raija Talvio
Irma Taina
Marjo Valve
Haije Alanoja
Petra Tarjanne
Timo Harakka
Pekka Tarkka
Reppufilmi Oy
Oy Yleisradio Ab
Suomen elokuvasäätiö SES
Suomen Elokuvakontakti ry
Johan Ankerstjerne A/S
Mauri Sirnö
Marjatta Stenius-Kaukonen
Mikko Kuoppa
Arkistoaineisto / esiintyjät: Timo Hämäläinen (tv-haastattelijan ääni 1978 ja 1983), Tuulikki Iskander (tv-haastattelijan ääni 1972)
03.11.1986
07.11.1986
Helsinki: Amanda 2; Tampere: Pirkka
kirjailijat
kirjallisuus
mielenosoitukset
oikeudenkäynti
sensuuri
Tampere
työväenliike
vappumarssi
Elokuvatuotannon laatutuki 1986: 50 000 mk
Kirjailija Hannu Salama juoksee pitkät portaat ylös lapsuutensa maisemissa Tampereen Pispalassa. "Niin", hän huohottaa, "minua on syytetty juopoksi ja veteläksi ja nuorison turmelijaksi. Mutta tulkaapa kaikki moralistit, täyttäkää ensin viisikymmentä...". Salaman mielestä on koko lailla yhdentekevää missä hän asuu, mutta hän sanoo kuitenkin tuntevansa itsensä Pispalan pojaksi.<br /><br />Kertojan mukaan on ihmisiä, joiden ainoa mahdollisuus on tulla taiteilijaksi, vaikka sitten onnettomin henkilökohtaisin seurauksin.<br /><br />Salama kertoo haastattelija Timo Harakalle uransa alkuvaiheista: hän oli haaveillut kirjoittamisesta jo aiemmin, mutta 21-22 -vuotiaana oli tehtävä päätös yrittää tosissaan. Hän pitää itseään sekä Lauri Viidan että Väinö Linnan oppilaana eikä ole koskaan hakenut erityisen teoreettista lähtökohtaa kirjoittamiselleen. Hän on muotoillut runonsakin vakavissaan mutta myöntää paneutuneensa eniten romaaneihin.<br /><br />Salama sanoo, ettei häntä oikein miellyttänyt olla tunnustettu kirjailija. Siksi hän lähti Finlandia-sarjassaan melko uhkarohkeasti hakemaan perinteisestä romaanista poikkeavaa muotoa. Lopullisesti teoksen muodon määrittää sen aihe, kokonaisvaltainen maailmankuva, ja kirja kasvaa oikeisiin mittoihinsa jos on kasvaakseen.<br /><br />Välillä nähdään otteita varhaisemmista haastatteluista. Vuonna 1972 Salama kertoo valmistelleensa kahdeksan vuotta teostaan <I>Siinä näkijä missä tekijä</i>, osin taloudellisista syistä, osin siksi, ettei tuntenut itseään kypsäksi. Hän pitää kirjaa siihenastisena pääteoksenaan ja sanoo, että vasemmistolaisuus on ollut lapsesta pitäen hänen maailmankuvansa pohjana.<br /><br />Salama näkee elokuvan, esimerkiksi Godardin, Antonionin, Viscontin ja Fellinin, itselleen läheisemmäksi taidemuodoksi kuin teatterin. Hän on oppinut elokuvasta tiivistämistä, novellistista hahmottamiskykyä. Varhaisteostensa lyhyen sanonnan hän taas oppi Ernest Hemingwayltä, Veijo Mereltä ja Antti Hyryltä.<br /><br />Kriitikko ja tutkija Pekka Tarkan mielestä Salaman kunnianhimoon kuuluu nahkan luominen aina uudelleen. Hän ei koskaan tyydy yhteiskunnalliseen rekisteröintiin vaan pyrkii kuvaamaan yksilön ahdistusta ja kuolemaa - ja on sikäli eksistentialisti.<br /><br />Salama muistelee <I>Juhannustanssien</i> aiheuttamaa jumalanpilkkaoikeudenkäyntiä epämiellyttävänä kokemuksena. Hän ei silloin ajatellut tapauksen mainosarvoa, ja julkisuuden hän koki kiusalliseksi ja päätyi lopulta vetäytymään kuoreensa. Ainoa mahdollinen tapa reagoida oli jatkaa kirjoittamista mahdollisimman hyvin. Hän arvelee tapahtumien vaikuttaneen siihen, että hän alkoi kirjoittaa minä-muodossa fiktiivisen hahmon kautta. Myös Tarkka arvelee subjektiivisen aineksen lisääntyneen kirjailijan tuotannossa. Salama muistuttaa silti, ettei häntä pidä samastaa teostensa henkilöihin.<br /><br />Humalainen Salama tapailee ravintolassa vanhan työväenlaulun sanoja. Vappumarssilla hän pohtii suomalaisen työväenluokan eripuraisuutta. Hänellä ei ole jäsenkirjaa, mutta hänestä suomalainen kommunismi on kaikessa ristiriitaisuudessaan jotenkin inhimillisempää kuin stalinismi tai eurokommunismi.<br /><br />Tarkka vertailee Salamaa edeltäjiin. Toivo Pekkasen tapaan Salama kuvaa taustastaan irtoavia työläisintellektuelleja, mutta intohimoisemmin kuin viileä Pekkanen. Väinö Linnasta hän eroaa siinä, että hän nostaa esiin yksilön näkökulman ja tuo työväenluokan kuvaamisen lähemmäs nykyaikaa.<br /><br />Lopuksi haastattelija toteaa Salaman työn innoittaneen nuorempia kirjailijoita. "Näköjään", myöntää Salama, "ja sehän on tietysti aina kiva asia".<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i>
