record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_119550
|
title |
Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä
|
title_txtP |
Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä
|
title_alt |
Nio sätt att närma sig Helsingfors
Nine Ways to Approach Helsinki
Neun Versuche, Helsinki zu beschreiben
9 tapaa lähestyö
Neuf manières d'approcher Helsinki
|
title_full |
Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä
|
title_fullStr |
Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä
|
title_full_unstemmed |
Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä
|
title_short |
Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä
|
description |
Kuvia Helsingistä kesällä ja talvella, ihmisiä helsingissä. Dokumentti käynnistyy kuvilla New Yorkin ihmisvilinästä. "Kotiin päin", aloittaa Jörn Donner selostuksensa, "kohti kotia. Kotiin Helsinkiin talven yössä. Miksi, sitä en ymmärrä. New Yorkissa on 12 miljoonaa asukasta, Helsingissä puoli miljoonaa. En ole valinnut syntymäpaikkaani. Sumun, pimeyden ja lian hajua. Olen kotona." Samalla kuvat siirtyvät esittelemään Helsinkiä, ja jatkossa elokuva tutustuttaa vuoroin kaupungin historiaan, joukkoon kaupungin ihmisiä sekä Donnerin omaan suku- ja henkilöhistoriaan. <br /><br />Kustaa Vaasan vuonna 1550 perustama Helsinki oli monen vuosisadan ajan kurja asuinpaikka, jonka raa'alle merituulelle porvarit käänsivät selkänsä. Vielä 1800-luvun alussa kaupungissa oli vain 4 000 asukasta, muutama kivitalo ja kirkko sekä enimmäkseen köyhyyttä. Pikkukaupunki alkoi kasvaa vasta, kun Suomi oli liitetty Venäjään ja Helsingistä vuonna 1812 tehty pääkaupunki. Arkkitehteja houkuteltiin jäljentämään Pietarin kaupunkia ja vanha keskusta tuhottiin murehtimatta. Kun Venäjä hajosi vuonna 1917, kivet jäivät paikoilleen: "Kaupunki katsoo itään ja länteen. Sitä ei vieras ymmärrä." Valta keskittyy yhä samoihin Senaatintorin virastoihin kuin tsaarin aikana, ja saman torin varrella amerikkalaiset valmistavat elokuvia tsaarinajan Venäjästä. <br /><br />Jörn Donner on neljännen polven helsinkiläinen. Hänen vuonna 1835 syntynyt isoisänsä, professori ja senaattori, rakennutti Pohjoisranta kahteentoista talon, jossa suku yhä asuu, talon, joka oli ja on lähellä valtaa. Donnerin koulutie kulki kahdeksan vuoden ajan Pohjoisrannasta ohi Uspenskin kirkon. Hän ei halua muistaa kaikkea: koulussa, vankilan ilmastossa, häneen heräsi protestin henki, ja sodat ja paraatit herättivät inhon kaikkea sotilaallista kohtaan. Hän on kaupunkilainen ja pitää siitä, että kapakka, maitokauppa, huoltoasema, pankki ja pesula ovat lähellä asuntoa: "Hän jättää kaupungin, kuin etana kantaen kotiloa mukanaan." <br /><br />Elokuvan esittelemiin ihmisiin kuuluvat varastomies, jota houkutti kerran lähteä Ruotsiin, mutta äiti poltti passin; sipoolainen kalastaja, joka lähtee torille joka aamu kello neljä; ruotsinkielinen nainen, joka ei ole poistunut Katajanokan kaupunginosasta 28 vuoteen; huoltoasemanhoitaja Keijo, joka tuntee kaikki Kruununhaan asukkaat; 50-vuotias maalaisliiton lehteen kirjoittava kriitikko, jonka mielestä Helsinki ei ole maan muiden osien vastakohta; Rovaniemeltä kotoisin oleva poliisi Matti, joka ei tunne kaupunkia ilman kartan apua ja joka haluaa kerran palata kotiin; 13-vuotias Heidi, joka kuuluu koulukuoroon ja haluaa muusikoksi ja jonka isä Boris soittaa päivittäin viulua Kauppatorilla; 83-vuotias, jo nuorena ammatillisesti järjestäytynyt Edla, joka on paennut vanhainkodista, koska siellä ei saa tanssia; entinen presidentti Urho Kekkonen, jota ei enää pelätä; herra Marin, joka ennakoi Koiviston valinnan ja teki hänestä kipsiveistoksen; näyttelijä Tuija Halonen, joka myy lahjaesinekaupassaan herra Marinin veistoksia; romukaupassa työskentelevä Osmo, joka kaipaa Sotkamon metsiin; Toivo, joka ajaa talvisin trukkia ja kesäisin Linnanmäen vuoristorataa; 16-vuotias Pepe ja 18-vuotias Pete, jotka ajavat vuosimallin 1958 Opelia, koska amerikanraudat ovat liian kalliita; kuopiolaiset punkkarit Jaana ja Heidi, jotka eivät halua olla samanlaisia kuin muut; poliittisesti sitoutumaton toimittaja Urho Kärppä, joka ei tunne ikäisiään, nuoria vain; 33-vuotias Pelastusarmeijan kapteeni Sirkka, jota solvataan joka päivä; Pelastusarmeijan kenraalimajuri Yrjö, joka on osallistunut kolmeen sotaan - neljäs on pelastusarmeijan; pianonvirittäjä A. Luoma, joka ei ole nukkunut 30 vuoteen koska tietää olevansa erään vääryyden uhri. <br /><br />Dokumentti päättyy Kauppatorille, jonka "puhdistus alkaa heti toripäivän päätyttyä kello 14.00. Ulkomaiden valtiomiehet on tapana viedä torille. Siellä käy myös helsinkiläisiä. Tori on heidän, meidän. Lähestymme Helsinkiä."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i>
|
topic |
talvi
kesä
Helsinki
|
url |
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/119550
|
thumbnail |
http://www.elonet.fi/tenho/media/347439_J808687E1.jpg
|
author |
Jörn Donner
Pirjo Honkasalo
Pekka Lehto
|
author_role |
d02
|
author_sort |
Jörn Donner
|
author2 |
Pirjo Honkasalo
Eero Salmenhaara
Jörn Donner
Pirjo Bergström
|
author2_role |
cng
flm
mus
e01
|
author_corporate |
Jörn Donner Productions Oy
Suomen elokuvasäätiö SES
|
author_corporate_role |
e10
fnd
|
geographic |
Suomi
|
genre |
ajankohtaisdokumentti
historiallinen dokumentti
kotiseutuelokuva
dokumentti
|
format |
0/Video/
1/Video/Feature/
|
spelling |
Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä
Nio sätt att närma sig Helsingfors
Nine Ways to Approach Helsinki
