record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_117861
|
title |
Tre scener med Ingmar Bergman
|
title_txtP |
Tre scener med Ingmar Bergman
|
title_alt |
Ingmar Bergmanin maailma
Samtal med Ingmar Bergman
Three scenes with Ingmar Bergman
Drei Szenen mit Ingmar Bergman
Le Monde d'Ingmar Bergman
|
title_full |
Tre scener med Ingmar Bergman
|
title_fullStr |
Tre scener med Ingmar Bergman
|
title_full_unstemmed |
Tre scener med Ingmar Bergman
|
title_short |
Tre scener med Ingmar Bergman
|
description |
"Ernst Ingmar Bergman syntyi Upsalan Yliopistollisessa sairaalassa 14.7.1918", aloittaa Jörn Donner haastatteluelokuvansa. "Hänen vanhempansa olivat pastori Erik Bergman ja Karin Bergman, omaa sukua Åkerblom." Vastauksena Donnerin kysymykseen, millaiset voimat tuhoavat lapsuuden, Bergman kertoo kodin ja koulun nöyryytyksistä, autoritäärisestä kasvatuksesta, järjestelmällisestä väkivallasta, jonka kohteena hän koki olevansa. Bergmanin mukaan nöyryyttämisen rituaali on rakennettu sisään käytökseemme ja lävistää koko yhteiskunnan vielä nykyäänkin. <br /><br />Bergman sanoo olleensa nuorena poliittisesti viaton, mutta joutuneensa natsismin vaikutuspiiriin sekä koulun että 1930-luvun alun Saksan-vierailujensa kautta. Saksassa hän asui natsi-papin perheessä, mutta tutustui myös juutalaiseen pankkiiriperheeseen, joka sittemmin katosi jäljettömiin. Vuosi koulun päättämisen jälkeen Bergman ajautui välirikkoon perheensä kanssa, karkasi kotoa eikä nähnyt vanhempiaan neljään vuoteen. <br /><br />Bergman muistelee käyneensä Råsundan elokuvakaupungissa ensimmäisen kerran jo 1930-luvun alussa ja astuneensa varsinaisesti elokuvamaailmaan 1942, jolloin hänet palkattiin Svensk Filmindustrin käsikirjoittajaryhmään, jota johti kirjailija Hjalmar Bergmanin leski Stina Bergman. Kaksi vuotta myöhemmin Alf Sjöberg toteutti hänen käsikirjoitukseensa pohjautuneen elokuvan <i>Kiihko</i>, johon hän pääsi myös kuvaussihteeriksi oppiakseen ammatin alkeet. Ensimmäisen elokuvansa <i>Kris </i>Bergman ohjasi vuotta myöhemmin, mutta se ei menestynyt, ja hän teki elokuvia monille tuottajille, ennen kuin saattoi palata elokuvakaupunkiin Svensk Filmindustrin ohjaajaksi. <br /><br />Kun elokuvakaupunki suljettiin, Bergman löysi Fårön saaren, jonne hän asettui 1967. Otteita Bergmanin <i>Fårö dokumentista </i>seuraavat välähdykset hänen parhaillaan ohjaamansa elokuvan <i>Kasvotusten </i>kuvaustilanteesta. Bergman palauttaa mieleensä ensimmäisen muistonsa kuvista ja niiden suggestiivisesta voimasta, jonka hän koki 2-vuotiaana äitinsä sylissä. Hän muistelee lapsuudenkotiaan Östermalmin porvariskaupunginosassa ja isoäitinsä taloa Upsalassa. Hän sanoo eräällä tavalla elävänsä yhä lapsuudessaan, muistavansa varhaislapsuuden valoja, tuoksuja, ääniä, liikkeitä. <br /><br />Bergman kertoo työmenetelmistään ja kirjoitustyön vaatimasta itsekurista. Hän sanoo opetelleensa elokuvatekniikan siksi, ettei kukaan pääsisi väittämään hänelle, että jokin keino ei käy, kuten hänen varhaisurallaan tapahtui. Hän lainaa Antonionia jonka mukaan jokainen kamerakulma on moraalinen kannanotto, ja tärkeää on löytää juuri oikea tapa kuvata kohtaus. Bergman puhuu suhteestaan itsemurhaan, kuolemaan ja Ruotsiin, kiinnostuksestaan yksilöllisiin sielullisiin kriiseihin, joihin aina heijastuu myös jotakin ulkopuolisesta todellisuudesta. <br /><br />Vuonna 1950 valmistuneen <i>Kesäisen leikin </i>Bergman mainitsee ensimmäisenä elokuvanaan, jossa hän tunsi pystyneensä ilmaisemaan itseään. Sitä aikaisempien teosten kömpelyydet kiusasivat häntä, ja hän sanoo kulkeneensa pitkän ja vaivalloisen tien päästäkseen siihen missä hän nyt on. Hän ei voisi enää tehdä rehellistä elokuvaa taloudellisesta kurjuudesta, sen sijaan hän keskittyy siihen minkä tietää ja pystyy ilmaisemaan toivoen että hänen käsittelemänsä ongelmat koskettavat niitäkin joiden ongelmat ovat erilaisia. Bergman tunnustaa elokuvanteon olevan hänelle kerta kerralta yhä rasittavampaa, hän sanoo pyrkivänsä jatkamaan vielä muutaman vuoden, mutta korkeintaan yhden elokuvan vuosivauhtia. <br /><br />Elokuvassa nähdään edellä mainittujen lisäksi mm. Liv Ullmann, Erland Josephson ja Sven Nykvist sekä valokuvana Dag Bergman.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
