record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_1100720
|
title |
Kuoleman kasvot
|
title_txtP |
Kuoleman kasvot
|
title_alt |
Dödens ansikte
The Face of Death
Looking Death in the Face
Tuleva luuranko katsoo kuolemaa
|
title_full |
Kuoleman kasvot
|
title_fullStr |
Kuoleman kasvot
|
title_full_unstemmed |
Kuoleman kasvot
|
title_short |
Kuoleman kasvot
|
description |
Kiti Luostarisen ohjaama ja käsikirjoittama <i>Kuoleman kasvot</i> (2003) on dokumenttielokuva ja -essee kuoleman kohtaamisesta. "Tämä elokuva sai alkunsa Riihimäen aluesairaalan liinavaatekomerossa, missä äitini kuoli 10 vuotta sitten", elokuvan ohjaaja Kiti Luostarinen kertoo. Hän päätti ottaa selvää, mitä kuolema on kuolevan näkökulmasta. Ohjaaja laskee, että kuolema on yrittänyt napata hänet kahdeksan kertaa. Hän kokee käyvänsä kuoleman kanssa kissa ja hiiri -leikkiä.<br /><br />Luostarinen ryhtyy vapaaehtoistyöntekijäksi saattohoitokoti Terhoon, jonka potilailla ei ole toivoa parantumisesta. Hän pitää kokemuksistaan päiväkirjaa. Ensimmäinen työpäivä on hänelle sokki. Lähestyvän kuoleman fyysisyys yllättää hänet. Luostarinen istuu Maritan, "Marin", vuoteen ääressä ja pitää tätä kädestä. Puolison ja koiran vierailu ilahduttaa Maria ja kipupumppu helpottaa vointia. Mari liikuttuu muistaessaan vierailulle käyneiden tyttöjen kokeneen huoneessa olleen enkelin.<br /><br />Miesten päiväryhmässä Jussi muistuttaa, että potilaat eivät ole "kummajaisia", vaan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat elää normaalia elämää, tuntea läheisyyttä ja rakkautta. Jussi ei pelkää kuolemaa, mutta on huolissaan perheestään. Jaakko sanoo olevansa jo tottunut ajatukseen, että hänen aikansa on täysi. Hän on järjestänyt asiansa haluamallaan tavalla. Miehet toivovat, että lähtö olisi kivuton. Eräänä päivänä ryhmässä on yksi vähemmän: Jaakko on kuollut. <br /><br />Luostarinen pohtii suhdettaan kuolemaan ja keskustelee aiheesta poikansa Ilarin kanssa. Hän pyrkii suhtautumaan kuolemaan myös huumorilla. Hän ystävystyy joidenkin potilaiden kanssa ja alkaa toivoa, etteivät he kuolisikaan. Mutta kuolema ei helly aneluille, se on kovanaama, hän kirjoittaa päiväkirjaansa. Hän opettelee hiljaista läsnäoloa kuolevan vierellä: "ihmisen turva on toinen ihminen".<br /><br />Terhokodissa Luostarinen on nähnyt, että kuolema voi olla kivuton ja rauhallinen. Hänen isänsä menehtyi syöpään. Siitä asti hän on toivonut itselleen äkkilähtöä, mutta ei enää ole välttämättä samaa mieltä, sillä "kuoleminen on sekä elämän ja että läheisten hyvästelemistä ja se voi olla täynnä rakkautta ja kiitollisuutta". Mari kertoo hoitaneensa hautajaisjärjestelynsä. Luostarinen käsittelee asiaa omalta kannaltaan "arkkuterapiansa" avulla. Hän kertoo menneensä katsomaan ruumiinavausta, mutta ei saanut lupaa kuvata sitä. <br /><br />”Kaikki sanat tuntuvat turhilta”, Luostarinen kirjoittaa päiväkirjaansa Jussin kuoltua. "Kun on läsnä ihmisen kuollessa, voi kokea merkillistä rauhaa ja pyhyyttä. Tunne on hyvin samanlainen, kun saa pitää sylissään vastasyntynyttä vauvaa", hän kertoo.<br /><br />Luostarinen huomaa onnen kokemusten liittyvän arjen pieniin tekemisiin. Mari haluaisi vielä kerran päästä maalle. Luostarinen tuo hänelle lumipallon, josta tämä haukkaa palan. He käyvät läpi kokemuksiaan tutustumisestaan ja elokuvan tekemisestä. Luostarinen kertoo halunneensa kohdata omia pelkojaan: sairauden, heikkouden ja kuoleman pelkoa. Hän ei arvannut joutuvansa myös hyvästelemisen ja menettämisen oppikurssille. ”Kuolevien kanssa paljon työskennelleet sanovat, että ihminen kuolee siten kuin on elänytkin”, hän sanoo. ”Kuoleman läheisyydessä merkityksellistä näyttää olevan vain se, että on rakastanut." Hän kysyy itseltään, rakastaako hän tarpeeksi ja ilmaiseeko sen myös.<br /><br />Haudankaivaja lapioi auki lumen hunnuttamaa maata. Luostarinen valvoo yön Marin vuoteen ääressä. Päivää myöhemmin Mari kuolee. Luostarinen sivelee Marin otsaa ja jättää hyvästit. Hän kirjoittaa päiväkirjaansa: "Ihminen syntyy tyhjästä ja palaa tyhjyyteen, kuin pakeneva pilvi, katoava uni, ohi kulkeva varjo. Elän aikani ja sitten kuolen. Siinä kaikki. Ihana varmuus."<br /><br /><i>- Teksti: Jorma Junttila (2011) / Suomen kansallisfilmografia.</i>
|
topic |
elämänhalu
kipu
kuolema
perhe
potilaat
saattohoito
saattokodit
suru
syöpätaudit
tunteet
vainajat
vapaaehtoistyö
|
url |
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/1100720
|
thumbnail |
http://www.elonet.fi/tenho/media/237291_J1270076E0.jpg
|
author |
Kiti Luostarinen
|
author_role |
d02
|
author_sort |
Kiti Luostarinen
|
author2 |
Kiti Luostarinen
Marita Hällfors
Jyrki Arnikari
Pekka Uotila
Tuula Mehtonen
Janne Laine
Toni Edelmann
Maria Kalaniemi
Leea Klemola
|
author2_role |
aus
cng
flm
sds
mus
e01
|
author_corporate |
Kiti Luostarinen Production Ky