Vappukohtauksessa kuullaan tunnistamattoman miehen laulamaa sävelmää <I>L'Internationale</I> / <I>Kansainvälinen</I> (säv. Pierre Degeyter, suom. san. Otto Ville Kuusinen, Yrjö Sirola ja S. Wuolijoki), 0' 30" (100 %).<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i>
dokumentti
"Mänttärin kuva Salamasta on yllättävä kahdessakin suhteessa", pohti Mauri Sirnö (Kansan Uutiset 5.11.1986). "Ensinnäkään se ei ole niitä 'sisäpiirin juttuja', joihin Mänttäri on usein syyllistynyt. Toinen yllätys on siinä, että elokuva esittelee - ainakin tamperelaisille - hieman oudon Salaman. Salamahan on leimautunut Tampereelle paluunsa jälkeen vetäytyväksi ja pelokkaan neuroottiseksi persoonaksi, joka kavahtaa niin virallista julkisuutta kuin monia entisiä kavereitaankin. Nyt Mänttäri esittelee meille tasapainoisen ja varmaäänisen kirjailijan."<br /><br />Matti Apusen (Aamulehti 11.11.1986) mielestä elokuva oli "rehellisen sävyinen puheenvuoro", vaikka "[h]iukan <I>Salamassa</I> hämmästyttää sen visuaalinen niukkuus. Enimmäkseen siinä puhuvat päät ja vasta loppuvaiheessa kuva irtoaa Salaman leukaperistä ja lähtee vappumarssille ja ravintolaan. Humalaisen kirjailijan tunteikas soperrus ravintolan pöydässä antaa Mänttärin dokumentille inhimillisiä ominaisuuksia. Ravintolan kuvissa on ihminen, ei julkisuuskoneiston etäältä tökkimä Suuri Kirjailija."<br /><br />"Siinä tekijä. Missä näkijä?" otsikoi Antti Lindqvist (Katso 47/1986), jonka mielestä dokumentti ei tarjonnut Salamansa, Tarkkansa ja Harakkansa lukeneelle oikeastaan mitään uutta. "Näkemyksellisyyttä tähän vakavahenkiseen, melkeinpä hartaasti kohteeseensa suhtautuvaan dokumenttiin eivät riitä tuomaan ohjaajan puhumat yleispätevät, aforistiset ja paatosta tihkuvat lauseet taiteilijan roolista ja asemasta tyyliin 'Eletty elämä on materiaalia, tosin harvoin harkitusti'. Liian harvoin."<br /><br />Petri Immonen (Uusi Suomi 5.12.1986) katsoi elokuvan televisioesityksen yhteydessä, että siinä nousee esiin kiitettävästi asiaa ja hyviä ideoita, jotka toimivat usealla tasolla. "Yksi niistä kaikkein maanläheisimmistä tasoista on käsitykseni syistä, joiden perusteella ohjaaja on tällä kertaa valinnut aiheensa. Hannu Salama on kuin henkilö Mänttärin elokuvista. Hän on keski-ikäinen, hänessä on tiettyä syvästi koettua elämäntuskaa eikä hän sylje lasiin."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i>
Anssi Mänttärin kertoman mukaan idea Hannu Salama -aiheisesta dokumenttielokuvasta tuli taiteilija Aimo Kanervalta (Uusi Suomi 9.11.1986). Mänttäri oli tuntenut Salaman jo 1960-luvulta lähtien ja jopa pyytänyt tätä ensimmäisen ohjaustyönsä, lyhytelokuvan <I>Ystävykset</i> (1968) pääosaan: kirjailija olikin suostunut mutta perunut myöhemmin.<br /><br />"Tälläkin kertaa Hannun saaminen mukaan oli tosi vaikeaa", Mänttäri jatkoi samassa yhteydessä. "Tultiin tiellä vastakkain ja minä sanoin että pitäis tehdä sinusta dokumentti. Hannu mietti melkein neljä sekuntia ja sanoi että tee vaan. Sitten jatkettiin matkaa molemmat omiin suuntiimme." (Iltalehti 20.9.1986).<br /><br />Salama-dokumenttia kuvattiin vapusta 1986 saman vuoden alkusyksyyn. Lisäksi käytettiin dokumenttiaineistoa vuoden 1965 "jumalanpilkkaoikeudenkäynnistä", otteita Timo Hämäläisen <I>Kulttuuriraportti</i> -tv-ohjelmista (1978, 1983) ja Tuulikki Islanderin tv-ohjelmasta <I>Ajassa liikkuu</i> (1972). Salaman haastattelijaksi Mänttäri kiinnitti 23-vuotiaan Timo Harakan, joka julkaisi keväällä 1986 teoksen <I>Markiisi de Salaman vuodet</i>. Salaman lisäksi Harakka haastattelee elokuvassa myös kriitikko Pekka Tarkkaa, joka oli jo 1970-luvulla kirjoittanut tutkielman Salamasta.