record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_737879
|
title |
Pourquoi?
|
title_txtP |
Pourquoi?
|
title_alt |
Varför?
Miksi?
Talvi jakso
|
title_full |
Pourquoi?
|
title_fullStr |
Pourquoi?
|
title_full_unstemmed |
Pourquoi?
|
title_short |
Pourquoi?
|
description |
Maunu Kurkvaaran valmistama romanssi <i>Pourquoi?</i> (1965) on pohjoismaisena yhteistuotantona tehdyn elokuvan <i>4 x 4</i> suomalainen episodi. Nuori taideopiskelija (Jaakko Ahvonen) ihastuu Ateneumin taidemuseossa ranskalaiseen naiseen (May-Britt Seitava), jolle lähtee esittelemään kaupunkia. Kahvilassa pari törmää miehen opiskelutoveriin (Sinikka Hannula). Hotellihuoneessa tunnustettu rakkaus katkeaa, kun naisen lento takaisin Pariisiin lähestyy. Tapaavatko nuoret enää toisiaan? <i>Pourquoi?</i> (suomalainen episodi): <br /><br />Taideopiskelija kuluttaa aikaansa Ateneumin kokoelmien parissa. Paikalle osuu myös naispuolinen opiskelijatoveri, jolle mies valittaa Suomen talven harmautta ja masentavaa henkeä: kolmessa viikossa hän on saanut aikaan vain yhden piirroksen. He aikovat lähteä yhdessä katsomaan erästä viimeistä päivää auki olevaa näyttelyä, mutta mies muuttaa suunnitelmiaan nähdessään vaalean kaunottaren käyskentelevän salissa. <br /><br />Mies käy kassalla ostamassa pienen Marc Chagall -kirjan ja tarjoaa sitä naiselle, joka osoittautuu ranskattareksi ja joka kieltäytyy ensin vastaanottamasta lahjaa tuntemattomalta. Pian nainen kuitenkin hyväksyy tarjouksen ja sulaa keskusteluun. Hän kertoo olevansa Helsingissä tutkimassa suomalaista taidetta ja mies esittelee hänelle "parasta" mitä on tarjolla: Hugo Simbergiä. Mies pyytää hänet kahville, mutta sitä ennen nainen haluaa nähdä Senaatintorin. Kahvilassa nainen kertoo matkustavansa kolmen tunnin kuluttua ja ehtii maksaa laskun, ennen kuin mies pääsee hoitamaan asian samaan kahvilaan päätyneeltä opiskelutoverilta lainaamillaan rahoilla. <br /><br />Nainen kutsuu miehen hotellihuoneeseensa, missä he istuvat sängylle ja vajoavat syleilyyn. "Kaksi tuntia sitten ei ollut mitään, nyt on" - "Ei sen tarvitse päättyä näin", nainen vastaa ja yrittää siirtää paikkavarauksensa seuraavaan Kööpenhaminan koneeseen. Kaikki paikat on kuitenkin myyty. Nainen kutsuu miehen Pariisiin, mies valittaa rahattomuuttaan. Nainen uskoo silti, että he tapaavat uudelleen, lupaa tulla itse, jos mies ei pääse. "En ole enkeli, olen vain nainen, joka...", hän sanoo kameran liukuessa pitkin kirjasen Chagall-jäljennöstä, jossa näkyy nainen ja Notre Dame. <br /><br /><i>Tyttö ja pallo </i>(norjalainen episodi): <br /><br />12-vuotias pikkutyttö Vibeke kohtaa nuoremman ystävättärensä Karin puistossa ja saa kirjelapun salaiselta poikaystävältään Gustavilta. Kymmenen äyrin hintaan hän lainaa Karinin ilmapalloa ja leikkii sillä, kunnes se päätyy rakastavaisten penkin alle. Vibeke kuuntelee heidän ja myöhemmin myös puiston muiden pariskuntien keskusteluja, tapaa vanhan musikantin ja vanhan rouvan, unelmoi hajuvesiliikkeessä ja kuuntelee teatterissa Cool Cats -yhtyettä ja laulaja Frank Citteriä. <br /><br /><i>Kesäsota </i>(tanskalainen episodi): <br /><br />Asevelvollinen joutuu sotaharjoituksissa eroon joukko-osastostaan, säikähtää päälletulevia panssarivaunuja ja lopulta "kuolee". Tämä antaa hänelle aiheen lähteä oluelle rantapaviljonkiin, missä hän tapaa tytön. Heidän välilleen syntyy yhteisymmärrys, vaikka tuskin sanaakaan vaihdetaan, kunnes mustasukkainen tarjoilija hälyttää sotapoliisin, joka vie nuorukaisen mukanaan. <br /><br /><i>Jarrumiehen vapaapäivä </i>(ruotsalainen episodi): <br /><br />Jarrumies jää junasta pienellä pohjoisella asemalla eräänä kauniina syyskesän päivänä. Hän on kyllästynyt arkiseen olemassaoloonsa ja haluaa vapautua sen kahleista. Hän vaeltelee kallioilla ja lainaa lopulta rautakangen. Hän kiipeää korkealle rinteelle ja vierittää kangen avulla alas ison kiven, ikään kuin toteuttaakseen jonkin vanhan unelman tai muuttaakseen edes hiukan jokapäiväistä maisemaa.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan.</i>