|
topic |
Bergman, Ingmar
elokuvailmaisu
elokuvaohjaajat
|
url |
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/117861
|
thumbnail |
http://www.elonet.fi/tenho/media/103634_V866915E2.jpg
|
author |
Jörn Donner
|
author_role |
d02
|
author_sort |
Jörn Donner
|
author2 |
Jörn Donner
Tony Forsberg
John Olsson
Mikael Stankowski
Lars Svanberg
Wic' Kjellin
|
author2_role |
aus
cng
flm
|
author_corporate |
Jörn Donner Productions Oy
Sveriges Radio TV-1 SR 1
|
author_corporate_role |
e10
fnd
|
geographic |
Suomi
|
genre |
henkilödokumentti
dokumentti
|
format |
0/Video/
1/Video/Feature/
|
spelling |
Tre scener med Ingmar Bergman
Ingmar Bergmanin maailma
Samtal med Ingmar Bergman
Three scenes with Ingmar Bergman
Drei Szenen mit Ingmar Bergman
Le Monde d'Ingmar Bergman
Suomi
1976
Jörn Donner
Tony Forsberg
John Olsson
Mikael Stankowski
Lars Svanberg
Wic' Kjellin
Lars Klettner
Jörn Donner Productions Oy
Sveriges Radio TV-1 SR 1
Finnkino Oy
Tuomo Kattilakoski
Ingmar Bergman
20.01.1976
Chicago (IL), Yhdysvallat
1975
Lontoo, Iso-Britannia
Melbourne, Australia
Wien, Itävalta
Helsinki
2008
23.01.1976
Helsinki: Diana
Belgia
Haiti
Itävalta
Liechtenstein
Luxemburg
Mauritius
Norja
Ranska
Ruotsi
Saksan demokraattinen tasavalta
Saksan liittotasavalta
Sveitsi
Tanska
Unkari
Yhdysvallat
Bergman, Ingmar
elokuvailmaisu
elokuvaohjaajat
Valtion taiteilijapalkinto 1975: tuottaja Jörn Donner 6 000 mk
"Ernst Ingmar Bergman syntyi Upsalan Yliopistollisessa sairaalassa 14.7.1918", aloittaa Jörn Donner haastatteluelokuvansa. "Hänen vanhempansa olivat pastori Erik Bergman ja Karin Bergman, omaa sukua Åkerblom." Vastauksena Donnerin kysymykseen, millaiset voimat tuhoavat lapsuuden, Bergman kertoo kodin ja koulun nöyryytyksistä, autoritäärisestä kasvatuksesta, järjestelmällisestä väkivallasta, jonka kohteena hän koki olevansa. Bergmanin mukaan nöyryyttämisen rituaali on rakennettu sisään käytökseemme ja lävistää koko yhteiskunnan vielä nykyäänkin. <br /><br />Bergman sanoo olleensa nuorena poliittisesti viaton, mutta joutuneensa natsismin vaikutuspiiriin sekä koulun että 1930-luvun alun Saksan-vierailujensa kautta. Saksassa hän asui natsi-papin perheessä, mutta tutustui myös juutalaiseen pankkiiriperheeseen, joka sittemmin katosi jäljettömiin. Vuosi koulun päättämisen jälkeen Bergman ajautui välirikkoon perheensä kanssa, karkasi kotoa eikä nähnyt vanhempiaan neljään vuoteen. <br /><br />Bergman muistelee käyneensä Råsundan elokuvakaupungissa ensimmäisen kerran jo 1930-luvun alussa ja astuneensa varsinaisesti elokuvamaailmaan 1942, jolloin hänet palkattiin Svensk Filmindustrin käsikirjoittajaryhmään, jota johti kirjailija Hjalmar Bergmanin leski Stina Bergman. Kaksi vuotta myöhemmin Alf Sjöberg toteutti hänen käsikirjoitukseensa pohjautuneen elokuvan <i>Kiihko</i>, johon hän pääsi myös kuvaussihteeriksi oppiakseen ammatin alkeet. Ensimmäisen elokuvansa <i>Kris </i>Bergman ohjasi vuotta myöhemmin, mutta se ei menestynyt, ja hän teki elokuvia monille tuottajille, ennen kuin saattoi palata elokuvakaupunkiin Svensk Filmindustrin ohjaajaksi. <br /><br />Kun elokuvakaupunki suljettiin, Bergman löysi Fårön saaren, jonne hän asettui 1967. Otteita Bergmanin <i>Fårö dokumentista </i>seuraavat välähdykset hänen parhaillaan ohjaamansa elokuvan <i>Kasvotusten </i>kuvaustilanteesta. Bergman palauttaa mieleensä ensimmäisen muistonsa kuvista ja niiden suggestiivisesta voimasta, jonka hän koki 2-vuotiaana äitinsä sylissä. Hän muistelee lapsuudenkotiaan Östermalmin porvariskaupunginosassa ja isoäitinsä taloa Upsalassa. Hän sanoo eräällä tavalla elävänsä yhä lapsuudessaan, muistavansa varhaislapsuuden valoja, tuoksuja, ääniä, liikkeitä. <br /><br />Bergman kertoo työmenetelmistään ja kirjoitustyön vaatimasta itsekurista. Hän sanoo opetelleensa elokuvatekniikan siksi, ettei kukaan pääsisi väittämään hänelle, että jokin keino ei käy, kuten hänen varhaisurallaan tapahtui. Hän lainaa Antonionia jonka mukaan jokainen kamerakulma on moraalinen kannanotto, ja tärkeää on löytää juuri oikea tapa kuvata kohtaus. Bergman puhuu suhteestaan itsemurhaan, kuolemaan ja Ruotsiin, kiinnostuksestaan