<br /><br />Lehdistöesitteen mukaan <I>Salama</i> "ei ole elämänkertaelokuva eikä kirjallisuusanalyysi", vaan "epäjuhlallinen juhlaelokuva" kirjailijasta, joka täytti 50 vuotta 6.10.1986 eli noin kuukausi ennen elokuvan ensi-iltaa. Televisiossa dokumentti nähtiin tuoreeltaan jo joulukuun alussa.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i>
Tampere: Pispalan portaat Pispalanharju 19 (<I>Salama nousee portaat</i>), Pispalanharju (<I>Harakka haastattelee Salamaa</i>), Portaanpää (<I>Salama ja Harakka kävelevät</i>), Lauri Viidan museo ja puisto Portaanpää 8 (<I>Lauri Viidan lapsuudenkoti ja puisto</i>), Anssi Mänttärin kotipiha Pispalanharju 21 (<I>Salama keinussa, Salama ja Harakka kaiteella</i>), Hannu Salaman kotipiha Pispalanharju 20 (<I>haastattelu</i>), Pyhäjärven ranta Laukontorin kohdalla (<I>rantalaituri</i>), Tahmela (<I>Salama ja Harakka istuvat kiveyksellä</i>), Tammelan tori (<I>vappumarssi</i>)<br /><br />Helsinki: Vanhan kirkon puisto (<I>Harakka haastattelee Tarkkaa</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i>
Helsinki: ravintola Kosmos Kalevankatu 3 (<I>ravintola</I>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i>
|
main_date |
1986-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[1986-01-01 TO 1986-12-31]
|
search_daterange_mv |
[1986-01-01 TO 1986-12-31]
|
author_facet |
Anssi Mänttäri
Heikki Katajisto
Tahvo Hirvonen
Vesa Jokinen
Heikki Ortamo
Raija Talvio
Irma Taina
Marjo Valve
Petra Tarjanne
Reppufilmi Oy
Oy Yleisradio Ab
Suomen elokuvasäätiö SES
|
id |
kavi.elonet_elokuva_120432
|
is_hierarchy_id |
kavi.elonet_elokuva_120432
|
is_hierarchy_title |
Salama
|
first_indexed |
2017-04-11T11:55:10Z
|
last_indexed |
2023-12-01T08:55:20Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">120432</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>Salama</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="swe">Salama</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ruotsinkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Hannu Salama</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>Salama</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference elokuva-valmistumisvuodenlahde="lopputeksti">1986</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Anssi Mänttäri</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100674</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Heikki Katajisto</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100218</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Tahvo Hirvonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100239</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Vesa Jokinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>120433</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Heikki Ortamo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100395</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Antti Ortamo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>113664</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-nimityyppi="salanimi">Juuso Hirvikangas</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>712823</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Jussi Olkinuora</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>118442</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Raija Talvio</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100400</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Irma Taina</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100195</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Marjo