|
topic |
aikuisopiskelijat
Ateneum
Helsingin tuomiokirkko
Helsinki
hotellit
ihastus
intohimo
kaamos
kahvilat
kaupunkikeskustat
kaupunkiväestö
kuvataideoppilaitokset
köyhyys
maalaukset
matkustaminen
nuoret aikuiset
nuoruus
opiskelijat
rakastuminen
ranskalaisuus
ranskan kieli
Senaatintori
taidemuseot
taideteokset
taiteilijat
talviaika
tupakointi
|
url |
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/737879
|
thumbnail |
http://www.elonet.fi/tenho/media/293563_J1485821E0.jpg
|
author |
Maunu Kurkvaara
|
author_role |
d02
|
author_sort |
Maunu Kurkvaara
|
author2 |
Maunu Kurkvaara
May-Britt Stierncreutz
Jaakko Ahvonen
Sinikka Hannula
|
author2_role |
aus
cng
flm
std
e01
|
author_corporate |
Kurkvaara-Filmi Oy
|
author_corporate_role |
e10
|
geographic |
Suomi
|
genre |
draama
romanssi
fiktio
|
format |
0/Video/
1/Video/Short/
|
spelling |
Pourquoi?
Varför?
Miksi?
Talvi jakso
Suomi
1965
Maunu Kurkvaara
Ensio Lumes
Usko Meriläinen
Antero Helasvuo
May-Britt Stierncreutz
Jaakko Ahvonen
Sinikka Hannula
Kurkvaara-Filmi Oy
Väinän Filmi Oy
Moskova, Neuvostoliitto
05.03.1965
Helsinki: Uusi Orion
Boston, Turku
21.03.1965
Orion (1960-luvun murros -tapahtuma)
16.09.2007
aikuisopiskelijat
Ateneum
Helsingin tuomiokirkko
Helsinki
hotellit
ihastus
intohimo
kaamos
kahvilat
kaupunkikeskustat
kaupunkiväestö
kuvataideoppilaitokset
köyhyys
maalaukset
matkustaminen
nuoret aikuiset
nuoruus
opiskelijat
rakastuminen
ranskalaisuus
ranskan kieli
Senaatintori
taidemuseot
taideteokset
taiteilijat
talviaika
tupakointi
Maunu Kurkvaaran valmistama romanssi <i>Pourquoi?</i> (1965) on pohjoismaisena yhteistuotantona tehdyn elokuvan <i>4 x 4</i> suomalainen episodi. Nuori taideopiskelija (Jaakko Ahvonen) ihastuu Ateneumin taidemuseossa ranskalaiseen naiseen (May-Britt Seitava), jolle lähtee esittelemään kaupunkia. Kahvilassa pari törmää miehen opiskelutoveriin (Sinikka Hannula). Hotellihuoneessa tunnustettu rakkaus katkeaa, kun naisen lento takaisin Pariisiin lähestyy. Tapaavatko nuoret enää toisiaan?
<i>Pourquoi?</i> (suomalainen episodi): <br /><br />Taideopiskelija kuluttaa aikaansa Ateneumin kokoelmien parissa. Paikalle osuu myös naispuolinen opiskelijatoveri, jolle mies valittaa Suomen talven harmautta ja masentavaa henkeä: kolmessa viikossa hän on saanut aikaan vain yhden piirroksen. He aikovat lähteä yhdessä katsomaan erästä viimeistä päivää auki olevaa näyttelyä, mutta mies muuttaa suunnitelmiaan nähdessään vaalean kaunottaren käyskentelevän salissa. <br /><br />Mies käy kassalla ostamassa pienen Marc Chagall -kirjan ja tarjoaa sitä naiselle, joka osoittautuu ranskattareksi ja joka kieltäytyy ensin vastaanottamasta lahjaa tuntemattomalta. Pian nainen kuitenkin hyväksyy tarjouksen ja sulaa keskusteluun. Hän kertoo olevansa Helsingissä tutkimassa suomalaista taidetta ja mies esittelee hänelle "parasta" mitä on tarjolla: Hugo Simbergiä. Mies pyytää hänet kahville, mutta sitä ennen nainen haluaa nähdä Senaatintorin. Kahvilassa nainen kertoo matkustavansa kolmen tunnin kuluttua ja ehtii maksaa laskun, ennen kuin mies pääsee hoitamaan asian samaan kahvilaan päätyneeltä opiskelutoverilta lainaamillaan rahoilla. <br /><br />Nainen kutsuu miehen hotellihuoneeseensa, missä he istuvat sängylle ja vajoavat syleilyyn. "Kaksi tuntia sitten ei ollut mitään, nyt on" - "Ei sen tarvitse päättyä näin", nainen vastaa ja yrittää siirtää paikkavarauksensa seuraavaan Kööpenhaminan koneeseen. Kaikki paikat on kuitenkin myyty. Nainen kutsuu miehen Pariisiin, mies valittaa rahattomuuttaan. Nainen uskoo silti, että he tapaavat uudelleen, lupaa tulla itse, jos mies