Neun Versuche, Helsinki zu beschreiben
9 tapaa lähestyö
Neuf manières d'approcher Helsinki
Suomi
1982
Jörn Donner
Pirjo Honkasalo
Pekka Lehto
Eero Salmenhaara
Matti Bergström
Tuomo Kattilakoski
Tuula Söderberg
Timo Nousiainen
Jörn Donner Productions Oy
Suomen elokuvasäätiö SES
Yleisradio / Tallennepalvelu
MTV-elokuvalaboratorio
Pirjo Bergström
Erkki Ruuhinen
19.11.1982
18.06.1990
Lyypekki, Saksan liittotasavalta
Helsinki
2008
03.12.1982
Helsinki: Diana
talvi
kesä
Elokuvatuotannon laatutuki 1982: 40 000 mk
Kuvia Helsingistä kesällä ja talvella, ihmisiä helsingissä
Dokumentti käynnistyy kuvilla New Yorkin ihmisvilinästä. "Kotiin päin", aloittaa Jörn Donner selostuksensa, "kohti kotia. Kotiin Helsinkiin talven yössä. Miksi, sitä en ymmärrä. New Yorkissa on 12 miljoonaa asukasta, Helsingissä puoli miljoonaa. En ole valinnut syntymäpaikkaani. Sumun, pimeyden ja lian hajua. Olen kotona." Samalla kuvat siirtyvät esittelemään Helsinkiä, ja jatkossa elokuva tutustuttaa vuoroin kaupungin historiaan, joukkoon kaupungin ihmisiä sekä Donnerin omaan suku- ja henkilöhistoriaan. <br /><br />Kustaa Vaasan vuonna 1550 perustama Helsinki oli monen vuosisadan ajan kurja asuinpaikka, jonka raa'alle merituulelle porvarit käänsivät selkänsä. Vielä 1800-luvun alussa kaupungissa oli vain 4 000 asukasta, muutama kivitalo ja kirkko sekä enimmäkseen köyhyyttä. Pikkukaupunki alkoi kasvaa vasta, kun Suomi oli liitetty Venäjään ja Helsingistä vuonna 1812 tehty pääkaupunki. Arkkitehteja houkuteltiin jäljentämään Pietarin kaupunkia ja vanha keskusta tuhottiin murehtimatta. Kun Venäjä hajosi vuonna 1917, kivet jäivät paikoilleen: "Kaupunki katsoo itään ja länteen. Sitä ei vieras ymmärrä." Valta keskittyy yhä samoihin Senaatintorin virastoihin kuin tsaarin aikana, ja saman torin varrella amerikkalaiset valmistavat elokuvia tsaarinajan Venäjästä. <br /><br />Jörn Donner on neljännen polven helsinkiläinen. Hänen vuonna 1835 syntynyt isoisänsä, professori ja senaattori, rakennutti Pohjoisranta kahteentoista talon, jossa suku yhä asuu, talon, joka oli ja on lähellä valtaa. Donnerin koulutie kulki kahdeksan vuoden ajan Pohjoisrannasta ohi Uspenskin kirkon. Hän ei halua muistaa kaikkea: koulussa, vankilan ilmastossa, häneen heräsi protestin henki, ja sodat ja paraatit herättivät inhon kaikkea sotilaallista kohtaan. Hän on kaupunkilainen ja pitää siitä, että kapakka, maitokauppa, huoltoasema, pankki ja pesula ovat lähellä asuntoa: "Hän jättää kaupungin, kuin etana kantaen kotiloa mukanaan." <br /><br />Elokuvan esittelemiin ihmisiin kuuluvat varastomies, jota houkutti kerran lähteä Ruotsiin, mutta äiti poltti passin; sipoolainen kalastaja, joka lähtee torille joka aamu kello neljä; ruotsinkielinen nainen, joka ei ole poistunut Katajanokan kaupunginosasta 28 vuoteen; huoltoasemanhoitaja Keijo, joka tuntee kaikki Kruununhaan asukkaat; 50-vuotias maalaisliiton lehteen kirjoittava kriitikko, jonka mielestä Helsinki ei ole maan muiden osien vastakohta; Rovaniemeltä kotoisin oleva poliisi Matti, joka ei tunne kaupunkia ilman kartan apua ja joka haluaa kerran palata kotiin; 13-vuotias Heidi, joka kuuluu koulukuoroon ja haluaa muusikoksi ja jonka isä Boris soittaa päivittäin viulua Kauppatorilla; 83-vuotias, jo nuorena ammatillisesti järjestäytynyt Edla, joka on paennut vanhainkodista, koska siellä ei saa tanssia; entinen presidentti Urho Kekkonen, jota ei enää pelätä; herra Marin, joka ennakoi Koiviston valinnan ja teki hänestä kipsiveistoksen; näyttelijä Tuija Halonen, joka myy lahjaesinekaupassaan herra Marinin veistoksia; romukaupassa työskentelevä Osmo, joka kaipaa Sotkamon metsiin; Toivo, joka ajaa talvisin trukkia ja kesäisin Linnanmäen vuoristorataa; 16-vuotias Pepe ja 18-vuotias Pete, jotka ajavat vuosimallin 1958 Opelia, koska amerikanraudat ovat liian kalliita; kuopiolaiset punkkarit Jaana ja Heidi, jotka eivät halua olla samanlaisia kuin muut; poliittisesti sitoutumaton toimittaja Urho Kärppä, joka ei tunne ikäisiään, nuoria vain; 33-vuotias Pelastusarmeijan kapteeni Sirkka, jota solvataan joka päivä; Pelastusarmeijan kenraalimajuri Yrjö, joka on osallistunut kolmeen sotaan - neljäs on pelastusarmeijan; pianonvirittäjä A. Luoma, joka ei ole nukkunut 30 vuoteen koska tietää olevansa erään vääryyden uhri. <br /><br />Dokumentti päättyy Kauppatorille, jonka "puhdistus alkaa heti toripäivän päätyttyä kello 14.00. Ulkomaiden valtiomiehet on tapana viedä torille. Siellä käy myös helsinkiläisiä. Tori on heidän, meidän. Lähestymme Helsinkiä."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i>
1. <i>Virsi 462</i> ("Sun kätes, Herra, voimakkaan --")<br />Säv. trad., san. Johan Ludvig Runeberg<br />Kenttäpastori ja varusmiehet, laulu, ja sotilassoittokunta (off), 0' 30".<br /><br />2. <i>Uralskaja rjabina / Uralin pihlaja</i><br />Säv. E. Rodygin, san. M. Pilipenko, suom. Saukki<br />Es. Heidi ja tunnistamaton hanuristi (100 %), 2' 00".<br /><br />3. <i>Oh Susanna / Oi Susanna</i><br />Säv. Stephen Foster<br />Es. Boris, viulu, ja tunnistamaton hanuristi (100 %), 0' 30".<br /><br />4. Pelastusarmeijan laulukirjan nro 90 (vuoden 1957 laitoksessa; "Tahdon kiiruhtaa luo armon lähtenen --")<br />Säv. ja san. Kristian Fristrup<br />Es. Pelastusarmeijan kuoro, laulu (100 %), 2' 50".<br /><br />5. <i>Flygarevalsen / Lentäjän valssi</i><br />Säv. Jules Sylvain - Fred Winter<br />Es. A. Luoma, piano (100 %), 0' 50".<br /><br />Huomautuksia:<br />Taustamusiikissa kuullaan Pirjo Bergströmin sanatonta laulua. Lisäksi kuullaan New Yorkin katumaiseman taustalla bluesia (off), 0' 10", Uspenskin katedraalissa ortodoksinen hymni (off), 1' 00", koulussa laulua (off), 0' 35 ja Senaatintorilla armeijan signaali (100%), 0' 05". Musiikkinumero 4 on Pelastusarmeijan laulukirjan vuoden 1990 laitoksen numero 75.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i>