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
AVEK
ZDF / ARTE
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
|
author_corporate_role |
e10
fnd
|
geographic |
Suomi
|
genre |
draamadokumentti
haastatteludokumentti
henkilödokumentti
dokumentti
|
format |
0/Video/
1/Video/Feature/
|
spelling |
Kuoleman kasvot
Dödens ansikte
The Face of Death
Looking Death in the Face
Tuleva luuranko katsoo kuolemaa
Suomi
2002
Kiti Luostarinen
Jaana Puhakka
Marita Hällfors
Jyrki Arnikari
Pekka Uotila
Tuula Mehtonen
Janne Laine
Toni Edelmann
Visa Koiso-Kanttila
Johanna Onnismaa
Hannu Vitikainen
Ilari Edelmann
Pirkko Tiitinen
Jussi Olkinuora
Maarit Nissilä
Maria Kalaniemi
Anssi Tamminen
Pekka Karjalainen
Marko Rissanen
Heikki Kotsalo
Pekka Mäkelä
Helena Selin
Marko Terävä
Leea Klemola
Tuure Mattila
Maritta "Mari" Simola
Jussi Sjöstedt
Raimo Väistö
Jaakko Äyräpää
Arto Karri
Adele Kotsalo
Elina Pajunen
Ilona Pajunen
Susanna Hyötyläinen
Matti Knuutinen
Kiti Luostarinen Production Ky
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
AVEK
ZDF / ARTE
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
Senso Films Oy
Suomen Elokuvakontakti ry
Finn-Lab Oy
Timo Nousiainen
Jan-Eric Nyström
18.02.2003
Helsinki, Suomi
2003
Tampere, Suomi
Nyon, Sveitsi
Sodankylä, Suomi
Rauma, Suomi
Leipzig, Saksa
Buenos Aires, Argentiina
Lyypekki, Saksa
Arcueil, Ranska
Praha, Tšekki
2004
07.03.2003
Helsinki: Andorra
Terhokodin työntekijät<br /><br />Anne ja Keijo Anttila, Hautaustoimisto Mikko Mononen, Hietaniemen hautausmaa, Hietaniemen krematorio, Kirurginen sairaala / Riitta Paasirova, Kukkakauppa Godetia / Jorma Konttinen, Luonnontieteellinen museo, Mansikkamäen ruumisarkkutehdas, Oikeuslääketieteellinen laitos / Päivi Mäkelä-Bengs, Jussi Järvelin, Seppo Koskensalo
elämänhalu
kipu
kuolema
perhe
potilaat
saattohoito
saattokodit
suru
syöpätaudit
tunteet
vainajat
vapaaehtoistyö
Tampereen elokuvajuhlat 2003: kunniamaininta.<br />Elokuvatuotannon laatutuki 2003 (10 000 €)
Kiti Luostarisen ohjaama ja käsikirjoittama <i>Kuoleman kasvot</i> (2003) on dokumenttielokuva ja -essee kuoleman kohtaamisesta
"Tämä elokuva sai alkunsa Riihimäen aluesairaalan liinavaatekomerossa, missä äitini kuoli 10 vuotta sitten", elokuvan ohjaaja Kiti Luostarinen kertoo. Hän päätti ottaa selvää, mitä kuolema on kuolevan näkökulmasta. Ohjaaja laskee, että kuolema on yrittänyt napata hänet kahdeksan kertaa. Hän kokee käyvänsä kuoleman kanssa kissa ja hiiri -leikkiä.<br /><br />Luostarinen ryhtyy vapaaehtoistyöntekijäksi saattohoitokoti Terhoon, jonka potilailla ei ole toivoa parantumisesta. Hän pitää kokemuksistaan päiväkirjaa. Ensimmäinen työpäivä on hänelle sokki. Lähestyvän kuoleman fyysisyys yllättää hänet. Luostarinen istuu Maritan, "Marin", vuoteen ääressä ja pitää tätä kädestä. Puolison ja koiran vierailu ilahduttaa Maria ja kipupumppu helpottaa vointia. Mari liikuttuu muistaessaan vierailulle käyneiden tyttöjen kokeneen huoneessa olleen enkelin.<br /><br />Miesten päiväryhmässä Jussi muistuttaa, että potilaat eivät ole "kummajaisia", vaan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat elää normaalia elämää, tuntea läheisyyttä ja rakkautta. Jussi ei pelkää kuolemaa, mutta on huolissaan perheestään. Jaakko sanoo olevansa jo tottunut ajatukseen, että hänen aikansa on täysi. Hän on järjestänyt asiansa haluamallaan tavalla. Miehet toivovat, että lähtö olisi kivuton. Eräänä päivänä ryhmässä on yksi vähemmän: Jaakko on kuollut. <br /><br />Luostarinen pohtii suhdettaan kuolemaan ja keskustelee aiheesta poikansa Ilarin kanssa. Hän pyrkii suhtautumaan kuolemaan myös huumorilla. Hän ystävystyy joidenkin potilaiden kanssa ja alkaa toivoa, etteivät he kuolisikaan. Mutta kuolema ei helly aneluille, se on kovanaama, hän kirjoittaa päiväkirjaansa. Hän opettelee hiljaista läsnäoloa kuolevan vierellä: "ihmisen turva on toinen ihminen".<br /><br />Terhokodissa Luostarinen on nähnyt, että kuolema voi olla kivuton ja rauhallinen. Hänen isänsä menehtyi syöpään. Siitä asti hän on toivonut itselleen äkkilähtöä, mutta ei enää ole välttämättä samaa mieltä, sillä "kuoleminen on sekä elämän ja että läheisten hyvästelemistä ja se voi olla täynnä rakkautta ja kiitollisuutta". Mari kertoo hoitaneensa hautajaisjärjestelynsä. Luostarinen käsittelee asiaa omalta kannaltaan "arkkuterapiansa" avulla. Hän kertoo menneensä katsomaan ruumiinavausta, mutta ei saanut lupaa kuvata sitä. <br /><br />”Kaikki sanat tuntuvat turhilta”, Luostarinen kirjoittaa päiväkirjaansa Jussin kuoltua. "Kun on läsnä ihmisen kuollessa, voi kokea merkillistä rauhaa ja pyhyyttä. Tunne on hyvin samanlainen, kun saa pitää sylissään vastasyntynyttä vauvaa", hän kertoo.