yksilöllisiin sielullisiin kriiseihin, joihin aina heijastuu myös jotakin ulkopuolisesta todellisuudesta. <br /><br />Vuonna 1950 valmistuneen <i>Kesäisen leikin </i>Bergman mainitsee ensimmäisenä elokuvanaan, jossa hän tunsi pystyneensä ilmaisemaan itseään. Sitä aikaisempien teosten kömpelyydet kiusasivat häntä, ja hän sanoo kulkeneensa pitkän ja vaivalloisen tien päästäkseen siihen missä hän nyt on. Hän ei voisi enää tehdä rehellistä elokuvaa taloudellisesta kurjuudesta, sen sijaan hän keskittyy siihen minkä tietää ja pystyy ilmaisemaan toivoen että hänen käsittelemänsä ongelmat koskettavat niitäkin joiden ongelmat ovat erilaisia. Bergman tunnustaa elokuvanteon olevan hänelle kerta kerralta yhä rasittavampaa, hän sanoo pyrkivänsä jatkamaan vielä muutaman vuoden, mutta korkeintaan yhden elokuvan vuosivauhtia. <br /><br />Elokuvassa nähdään edellä mainittujen lisäksi mm. Liv Ullmann, Erland Josephson ja Sven Nykvist sekä valokuvana Dag Bergman.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
1. <i>Fantasia c-molli</i> KV 475<br />Säv. Wolfgang Amadeus Mozart<br />Käbi Laretei, piano (off), kaksi katkelmaa, yht. 0' 45".<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
dokumentti
"Varteenotettava myös puhtaasti filmitoteutuksena", antoi P.T-kivi (Paula Talaskivi, Helsingin Sanomat 24.1.1976) arvionsa Jörn Donnerin haastatteluelokuvan matineaensi-illan yhteydessä. "Rauhallinen, hyvin kuvattu ja vain säästeliäästi osuvan haastatellun kasvoista irtautuva tutkielma." <br /><br />"Tämä ohjaajamuotokuva on esimerkillinen, toimiva, kohdettaan hellivä, mutta älyllisesti rehellinen ja tosi", kiitti MF (Mikael Fränti, Suomen Sosialidemokraatti 28.1.1976). "Sillä Bergman todella avautuu, aukaisee elämänkirjansa hienovaraisesti eteemme. Ja kaiketi Donnerin ansiosta." Vahinkona MF piti, ettei elokuva saanut tuekseen suomenkielisiä tekstejä: "Bergman-elokuva on sen verran tärkeä myös meille, ohjaajan kehitystä täältä läheltä seuranneille, että sen mahdollisuudet eritoten elokuvaharrastajien keskuudessa tutkimuksen kohteena olisivat taatut. Ymmärtää, että yhdeksänkymmenen minuutin pituisen puheen suomentaminen maksaa paljon. Mutta sittenkin... Eikö olisi voitu hakea tukea joltakin instanssilta tekstittämiseen?" <br /><br />"Den är av stort värde för oss alla som beundrar film- och scenmagikern Bergman", tunnusti Greta Brotherus (Hufvudstadsbladet 25.1.1976) ja toivoi: "Men filmen hade varit värdefullare om Donner ställt några frågor som gällde Bergmans arbete med skådespelarna också. Det känns tomt utan några deklarationer om regissörens förhållande till sina artister. Man får bara veta att chefsperioden på Dramaten var 'ett stålbad'."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
Jörn Donner tuotti vuosina 1976-78 kaksi Ingmar Bergmania käsittelevää pitkää dokumenttielokuvaa. Niistä ensimmäinen oli kolmiosainen <i>Ingmar Bergmanin maailma</i>, alkuperäiseltä nimeltään <i>Tre scener med Ingmar Bergman</i>. Ruotsinkielisenä toteutettu elokuva jakautui kolmeen osaan: <i>Barndom och uppbrott</i> / <i>Lapsuus ja käännekohta </i>(kesto 26'), <i>Från Filmstaden till Fårö</i> / <i>Filmstadenista Fåröhön </i>(30'30") ja<i> Vägen till insikt</i> / <i>Tie tietoisuuteen </i>(32'30"). Elokuvat tehtiin yhteistyössä Ruotsin Radion TV-1:n kanssa. <br /><br /><i>Ingmar Bergmanin maailma </i>nähtiin alkuperäisenä 16 mm:n versiona ilman suomenkielisiä tekstejä 23.1.1976 alkaen elokuvateatteri Dianassa Helsingissä. Kyseessä oli Filmiryhmä Oy:n omistukseen kesällä 1975 siirtyneen ja 7.11.1975 kunnostuksen jälkeen uudella nimellä avatun elokuvateatterin (ent. Edison) ensimmäinen 16 mm:n elokuva. Katsojamäärät olivat teatterin vuonna 1976 ohjelmistoonsa ottamista kolmesta 16 mm:n dokumenttielokuvasta korkeimmat. Suurissa maakuntakaupungeissa <i>Ingmar Bergmanin maailmaa </i>ei esitetty. Tuottajan ilmoituksen mukaan elokuva on esitetty ainakin 16 maan televisiossa. <br /><br />Kansallisen audiovisuaalisen arkiston kokoelmissa ei ole elokuvan ruotsinkielistä tekstiä, ainoastaan sen käännös englanniksi ja 1976 painettu versio. Arkistolta puuttuu myös elokuvan juliste.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