Valve</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>107675</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuotantosihteeri" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="tuotantosihteeri" elokuva-elotekija-tehtava="tuotantosihteeri">A99</Activity><AgentName>Haije Alanoja</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>101215</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuotantopäällikkö" finna-activity-code="pmn">pmn</Activity><AgentName>Petra Tarjanne</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>107676</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="haastattelija">Timo Harakka</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>199082</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="kirjailija">Hannu Salama</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1067251</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="kriitikko">Pekka Tarkka</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1067252</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Reppufilmi Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>491168</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloosatuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10" finna-activity-text="osatuotantoyhtiö">E10</Activity><AgentName>Oy Yleisradio Ab</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1482599</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="50 000 mk">Suomen elokuvasäätiö SES</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710032</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName>Suomen Elokuvakontakti ry</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>714900</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolaboratorio"><Activity finna-activity-code="A99" finna-activity-text="laboratorio" elokuva-elolaboratorio="laboratorio">A99</Activity><AgentName>Johan Ankerstjerne A/S</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>958418</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="tuottaja, käsikirjoitus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="tuottaja, käsikirjoitus" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="tuottaja, käsikirjoitus">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Anssi Mänttäri">Anssi Mänttäri</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100674</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="stillkuvat" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="stillkuvat" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="stillkuvat">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Heikki Katajisto">Heikki Katajisto</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100218</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="juliste" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="juliste" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="juliste">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Anssi Mänttäri">Anssi Mänttäri</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100674</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Anssi Mänttäri" elokuva-elokreditoimatonesiintyja-maare="selostaja / Salaman seuralainen ravintola Kosmoksessa / toisen haastattelijan ääni">Anssi Mänttäri</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100674</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Mauri Sirnö" elokuva-elokreditoimatonesiintyja-maare="vappujuhlan osanottaja">Mauri Sirnö</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1067253</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Marjatta Stenius-Kaukonen" elokuva-elokreditoimatonesiintyja-maare="vappujuhlan osanottaja">Marjatta Stenius-Kaukonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1067254</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Mikko