<br /><br />Luostarinen huomaa onnen kokemusten liittyvän arjen pieniin tekemisiin. Mari haluaisi vielä kerran päästä maalle. Luostarinen tuo hänelle lumipallon, josta tämä haukkaa palan. He käyvät läpi kokemuksiaan tutustumisestaan ja elokuvan tekemisestä. Luostarinen kertoo halunneensa kohdata omia pelkojaan: sairauden, heikkouden ja kuoleman pelkoa. Hän ei arvannut joutuvansa myös hyvästelemisen ja menettämisen oppikurssille. ”Kuolevien kanssa paljon työskennelleet sanovat, että ihminen kuolee siten kuin on elänytkin”, hän sanoo. ”Kuoleman läheisyydessä merkityksellistä näyttää olevan vain se, että on rakastanut." Hän kysyy itseltään, rakastaako hän tarpeeksi ja ilmaiseeko sen myös.<br /><br />Haudankaivaja lapioi auki lumen hunnuttamaa maata. Luostarinen valvoo yön Marin vuoteen ääressä. Päivää myöhemmin Mari kuolee. Luostarinen sivelee Marin otsaa ja jättää hyvästit. Hän kirjoittaa päiväkirjaansa: "Ihminen syntyy tyhjästä ja palaa tyhjyyteen, kuin pakeneva pilvi, katoava uni, ohi kulkeva varjo. Elän aikani ja sitten kuolen. Siinä kaikki. Ihana varmuus."<br /><br /><i>- Teksti: Jorma Junttila (2011) / Suomen kansallisfilmografia.</i>
dokumentti
<i>Kuoleman kasvot</i> sai tunnustusta rohkeasta henkilökohtaisuudesta vaikean aiheen käsittelyssä. "Luostarisen elokuva ei etsi suuria totuuksia tai lopullisia vastauksia – ja hyvä niin", kiitti Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 7.3.2003) puhuttelevaa, hienotunteista ja kaunista dokumenttia. "Elämän hauraudesta ja rajallisuudesta muistuttaessaan se pakottaa kuitenkin pohtimaan sitä, minkä vuoksi oikeastaan elämme ja mikä elämässämme on arvokasta. <i>Kuoleman kasvoissa</i> on surullisia ja pakahduttaviakin hetkiä, mutta vaikutukseltaan se ei ole ahdistava eikä luotaantyöntävä, vaan oudon rauhoittava elokuva." Lähestymistapaa arvosti myös Leena Virtanen (Helsingin Sanomat Nyt-liite 10/2003): "Haastateltavat ovat syöpäpotilaita, joilla on hyvin vähän elinaikaa jäljellä. Katsoja joutuu sananmukaisesti kasvotusten heidän kanssaan, ja se on aika rankka kokemus. Luostarinen ei kuitenkaan tee sitä virhettä, että hän jättäisi katsojan ahdistumaan. Päinvastoin, hän lohduttaa ja rauhoittelee, jopa härnää. Lopputulos on tasapaino."<br /><br />"Luostarinen on tarinan kertoja ja päästää katsojan ulos viisaan päänsä sisältä vain pieniksi hetkiksi haastattelemalla kuolevia. Ei ehkä olisi kannattanut päästää lainkaan", koki Miia Saari (TV-maailma 10/2003). "Ne hetket ovat nimittäin dokumentin parasta antia ja niiden lyhyys alkaa ärsyttää. Tulee tunne, että ohjaaja käyttää kuolevia lähinnä kuvituskuvina, koska ei kerro katsojille juuri mitään heidän taustoistaan. [- -] Katsojalle jää ikään kuin luu käteen. Luostarinen kyllä onnistuu herättämään ajatuksia. <i>Kuoleman kasvot</i> katsottua tulee oikeasti tunne, ettei pikkuasioista kannata valittaa."<br /><br />Olli Kangassalo (Iltalehti 7.3.2003) jäi kaipaamaan kuoleman ruumiillisuutta. "Sisällöllisesti ansiokkaasta <i>Kuoleman kasvot</i> -dokumentista jää visuaalisesti kovin kliininen olo, kuvaahan kamera suurimman osan ajasta siistiä laitosta eikä kuvankäyttö ole kovin monipuolista. Kuolema on myös biologisen organismin tuhoutumista, mutta miksikään Peter Greenawayn <i>Zoon</i> kaltaiseksi tuhoutumisen ja mätänemisen kuvaukseksi dokumentti ei ryhdy. [- -] Toisaalta kuoleman groteskiuden välttäminen on varmasti ollut myös tarkoituksellinen tyylivalinta. Voi kuitenkin olettaa, että se olisi antanut tälle henkevälle dokumentille hätkähdyttävyyttä, ollaanhan tässä pelottavan tabun kanssa kasvotusten."<br /><br />"Eikö ole varsin yleisinhimillistä ajatella kuolemaa vain harvoin? Eikö elävän ole hyväkin keskittyä elämään?" kyseli puolestaan Johanna Laurila (Katso 11/2003). "Luostarisen ikää ja kokemusmaailmaa hyvin likellä oleva katsoja päässee parhaiten nyökyttelemään jokaiselle [- -] muistiinpanolle. Menettämistä akuutisti vähemmän ajattelevaa katsojaa dokumentti ei täysin houkuta piiriinsä." Ikäkausisidonnaisuutta pohti myös Leena Virtanen. "Terhokoti rajaa dokumentin yhteen tapaan kuolla, ja ilmeisen tahattomasti ohjaaja on päätynyt haastattelemaan ikäisiään, jotka kuolevat "kesken kaiken", liian nuorina. <i>Kuoleman kasvot</i> ei oikeastaan kerro mitään sellaisesta kuolemasta, joka saapuu odotettuna vieraana pitkän elämän päätteeksi."<br /><br />"Kuvaaja Marita Hällfors on löytänyt sopusointuisia kuvia luonnosta ja saattokodin miljööstä", kiitti Hannu Massinen (Etelä-Suomen Sanomat 11.10.2003). "Ihmiset säilyttävät arvokkuutensa. Toni Edelmannin musiikki pysyttelee kauniisti elokuvan sävyissä."<br /><br />Massista myös askarrutti tuonpuoleinen. "Dokumentissa ei juuri puhuta siitä, mitä kuoleman jälkeen tulee. Uskonnollisia tai aatteellisia kysymyksiä ei oteta esille. Vaikka kyse onkin yksi ihmisen ikuisuuskysymyksistä, josta on keskusteltu ikiaikojen ajan, olisi toivonut tähänkin puoleen kajoamista. Jotenkin jäädään yksipuolisesti kuin tyhjän päälle, kun vain fyysiset jäännökset jätetään maatumaan. Entä sielu?"