Ruotsi: Tukholma: Hedvig Eleonoran kirkko Östermalmintorilla - Storgatan 7 (<i>avauskuva</i>), Jungfrugatan (<i>katunäkymä</i>)<br /><br />Solna: Filmstaden Råsundassa (<i>ent. studiokaupunki</i>)<br /><br />Fårö: Ingmar Bergmanin maaseutuasunto Dämbassa (<i>rantanäkymä</i>), Fårön saari (<i>näkymiä</i>)<br /><br />Upsala: Tuomiokirkko, Trädgårdsgatan 14 (<i>Bergmanin isoäidin asuintalo</i>)<br /><br />Vansbro: Akerblomin huvila Våroms Dufnäsissä (<i>valokuvat: Karin Bergman lapsineen rappusilla, huvilan julkisivu</i>)<br /><br />Solna: Filmstaden Råsundassa (<i>Bergman studioalueella</i>)<br /><br />Fårö: katkelma Ingmar Bergmanin elokuvasta Fårödokument (<i>Fårön asukkaita</i>)<br /><br /><br />Saksa: Weimar: stadion (<i>Hitler saapuu puoluekokoukseen</i>)<br /><br />Bergen-Belsen: Bergen-Belsenin keskitysleiri (<i>näkymiä vapautuksen jälkeen</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
Ruotsi: Tukholma: Hedvig Eleonoran seurakunnan pappila Storgatan 7 (<i>Bergmanin lapsuudenkoti; myös valokuvin</i>)<br /> <br />Solna: suuri studio Filmstadenissa Råsundassa (<i>studion valaisimia ja lavasteita</i>)<br /><br />Fårö: katkelma Ingmar Bergmanin elokuvasta Fårödokument (mm. koululuokka, nuoria linja-autossa, postikonttori)<br /><br />Upsala: Åkerblomien asunto Trädgårdsgatanilla (Bergmanin isoäidin olohuone; valokuva)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
Ruotsi: Tukholma: Svenska Filminstitutetin studiot, Filmhuset, Borgvägen 1-5 (<i>Bergmanin haastattelu, Ansikte mot ansikte -elokuvan kuvaukset</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
|
main_date |
1976-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[1976-01-01 TO 1976-12-31]
|
search_daterange_mv |
[1976-01-01 TO 1976-12-31]
|
author_facet |
Jörn Donner
Tony Forsberg
John Olsson
Mikael Stankowski
Lars Svanberg
Wic' Kjellin
Jörn Donner Productions Oy
Sveriges Radio TV-1 SR 1
|
id |
kavi.elonet_elokuva_117861
|
is_hierarchy_id |
kavi.elonet_elokuva_117861
|
is_hierarchy_title |
Tre scener med Ingmar Bergman
|
first_indexed |
2017-04-11T11:57:41Z
|
last_indexed |
2023-12-01T08:53:48Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">117861</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>Tre scener med Ingmar Bergman</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="fin">Ingmar Bergmanin maailma</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="suomenkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="swe">Samtal med Ingmar Bergman</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ruotsinkielinen nimi Ruotsissa">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="eng">Three scenes with Ingmar Bergman</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="englanninkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="ger">Drei Szenen mit Ingmar Bergman</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="saksankielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="fre">Le Monde d'Ingmar Bergman</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ranskankielinen käännösnimi">translated</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>Tre scener med Ingmar Bergman</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference elokuva-valmistumisvuodenlahde="elokuvatarkastamo">1976</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="käsikirjoitus" finna-activity-code="aus">aus</Activity><AgentName>Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuottaja" finna-activity-code="fmp">fmp</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="producent">Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="foto">Tony Forsberg</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100418</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="foto">John Olsson</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>117862</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="foto">Mikael Stankowski</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>117863</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="foto">Lars