dokumentti
"<i>Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä</i> on loistava dokumenttielokuva, jonka tekstin ja kuvien ristiriita kielii jännittävästä rakkaudesta Helsinkiin", ylisti Markku Tuuli (Katso 52/1982). "Pirjo Honkasalon ja Eero Salmenhaaran kuvaus hivelee Helsingin julkisivua ja jopa hyytävät kuvat asfalttia pitkin tuulen mukana pyörivästä lumesta on saatu kiehtoviksi, kutsuviksi. [- -] Donnerin ironisesti kommentoimat henkilöt heräävät elämään. Huumori pursuu väkisin ilkeyden yläpuolelle, nostalgia sittenkin tihkuu kiukun läpi, rakkaus säteilee kyynisen suhtautumisen takaa." <br /><br />Myös Antti Lindqvist (Kansan Uutiset 4.12.1982) piti elokuvan tragikoomisia henkilökuvia oivaltavina. "Ennen kuullun makua on sen sijaan Donnerin omissa muistoissa Itsestä ja tärkeistä rakennuksista, etenkin jos on tutustunut hänen kirjoihinsa. Muihin kohdistuva lempeä iva ei yllä Itseen, mereltä siivilöityvä auringonvalo kohtelee hellästi kirjailijaa työnsä ääressä." <br /><br />Pertti Lumirae (Suomen Sosialidemokraatti 4.12.1982, 24.7.1985) ei kuitenkaan halunnut syyttää Donneria narsismista, sillä "tietty itsekeskeisyys antaa elokuvalle läheisyyttä ja persoonallisen kommentin sävyä, sitä samaa, jota on vaikkapa 1971 ilmestyneessä romaanissa <i>Surun ja rakkauden kesä</i>. Sitäpaitsi Jörn Donner ja hänen sukunsa muodostavat filmissä vain yhden ja yläluokkaisuudessaan varsin luonteenomaisen otoksen: kokonaisuus, eri yhteiskuntaluokkien ihmisten lähikuvista syntyvä elokuvallinen kirjo, on syvästi ja aidosti demokraattinen." <br /><br />"Dokumentti? Tavallaan ja lujasti", pohti Heikki Eteläpää (Uusi Suomi 5.11.1982) elokuvan lajia. "Mutta leimallisemmin vielä essee sillä kirpeällä ja valppaalla tyylillä, joka Donnerilla oli hallussaan jo nuoruutensa mestariteoksessa Berliinin raportissa. Aforistista huumoria, parhaimmillaan ironista." <br /><br />Helsingin Sanomien (4.12.1982) Helena Yläsen mielestä Donnerin näkemys Helsingistä vältti yksilöllisyydessään turistielokuvan vaarat, mutta hän arvosteli sitä, ettei Donnerin Helsinki "etene kotikorttelista kovin pitkälle. [- -] Tavallisen kansalaisenkin Jörn Donner löytää helpoimmin Kappelin edustalta tai torin kalastajien joukosta. Koko hänen kaupunkikuvassaan on selvä venäläisruotsalainen leima - sitä hallitsevat Uspenskin katedraali, pelokkaat mummot, pianonvirittäjät ja katusoittajat paremmin kuin Kontulassa asuva uushesalainen, joka on kahden lapsen velkainen varastomiesisä tai yksinhuoltajaäiti."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i>
<i>Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä</i> merkitsi Jörn Donnerin paluuta elokuvantekijäksi neljän vuoden tauon jälkeen: hän oli kirjoittanut romaanisarjaansa, työskennellyt Ruotsin elokuvainstituutissa mm. johtajana 1978-82 ja Suomen elokuvasäätiön hallituksen puheenjohtajana vuodesta 1981. "Idea Helsinki-elokuvasta syntyi Ruotsissa jo kauan sitten", Donner kertoi elokuvan valmistuttua. "Halusin tehdä sen sitten kun minulla olisi aikaa. Työ Ruotsin elokuvainstituutissa rajoitti ajankäyttöäni, ei niinkään vapauttani." <br /><br />Minä-muotoinen, persoonallinen raportti oli ollut Donnerin kirjallinen laji jo 1950-luvulta lähtien. Kotikaupunkiaan Helsinkiä Donner oli kuvannut sekä kirjoissaan että elokuvissaan: 1960-luvulla hän oli kirjoittanut tekstin K.G. Roosin kuvateokseen <i>Helsingfors, Finlands ansikte</i> / <i>Ihmisten Helsinki</i> (WSOY, 1961) ja itse asiassa hän oli aloittanut koko elokuvauransa lyhyellä Helsinki-aiheisella impressiolla <i>Aamua kaupungissa</i> vuonna 1954. Uutta Helsinki-dokumenttia luonnehdittiin vastaanotossa "kavalkadiksi, reportaasiksi, esseeksi, muistelmaksi, päiväkirjaksi". <br /><br />Donner teki elokuvastaan myös ruotsin-, englannin-ja saksankieliset versiot lukien itse selostustekstit. Ensiesitys tapahtui marraskuun 1982 alussa Lyypekin pohjoismaisen elokuvan päivillä, avauksena Donner-retrospektiiville, jonka otsikkona oli "Ich, Jörn Donner". Helsingin-esitykset alkoivat kuukautta myöhemmin ja saivat vajaat tuhat katsojaa.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i>
Yhdysvallat: New York (NY): katu (<i>jalankulkijoita</i>)<br /><br />Suomi: Helsinki: Harakanlaituri (<i>ranta</i>), Olympialaituri (<i>varastomies rannalla</i>), Helsingin edustan merialue (<i>mm. näkymä Suomenlinnaan</i>), Kauppatori (<i>Winberg perunoita myymässä, torin siivous, Heidi laulamassa, raitiovaunukiskot</i>), Töölönlahden ranta (<i>suihkulähde</i>), Pasilan ratapiha (<i>junia</i>), Pohjoisesplanadi (<i>pakettiauto öisellä kadulla, raitiovaunu talvella</i>), Tuomiokirkko Unioninkatu 29 (<i>Suurkirkko, itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalvelus 6.12.1980</i>), Matruusinpuisto (<i>ruotsinkielinen nainen</i>), Meritullintori (<i>lumi tuiskuaa</i>), Liisankatu - Meritullinkatu (<i>lumiset kadut</i>), Shell-Kruununhaka -huoltoasema (<i>huoltoasema, Pepe ja Pete</i>), Pohjoisranta 12 (<i>Donnerien sukutalo</i>), Senaatintori (<i>Aleksanteri II:n patsas, sotilasparaati 4.6.1981</i>), Uspenskin katedraali Kanavakatu 1 (<i>ortodoksinen kirkko</i>), Kappeliesplanadi (<i>lehtimies, Edla tanssimassa, luminen