Kuoppa" elokuva-elokreditoimatonesiintyja-maare="vappujuhlan osanottaja">Mikko Kuoppa</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1067255</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="muutesiintyjat"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-muutesiintyjät">E99</Activity><AgentName>Arkistoaineisto / esiintyjät: Timo Hämäläinen (tv-haastattelijan ääni 1978 ja 1983), Tuulikki Iskander (tv-haastattelijan ääni 1972)</AgentName></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="05.12.1986" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="TV-2" elokuva-elotelevisioesitys-katsojamaara="197 000">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastuselin="VET" elokuva-tarkastus-kopiolkm="2" elokuva-tarkastus-tarkastusilmoitus="tarkastus" elokuva-tarkastus-tarkastusnro="25732" elokuva-tarkastus-formaatti="16 mm" elokuva-tarkastus-pituus="550 m" elokuva-tarkastus-kesto="50 min" elokuva-tarkastus-veroluokka="10 %" elokuva-tarkastus-ikaraja="S" elokuva-tarkastus-osalkm="1">CEN</ProductionEventType><DateText>03.11.1986</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>07.11.1986</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Amanda 2; Tampere: Pirkka</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="teatterikopioidenlkm"><ProductionEventType elokuva-teatterikopioidenlkm="2">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="katsojaluku"><ProductionEventType elokuva-katsojaluku="136">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>kirjailijat</Term><Term>kirjallisuus</Term><Term>mielenosoitukset</Term><Term>oikeudenkäynti</Term><Term>sensuuri</Term><Term>Tampere</Term><Term>työväenliike</Term><Term>vappumarssi</Term></SubjectTerms><Award>Elokuvatuotannon laatutuki 1986: 50 000 mk.</Award><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText>Kirjailija Hannu Salama juoksee pitkät portaat ylös lapsuutensa maisemissa Tampereen Pispalassa. "Niin", hän huohottaa, "minua on syytetty juopoksi ja veteläksi ja nuorison turmelijaksi. Mutta tulkaapa kaikki moralistit, täyttäkää ensin viisikymmentä…". Salaman mielestä on koko lailla yhdentekevää missä hän asuu, mutta hän sanoo kuitenkin tuntevansa itsensä Pispalan pojaksi.<br /><br />Kertojan mukaan on ihmisiä, joiden ainoa mahdollisuus on tulla taiteilijaksi, vaikka sitten onnettomin henkilökohtaisin seurauksin.<br /><br />Salama kertoo haastattelija Timo Harakalle uransa alkuvaiheista: hän oli haaveillut kirjoittamisesta jo aiemmin, mutta 21-22 -vuotiaana oli tehtävä päätös yrittää tosissaan. Hän pitää itseään sekä Lauri Viidan että Väinö Linnan oppilaana eikä ole koskaan hakenut erityisen teoreettista lähtökohtaa kirjoittamiselleen. Hän on muotoillut runonsakin vakavissaan mutta myöntää paneutuneensa eniten romaaneihin.<br /><br />Salama sanoo, ettei häntä oikein miellyttänyt olla tunnustettu kirjailija. Siksi hän lähti Finlandia-sarjassaan melko uhkarohkeasti hakemaan perinteisestä romaanista poikkeavaa muotoa. Lopullisesti teoksen muodon määrittää sen aihe, kokonaisvaltainen maailmankuva, ja kirja kasvaa oikeisiin mittoihinsa jos on kasvaakseen.<br /><br />Välillä nähdään otteita varhaisemmista haastatteluista. Vuonna 1972 Salama kertoo valmistelleensa kahdeksan vuotta teostaan <I>Siinä näkijä missä tekijä</i>, osin taloudellisista syistä, osin siksi, ettei tuntenut itseään kypsäksi. Hän pitää kirjaa siihenastisena pääteoksenaan ja sanoo, että vasemmistolaisuus on ollut lapsesta pitäen hänen maailmankuvansa pohjana.<br /><br />Salama näkee elokuvan, esimerkiksi Godardin, Antonionin, Viscontin ja Fellinin, itselleen läheisemmäksi taidemuodoksi kuin teatterin. Hän on oppinut elokuvasta tiivistämistä, novellistista hahmottamiskykyä. Varhaisteostensa lyhyen sanonnan hän taas oppi Ernest Hemingwayltä, Veijo Mereltä ja Antti Hyryltä.