Kiti Luostarinen (s. 1951) oli työskennellyt valokuvaajana ja assistenttina Helsingin ja Jyväskylän yliopistoissa ennen kuin aloitti elokuvaohjaajan uransa vuonna 1983. Henkilökohtaisiakin aineksia sisältäneissä dokumenttielokuvissaan hän oli käsitellyt laajoja teemoja: Muistia käsittelevässä elokuvassa <I>Sanokaa mitä näitte</I> (1993) oli mukana hänen äitinsä, joka sairasti Alzheimerin tautia. Elokuvan <I>Naisenkaari</I> (1997) pääteemana oli naisen ruumis ja mm. sen ikääntyminen. Elokuvassa <I>Se oikea – tarinoita rakkaudesta</I> (1999) käsiteltiin rakkautta ja ihmisen merkitystä toiselle ihmiselle.<br /><br />Työnimellä "Tuleva luuranko katsoo kuolemaa" valmistetun elokuvan <I>Kuoleman kasvot</I> (2003) kimmokkeena oli Luostarisen oman äidin kuolema kymmenen vuotta aikaisemmin. Luostarinen oli myös itse ollut kahdeksan kertaa kuoleman kanssa vastatusten. Me Naiset –aikakauslehden numerossa 2/2003 hän kertoo: "Synnyin puolikuolleena napanuoraan kuristuneena. Äitini mukaan olin sinervä ja veltto olio, joka ei muistuttanut lasta. Sittemmin olen ollut kuolla hukkumalla, palamalla, paleltumalla ja lyömällä pääni. Minulla on ollut keltatauti, olen ollut auto-onnettomuuksissa ja jäänyt kerran moottoripyörän alle."<br /><br />Katso-lehden 10/2003 mukaan Kiti Luostarinen toimi pitkään vapaaehtoistyöntekijänä Terhon terminaalihoitokodissa ennen kuin alkoi edes käsikirjoittaa dokumenttia. Hän oli kuolevia lähellä kolmen vuoden ajan ensin päiväosastolla ja sitten saatto-osastolla. Ihmiset tarjoutuivat vapaaehtoisesti kuvattaviksi. Luostarinen oli tehnyt periaatepäätöksen, ettei itse varta vasten pyydä ketään mukaan. Elokuvaan esiintyjiksi tulivat vain osallistumiseen halukkaat. Terho-kodissa Luostarinen keskusteli useiden kuukausien ajan saattohoidossa olevien syöpäpotilaiden kanssa heidän elämästään ja lähestyvästä kuolemasta, sen pelosta ja hyväksymisestä. Elokuvassa on siis kuolevien näkökulma, ei surijoiden. Luostarinen kertoo elokuvastaan (Anna 47/2002): "Tässä elokuvassa näkökulmani ei ollut se, miten omaiset kohtaavat surun, vaan keskityin siihen, miten kukin meistä kohtaa oman katoavaisuutensa. Perimmäinen tarkoitukseni oli kääntää peli katsojaan, myös minuun itseeni päin." <br /> <br />Luostarisen päämääränä (Me Naiset 2/2003) oli nostaa esiin kuolemanpelon ohella myös ihmisen arvoa, jota ei voi mitata suorituksissa. "Kuolema on siivottu niin tarkoin pois näkyvistä, että siitä on tullut tabu. Minusta meidän pitäisi uskaltaa nähdä kuoleman läsnäolo ja lakata pitämästä vanhuutta ja sairautta hävettävinä ja kätkettävinä asioina." Terhon hoitokodissa potilaat olivat ihmisiä, ei paketteja tai esineitä. Luostarinen toteaa Anna-lehdessä 47/2002 huomanneensa toisten ihmisten merkityksen: "Meidän kulttuurissamme on voimakkaasti vallalla se käsitys, että itse pitää pärjätä. Meistä tuntuu kauhealta ajatella, että jossakin elämämme vaiheessa meidän on jäätävä toisten varaan. Niinhän ei käy vain lopussa, vaan joka päivä. Jokainen ihminen on riippuvainen toisista ihmisistä." <br /><br />Helsingin Sanomissa 18.1.2003 Luostarinen määrittelee elokuvaansa: "Annan katsojalle aineksia ja lohdutusta, että elokuva ei herättäisi vain sääliä ja myötätuntoa näitä ihmisiä kohtaan vaan että se saisi ajattelemaan myös omaa kuolevaisuutta. Itse ajattelen, että tämä on elokuva elämästä ja rajallisuudesta."<br /><br />Elokuva kuvattiin super16mm:n materiaalille. Elokuva sai kunniamaininnan Tampereen elokuvajuhlilla ja kuvaaja Marita Hällfors palkittiin Resurssipalkinnolla.<br /><br /><i>- Teksti: Juha Seitajärvi (2011) / Suomen kansallisfilmografia.</i>
Helsinki
|
main_date |
2002-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[2002-01-01 TO 2002-12-31]
|
search_daterange_mv |
[2002-01-01 TO 2002-12-31]
|
author_facet |
Kiti Luostarinen
Marita Hällfors
Jyrki Arnikari
Pekka Uotila
Tuula Mehtonen
Janne Laine
Toni Edelmann
Maria Kalaniemi
Leea Klemola
Kiti Luostarinen Production Ky
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
AVEK
ZDF / ARTE
Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot
|
id |
kavi.elonet_elokuva_1100720
|
is_hierarchy_id |
kavi.elonet_elokuva_1100720
|
is_hierarchy_title |
Kuoleman kasvot
|
first_indexed |
2017-04-11T11:48:43Z
|
last_indexed |
2024-02-07T23:00:02Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">1100720</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>Kuoleman kasvot</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="swe">Dödens ansikte</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ruotsinkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="eng">The Face of Death</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="englanninkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="eng">Looking Death in the Face</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="englanninkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Tuleva luuranko katsoo kuolemaa</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>Kuoleman kasvot</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference elokuva-valmistumisvuodenlahde="lopputeksti">2002</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Kiti Luostarinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>131298</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="käsikirjoitus" finna-activity-code="aus">aus</Activity><AgentName>Kiti Luostarinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>131298</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="vastaava tuottaja" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="vastaava tuottaja" elokuva-elotekija-tehtava="vastaava tuottaja">A99</Activity><AgentName>Kiti Luostarinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>131298</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuottaja" finna-activity-code="fmp">fmp</Activity><AgentName>Jaana Puhakka</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>138563</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Marita Hällfors</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>143142</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Jyrki Arnikari</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>131171</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Pekka Uotila</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>107674</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Tuula Mehtonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100103</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänisuunnittelu" finna-activity-code="sds">sds</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="Kikeono Film Sound Oy">Janne Laine</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>164421</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="musiikki" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="musiikki" elokuva-elotekija-tehtava="musiikki">A99</Activity><AgentName>Toni Edelmann</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>130421</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kamera-assistentti" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kamera-assistentti" elokuva-elotekija-tehtava="kamera-assistentti">A99</Activity><AgentName>Visa Koiso-Kanttila</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>159739</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kamera-assistentti" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kamera-assistentti" elokuva-elotekija-tehtava="kamera-assistentti">A99</Activity><AgentName>Johanna