puisto</i>), Presidentinlinna Pohjoisesplanadi 1 (<i>poliisi vartioimassa</i>), Ruotsalainen normaalilyseo Unioninkatu 2 (<i>koulu</i>), Eteläsatama (<i>kiskot satamassa</i>), Eläintarhan urheilukenttä (<i>juoksija</i>), päävartiotori (<i>vartiosotilaita</i>), Tamminiemi Seurasaarentie 15 (<i>presidentti Kekkosen asunto</i>), Finn-Shop Eerikinkatu 8 (<i>lahjaesinekauppa</i>), Vanhakaupungin vedenpuhdistuslaitos Jokiniementie 1 (<i>vedenpuhdistamo</i>), romuttamo Kytösuontiellä (<i>romukauppa</i>), Ursininkallio (<i>kevättalvinen ranta</i>), vuoristorata Linnanmäen huvipuistossa (<i>jarrumies</i>), Runebergin esplanadi (<i>vappujuhlijoita</i>), Vanhan ylioppilastalon portaat Mannerheimintie 3 (<i>Jaana ja Heidi</i>), Josafatinkalliot (<i>Urho Kärppä kävelyllä</i>), Karhupuisto (<i>Pelastusarmeijan kuoro</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i><br />Helsinki
Helsinki: huoltoasema Shell-Kruununhaka (<i>huoltoasema</i>), asunto Pohjoisranta 12 2. krs. (<i>Donnerien asunto</i>), Uspenskin katedraali Pormestarinrinne 1 (<i>ortodoksinen kirkko</i>), Ruotsalainen normaalilyseo Unioninkatu 2 (<i>Donnerin koulu</i>), asunto Albertinkatu 38 B (<i>Marinin työpaja</i>), Finn-Shop Eerikinkatu 8 (<i>lahjaesinekauppa</i>), Sanoma Oy:n lehtipaino Ludviginkatu 2-4 (<i>lehtipaino</i>), romuttamo Kytösuontiellä (<i>romukauppa</i>), A. Luoman asunto Kauppiaankatu 9 (<i>pianonvirittäjän asunto</i>)<br /><br />linja-auto (<i>turistibussi</i>), henkilöauto Opel vm. 1958 (<i>Peten auto</i>) <br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i>
|
main_date |
1982-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[1982-01-01 TO 1982-12-31]
|
search_daterange_mv |
[1982-01-01 TO 1982-12-31]
|
author_facet |
Jörn Donner
Pirjo Honkasalo
Pekka Lehto
Eero Salmenhaara
Pirjo Bergström
Jörn Donner Productions Oy
Suomen elokuvasäätiö SES
|
id |
kavi.elonet_elokuva_119550
|
is_hierarchy_id |
kavi.elonet_elokuva_119550
|
is_hierarchy_title |
Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä
|
first_indexed |
2017-04-11T11:57:39Z
|
last_indexed |
2024-02-14T23:00:05Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">119550</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="swe">Nio sätt att närma sig Helsingfors</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ruotsinkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="eng">Nine Ways to Approach Helsinki</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="englanninkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="ger">Neun Versuche, Helsinki zu beschreiben</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="saksankielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>9 tapaa lähestyö</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="purkin päältä otettu nimi">unspecified</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="fre">Neuf manières d'approcher Helsinki</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ranskankielinen käännösnimi">translated</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference elokuva-valmistumisvuodenlahde="lähdekirjallisuus">1982</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Pirjo Honkasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100406</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Pekka Lehto</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100407</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="käsikirjoitus, dialogi" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="käsikirjoitus, dialogi" elokuva-elotekija-tehtava="käsikirjoitus, dialogi">A99</Activity><AgentName>Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuottaja" finna-activity-code="fmp">fmp</Activity><AgentName>Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Pirjo Honkasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100406</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="toinen kuvausryhmä">Eero Salmenhaara</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100464</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Pirjo Honkasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100406</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ääni" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="ääni" elokuva-elotekija-tehtava="ääni">A99</Activity><AgentName>Pekka Lehto</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100407</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="musiikki" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="musiikki" elokuva-elotekija-tehtava="musiikki">A99</Activity><AgentName>Matti Bergström</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>101238</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="mix" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="mix" elokuva-elotekija-tehtava="mix">A99</Activity><AgentName>Tuomo Kattilakoski</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100094</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuotantosihteeri" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="tuotantosihteeri" elokuva-elotekija-tehtava="tuotantosihteeri">A99</Activity><AgentName>Tuula Söderberg</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>111070</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="laboratorio" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="laboratorio" elokuva-elotekija-tehtava="laboratorio">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="värinmäärittely">Timo