Svanberg</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>117864</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="klippning">Wic' Kjellin</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100095</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="miksaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="miksaus" elokuva-elotekija-tehtava="miksaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="mix">Lars Klettner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100203</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="haastattelija">Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Jörn Donner Productions Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>209334</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="yhteistyö">Sveriges Radio TV-1 SR 1</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>213853</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-vuosi="1976" elokuva-elolevittaja-levitystapa="teatterilevitys">Finnkino Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710434</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="miksaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="miksaus" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="miksaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Tuomo Kattilakoski">Tuomo Kattilakoski</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100094</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Ingmar Bergman">Ingmar Bergman</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>108084</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="27.06.2013" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE FST5">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastuselin="VET" elokuva-tarkastus-tarkastusilmoitus="tarkastus" elokuva-tarkastus-tarkastusnro="84462" elokuva-tarkastus-formaatti="16 mm" elokuva-tarkastus-pituus="997 m" elokuva-tarkastus-kesto="1:31:24" elokuva-tarkastus-veroluokka="VV" elokuva-tarkastus-ikaraja="S" elokuva-tarkastus-tarkastamolaji="5d Henkilö" elokuva-tarkastus-osalkm="3" elokuva-tarkastus-muuttiedot="Tarkastajat: Leo Stålhammar, JAE, UR, KV" elokuva-tarkastus-tarkastuttaja="Jörn Donner Productions Oy">CEN</ProductionEventType><DateText>20.01.1976</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Chicago International Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Chicago (IL), Yhdysvallat</RegionName></Region><DateText>1975</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Lontoo, Iso-Britannia</RegionName></Region><DateText>1976</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Melbourne, Australia</RegionName></Region><DateText>1976</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType>FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Wien, Itävalta</RegionName></Region><DateText>1976</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="DocPoint">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki</RegionName></Region><DateText>2008</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>23.01.1976</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Diana</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Belgia</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Haiti</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Itävalta</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Liechtenstein</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Luxemburg</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Mauritius</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Norja</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Ranska</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Ruotsi</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Saksan demokraattinen tasavalta</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Saksan liittotasavalta</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Sveitsi</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Tanska</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Unkari</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Yhdysvallat</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="teatterikopioidenlkm"><ProductionEventType elokuva-teatterikopioidenlkm="1">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="katsojaluku"><ProductionEventType elokuva-katsojaluku="465">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>Bergman, Ingmar</Term><Term>elokuvailmaisu</Term><Term>elokuvaohjaajat</Term></SubjectTerms><Award>Valtion taiteilijapalkinto 1975: tuottaja Jörn Donner 6 000 mk.