Onnismaa</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>744017</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kamera-assistentti" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kamera-assistentti" elokuva-elotekija-tehtava="kamera-assistentti">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-nimityyppi="rinnakkaisnimi">Hannu Vitikainen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1069684</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvausapulainen" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kuvausapulainen" elokuva-elotekija-tehtava="kuvausapulainen">A99</Activity><AgentName>Ilari Edelmann</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>865196</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Pirkko Tiitinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>147901</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="YLE">Jussi Olkinuora</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>118442</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänileikkaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänileikkaus" elokuva-elotekija-tehtava="äänileikkaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="YLE">Jussi Olkinuora</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>118442</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkausassistentti" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="leikkausassistentti" elokuva-elotekija-tehtava="leikkausassistentti">A99</Activity><AgentName>Maarit Nissilä</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>744020</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName>Toni Edelmann</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>130421</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName>Maria Kalaniemi</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>917848</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="musiikin äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="musiikin äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="musiikin äänitys">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="YLE">Anssi Tamminen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>161477</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="miksaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="miksaus" elokuva-elotekija-tehtava="miksaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="SES Film Sound Oy">Pekka Karjalainen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>131144</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="rekvisiitta" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="rekvisiitta" elokuva-elotekija-tehtava="rekvisiitta">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="YLE">Marko Rissanen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1101366</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="on-line" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="on-line" elokuva-elotekija-tehtava="on-line">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="Parastus Oy">Heikki Kotsalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1101367</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="filminsiirto" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="filminsiirto" elokuva-elotekija-tehtava="filminsiirto">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="YLE">Pekka Mäkelä</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>255094</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="negatiivinleikkaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="negatiivinleikkaus" elokuva-elotekija-tehtava="negatiivinleikkaus">A99</Activity><AgentName>Helena Selin</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>263569</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="värimäärittely" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="värimäärittely" elokuva-elotekija-tehtava="värimäärittely">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="Generator Post Oy">Marko Terävä</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>265646</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elonayttelija"><Activity finna-activity-code="E01">E01</Activity><AgentName elokuva-elonayttelija-rooli="kertojaääni">Leea Klemola</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>238835</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName>Tuure Mattila</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1488603</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName>Maritta "Mari" Simola</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1488604</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName>Jussi Sjöstedt</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1488605</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName>Raimo Väistö</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1488606</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName>Jaakko Äyräpää</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1488607</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="Marin puoliso">Arto Karri</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1488608</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="askartelija">Ilari Edelmann</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>865196</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="vauva">Adele Kotsalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1488609</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="pikkutyttö">Elina Pajunen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1488610</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="pikkutyttö">Ilona Pajunen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1488611</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="pikkutyttö">Susanna Hyötyläinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1488612</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="haudankaivaja">Matti Knuutinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1488613</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Kiti Luostarinen Production Ky</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1100721</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Petri Rossi" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="75 000 €">Suomen elokuvasäätiö SES</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710032</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="käsikirjoitustuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="40 000 mk">AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710034</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="ennakkosuunnittelutuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="49 500 mk">AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710034</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Kari Paljakka, Timo Humaloja" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="300 000 mk">AVEK</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710034</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Doris Hepp" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="yhteistuotanto">ZDF / ARTE</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1355848</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Eila Werning" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="yhteistyö">Yleisradio / TV 1 / Yhteistuotannot</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710074</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-vuosi="2003" elokuva-elolevittaja-levitystapa="teatterilevitys">Senso Films Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>210941</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName>Suomen Elokuvakontakti ry</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>714900</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolaboratorio"><Activity finna-activity-code="A99" finna-activity-text="laboratorio" elokuva-elolaboratorio="laboratorio">A99</Activity><AgentName>Finn-Lab Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1006153</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="värimäärittely" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="värimäärittely" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="värimäärittely">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Timo Nousiainen">Timo Nousiainen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>116498</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="tekstikuvaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="tekstikuvaus" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="tekstikuvaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Jan-Eric Nyström">Jan-Eric Nyström</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>101281</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="02.11.2003" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1 [Ykkösdokumentti]">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="04.11.2003" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1 [Ykkösdokumentti]">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="22.03.2008" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="20.09.2009" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastuselin="VET" elokuva-tarkastus-tarkastusnro="A-29070" elokuva-tarkastus-formaatti="VHS" elokuva-tarkastus-pituus="1510 m" elokuva-tarkastus-kesto="0:52:58" elokuva-tarkastus-ikaraja="K7" elokuva-tarkastus-tarkastamolaji="Dokumentti" elokuva-tarkastus-muuttiedot="VET:n huomautus: Perustelut: Vaikea aihe alle kouluikäisen yksin katsoa. Teatterilevitys. Tarkastaja: Maarit Pietinen SEA:n huomautus: tarkastettu videolla (VHS)." elokuva-tarkastus-tarkastuttaja="Kiti Luostarinen">CEN</ProductionEventType><DateText>18.02.2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="DocPoint">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki, Suomi</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Tampereen elokuvajuhlat">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Tampere, Suomi</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Visions du Réel">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Nyon, Sveitsi</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Sodankylän elokuvajuhlat">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Sodankylä, Suomi</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Blue Sea Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Rauma, Suomi</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="DOK Leipzig">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Leipzig, Saksa</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Doc Buenos Aires">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Buenos Aires, Argentiina</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Nordische Filmtage Lübeck">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Lyypekki, Saksa</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Kettupäivät">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki, Suomi</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Les Écrans Documentaires">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Arcueil, Ranska</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="One World Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Praha, Tšekki</RegionName></Region><DateText>2004</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>07.03.2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Andorra</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kiitokset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_kiitokset>Terhokodin työntekijät<br /><br />Anne ja Keijo Anttila, Hautaustoimisto Mikko Mononen, Hietaniemen hautausmaa, Hietaniemen krematorio, Kirurginen sairaala / Riitta Paasirova, Kukkakauppa Godetia / Jorma Konttinen, Luonnontieteellinen museo, Mansikkamäen ruumisarkkutehdas, Oikeuslääketieteellinen laitos / Päivi Mäkelä-Bengs, Jussi Järvelin, Seppo Koskensalo</elokuva_kiitokset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="teatterikopioidenlkm"><ProductionEventType elokuva-teatterikopioidenlkm="1">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="katsojaluku"><ProductionEventType elokuva-katsojaluku="650">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>elämänhalu</Term><Term>kipu</Term><Term>kuolema</Term><Term>perhe</Term><Term>potilaat</Term><Term>saattohoito</Term><Term>saattokodit</Term><Term>suru</Term><Term>syöpätaudit</Term><Term>tunteet</Term><Term>vainajat</Term><Term>vapaaehtoistyö</Term></SubjectTerms><Award>Tampereen elokuvajuhlat 2003: kunniamaininta.<br />Elokuvatuotannon laatutuki 2003 (10 000 €).</Award><ContentDescription><DescriptionType>Synopsis</DescriptionType><DescriptionText>Kiti Luostarisen ohjaama ja käsikirjoittama <i>Kuoleman kasvot</i> (2003) on dokumenttielokuva ja -essee kuoleman kohtaamisesta.</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText>"Tämä elokuva sai alkunsa Riihimäen aluesairaalan liinavaatekomerossa, missä äitini kuoli 10 vuotta sitten", elokuvan ohjaaja Kiti Luostarinen kertoo. Hän päätti ottaa selvää, mitä kuolema on kuolevan näkökulmasta. Ohjaaja laskee, että kuolema on yrittänyt napata hänet kahdeksan kertaa. Hän kokee käyvänsä kuoleman kanssa kissa ja hiiri -leikkiä.<br /><br />Luostarinen ryhtyy vapaaehtoistyöntekijäksi saattohoitokoti Terhoon, jonka potilailla ei ole toivoa parantumisesta. Hän pitää kokemuksistaan päiväkirjaa. Ensimmäinen työpäivä on hänelle sokki. Lähestyvän kuoleman fyysisyys yllättää hänet. Luostarinen istuu Maritan, "Marin", vuoteen ääressä ja pitää tätä kädestä. Puolison ja koiran vierailu ilahduttaa Maria ja kipupumppu helpottaa vointia. Mari liikuttuu muistaessaan vierailulle käyneiden tyttöjen kokeneen huoneessa olleen enkelin.<br /><br />Miesten päiväryhmässä Jussi muistuttaa, että potilaat eivät ole "kummajaisia", vaan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat elää normaalia elämää, tuntea läheisyyttä ja rakkautta. Jussi ei pelkää kuolemaa, mutta on huolissaan perheestään. Jaakko sanoo olevansa jo tottunut ajatukseen, että hänen aikansa on täysi. Hän on järjestänyt asiansa haluamallaan tavalla. Miehet toivovat, että lähtö olisi kivuton. Eräänä päivänä ryhmässä on yksi vähemmän: Jaakko on kuollut. <br /><br />Luostarinen pohtii suhdettaan kuolemaan ja keskustelee aiheesta poikansa Ilarin kanssa. Hän pyrkii suhtautumaan kuolemaan myös huumorilla. Hän ystävystyy joidenkin potilaiden kanssa ja alkaa toivoa, etteivät he kuolisikaan. Mutta kuolema ei helly aneluille, se on kovanaama, hän kirjoittaa päiväkirjaansa. Hän opettelee hiljaista läsnäoloa kuolevan vierellä: "ihmisen turva on toinen ihminen".