Nousiainen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>116498</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Jörn Donner Productions Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>209334</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-summa="196 900 mk">Suomen elokuvasäätiö SES</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710032</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName>Jörn Donner Productions Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>209334</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-vuosi="1990" elokuva-elolevittaja-levitystapa="videolevitys">Yleisradio / Tallennepalvelu</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>222655</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolaboratorio"><Activity finna-activity-code="A99" finna-activity-text="laboratorio" elokuva-elolaboratorio="laboratorio">A99</Activity><AgentName>MTV-elokuvalaboratorio</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>996778</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Pirjo Bergström" elokuva-elokreditoimatontekija-selitys="laulu">Pirjo Bergström</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>101237</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="julisteen suunnittelu" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="julisteen suunnittelu" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="julisteen suunnittelu">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Erkki Ruuhinen">Erkki Ruuhinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>263436</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonnayttelija"><Activity finna-activity-code="E01" finna-activity-text="kreditoimatonnäyttelijä">E01</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonnayttelija-nimi="Jörn Donner" elokuva-elokreditoimatonnayttelija-rooli="kertoja">Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="24.07.1985" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="MTV2" elokuva-elotelevisioesitys-katsojamaara="192 000">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="09.09.2008" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YleTeema [TV-arkisto]">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="12.09.2008" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YleTeema [TV-arkisto]">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="14.09.2008" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YleTeema [TV-arkisto]">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastuselin="VET" elokuva-tarkastus-kopiolkm="3" elokuva-tarkastus-tarkastusilmoitus="tarkastus" elokuva-tarkastus-tarkastusnro="24578" elokuva-tarkastus-formaatti="16 mm" elokuva-tarkastus-pituus="694 m" elokuva-tarkastus-kesto="63 min" elokuva-tarkastus-veroluokka="10 %" elokuva-tarkastus-ikaraja="S" elokuva-tarkastus-tarkastamolaji="Dokumentti 5" elokuva-tarkastus-osalkm="2">CEN</ProductionEventType><DateText>19.11.1982</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastusnro="T-24578" elokuva-tarkastus-formaatti="video" elokuva-tarkastus-pituus="1735 m" elokuva-tarkastus-kesto="61'02"" elokuva-tarkastus-ikaraja="S" elokuva-tarkastus-tarkastamolaji="Dokumentti 5" elokuva-tarkastus-tarkastuttaja="Yleisradio / Tallennepalvelu">CEN</ProductionEventType><DateText>18.06.1990</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Nordische Filmtage Lübeck">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Lyypekki, Saksan liittotasavalta</RegionName></Region><DateText>1982</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="DocPoint">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki</RegionName></Region><DateText>2008</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>03.12.1982</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Diana</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="katsojaluku"><ProductionEventType elokuva-katsojaluku="818">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>talvi</Term><Term>kesä</Term><Term>Helsinki</Term></SubjectTerms><Award>Elokuvatuotannon laatutuki 1982: 40 000 mk.</Award><ContentDescription><DescriptionType>Synopsis</DescriptionType><DescriptionText>Kuvia Helsingistä kesällä ja talvella, ihmisiä helsingissä.</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText>Dokumentti käynnistyy kuvilla New Yorkin ihmisvilinästä. "Kotiin päin", aloittaa Jörn Donner selostuksensa, "kohti kotia. Kotiin Helsinkiin talven yössä. Miksi, sitä en ymmärrä. New Yorkissa on 12 miljoonaa asukasta, Helsingissä puoli miljoonaa. En ole valinnut syntymäpaikkaani. Sumun, pimeyden ja lian hajua. Olen kotona." Samalla kuvat siirtyvät esittelemään Helsinkiä, ja jatkossa elokuva tutustuttaa vuoroin kaupungin historiaan, joukkoon kaupungin ihmisiä sekä Donnerin omaan suku- ja henkilöhistoriaan. <br /><br />Kustaa Vaasan vuonna 1550 perustama Helsinki oli monen vuosisadan ajan kurja asuinpaikka, jonka raa'alle merituulelle porvarit käänsivät selkänsä. Vielä 1800-luvun alussa kaupungissa oli vain 4 000 asukasta, muutama kivitalo ja kirkko sekä enimmäkseen köyhyyttä. Pikkukaupunki alkoi kasvaa vasta, kun Suomi oli liitetty Venäjään ja Helsingistä vuonna 1812 tehty pääkaupunki. Arkkitehteja houkuteltiin jäljentämään Pietarin kaupunkia ja vanha keskusta tuhottiin murehtimatta. Kun Venäjä hajosi vuonna 1917, kivet jäivät paikoilleen: "Kaupunki katsoo itään ja länteen. Sitä ei vieras ymmärrä." Valta keskittyy yhä samoihin Senaatintorin virastoihin kuin tsaarin aikana, ja saman torin varrella