ei pääse. "En ole enkeli, olen vain nainen, joka...", hän sanoo kameran liukuessa pitkin kirjasen Chagall-jäljennöstä, jossa näkyy nainen ja Notre Dame. <br /><br /><i>Tyttö ja pallo </i>(norjalainen episodi): <br /><br />12-vuotias pikkutyttö Vibeke kohtaa nuoremman ystävättärensä Karin puistossa ja saa kirjelapun salaiselta poikaystävältään Gustavilta. Kymmenen äyrin hintaan hän lainaa Karinin ilmapalloa ja leikkii sillä, kunnes se päätyy rakastavaisten penkin alle. Vibeke kuuntelee heidän ja myöhemmin myös puiston muiden pariskuntien keskusteluja, tapaa vanhan musikantin ja vanhan rouvan, unelmoi hajuvesiliikkeessä ja kuuntelee teatterissa Cool Cats -yhtyettä ja laulaja Frank Citteriä. <br /><br /><i>Kesäsota </i>(tanskalainen episodi): <br /><br />Asevelvollinen joutuu sotaharjoituksissa eroon joukko-osastostaan, säikähtää päälletulevia panssarivaunuja ja lopulta "kuolee". Tämä antaa hänelle aiheen lähteä oluelle rantapaviljonkiin, missä hän tapaa tytön. Heidän välilleen syntyy yhteisymmärrys, vaikka tuskin sanaakaan vaihdetaan, kunnes mustasukkainen tarjoilija hälyttää sotapoliisin, joka vie nuorukaisen mukanaan. <br /><br /><i>Jarrumiehen vapaapäivä </i>(ruotsalainen episodi): <br /><br />Jarrumies jää junasta pienellä pohjoisella asemalla eräänä kauniina syyskesän päivänä. Hän on kyllästynyt arkiseen olemassaoloonsa ja haluaa vapautua sen kahleista. Hän vaeltelee kallioilla ja lainaa lopulta rautakangen. Hän kiipeää korkealle rinteelle ja vierittää kangen avulla alas ison kiven, ikään kuin toteuttaakseen jonkin vanhan unelman tai muuttaakseen edes hiukan jokapäiväistä maisemaa.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan.</i>
fiktio
<i>Pourquoi?</i> <br /><br />Tanskalainen ja ruotsalainen episodi arvioitiin yleensä vahvimmiksi pohjoismaisen yhteistuotannon kokonaisuudessa, mutta Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 7.3.1965) kiitti myös Kurkvaaran osuuden "kuvauksellista kuntoa ja käsittelyn tavallista miellyttävämpää sävyä": "Kurkvaara näyttää hallitsevan lyhyen muodon hyvin, tarjoaa Helsinki-näkymänsä luontevasti ja liikkuu nyt ilmeisesti hyvintuntemissaan 'maastoissa' (taideopiskelijain parissa). Päähenkilöinä olevien nuorten, miellyttävän näköisen, hyvärakenteisen ja viehättävästi liikkuvan Maj-Britt [po. May-Britt] Seitavan ja luontevan nykypojan Jaakko Ahvosen tutustumisen ja lyhyen lemmekkään kierroksen seutuvilla on hiven kipeätä nuoren tunteen läsnäoloa - siihen auttaa myös Usko Meriläisen musiikki. Tunnelmat ovat pieniä, mutta tyypillisiä, kokonaisuus on ohutta mutta kosketus jotenkin oikeaotteista, samoin rytmi." <br /><br />"Sisällöltään bagatelliksi" luonnehti Yrjö Kemppi (Ilta-Sanomat 7.3.1965) suomalaista episodia ja jatkoi: "Mutta Kurkvaara kuvittaa väljästi, tarina jätetään sivuseikaksi, samoin sen ihmiset. Pääosia näyttelevät Ateneumin salit ja portaat, Simbergin taiteen kiehtova omanlaisuus, Suurkirkon tienoitten eheä arkkitehtuuri ja nykyisen rakennuskulttuurimme eräät piirteet. Kaiken kaikkiaan: komeata kuvaa, viehättävä Maj-Britt Seitava, kuvauksellinen ja varma Sinikka Hannula ja melko luonteva Jaakko Ahvonen." <br /><br />"Varför? I sanning", kysyi G.B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 7.3.1965) ja kuittasi: "Han har tydligen gjort den för att mannekängen Maj-Britt Seitava är fotogenique och talar franska, dess turistmässiga bilder är lika intetsägande, som innehållet platt." <br /><br />"Vid sidan av det svenska och danska bidraget, blir de finländska och norska episoderna rätt bleka", vertaili Eirik Udd (Nya Pressen 9.3.1965). "Maunu Kurkvaara briljerar främst genom ett utmärkt foto som lätt och luftigt i en rad bildsvep i Helsingfors fångar stämningen kring de två unga. Själva manuset är däremot en ren bagatell och spelet är styvt. - - Visserligen aktar