<br /><br />Terhokodissa Luostarinen on nähnyt, että kuolema voi olla kivuton ja rauhallinen. Hänen isänsä menehtyi syöpään. Siitä asti hän on toivonut itselleen äkkilähtöä, mutta ei enää ole välttämättä samaa mieltä, sillä "kuoleminen on sekä elämän ja että läheisten hyvästelemistä ja se voi olla täynnä rakkautta ja kiitollisuutta". Mari kertoo hoitaneensa hautajaisjärjestelynsä. Luostarinen käsittelee asiaa omalta kannaltaan "arkkuterapiansa" avulla. Hän kertoo menneensä katsomaan ruumiinavausta, mutta ei saanut lupaa kuvata sitä. <br /><br />”Kaikki sanat tuntuvat turhilta”, Luostarinen kirjoittaa päiväkirjaansa Jussin kuoltua. "Kun on läsnä ihmisen kuollessa, voi kokea merkillistä rauhaa ja pyhyyttä. Tunne on hyvin samanlainen, kun saa pitää sylissään vastasyntynyttä vauvaa", hän kertoo.<br /><br />Luostarinen huomaa onnen kokemusten liittyvän arjen pieniin tekemisiin. Mari haluaisi vielä kerran päästä maalle. Luostarinen tuo hänelle lumipallon, josta tämä haukkaa palan. He käyvät läpi kokemuksiaan tutustumisestaan ja elokuvan tekemisestä. Luostarinen kertoo halunneensa kohdata omia pelkojaan: sairauden, heikkouden ja kuoleman pelkoa. Hän ei arvannut joutuvansa myös hyvästelemisen ja menettämisen oppikurssille. ”Kuolevien kanssa paljon työskennelleet sanovat, että ihminen kuolee siten kuin on elänytkin”, hän sanoo. ”Kuoleman läheisyydessä merkityksellistä näyttää olevan vain se, että on rakastanut." Hän kysyy itseltään, rakastaako hän tarpeeksi ja ilmaiseeko sen myös.<br /><br />Haudankaivaja lapioi auki lumen hunnuttamaa maata. Luostarinen valvoo yön Marin vuoteen ääressä. Päivää myöhemmin Mari kuolee. Luostarinen sivelee Marin otsaa ja jättää hyvästit. Hän kirjoittaa päiväkirjaansa: "Ihminen syntyy tyhjästä ja palaa tyhjyyteen, kuin pakeneva pilvi, katoava uni, ohi kulkeva varjo. Elän aikani ja sitten kuolen. Siinä kaikki. Ihana varmuus."<br /><br /><i>- Teksti: Jorma Junttila (2011) / Suomen kansallisfilmografia.</i></DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>dokumentti</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="draamadokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="haastatteludokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="henkilödokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio><i>Kuoleman kasvot</i> sai tunnustusta rohkeasta henkilökohtaisuudesta vaikean aiheen käsittelyssä. "Luostarisen elokuva ei etsi suuria totuuksia tai lopullisia vastauksia – ja hyvä niin", kiitti Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 7.3.2003) puhuttelevaa, hienotunteista ja kaunista dokumenttia. "Elämän hauraudesta ja rajallisuudesta muistuttaessaan se pakottaa kuitenkin pohtimaan sitä, minkä vuoksi oikeastaan elämme ja mikä elämässämme on arvokasta. <i>Kuoleman kasvoissa</i> on surullisia ja pakahduttaviakin hetkiä, mutta vaikutukseltaan se ei ole ahdistava eikä luotaantyöntävä, vaan oudon rauhoittava elokuva." Lähestymistapaa arvosti myös Leena Virtanen (Helsingin Sanomat Nyt-liite 10/2003): "Haastateltavat ovat syöpäpotilaita, joilla on hyvin vähän elinaikaa jäljellä. Katsoja joutuu sananmukaisesti kasvotusten heidän kanssaan, ja se on aika rankka kokemus. Luostarinen ei kuitenkaan tee sitä virhettä, että hän jättäisi katsojan ahdistumaan. Päinvastoin, hän lohduttaa ja rauhoittelee, jopa härnää. Lopputulos on tasapaino."<br /><br />"Luostarinen on tarinan kertoja ja päästää katsojan ulos viisaan päänsä sisältä vain pieniksi hetkiksi haastattelemalla kuolevia. Ei ehkä olisi kannattanut päästää lainkaan", koki Miia Saari (TV-maailma 10/2003). "Ne hetket ovat nimittäin dokumentin parasta antia ja niiden lyhyys alkaa ärsyttää. Tulee tunne, että ohjaaja käyttää kuolevia lähinnä kuvituskuvina, koska ei kerro katsojille juuri mitään heidän taustoistaan. [- -] Katsojalle jää ikään kuin luu käteen. Luostarinen kyllä onnistuu herättämään ajatuksia. <i>Kuoleman kasvot</i> katsottua tulee oikeasti tunne, ettei pikkuasioista kannata valittaa."<br /><br />Olli Kangassalo (Iltalehti 7.3.2003) jäi kaipaamaan kuoleman ruumiillisuutta. "Sisällöllisesti ansiokkaasta <i>Kuoleman kasvot</i> -dokumentista jää visuaalisesti kovin kliininen olo, kuvaahan kamera suurimman osan ajasta siistiä laitosta eikä kuvankäyttö ole kovin monipuolista. Kuolema on myös biologisen organismin tuhoutumista, mutta miksikään Peter Greenawayn <i>Zoon</i> kaltaiseksi tuhoutumisen ja mätänemisen kuvaukseksi dokumentti ei ryhdy. [- -] Toisaalta kuoleman groteskiuden välttäminen on varmasti ollut myös tarkoituksellinen tyylivalinta. Voi kuitenkin olettaa, että se olisi antanut tälle henkevälle dokumentille hätkähdyttävyyttä, ollaanhan tässä pelottavan tabun kanssa kasvotusten."<br /><br />"Eikö ole varsin yleisinhimillistä ajatella kuolemaa vain harvoin? Eikö elävän ole hyväkin keskittyä elämään?" kyseli puolestaan Johanna Laurila (Katso 11/2003). "Luostarisen ikää ja kokemusmaailmaa hyvin likellä oleva katsoja päässee parhaiten nyökyttelemään jokaiselle [- -] muistiinpanolle. Menettämistä akuutisti vähemmän ajattelevaa katsojaa dokumentti ei täysin houkuta piiriinsä." Ikäkausisidonnaisuutta pohti myös Leena Virtanen. "Terhokoti rajaa dokumentin yhteen tapaan kuolla, ja ilmeisen tahattomasti ohjaaja on päätynyt haastattelemaan ikäisiään, jotka kuolevat "kesken kaiken", liian nuorina. <i>Kuoleman kasvot</i> ei oikeastaan kerro mitään sellaisesta kuolemasta, joka saapuu odotettuna vieraana pitkän elämän päätteeksi."<br /><br />"Kuvaaja Marita Hällfors on löytänyt sopusointuisia kuvia luonnosta ja saattokodin miljööstä", kiitti Hannu Massinen (Etelä-Suomen Sanomat 11.10.2003). "Ihmiset säilyttävät arvokkuutensa. Toni Edelmannin musiikki pysyttelee kauniisti elokuvan sävyissä."<br /><br />Massista myös askarrutti tuonpuoleinen. "Dokumentissa ei juuri puhuta siitä, mitä kuoleman jälkeen tulee. Uskonnollisia tai aatteellisia kysymyksiä ei oteta esille. Vaikka kyse onkin yksi ihmisen ikuisuuskysymyksistä, josta on keskusteltu ikiaikojen ajan, olisi toivonut tähänkin puoleen kajoamista. Jotenkin jäädään yksipuolisesti kuin tyhjän päälle, kun vain fyysiset jäännökset jätetään maatumaan. Entä sielu?"</elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset>Kiti Luostarinen (s. 1951) oli työskennellyt valokuvaajana ja assistenttina Helsingin ja Jyväskylän yliopistoissa ennen kuin aloitti elokuvaohjaajan uransa vuonna 1983. Henkilökohtaisiakin aineksia sisältäneissä dokumenttielokuvissaan hän oli käsitellyt laajoja teemoja: Muistia käsittelevässä elokuvassa <I>Sanokaa mitä näitte</I> (1993) oli mukana hänen äitinsä, joka sairasti Alzheimerin tautia. Elokuvan <I>Naisenkaari</I> (1997) pääteemana oli naisen ruumis ja mm. sen ikääntyminen. Elokuvassa <I>Se oikea – tarinoita rakkaudesta</I> (1999) käsiteltiin rakkautta ja ihmisen merkitystä toiselle ihmiselle.<br /><br />Työnimellä "Tuleva luuranko katsoo kuolemaa" valmistetun elokuvan <I>Kuoleman kasvot</I> (2003) kimmokkeena oli Luostarisen oman äidin kuolema kymmenen vuotta aikaisemmin. Luostarinen oli myös itse ollut kahdeksan kertaa kuoleman kanssa vastatusten. Me Naiset –aikakauslehden numerossa 2/2003 hän kertoo: "Synnyin puolikuolleena napanuoraan kuristuneena. Äitini mukaan olin sinervä ja veltto olio, joka ei muistuttanut lasta. Sittemmin olen ollut kuolla hukkumalla, palamalla, paleltumalla ja lyömällä pääni. Minulla on ollut keltatauti, olen ollut auto-onnettomuuksissa ja jäänyt kerran moottoripyörän alle."