amerikkalaiset valmistavat elokuvia tsaarinajan Venäjästä. <br /><br />Jörn Donner on neljännen polven helsinkiläinen. Hänen vuonna 1835 syntynyt isoisänsä, professori ja senaattori, rakennutti Pohjoisranta kahteentoista talon, jossa suku yhä asuu, talon, joka oli ja on lähellä valtaa. Donnerin koulutie kulki kahdeksan vuoden ajan Pohjoisrannasta ohi Uspenskin kirkon. Hän ei halua muistaa kaikkea: koulussa, vankilan ilmastossa, häneen heräsi protestin henki, ja sodat ja paraatit herättivät inhon kaikkea sotilaallista kohtaan. Hän on kaupunkilainen ja pitää siitä, että kapakka, maitokauppa, huoltoasema, pankki ja pesula ovat lähellä asuntoa: "Hän jättää kaupungin, kuin etana kantaen kotiloa mukanaan." <br /><br />Elokuvan esittelemiin ihmisiin kuuluvat varastomies, jota houkutti kerran lähteä Ruotsiin, mutta äiti poltti passin; sipoolainen kalastaja, joka lähtee torille joka aamu kello neljä; ruotsinkielinen nainen, joka ei ole poistunut Katajanokan kaupunginosasta 28 vuoteen; huoltoasemanhoitaja Keijo, joka tuntee kaikki Kruununhaan asukkaat; 50-vuotias maalaisliiton lehteen kirjoittava kriitikko, jonka mielestä Helsinki ei ole maan muiden osien vastakohta; Rovaniemeltä kotoisin oleva poliisi Matti, joka ei tunne kaupunkia ilman kartan apua ja joka haluaa kerran palata kotiin; 13-vuotias Heidi, joka kuuluu koulukuoroon ja haluaa muusikoksi ja jonka isä Boris soittaa päivittäin viulua Kauppatorilla; 83-vuotias, jo nuorena ammatillisesti järjestäytynyt Edla, joka on paennut vanhainkodista, koska siellä ei saa tanssia; entinen presidentti Urho Kekkonen, jota ei enää pelätä; herra Marin, joka ennakoi Koiviston valinnan ja teki hänestä kipsiveistoksen; näyttelijä Tuija Halonen, joka myy lahjaesinekaupassaan herra Marinin veistoksia; romukaupassa työskentelevä Osmo, joka kaipaa Sotkamon metsiin; Toivo, joka ajaa talvisin trukkia ja kesäisin Linnanmäen vuoristorataa; 16-vuotias Pepe ja 18-vuotias Pete, jotka ajavat vuosimallin 1958 Opelia, koska amerikanraudat ovat liian kalliita; kuopiolaiset punkkarit Jaana ja Heidi, jotka eivät halua olla samanlaisia kuin muut; poliittisesti sitoutumaton toimittaja Urho Kärppä, joka ei tunne ikäisiään, nuoria vain; 33-vuotias Pelastusarmeijan kapteeni Sirkka, jota solvataan joka päivä; Pelastusarmeijan kenraalimajuri Yrjö, joka on osallistunut kolmeen sotaan - neljäs on pelastusarmeijan; pianonvirittäjä A. Luoma, joka ei ole nukkunut 30 vuoteen koska tietää olevansa erään vääryyden uhri. <br /><br />Dokumentti päättyy Kauppatorille, jonka "puhdistus alkaa heti toripäivän päätyttyä kello 14.00. Ulkomaiden valtiomiehet on tapana viedä torille. Siellä käy myös helsinkiläisiä. Tori on heidän, meidän. Lähestymme Helsinkiä."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i></DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="musiikki"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_musiikki>1. <i>Virsi 462</i> ("Sun kätes, Herra, voimakkaan --")<br />Säv. trad., san. Johan Ludvig Runeberg<br />Kenttäpastori ja varusmiehet, laulu, ja sotilassoittokunta (off), 0' 30".<br /><br />2. <i>Uralskaja rjabina / Uralin pihlaja</i><br />Säv. E. Rodygin, san. M. Pilipenko, suom. Saukki<br />Es. Heidi ja tunnistamaton hanuristi (100 %), 2' 00".<br /><br />3. <i>Oh Susanna / Oi Susanna</i><br />Säv. Stephen Foster<br />Es. Boris, viulu, ja tunnistamaton hanuristi (100 %), 0' 30".<br /><br />4. Pelastusarmeijan laulukirjan nro 90 (vuoden 1957 laitoksessa; "Tahdon kiiruhtaa luo armon lähtenen --")<br />Säv. ja san. Kristian Fristrup<br />Es. Pelastusarmeijan kuoro, laulu (100 %), 2' 50".<br /><br />5. <i>Flygarevalsen / Lentäjän valssi</i><br />Säv. Jules Sylvain - Fred Winter<br />Es. A. Luoma, piano (100 %), 0' 50".<br /><br />Huomautuksia:<br />Taustamusiikissa kuullaan Pirjo Bergströmin sanatonta laulua. Lisäksi kuullaan New Yorkin katumaiseman taustalla bluesia (off), 0' 10", Uspenskin katedraalissa ortodoksinen hymni (off), 1' 00", koulussa laulua (off), 0' 35 ja Senaatintorilla armeijan signaali (100%), 0' 05". Musiikkinumero 4 on Pelastusarmeijan laulukirjan vuoden 1990 laitoksen numero 75.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i></elokuva_musiikki></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>dokumentti</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="ajankohtaisdokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="historiallinen dokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="kotiseutuelokuva">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio>"<i>Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä</i> on loistava dokumenttielokuva, jonka tekstin ja kuvien ristiriita kielii jännittävästä rakkaudesta Helsinkiin", ylisti Markku Tuuli (Katso 52/1982). "Pirjo Honkasalon ja Eero Salmenhaaran kuvaus hivelee Helsingin julkisivua ja jopa hyytävät kuvat asfalttia pitkin tuulen mukana pyörivästä lumesta on saatu kiehtoviksi, kutsuviksi. [- -] Donnerin ironisesti kommentoimat henkilöt heräävät elämään. Huumori pursuu väkisin ilkeyden yläpuolelle, nostalgia sittenkin tihkuu kiukun läpi, rakkaus säteilee kyynisen suhtautumisen takaa." <br /><br />Myös Antti Lindqvist (Kansan Uutiset 4.12.1982) piti elokuvan tragikoomisia henkilökuvia oivaltavina. "Ennen kuullun makua on sen sijaan Donnerin omissa muistoissa Itsestä ja tärkeistä rakennuksista, etenkin jos on tutustunut hänen kirjoihinsa. Muihin kohdistuva lempeä iva ei yllä Itseen, mereltä siivilöityvä auringonvalo kohtelee hellästi kirjailijaa