<br /><br />Kriitikko ja tutkija Pekka Tarkan mielestä Salaman kunnianhimoon kuuluu nahkan luominen aina uudelleen. Hän ei koskaan tyydy yhteiskunnalliseen rekisteröintiin vaan pyrkii kuvaamaan yksilön ahdistusta ja kuolemaa - ja on sikäli eksistentialisti.<br /><br />Salama muistelee <I>Juhannustanssien</i> aiheuttamaa jumalanpilkkaoikeudenkäyntiä epämiellyttävänä kokemuksena. Hän ei silloin ajatellut tapauksen mainosarvoa, ja julkisuuden hän koki kiusalliseksi ja päätyi lopulta vetäytymään kuoreensa. Ainoa mahdollinen tapa reagoida oli jatkaa kirjoittamista mahdollisimman hyvin. Hän arvelee tapahtumien vaikuttaneen siihen, että hän alkoi kirjoittaa minä-muodossa fiktiivisen hahmon kautta. Myös Tarkka arvelee subjektiivisen aineksen lisääntyneen kirjailijan tuotannossa. Salama muistuttaa silti, ettei häntä pidä samastaa teostensa henkilöihin.<br /><br />Humalainen Salama tapailee ravintolassa vanhan työväenlaulun sanoja. Vappumarssilla hän pohtii suomalaisen työväenluokan eripuraisuutta. Hänellä ei ole jäsenkirjaa, mutta hänestä suomalainen kommunismi on kaikessa ristiriitaisuudessaan jotenkin inhimillisempää kuin stalinismi tai eurokommunismi.<br /><br />Tarkka vertailee Salamaa edeltäjiin. Toivo Pekkasen tapaan Salama kuvaa taustastaan irtoavia työläisintellektuelleja, mutta intohimoisemmin kuin viileä Pekkanen. Väinö Linnasta hän eroaa siinä, että hän nostaa esiin yksilön näkökulman ja tuo työväenluokan kuvaamisen lähemmäs nykyaikaa.<br /><br />Lopuksi haastattelija toteaa Salaman työn innoittaneen nuorempia kirjailijoita. "Näköjään", myöntää Salama, "ja sehän on tietysti aina kiva asia".<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i></DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="musiikki"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_musiikki>Vappukohtauksessa kuullaan tunnistamattoman miehen laulamaa sävelmää <I>L'Internationale</I> / <I>Kansainvälinen</I> (säv. Pierre Degeyter, suom. san. Otto Ville Kuusinen, Yrjö Sirola ja S. Wuolijoki), 0' 30" (100 %).<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i></elokuva_musiikki></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>dokumentti</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="haastatteludokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="henkilödokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio>"Mänttärin kuva Salamasta on yllättävä kahdessakin suhteessa", pohti Mauri Sirnö (Kansan Uutiset 5.11.1986). "Ensinnäkään se ei ole niitä 'sisäpiirin juttuja', joihin Mänttäri on usein syyllistynyt. Toinen yllätys on siinä, että elokuva esittelee - ainakin tamperelaisille - hieman oudon Salaman. Salamahan on leimautunut Tampereelle paluunsa jälkeen vetäytyväksi ja pelokkaan neuroottiseksi persoonaksi, joka kavahtaa niin virallista julkisuutta kuin monia entisiä kavereitaankin. Nyt Mänttäri esittelee meille tasapainoisen ja varmaäänisen kirjailijan."<br /><br />Matti Apusen (Aamulehti 11.11.1986) mielestä elokuva oli "rehellisen sävyinen puheenvuoro", vaikka "[h]iukan <I>Salamassa</I> hämmästyttää sen visuaalinen niukkuus. Enimmäkseen siinä puhuvat päät ja vasta loppuvaiheessa kuva irtoaa Salaman leukaperistä ja lähtee vappumarssille ja ravintolaan. Humalaisen kirjailijan tunteikas soperrus ravintolan pöydässä antaa Mänttärin dokumentille inhimillisiä ominaisuuksia. Ravintolan kuvissa on ihminen, ei julkisuuskoneiston etäältä tökkimä Suuri Kirjailija."<br /><br />"Siinä tekijä. Missä näkijä?" otsikoi Antti Lindqvist (Katso 47/1986), jonka mielestä dokumentti ei tarjonnut Salamansa, Tarkkansa ja Harakkansa lukeneelle oikeastaan mitään uutta. "Näkemyksellisyyttä tähän vakavahenkiseen, melkeinpä hartaasti kohteeseensa suhtautuvaan dokumenttiin eivät riitä tuomaan ohjaajan puhumat yleispätevät, aforistiset ja paatosta tihkuvat lauseet taiteilijan roolista ja asemasta tyyliin 'Eletty elämä on materiaalia, tosin harvoin harkitusti'. Liian harvoin."