sej Kurkvaara positivt nog för att anslå brösttoner och överdramatisera bagatellen, men intrycket blir ändå rätt likgiltigt. Samtidigt fascinerar man så smått av Maj-Britt Seitava som fransyskan: hon har ett fint, känsligt ansikte som speglar intryck och känslor på ett underbart sätt." <br /><br />Tukholmalaislehtien kriitikoista Robin Hood (Bengt Idestam-Ahlqvist, Stockholms-Tidningen 23.2.1965, 1.3.1965) ja Carl Henrik Svendstedt (Svenska Dagbladet 23.2.1965) suhtautuivat Kurkvaaran työhön myönteisesti, kun taas Jürgen Schildt (Aftonbladet 23.2.1965) ja Lasse Bergström (Expressen 23.2.1965) pitivät sitä mitättömänä. Keskitietä edusti Dagens Nyheterin (23.2.1965) Barbro Hähnel: "Finländaren Kurkvaara som vi ju lärt känna som långfilmare gör knappast sig själv rättvisa denna gång. Han är alltför konventionell då han berättar om två unga konststuderande som träffar varandra i Helsingfors. - - Kurkvaara lyckas emellertid inte ge några övertygande visuella uttryck för det som sker mellan dem; flickan har ändå ett ansikte som är känsligt som ett vattenspegel, och man undrar varför visningssalarna som inramar det första mötet mellan dessa två Chagallbeundrare inte har verkat mer inspirerande på regissören."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan.</i>
Maunu Kurkvaara osallistui talvella 1964-65 suomalaisena osapuolena neljän pohjoismaan yhteisesti tuottamaan episodielokuvaan <i>4 x 4</i>. Hankkeen puuhamiehenä oli ruotsalainen Bengt Forslund, myöhemmin 1970-luvulla Ruotsin elokuvainstituutissa mm. tuottajana ja Harry Scheinin jälkeen toimitusjohtajana työskennellyt mies, joka 1980 väitteli tohtoriksi aiheenaan Victor Sjöström. <br /><br />Suunnitelma perustui siihen, että kukin neljästä pohjoismaasta vastasi oman episodinsa tuotannosta ja sai sitä vastaan korvauksetta maansa levikkiin muiden episodit. Toisena johtotähtenä oli se, että jokainen episodi sijoittuisi eri vuodenaikaan, Maunu Kurkvaaran <i>Pourquoi? </i>talveen, norjalaisen Rolf Clemensin <i>Pike med hvit ball</i> / <i>Tyttö ja pallo </i>kevääseen, tanskalaisen Palle Kjaerulff-Schmidtin <i>Sommerkrig</i> / <i>Kesäsota </i>kesään ja ruotsalaisen Jan Troellin <i>Uppehåll i Myrlandet</i> / <i>Jarrumiehen vapaapäivä </i>syksyyn. Elokuvantekijänä Kurkvaara oli joukosta vanhin ja kokenein, muut vasta ohjaajanuraansa aloittelevia. <br /><br />Pituutta elokuvalle kertyi 107 minuuttia, josta Kurkvaaran jakson osuus oli hiukan yli viidennes. Elokuva kuvattiin mustavalkoisena, mutta anamorfisella Agascope-optiikalla. Osuuttaan leikatessaan Kurkvaara vaihtoi kahden jakson keskinäisen järjestyksen toiseksi kuin käsikirjoituksessa, missä Senaatintorilla käynti tulee vasta kahvilajakson jälkeen. <i>Pourquoi?</i>:n miespääosan esittäjä Jaakko Ahvonen oli aikaisemmin työskennellyt apulaisena Kurkvaaran kuvausryhmässä. Naispääosaan Kurkvaara kaavaili ensin jotakin nimeltä mainitsematonta tukholmalaistyttöä, mutta vaihtoi sitten roolin ranskalaiseksi ja valitsi siihen mannekiinina ja valokuvamallina tunnetun May-Britt Seitavan. Alkuteksteissä etunimi on muodossa Maj-Britt, ja Antero Helasvuon sukunimi virheellisesti Helasuo. <br /><br /><i>4 x 4 </i>-elokuvan yleisömenestys jäi Suomessa vaatimattomaksi - suurissa kaupungeissa sitä esitettiin Helsingin ohella ainoastaan Turussa. Hankkeeseen osallistuminen aiheutti Kurkvaara-Filmille 27 500 markan tappion.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan.</i>
|
main_date |
1965-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[1965-01-01 TO 1965-12-31]
|
search_daterange_mv |
[1965-01-01 TO 1965-12-31]
|
author_facet |
Maunu Kurkvaara
May-Britt Stierncreutz
Jaakko Ahvonen
Sinikka Hannula
Kurkvaara-Filmi Oy
|
id |
kavi.elonet_elokuva_737879
|
is_hierarchy_id |
kavi.elonet_elokuva_737879
|
is_hierarchy_title |
Pourquoi?