</Award><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText>"Ernst Ingmar Bergman syntyi Upsalan Yliopistollisessa sairaalassa 14.7.1918", aloittaa Jörn Donner haastatteluelokuvansa. "Hänen vanhempansa olivat pastori Erik Bergman ja Karin Bergman, omaa sukua Åkerblom." Vastauksena Donnerin kysymykseen, millaiset voimat tuhoavat lapsuuden, Bergman kertoo kodin ja koulun nöyryytyksistä, autoritäärisestä kasvatuksesta, järjestelmällisestä väkivallasta, jonka kohteena hän koki olevansa. Bergmanin mukaan nöyryyttämisen rituaali on rakennettu sisään käytökseemme ja lävistää koko yhteiskunnan vielä nykyäänkin. <br /><br />Bergman sanoo olleensa nuorena poliittisesti viaton, mutta joutuneensa natsismin vaikutuspiiriin sekä koulun että 1930-luvun alun Saksan-vierailujensa kautta. Saksassa hän asui natsi-papin perheessä, mutta tutustui myös juutalaiseen pankkiiriperheeseen, joka sittemmin katosi jäljettömiin. Vuosi koulun päättämisen jälkeen Bergman ajautui välirikkoon perheensä kanssa, karkasi kotoa eikä nähnyt vanhempiaan neljään vuoteen. <br /><br />Bergman muistelee käyneensä Råsundan elokuvakaupungissa ensimmäisen kerran jo 1930-luvun alussa ja astuneensa varsinaisesti elokuvamaailmaan 1942, jolloin hänet palkattiin Svensk Filmindustrin käsikirjoittajaryhmään, jota johti kirjailija Hjalmar Bergmanin leski Stina Bergman. Kaksi vuotta myöhemmin Alf Sjöberg toteutti hänen käsikirjoitukseensa pohjautuneen elokuvan <i>Kiihko</i>, johon hän pääsi myös kuvaussihteeriksi oppiakseen ammatin alkeet. Ensimmäisen elokuvansa <i>Kris </i>Bergman ohjasi vuotta myöhemmin, mutta se ei menestynyt, ja hän teki elokuvia monille tuottajille, ennen kuin saattoi palata elokuvakaupunkiin Svensk Filmindustrin ohjaajaksi. <br /><br />Kun elokuvakaupunki suljettiin, Bergman löysi Fårön saaren, jonne hän asettui 1967. Otteita Bergmanin <i>Fårö dokumentista </i>seuraavat välähdykset hänen parhaillaan ohjaamansa elokuvan <i>Kasvotusten </i>kuvaustilanteesta. Bergman palauttaa mieleensä ensimmäisen muistonsa kuvista ja niiden suggestiivisesta voimasta, jonka hän koki 2-vuotiaana äitinsä sylissä. Hän muistelee lapsuudenkotiaan Östermalmin porvariskaupunginosassa ja isoäitinsä taloa Upsalassa. Hän sanoo eräällä tavalla elävänsä yhä lapsuudessaan, muistavansa varhaislapsuuden valoja, tuoksuja, ääniä, liikkeitä. <br /><br />Bergman kertoo työmenetelmistään ja kirjoitustyön vaatimasta itsekurista. Hän sanoo opetelleensa elokuvatekniikan siksi, ettei kukaan pääsisi väittämään hänelle, että jokin keino ei käy, kuten hänen varhaisurallaan tapahtui. Hän lainaa Antonionia jonka mukaan jokainen kamerakulma on moraalinen kannanotto, ja tärkeää on löytää juuri oikea tapa kuvata kohtaus. Bergman puhuu suhteestaan itsemurhaan, kuolemaan ja Ruotsiin, kiinnostuksestaan yksilöllisiin sielullisiin kriiseihin, joihin aina heijastuu myös jotakin ulkopuolisesta todellisuudesta. <br /><br />Vuonna 1950 valmistuneen <i>Kesäisen leikin </i>Bergman mainitsee ensimmäisenä elokuvanaan, jossa hän tunsi pystyneensä ilmaisemaan itseään. Sitä aikaisempien teosten kömpelyydet kiusasivat häntä, ja hän sanoo kulkeneensa pitkän ja vaivalloisen tien päästäkseen siihen missä hän nyt on. Hän ei voisi enää tehdä rehellistä elokuvaa taloudellisesta kurjuudesta, sen sijaan hän keskittyy siihen minkä tietää ja pystyy ilmaisemaan toivoen että hänen käsittelemänsä ongelmat koskettavat niitäkin joiden ongelmat ovat erilaisia. Bergman tunnustaa elokuvanteon olevan hänelle kerta kerralta yhä rasittavampaa, hän sanoo pyrkivänsä jatkamaan vielä muutaman vuoden, mutta korkeintaan yhden elokuvan vuosivauhtia. <br /><br />Elokuvassa nähdään edellä mainittujen lisäksi mm. Liv Ullmann, Erland Josephson ja Sven Nykvist sekä valokuvana Dag Bergman.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="musiikki"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_musiikki>1. <i>Fantasia c-molli</i> KV 475<br />Säv. Wolfgang Amadeus Mozart<br />Käbi Laretei, piano (off), kaksi katkelmaa, yht. 0' 45".