<br /><br />Petri Immonen (Uusi Suomi 5.12.1986) katsoi elokuvan televisioesityksen yhteydessä, että siinä nousee esiin kiitettävästi asiaa ja hyviä ideoita, jotka toimivat usealla tasolla. "Yksi niistä kaikkein maanläheisimmistä tasoista on käsitykseni syistä, joiden perusteella ohjaaja on tällä kertaa valinnut aiheensa. Hannu Salama on kuin henkilö Mänttärin elokuvista. Hän on keski-ikäinen, hänessä on tiettyä syvästi koettua elämäntuskaa eikä hän sylje lasiin."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i></elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset>Anssi Mänttärin kertoman mukaan idea Hannu Salama -aiheisesta dokumenttielokuvasta tuli taiteilija Aimo Kanervalta (Uusi Suomi 9.11.1986). Mänttäri oli tuntenut Salaman jo 1960-luvulta lähtien ja jopa pyytänyt tätä ensimmäisen ohjaustyönsä, lyhytelokuvan <I>Ystävykset</i> (1968) pääosaan: kirjailija olikin suostunut mutta perunut myöhemmin.<br /><br />"Tälläkin kertaa Hannun saaminen mukaan oli tosi vaikeaa", Mänttäri jatkoi samassa yhteydessä. "Tultiin tiellä vastakkain ja minä sanoin että pitäis tehdä sinusta dokumentti. Hannu mietti melkein neljä sekuntia ja sanoi että tee vaan. Sitten jatkettiin matkaa molemmat omiin suuntiimme." (Iltalehti 20.9.1986).<br /><br />Salama-dokumenttia kuvattiin vapusta 1986 saman vuoden alkusyksyyn. Lisäksi käytettiin dokumenttiaineistoa vuoden 1965 "jumalanpilkkaoikeudenkäynnistä", otteita Timo Hämäläisen <I>Kulttuuriraportti</i> -tv-ohjelmista (1978, 1983) ja Tuulikki Islanderin tv-ohjelmasta <I>Ajassa liikkuu</i> (1972). Salaman haastattelijaksi Mänttäri kiinnitti 23-vuotiaan Timo Harakan, joka julkaisi keväällä 1986 teoksen <I>Markiisi de Salaman vuodet</i>. Salaman lisäksi Harakka haastattelee elokuvassa myös kriitikko Pekka Tarkkaa, joka oli jo 1970-luvulla kirjoittanut tutkielman Salamasta.<br /><br />Lehdistöesitteen mukaan <I>Salama</i> "ei ole elämänkertaelokuva eikä kirjallisuusanalyysi", vaan "epäjuhlallinen juhlaelokuva" kirjailijasta, joka täytti 50 vuotta 6.10.1986 eli noin kuukausi ennen elokuvan ensi-iltaa. Televisiossa dokumentti nähtiin tuoreeltaan jo joulukuun alussa.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i></elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="1986/22">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kuvausaika"><ProductionEventType elokuva-kuvausaika="Vappu 1986 - alkusyksy 1986<p><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i>">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ulkokuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_ulkokuvat>Tampere: Pispalan portaat Pispalanharju 19 (<I>Salama nousee portaat</i>), Pispalanharju (<I>Harakka haastattelee Salamaa</i>), Portaanpää (<I>Salama ja Harakka kävelevät</i>), Lauri Viidan museo ja puisto Portaanpää 8 (<I>Lauri Viidan lapsuudenkoti ja puisto</i>), Anssi Mänttärin kotipiha Pispalanharju 21 (<I>Salama keinussa, Salama ja Harakka kaiteella</i>), Hannu Salaman kotipiha Pispalanharju 20 (<I>haastattelu</i>), Pyhäjärven ranta Laukontorin kohdalla (<I>rantalaituri</i>), Tahmela (<I>Salama ja Harakka istuvat kiveyksellä</i>), Tammelan tori (<I>vappumarssi</i>)<br /><br />Helsinki: Vanhan kirkon puisto (<I>Harakka haastattelee Tarkkaa</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i></elokuva_ulkokuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="sisakuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_sisakuvat>Helsinki: ravintola Kosmos Kalevankatu 3 (<I>ravintola</I>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i></elokuva_sisakuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="arkistoaineisto"><ProductionEventType elokuva-arkistoaineisto="Elokuvassa käytettiin seuraavia televisio-ohjelmia:<br /><br /><I>Kulttuuriraportti</i> TV-1 29.9.1983 (Timo Hämäläinen haastattelee Hannu Salamaa)<br /><I>Kulttuuriraportti</i> TV-2 19.11.1978 (Timo Hämäläinen haastattelee Hannu Salamaa) <br /><I>Ajassa liikkuu</i> TV-1 25.9.1972 (Tuulikki Islander haastattelee Hannu Salamaa) <br /><I>Uutiset</i> TV-1 20.5.1965 (Hannu Salaman oikeudenkäynti) <br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.