|
first_indexed |
2017-04-11T11:55:26Z
|
last_indexed |
2023-12-01T08:54:17Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">737879</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>Pourquoi?</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="swe">Pourquoi?</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ruotsinkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="swe">Varför?</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ruotsinkielinen rinnakkaisnimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Miksi?</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Talvi jakso</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="eng">Pourquoi?</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="englanninkielinen käännösnimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="fre">Pourquoi?</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ranskankielinen käännösnimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="ger">Pourquoi?</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="saksankielinen käännösnimi">translated</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>Pourquoi?</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference elokuva-valmistumisvuodenlahde="lähdekirjallisuus">1965</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Maunu Kurkvaara</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>102803</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="käsikirjoitus" finna-activity-code="aus">aus</Activity><AgentName>Maunu Kurkvaara</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>102803</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuottaja" finna-activity-code="fmp">fmp</Activity><AgentName>Maunu Kurkvaara</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>102803</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Maunu Kurkvaara</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>102803</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Maunu Kurkvaara</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>102803</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="ljud">Ensio Lumes</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100184</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="musiikki" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="musiikki" elokuva-elotekija-tehtava="musiikki">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="musik">Usko Meriläinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>116782</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="lavastus" finna-activity-code="std">std</Activity><AgentName>Maunu Kurkvaara</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>102803</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="assistentti" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="assistentti" elokuva-elotekija-tehtava="assistentti">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="kamera-assistentti, kuvaussihteeri / assistent">Antero Helasvuo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>117845</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="valokuvat" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="valokuvat" elokuva-elotekija-tehtava="valokuvat">A99</Activity><AgentName>Maunu Kurkvaara</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>102803</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elonayttelija"><Activity finna-activity-code="E01">E01</Activity><AgentName elokuva-elonayttelija-rooli="ranskatar">May-Britt Stierncreutz</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>250190</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elonayttelija"><Activity finna-activity-code="E01">E01</Activity><AgentName elokuva-elonayttelija-rooli="nuorukainen, taideopiskelija">Jaakko Ahvonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>115696</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elonayttelija"><Activity finna-activity-code="E01">E01</Activity><AgentName elokuva-elonayttelija-rooli="taideopiskelija">Sinikka Hannula</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>230833</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elonayttelija"><Activity finna-activity-code="E01">E01</Activity><AgentName elokuva-elonayttelija-rooli="Ateneumin taidemuseon lippukassan ääni" elokuva-elonayttelija-selitys="jälkiäänitysääni">Sinikka Hannula</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>230833</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Kurkvaara-Filmi Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>493494</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-vuosi="1965" elokuva-elolevittaja-levitystapa="teatterilevitys">Väinän