<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_musiikki></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>dokumentti</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="henkilödokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio>"Varteenotettava myös puhtaasti filmitoteutuksena", antoi P.T-kivi (Paula Talaskivi, Helsingin Sanomat 24.1.1976) arvionsa Jörn Donnerin haastatteluelokuvan matineaensi-illan yhteydessä. "Rauhallinen, hyvin kuvattu ja vain säästeliäästi osuvan haastatellun kasvoista irtautuva tutkielma." <br /><br />"Tämä ohjaajamuotokuva on esimerkillinen, toimiva, kohdettaan hellivä, mutta älyllisesti rehellinen ja tosi", kiitti MF (Mikael Fränti, Suomen Sosialidemokraatti 28.1.1976). "Sillä Bergman todella avautuu, aukaisee elämänkirjansa hienovaraisesti eteemme. Ja kaiketi Donnerin ansiosta." Vahinkona MF piti, ettei elokuva saanut tuekseen suomenkielisiä tekstejä: "Bergman-elokuva on sen verran tärkeä myös meille, ohjaajan kehitystä täältä läheltä seuranneille, että sen mahdollisuudet eritoten elokuvaharrastajien keskuudessa tutkimuksen kohteena olisivat taatut. Ymmärtää, että yhdeksänkymmenen minuutin pituisen puheen suomentaminen maksaa paljon. Mutta sittenkin... Eikö olisi voitu hakea tukea joltakin instanssilta tekstittämiseen?" <br /><br />"Den är av stort värde för oss alla som beundrar film- och scenmagikern Bergman", tunnusti Greta Brotherus (Hufvudstadsbladet 25.1.1976) ja toivoi: "Men filmen hade varit värdefullare om Donner ställt några frågor som gällde Bergmans arbete med skådespelarna också. Det känns tomt utan några deklarationer om regissörens förhållande till sina artister. Man får bara veta att chefsperioden på Dramaten var 'ett stålbad'."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset>Jörn Donner tuotti vuosina 1976-78 kaksi Ingmar Bergmania käsittelevää pitkää dokumenttielokuvaa. Niistä ensimmäinen oli kolmiosainen <i>Ingmar Bergmanin maailma</i>, alkuperäiseltä nimeltään <i>Tre scener med Ingmar Bergman</i>. Ruotsinkielisenä toteutettu elokuva jakautui kolmeen osaan: <i>Barndom och uppbrott</i> / <i>Lapsuus ja käännekohta </i>(kesto 26'), <i>Från Filmstaden till Fårö</i> / <i>Filmstadenista Fåröhön </i>(30'30") ja<i> Vägen till insikt</i> / <i>Tie tietoisuuteen </i>(32'30"). Elokuvat tehtiin yhteistyössä Ruotsin Radion TV-1:n kanssa. <br /><br /><i>Ingmar Bergmanin maailma </i>nähtiin alkuperäisenä 16 mm:n versiona ilman suomenkielisiä tekstejä 23.1.1976 alkaen elokuvateatteri Dianassa Helsingissä. Kyseessä oli Filmiryhmä Oy:n omistukseen kesällä 1975 siirtyneen ja 7.11.1975 kunnostuksen jälkeen uudella nimellä avatun elokuvateatterin (ent. Edison) ensimmäinen 16 mm:n elokuva. Katsojamäärät olivat teatterin vuonna 1976 ohjelmistoonsa ottamista kolmesta 16 mm:n dokumenttielokuvasta korkeimmat. Suurissa maakuntakaupungeissa <i>Ingmar Bergmanin maailmaa </i>ei esitetty. Tuottajan ilmoituksen mukaan elokuva on esitetty ainakin 16 maan televisiossa. <br /><br />Kansallisen audiovisuaalisen arkiston kokoelmissa ei ole elokuvan ruotsinkielistä tekstiä, ainoastaan sen käännös englanniksi ja 1976 painettu versio. Arkistolta puuttuu myös elokuvan juliste.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="1976/1">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kuvausaika"><ProductionEventType elokuva-kuvausaika="1975<p><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ulkokuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_ulkokuvat>Ruotsi: Tukholma: Hedvig Eleonoran kirkko Östermalmintorilla - Storgatan 7 (<i>avauskuva</i>), Jungfrugatan (<i>katunäkymä</i>)<br /><br />Solna: Filmstaden Råsundassa (<i>ent. studiokaupunki</i>)<br /><br />Fårö: Ingmar Bergmanin maaseutuasunto Dämbassa (<i>rantanäkymä</i>), Fårön saari (<i>näkymiä</i>)<br /><br />Upsala: Tuomiokirkko, Trädgårdsgatan 14 (<i>Bergmanin isoäidin asuintalo</i>)<br /><br />Vansbro: Akerblomin huvila Våroms Dufnäsissä (<i>valokuvat: Karin Bergman lapsineen rappusilla, huvilan julkisivu</i>)<br /><br />Solna: Filmstaden Råsundassa (<i>Bergman studioalueella</i>)<br /><br />Fårö: katkelma Ingmar Bergmanin elokuvasta