työnsä ääressä." <br /><br />Pertti Lumirae (Suomen Sosialidemokraatti 4.12.1982, 24.7.1985) ei kuitenkaan halunnut syyttää Donneria narsismista, sillä "tietty itsekeskeisyys antaa elokuvalle läheisyyttä ja persoonallisen kommentin sävyä, sitä samaa, jota on vaikkapa 1971 ilmestyneessä romaanissa <i>Surun ja rakkauden kesä</i>. Sitäpaitsi Jörn Donner ja hänen sukunsa muodostavat filmissä vain yhden ja yläluokkaisuudessaan varsin luonteenomaisen otoksen: kokonaisuus, eri yhteiskuntaluokkien ihmisten lähikuvista syntyvä elokuvallinen kirjo, on syvästi ja aidosti demokraattinen." <br /><br />"Dokumentti? Tavallaan ja lujasti", pohti Heikki Eteläpää (Uusi Suomi 5.11.1982) elokuvan lajia. "Mutta leimallisemmin vielä essee sillä kirpeällä ja valppaalla tyylillä, joka Donnerilla oli hallussaan jo nuoruutensa mestariteoksessa Berliinin raportissa. Aforistista huumoria, parhaimmillaan ironista." <br /><br />Helsingin Sanomien (4.12.1982) Helena Yläsen mielestä Donnerin näkemys Helsingistä vältti yksilöllisyydessään turistielokuvan vaarat, mutta hän arvosteli sitä, ettei Donnerin Helsinki "etene kotikorttelista kovin pitkälle. [- -] Tavallisen kansalaisenkin Jörn Donner löytää helpoimmin Kappelin edustalta tai torin kalastajien joukosta. Koko hänen kaupunkikuvassaan on selvä venäläisruotsalainen leima - sitä hallitsevat Uspenskin katedraali, pelokkaat mummot, pianonvirittäjät ja katusoittajat paremmin kuin Kontulassa asuva uushesalainen, joka on kahden lapsen velkainen varastomiesisä tai yksinhuoltajaäiti."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i></elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset><i>Yhdeksän tapaa lähestyä Helsinkiä</i> merkitsi Jörn Donnerin paluuta elokuvantekijäksi neljän vuoden tauon jälkeen: hän oli kirjoittanut romaanisarjaansa, työskennellyt Ruotsin elokuvainstituutissa mm. johtajana 1978-82 ja Suomen elokuvasäätiön hallituksen puheenjohtajana vuodesta 1981. "Idea Helsinki-elokuvasta syntyi Ruotsissa jo kauan sitten", Donner kertoi elokuvan valmistuttua. "Halusin tehdä sen sitten kun minulla olisi aikaa. Työ Ruotsin elokuvainstituutissa rajoitti ajankäyttöäni, ei niinkään vapauttani." <br /><br />Minä-muotoinen, persoonallinen raportti oli ollut Donnerin kirjallinen laji jo 1950-luvulta lähtien. Kotikaupunkiaan Helsinkiä Donner oli kuvannut sekä kirjoissaan että elokuvissaan: 1960-luvulla hän oli kirjoittanut tekstin K.G. Roosin kuvateokseen <i>Helsingfors, Finlands ansikte</i> / <i>Ihmisten Helsinki</i> (WSOY, 1961) ja itse asiassa hän oli aloittanut koko elokuvauransa lyhyellä Helsinki-aiheisella impressiolla <i>Aamua kaupungissa</i> vuonna 1954. Uutta Helsinki-dokumenttia luonnehdittiin vastaanotossa "kavalkadiksi, reportaasiksi, esseeksi, muistelmaksi, päiväkirjaksi". <br /><br />Donner teki elokuvastaan myös ruotsin-, englannin-ja saksankieliset versiot lukien itse selostustekstit. Ensiesitys tapahtui marraskuun 1982 alussa Lyypekin pohjoismaisen elokuvan päivillä, avauksena Donner-retrospektiiville, jonka otsikkona oli "Ich, Jörn Donner". Helsingin-esitykset alkoivat kuukautta myöhemmin ja saivat vajaat tuhat katsojaa.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i></elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="1982/15">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kuvausaika"><ProductionEventType elokuva-kuvausaika="1980-82 <p> <i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i>">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ulkokuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_ulkokuvat>Yhdysvallat: New York (NY): katu (<i>jalankulkijoita</i>)<br /><br />Suomi: Helsinki: Harakanlaituri (<i>ranta</i>), Olympialaituri (<i>varastomies rannalla</i>), Helsingin edustan merialue (<i>mm. näkymä Suomenlinnaan</i>), Kauppatori (<i>Winberg perunoita myymässä, torin siivous, Heidi laulamassa, raitiovaunukiskot</i>), Töölönlahden ranta (<i>suihkulähde</i>), Pasilan ratapiha (<i>junia</i>), Pohjoisesplanadi (<i>pakettiauto öisellä kadulla, raitiovaunu talvella</i>), Tuomiokirkko Unioninkatu 29 (<i>Suurkirkko, itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalvelus 6.12.1980</i>), Matruusinpuisto (<i>ruotsinkielinen nainen</i>), Meritullintori (<i>lumi tuiskuaa</i>), Liisankatu - Meritullinkatu (<i>lumiset kadut</i>), Shell-Kruununhaka -huoltoasema (<i>huoltoasema, Pepe ja Pete</i>), Pohjoisranta 12 (<i>Donnerien sukutalo</i>), Senaatintori (<i>Aleksanteri II:n patsas, sotilasparaati 4.6.1981</i>), Uspenskin katedraali Kanavakatu 1 (<i>ortodoksinen kirkko</i>), Kappeliesplanadi (<i>lehtimies, Edla tanssimassa, luminen puisto</i>), Presidentinlinna Pohjoisesplanadi 1 (<i>poliisi vartioimassa</i>), Ruotsalainen normaalilyseo Unioninkatu 2 (<i>koulu</i>), Eteläsatama (<i>kiskot satamassa</i>), Eläintarhan urheilukenttä (<i>juoksija</i>), päävartiotori (<i>vartiosotilaita</i>), Tamminiemi Seurasaarentie 15 (<i>presidentti Kekkosen asunto</i>), Finn-Shop Eerikinkatu 8 (<i>lahjaesinekauppa</i>), Vanhakaupungin vedenpuhdistuslaitos Jokiniementie 1 (<i>vedenpuhdistamo</i>), romuttamo Kytösuontiellä (<i>romukauppa</i>), Ursininkallio (<i>kevättalvinen ranta</i>), vuoristorata Linnanmäen huvipuistossa (<i>jarrumies</i>), Runebergin esplanadi (<i>vappujuhlijoita</i>), Vanhan ylioppilastalon portaat Mannerheimintie 3 (<i>Jaana ja Heidi</i>), Josafatinkalliot (<i>Urho Kärppä kävelyllä</i>), Karhupuisto (<i>Pelastusarmeijan kuoro</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i><br />Helsinki</elokuva_ulkokuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="sisakuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_sisakuvat>Helsinki: huoltoasema Shell-Kruununhaka (<i>huoltoasema</i>), asunto Pohjoisranta 12 2. krs. (<i>Donnerien asunto</i>), Uspenskin katedraali Pormestarinrinne 1 (<i>ortodoksinen kirkko</i>), Ruotsalainen normaalilyseo Unioninkatu 2 (<i>Donnerin koulu</i>), asunto Albertinkatu 38 B (<i>Marinin työpaja</i>), Finn-Shop Eerikinkatu 8 (<i>lahjaesinekauppa</i>), Sanoma Oy:n lehtipaino Ludviginkatu 2-4 (<i>lehtipaino</i>), romuttamo Kytösuontiellä (<i>romukauppa</i>), A. Luoman asunto Kauppiaankatu 9 (<i>pianonvirittäjän asunto</i>)<br /><br />linja-auto (<i>turistibussi</i>), henkilöauto Opel vm. 1958 (<i>Peten auto</i>) <br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan.</i></elokuva_sisakuvat></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="väri" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-kuvasuhde="1,66:1" elokuva-alkupkesto="63 min" elokuva-alkuppituus="694 m" elokuva-laji1fin="pitkä">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">119550</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">347439</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>347439_J808687E1.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="J" kuva-kuvakoko="966155">-1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>347439_J808687E1.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>119550</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>119550</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/119550" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/347439_J808687E1.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">347439</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">221187</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>221187_J808687E0.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="J" kuva-kuvakoko="1559224">-1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>221187_J808687E0.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>119550</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>119550</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/119550" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/221187_J808687E0.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">221187</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">94737</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>94737_V763818E0.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="V" kuva-kuvateksti="Elokuvan juliste." kuva-kuvakoko="733437">1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>94737_V763818E0.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>119550</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>119550</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/119550" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/94737_V763818E0.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">94737</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">94738</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>94738_V763818E1.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="V" kuva-kuvateksti="Sukuhistorian kuvitusta: Jörn Dönnerin vanhemmat sukutalon, Pohjoisranta 12:n kirjastossa." kuva-kuvakoko="823488">2</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>94738_V763818E1.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>119550</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>119550</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/119550" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/94738_V763818E1.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">94738</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
1982
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
Helsinki
kesä
talvi
|
genre_facet |
ajankohtaisdokumentti
dokumentti
historiallinen dokumentti
kotiseutuelokuva
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT donnerjörn yhdeksäntapaalähestyähelsinkiä
|
geographic_facet |
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100091
kavi.elonet_henkilo_100094
kavi.elonet_henkilo_100406
kavi.elonet_henkilo_100407
kavi.elonet_henkilo_100464
kavi.elonet_henkilo_101237
kavi.elonet_henkilo_101238
kavi.elonet_henkilo_111070
kavi.elonet_henkilo_116498
kavi.elonet_henkilo_263436
kavi.elonet_yhtio_209334
kavi.elonet_yhtio_222655
kavi.elonet_yhtio_710032
kavi.elonet_yhtio_996778
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100091###act
kavi.elonet_henkilo_100091###drt
kavi.elonet_henkilo_100091###flm
kavi.elonet_henkilo_100091###fmp
kavi.elonet_henkilo_100091###käsikirjoitus, dialogi
kavi.elonet_henkilo_100094###mix
kavi.elonet_henkilo_100406###cng
kavi.elonet_henkilo_100406###drt
kavi.elonet_henkilo_100406###flm
kavi.elonet_henkilo_100407###drt
kavi.elonet_henkilo_100407###ääni
kavi.elonet_henkilo_100464###cng
kavi.elonet_henkilo_101237###mus
kavi.elonet_henkilo_101238###musiikki
kavi.elonet_henkilo_111070###tuotantosihteeri
kavi.elonet_henkilo_116498###laboratorio
kavi.elonet_henkilo_263436###julisteen suunnittelu
kavi.elonet_yhtio_209334###fds
kavi.elonet_yhtio_209334###fmp
kavi.elonet_yhtio_222655###fds
kavi.elonet_yhtio_710032###fnd
kavi.elonet_yhtio_996778###laboratorio
|
main_date_str |
1982
|
title_sort |
yhdeksän tapaa lähestyä helsinkiä
|
format_ext_str_mv |
0/Image/
0/Video/
1/Image/Image/
1/Video/Feature/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1797240562358681600
|