Filmi Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>210094</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolaboratorio"><Activity finna-activity-code="A99" finna-activity-text="laboratorio" elokuva-elolaboratorio="laboratorio">A99</Activity><AgentName>Kurkvaara-Filmi Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>493494</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="miksaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="miksaus" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="miksaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Ensio Lumes">Ensio Lumes</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100184</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Moscow International Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Moskova, Neuvostoliitto</RegionName></Region><DateText>1965</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>05.03.1965</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Uusi Orion</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="teatterikopioidenlkm"><ProductionEventType elokuva-teatterikopioidenlkm="1">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="muuesitys"><ProductionEventType elokuva-muuesitys-aihe="ensi-iltakierros">SCR</ProductionEventType><Region><RegionName>Boston, Turku</RegionName></Region><DateText>21.03.1965</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="muuesitys"><ProductionEventType elokuva-muuesitys-aihe="elokuvatapahtuma">SCR</ProductionEventType><Region><RegionName>Orion (1960-luvun murros -tapahtuma)</RegionName></Region><DateText>16.09.2007</DateText></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>aikuisopiskelijat</Term><Term>Ateneum</Term><Term>Helsingin tuomiokirkko</Term><Term>Helsinki</Term><Term>hotellit</Term><Term>ihastus</Term><Term>intohimo</Term><Term>kaamos</Term><Term>kahvilat</Term><Term>kaupunkikeskustat</Term><Term>kaupunkiväestö</Term><Term>kuvataideoppilaitokset</Term><Term>köyhyys</Term><Term>maalaukset</Term><Term>matkustaminen</Term><Term>nuoret aikuiset</Term><Term>nuoruus</Term><Term>opiskelijat</Term><Term>rakastuminen</Term><Term>ranskalaisuus</Term><Term>ranskan kieli</Term><Term>Senaatintori</Term><Term>taidemuseot</Term><Term>taideteokset</Term><Term>taiteilijat</Term><Term>talviaika</Term><Term>tupakointi</Term></SubjectTerms><ContentDescription><DescriptionType>Synopsis</DescriptionType><DescriptionText>Maunu Kurkvaaran valmistama romanssi <i>Pourquoi?</i> (1965) on pohjoismaisena yhteistuotantona tehdyn elokuvan <i>4 x 4</i> suomalainen episodi. Nuori taideopiskelija (Jaakko Ahvonen) ihastuu Ateneumin taidemuseossa ranskalaiseen naiseen (May-Britt Seitava), jolle lähtee esittelemään kaupunkia. Kahvilassa pari törmää miehen opiskelutoveriin (Sinikka Hannula). Hotellihuoneessa tunnustettu rakkaus katkeaa, kun naisen lento takaisin Pariisiin lähestyy. Tapaavatko nuoret enää toisiaan?</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText><i>Pourquoi?</i> (suomalainen episodi): <br /><br />Taideopiskelija kuluttaa aikaansa Ateneumin kokoelmien parissa. Paikalle osuu myös naispuolinen opiskelijatoveri, jolle mies valittaa Suomen talven harmautta ja masentavaa henkeä: kolmessa viikossa hän on saanut aikaan vain yhden piirroksen. He aikovat lähteä yhdessä katsomaan erästä viimeistä päivää auki olevaa näyttelyä, mutta mies muuttaa suunnitelmiaan nähdessään vaalean kaunottaren käyskentelevän salissa. <br /><br />Mies käy kassalla ostamassa pienen Marc Chagall -kirjan ja tarjoaa sitä naiselle, joka osoittautuu ranskattareksi ja joka kieltäytyy ensin vastaanottamasta lahjaa tuntemattomalta. Pian nainen kuitenkin hyväksyy tarjouksen ja sulaa keskusteluun. Hän kertoo olevansa Helsingissä tutkimassa suomalaista taidetta ja mies esittelee hänelle "parasta" mitä on tarjolla: Hugo Simbergiä. Mies pyytää hänet kahville, mutta sitä ennen nainen haluaa nähdä Senaatintorin. Kahvilassa nainen kertoo matkustavansa kolmen tunnin kuluttua ja ehtii maksaa laskun, ennen kuin mies pääsee hoitamaan asian samaan kahvilaan päätyneeltä opiskelutoverilta lainaamillaan rahoilla. <br /><br />Nainen kutsuu miehen hotellihuoneeseensa, missä he istuvat sängylle ja vajoavat syleilyyn. "Kaksi tuntia sitten ei ollut mitään, nyt on" - "Ei sen tarvitse päättyä näin", nainen vastaa ja yrittää siirtää paikkavarauksensa seuraavaan Kööpenhaminan koneeseen. Kaikki paikat on kuitenkin myyty. Nainen kutsuu miehen Pariisiin, mies valittaa rahattomuuttaan. Nainen uskoo silti, että he tapaavat uudelleen, lupaa tulla itse, jos mies ei pääse. "En ole enkeli, olen vain nainen, joka...", hän sanoo kameran liukuessa pitkin kirjasen Chagall-jäljennöstä, jossa näkyy nainen ja Notre Dame. <br /><br /><i>Tyttö ja pallo </i>(norjalainen episodi): <br /><br />12-vuotias pikkutyttö Vibeke kohtaa