<br /><br />Katso-lehden 10/2003 mukaan Kiti Luostarinen toimi pitkään vapaaehtoistyöntekijänä Terhon terminaalihoitokodissa ennen kuin alkoi edes käsikirjoittaa dokumenttia. Hän oli kuolevia lähellä kolmen vuoden ajan ensin päiväosastolla ja sitten saatto-osastolla. Ihmiset tarjoutuivat vapaaehtoisesti kuvattaviksi. Luostarinen oli tehnyt periaatepäätöksen, ettei itse varta vasten pyydä ketään mukaan. Elokuvaan esiintyjiksi tulivat vain osallistumiseen halukkaat. Terho-kodissa Luostarinen keskusteli useiden kuukausien ajan saattohoidossa olevien syöpäpotilaiden kanssa heidän elämästään ja lähestyvästä kuolemasta, sen pelosta ja hyväksymisestä. Elokuvassa on siis kuolevien näkökulma, ei surijoiden. Luostarinen kertoo elokuvastaan (Anna 47/2002): "Tässä elokuvassa näkökulmani ei ollut se, miten omaiset kohtaavat surun, vaan keskityin siihen, miten kukin meistä kohtaa oman katoavaisuutensa. Perimmäinen tarkoitukseni oli kääntää peli katsojaan, myös minuun itseeni päin." <br /> <br />Luostarisen päämääränä (Me Naiset 2/2003) oli nostaa esiin kuolemanpelon ohella myös ihmisen arvoa, jota ei voi mitata suorituksissa. "Kuolema on siivottu niin tarkoin pois näkyvistä, että siitä on tullut tabu. Minusta meidän pitäisi uskaltaa nähdä kuoleman läsnäolo ja lakata pitämästä vanhuutta ja sairautta hävettävinä ja kätkettävinä asioina." Terhon hoitokodissa potilaat olivat ihmisiä, ei paketteja tai esineitä. Luostarinen toteaa Anna-lehdessä 47/2002 huomanneensa toisten ihmisten merkityksen: "Meidän kulttuurissamme on voimakkaasti vallalla se käsitys, että itse pitää pärjätä. Meistä tuntuu kauhealta ajatella, että jossakin elämämme vaiheessa meidän on jäätävä toisten varaan. Niinhän ei käy vain lopussa, vaan joka päivä. Jokainen ihminen on riippuvainen toisista ihmisistä." <br /><br />Helsingin Sanomissa 18.1.2003 Luostarinen määrittelee elokuvaansa: "Annan katsojalle aineksia ja lohdutusta, että elokuva ei herättäisi vain sääliä ja myötätuntoa näitä ihmisiä kohtaan vaan että se saisi ajattelemaan myös omaa kuolevaisuutta. Itse ajattelen, että tämä on elokuva elämästä ja rajallisuudesta."<br /><br />Elokuva kuvattiin super16mm:n materiaalille. Elokuva sai kunniamaininnan Tampereen elokuvajuhlilla ja kuvaaja Marita Hällfors palkittiin Resurssipalkinnolla.<br /><br /><i>- Teksti: Juha Seitajärvi (2011) / Suomen kansallisfilmografia.</i></elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="2003/7">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ulkokuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_ulkokuvat>Helsinki</elokuva_ulkokuvat></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="väri" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-alkupaanijarjestelma="Dolby SR" elokuva-kuvasuhde="1,85:1" elokuva-alkupkesto="55 min" elokuva-alkuppituus="1510 m" elokuva-laji1fin="pitkä" elokuva-tuotantokustannukset="249 000 €">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">1100720</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">237291</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>237291_J1270076E0.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="J" kuva-kuvateksti="Juliste: Kiti Luostarinen Production Ky" kuva-kuvakoko="752637">-1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>237291_J1270076E0.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>1100720</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>1100720</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/1100720" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/237291_J1270076E0.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">237291</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
2002
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
elämänhalu
kipu
kuolema
perhe
potilaat
saattohoito
saattokodit
suru
syöpätaudit
tunteet
vainajat
vapaaehtoistyö
|
genre_facet |
dokumentti
draamadokumentti
haastatteludokumentti
henkilödokumentti
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT luostarinenkiti kuolemankasvot
|
geographic_facet |
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100103
kavi.elonet_henkilo_101281
kavi.elonet_henkilo_1069684
kavi.elonet_henkilo_107674
kavi.elonet_henkilo_1101366
kavi.elonet_henkilo_1101367
kavi.elonet_henkilo_116498
kavi.elonet_henkilo_118442
kavi.elonet_henkilo_130421
kavi.elonet_henkilo_131144
kavi.elonet_henkilo_131171
kavi.elonet_henkilo_131298
kavi.elonet_henkilo_138563
kavi.elonet_henkilo_143142
kavi.elonet_henkilo_147901
kavi.elonet_henkilo_1488603
kavi.elonet_henkilo_1488604
kavi.elonet_henkilo_1488605
kavi.elonet_henkilo_1488606
kavi.elonet_henkilo_1488607
kavi.elonet_henkilo_1488608
kavi.elonet_henkilo_1488609
kavi.elonet_henkilo_1488610
kavi.elonet_henkilo_1488611
kavi.elonet_henkilo_1488612
kavi.elonet_henkilo_1488613
kavi.elonet_henkilo_159739
kavi.elonet_henkilo_161477
kavi.elonet_henkilo_164421
kavi.elonet_henkilo_238835
kavi.elonet_henkilo_255094
kavi.elonet_henkilo_263569
kavi.elonet_henkilo_265646
kavi.elonet_henkilo_744017
kavi.elonet_henkilo_744020
kavi.elonet_henkilo_865196
kavi.elonet_henkilo_917848
kavi.elonet_yhtio_1006153
kavi.elonet_yhtio_1100721
kavi.elonet_yhtio_1355848
kavi.elonet_yhtio_210941
kavi.elonet_yhtio_710032
kavi.elonet_yhtio_710034
kavi.elonet_yhtio_710074
kavi.elonet_yhtio_714900
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100103###flm
kavi.elonet_henkilo_101281###tekstikuvaus
kavi.elonet_henkilo_1069684###kamera-assistentti
kavi.elonet_henkilo_107674###cng
kavi.elonet_henkilo_1101366###rekvisiitta
kavi.elonet_henkilo_1101367###on-line
kavi.elonet_henkilo_116498###värimäärittely
kavi.elonet_henkilo_118442###rce
kavi.elonet_henkilo_118442###äänileikkaus
kavi.elonet_henkilo_130421###mus
kavi.elonet_henkilo_130421###musiikki
kavi.elonet_henkilo_131144###miksaus
kavi.elonet_henkilo_131171###cng
kavi.elonet_henkilo_131298###aus
kavi.elonet_henkilo_131298###drt
kavi.elonet_henkilo_131298###pro,
kavi.elonet_henkilo_138563###fmp
kavi.elonet_henkilo_143142###cng
kavi.elonet_henkilo_147901###rce
kavi.elonet_henkilo_1488603###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1488604###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1488605###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1488606###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1488607###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1488608###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1488609###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1488610###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1488611###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1488612###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1488613###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_159739###kamera-assistentti
kavi.elonet_henkilo_161477###musiikin äänitys
kavi.elonet_henkilo_164421###sds
kavi.elonet_henkilo_238835###act
kavi.elonet_henkilo_255094###filminsiirto
kavi.elonet_henkilo_263569###negatiivinleikkaus
kavi.elonet_henkilo_265646###värimäärittely
kavi.elonet_henkilo_744017###kamera-assistentti
kavi.elonet_henkilo_744020###leikkausassistentti
kavi.elonet_henkilo_865196###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_865196###kuvausapulainen
kavi.elonet_henkilo_917848###mus
kavi.elonet_yhtio_1006153###laboratorio
kavi.elonet_yhtio_1100721###fmp
kavi.elonet_yhtio_1355848###fnd
kavi.elonet_yhtio_210941###fds
kavi.elonet_yhtio_710032###fnd
kavi.elonet_yhtio_710034###fnd
kavi.elonet_yhtio_710074###fnd
kavi.elonet_yhtio_714900###fds
|
main_date_str |
2002
|
title_sort |
kuoleman kasvot
|
format_ext_str_mv |
0/Image/
0/Video/
1/Image/Image/
1/Video/Feature/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1796595712940572672
|