</i>">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="väri" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-kuvasuhde="1,37:1" elokuva-alkupkesto="50 min" elokuva-alkuppituus="550 m" elokuva-laji1fin="lyhyt">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">120432</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">221177</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>221177_J808674E0.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="J" kuva-kuvakoko="1034929">-1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>221177_J808674E0.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>120432</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>120432</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/120432" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/221177_J808674E0.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">221177</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
1986
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
Tampere
kirjailijat
kirjallisuus
mielenosoitukset
oikeudenkäynti
sensuuri
työväenliike
vappumarssi
|
genre_facet |
dokumentti
haastatteludokumentti
henkilödokumentti
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT mänttärianssi salama
|
geographic_facet |
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100195
kavi.elonet_henkilo_100218
kavi.elonet_henkilo_100239
kavi.elonet_henkilo_100395
kavi.elonet_henkilo_100400
kavi.elonet_henkilo_100674
kavi.elonet_henkilo_101215
kavi.elonet_henkilo_1067251
kavi.elonet_henkilo_1067252
kavi.elonet_henkilo_1067253
kavi.elonet_henkilo_1067254
kavi.elonet_henkilo_1067255
kavi.elonet_henkilo_107675
kavi.elonet_henkilo_107676
kavi.elonet_henkilo_113664
kavi.elonet_henkilo_118442
kavi.elonet_henkilo_120433
kavi.elonet_henkilo_199082
kavi.elonet_henkilo_712823
kavi.elonet_yhtio_1482599
kavi.elonet_yhtio_491168
kavi.elonet_yhtio_710032
kavi.elonet_yhtio_714900
kavi.elonet_yhtio_958418
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100195###flm
kavi.elonet_henkilo_100218###cng
kavi.elonet_henkilo_100218###stillkuvat
kavi.elonet_henkilo_100239###cng
kavi.elonet_henkilo_100395###cng
kavi.elonet_henkilo_100400###flm
kavi.elonet_henkilo_100674###drt
kavi.elonet_henkilo_100674###juliste
kavi.elonet_henkilo_100674###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_100674###tuottaja, käsikirjoitus
kavi.elonet_henkilo_101215###tuotantosihteeri
kavi.elonet_henkilo_1067251###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1067252###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1067253###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1067254###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1067255###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_107675###flm
kavi.elonet_henkilo_107676###pmn
kavi.elonet_henkilo_113664###rce
kavi.elonet_henkilo_118442###rce
kavi.elonet_henkilo_120433###cng
kavi.elonet_henkilo_199082###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_712823###rce
kavi.elonet_yhtio_1482599###fmp
kavi.elonet_yhtio_491168###fmp
kavi.elonet_yhtio_710032###fnd
kavi.elonet_yhtio_714900###fds
kavi.elonet_yhtio_958418###laboratorio
|
main_date_str |
1986
|
title_sort |
salama
|
format_ext_str_mv |
0/Image/
0/Video/
1/Image/Image/
1/Video/Short/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1796595721664724992
|