nuoremman ystävättärensä Karin puistossa ja saa kirjelapun salaiselta poikaystävältään Gustavilta. Kymmenen äyrin hintaan hän lainaa Karinin ilmapalloa ja leikkii sillä, kunnes se päätyy rakastavaisten penkin alle. Vibeke kuuntelee heidän ja myöhemmin myös puiston muiden pariskuntien keskusteluja, tapaa vanhan musikantin ja vanhan rouvan, unelmoi hajuvesiliikkeessä ja kuuntelee teatterissa Cool Cats -yhtyettä ja laulaja Frank Citteriä. <br /><br /><i>Kesäsota </i>(tanskalainen episodi): <br /><br />Asevelvollinen joutuu sotaharjoituksissa eroon joukko-osastostaan, säikähtää päälletulevia panssarivaunuja ja lopulta "kuolee". Tämä antaa hänelle aiheen lähteä oluelle rantapaviljonkiin, missä hän tapaa tytön. Heidän välilleen syntyy yhteisymmärrys, vaikka tuskin sanaakaan vaihdetaan, kunnes mustasukkainen tarjoilija hälyttää sotapoliisin, joka vie nuorukaisen mukanaan. <br /><br /><i>Jarrumiehen vapaapäivä </i>(ruotsalainen episodi): <br /><br />Jarrumies jää junasta pienellä pohjoisella asemalla eräänä kauniina syyskesän päivänä. Hän on kyllästynyt arkiseen olemassaoloonsa ja haluaa vapautua sen kahleista. Hän vaeltelee kallioilla ja lainaa lopulta rautakangen. Hän kiipeää korkealle rinteelle ja vierittää kangen avulla alas ison kiven, ikään kuin toteuttaakseen jonkin vanhan unelman tai muuttaakseen edes hiukan jokapäiväistä maisemaa.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan.</i></DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>fiktio</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="draama">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="romanssi">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio><i>Pourquoi?</i> <br /><br />Tanskalainen ja ruotsalainen episodi arvioitiin yleensä vahvimmiksi pohjoismaisen yhteistuotannon kokonaisuudessa, mutta Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 7.3.1965) kiitti myös Kurkvaaran osuuden "kuvauksellista kuntoa ja käsittelyn tavallista miellyttävämpää sävyä": "Kurkvaara näyttää hallitsevan lyhyen muodon hyvin, tarjoaa Helsinki-näkymänsä luontevasti ja liikkuu nyt ilmeisesti hyvintuntemissaan 'maastoissa' (taideopiskelijain parissa). Päähenkilöinä olevien nuorten, miellyttävän näköisen, hyvärakenteisen ja viehättävästi liikkuvan Maj-Britt [po. May-Britt] Seitavan ja luontevan nykypojan Jaakko Ahvosen tutustumisen ja lyhyen lemmekkään kierroksen seutuvilla on hiven kipeätä nuoren tunteen läsnäoloa - siihen auttaa myös Usko Meriläisen musiikki. Tunnelmat ovat pieniä, mutta tyypillisiä, kokonaisuus on ohutta mutta kosketus jotenkin oikeaotteista, samoin rytmi." <br /><br />"Sisällöltään bagatelliksi" luonnehti Yrjö Kemppi (Ilta-Sanomat 7.3.1965) suomalaista episodia ja jatkoi: "Mutta Kurkvaara kuvittaa väljästi, tarina jätetään sivuseikaksi, samoin sen ihmiset. Pääosia näyttelevät Ateneumin salit ja portaat, Simbergin taiteen kiehtova omanlaisuus, Suurkirkon tienoitten eheä arkkitehtuuri ja nykyisen rakennuskulttuurimme eräät piirteet. Kaiken kaikkiaan: komeata kuvaa, viehättävä Maj-Britt Seitava, kuvauksellinen ja varma Sinikka Hannula ja melko luonteva Jaakko Ahvonen." <br /><br />"Varför? I sanning", kysyi G.B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 7.3.1965) ja kuittasi: "Han har tydligen gjort den för att mannekängen Maj-Britt Seitava är fotogenique och talar franska, dess turistmässiga bilder är lika intetsägande, som innehållet platt." <br /><br />"Vid sidan av det svenska och danska bidraget, blir de finländska och norska episoderna rätt bleka", vertaili Eirik Udd (Nya Pressen 9.3.1965). "Maunu Kurkvaara briljerar främst genom ett utmärkt foto som lätt och luftigt i en rad bildsvep i Helsingfors fångar stämningen kring de två unga. Själva manuset är däremot en ren bagatell och spelet är styvt. - - Visserligen aktar sej Kurkvaara positivt nog för att anslå brösttoner och överdramatisera bagatellen, men intrycket blir ändå rätt likgiltigt. Samtidigt fascinerar man så smått av Maj-Britt Seitava som fransyskan: hon har ett fint, känsligt ansikte som speglar intryck och känslor på ett underbart sätt." <br /><br />Tukholmalaislehtien kriitikoista Robin Hood (Bengt Idestam-Ahlqvist, Stockholms-Tidningen 23.2.1965, 1.3.1965) ja Carl Henrik Svendstedt (Svenska Dagbladet 23.2.1965) suhtautuivat Kurkvaaran työhön myönteisesti, kun taas Jürgen Schildt (Aftonbladet 23.2.1965) ja Lasse Bergström (Expressen 23.2.1965) pitivät sitä mitättömänä. Keskitietä edusti Dagens Nyheterin (23.2.1965) Barbro Hähnel: "Finländaren Kurkvaara som vi ju lärt känna som långfilmare gör knappast sig själv rättvisa denna gång. Han är alltför konventionell då han berättar om två unga konststuderande som träffar varandra i Helsingfors. - - Kurkvaara lyckas emellertid inte ge några övertygande visuella uttryck för det som sker mellan dem; flickan har ändå ett ansikte som är känsligt som ett vattenspegel, och man undrar varför visningssalarna som inramar det första mötet mellan dessa två Chagallbeundrare inte har verkat mer inspirerande på regissören."