Fårödokument (<i>Fårön asukkaita</i>)<br /><br /><br />Saksa: Weimar: stadion (<i>Hitler saapuu puoluekokoukseen</i>)<br /><br />Bergen-Belsen: Bergen-Belsenin keskitysleiri (<i>näkymiä vapautuksen jälkeen</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_ulkokuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="sisakuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_sisakuvat>Ruotsi: Tukholma: Hedvig Eleonoran seurakunnan pappila Storgatan 7 (<i>Bergmanin lapsuudenkoti; myös valokuvin</i>)<br /> <br />Solna: suuri studio Filmstadenissa Råsundassa (<i>studion valaisimia ja lavasteita</i>)<br /><br />Fårö: katkelma Ingmar Bergmanin elokuvasta Fårödokument (mm. koululuokka, nuoria linja-autossa, postikonttori)<br /><br />Upsala: Åkerblomien asunto Trädgårdsgatanilla (Bergmanin isoäidin olohuone; valokuva)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_sisakuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="studiot"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_studiot>Ruotsi: Tukholma: Svenska Filminstitutetin studiot, Filmhuset, Borgvägen 1-5 (<i>Bergmanin haastattelu, Ansikte mot ansikte -elokuvan kuvaukset</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_studiot></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="arkistoaineisto"><ProductionEventType elokuva-arkistoaineisto="Ulkokuvat: Ruotsi: Tukholma: Östermalm (<i>kaupunkinäkymiä vuosisadan alusta</i>)<br /><br />Sisäkuvat: Tukholma: Hedvig Eleonoran kirkko Östermalmintorilla (<i>Erik ßergman saarnastuolissa; valokuva</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="väri" elokuva-alkupvarijarjestelma="Eastmancolor" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-alkupaanijarjestelma="Picot" elokuva-kuvasuhde="1,37:1" elokuva-alkupkesto="91 min 24 s" elokuva-alkuppituus="997 m" elokuva-laji1fin="pitkä" elokuva-tuotantokustannukset="160 000 mk" elokuva-muut_tekniset_tiedot="Äänitysstudio: Finnvox Oy (Lähde: SKF 8)">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">117861</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">103634</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>103634_V866915E2.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="V" kuva-kuvateksti="Ingmar Bergman koulupoikana." kuva-kuvakoko="594800">1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>103634_V866915E2.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>117861</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>117861</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/117861" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/103634_V866915E2.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">103634</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
1976
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
Bergman, Ingmar
elokuvailmaisu
elokuvaohjaajat
|
genre_facet |
dokumentti
henkilödokumentti
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT donnerjörn trescenermedingmarbergman
|
geographic_facet |
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100091
kavi.elonet_henkilo_100094
kavi.elonet_henkilo_100095
kavi.elonet_henkilo_100203
kavi.elonet_henkilo_100418
kavi.elonet_henkilo_108084
kavi.elonet_henkilo_117862
kavi.elonet_henkilo_117863
kavi.elonet_henkilo_117864
kavi.elonet_yhtio_209334
kavi.elonet_yhtio_213853
kavi.elonet_yhtio_710434
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100091###aus
kavi.elonet_henkilo_100091###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_100091###drt
kavi.elonet_henkilo_100091###fmp
kavi.elonet_henkilo_100091###rce
kavi.elonet_henkilo_100094###miksaus
kavi.elonet_henkilo_100095###flm
kavi.elonet_henkilo_100203###miksaus
kavi.elonet_henkilo_100418###cng
kavi.elonet_henkilo_108084###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_117862###cng
kavi.elonet_henkilo_117863###cng
kavi.elonet_henkilo_117864###cng
kavi.elonet_yhtio_209334###fmp
kavi.elonet_yhtio_213853###fnd
kavi.elonet_yhtio_710434###fds
|
main_date_str |
1976
|
title_sort |
tre scener med ingmar bergman
|
format_ext_str_mv |
0/Image/
0/Video/
1/Image/Image/
1/Video/Feature/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1788833101739196416
|