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan.</i></elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset>Maunu Kurkvaara osallistui talvella 1964-65 suomalaisena osapuolena neljän pohjoismaan yhteisesti tuottamaan episodielokuvaan <i>4 x 4</i>. Hankkeen puuhamiehenä oli ruotsalainen Bengt Forslund, myöhemmin 1970-luvulla Ruotsin elokuvainstituutissa mm. tuottajana ja Harry Scheinin jälkeen toimitusjohtajana työskennellyt mies, joka 1980 väitteli tohtoriksi aiheenaan Victor Sjöström. <br /><br />Suunnitelma perustui siihen, että kukin neljästä pohjoismaasta vastasi oman episodinsa tuotannosta ja sai sitä vastaan korvauksetta maansa levikkiin muiden episodit. Toisena johtotähtenä oli se, että jokainen episodi sijoittuisi eri vuodenaikaan, Maunu Kurkvaaran <i>Pourquoi? </i>talveen, norjalaisen Rolf Clemensin <i>Pike med hvit ball</i> / <i>Tyttö ja pallo </i>kevääseen, tanskalaisen Palle Kjaerulff-Schmidtin <i>Sommerkrig</i> / <i>Kesäsota </i>kesään ja ruotsalaisen Jan Troellin <i>Uppehåll i Myrlandet</i> / <i>Jarrumiehen vapaapäivä </i>syksyyn. Elokuvantekijänä Kurkvaara oli joukosta vanhin ja kokenein, muut vasta ohjaajanuraansa aloittelevia. <br /><br />Pituutta elokuvalle kertyi 107 minuuttia, josta Kurkvaaran jakson osuus oli hiukan yli viidennes. Elokuva kuvattiin mustavalkoisena, mutta anamorfisella Agascope-optiikalla. Osuuttaan leikatessaan Kurkvaara vaihtoi kahden jakson keskinäisen järjestyksen toiseksi kuin käsikirjoituksessa, missä Senaatintorilla käynti tulee vasta kahvilajakson jälkeen. <i>Pourquoi?</i>:n miespääosan esittäjä Jaakko Ahvonen oli aikaisemmin työskennellyt apulaisena Kurkvaaran kuvausryhmässä. Naispääosaan Kurkvaara kaavaili ensin jotakin nimeltä mainitsematonta tukholmalaistyttöä, mutta vaihtoi sitten roolin ranskalaiseksi ja valitsi siihen mannekiinina ja valokuvamallina tunnetun May-Britt Seitavan. Alkuteksteissä etunimi on muodossa Maj-Britt, ja Antero Helasvuon sukunimi virheellisesti Helasuo. <br /><br /><i>4 x 4 </i>-elokuvan yleisömenestys jäi Suomessa vaatimattomaksi - suurissa kaupungeissa sitä esitettiin Helsingin ohella ainoastaan Turussa. Hankkeeseen osallistuminen aiheutti Kurkvaara-Filmille 27 500 markan tappion.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan.</i></elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="1965/2">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="mv" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-alkupaanijarjestelma="Evan Englund" elokuva-kuvasuhde="2,35:1" elokuva-alkupkesto="22 min" elokuva-alkuppituus="600 m" elokuva-laji1fin="lyhyt" elokuva-tuotantokustannukset="30 000 mk" elokuva-muut_tekniset_tiedot="Äänitysstudio: Fennada-Filmi Oy (Lähde: SKF 7)">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">737879</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">293563</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>293563_J1485821E0.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="J" kuva-kuvakoko="1254802">-1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>293563_J1485821E0.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>737879</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>737879</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/737879" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/293563_J1485821E0.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">293563</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
1965
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
Ateneum
Helsingin tuomiokirkko
Helsinki
Senaatintori
aikuisopiskelijat
hotellit
ihastus
intohimo
kaamos
kahvilat
kaupunkikeskustat
kaupunkiväestö
kuvataideoppilaitokset
köyhyys
maalaukset
matkustaminen
nuoret aikuiset
nuoruus
opiskelijat
rakastuminen
ranskalaisuus
ranskan kieli
taidemuseot
taideteokset
taiteilijat
talviaika
tupakointi
|
genre_facet |
draama
fiktio
romanssi
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT kurkvaaramaunu pourquoi
|
geographic_facet |
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100184
kavi.elonet_henkilo_102803
kavi.elonet_henkilo_115696
kavi.elonet_henkilo_116782
kavi.elonet_henkilo_117845
kavi.elonet_henkilo_230833
kavi.elonet_henkilo_250190
kavi.elonet_yhtio_210094
kavi.elonet_yhtio_493494
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100184###miksaus
kavi.elonet_henkilo_100184###rce
kavi.elonet_henkilo_102803###aus
kavi.elonet_henkilo_102803###cng
kavi.elonet_henkilo_102803###drt
kavi.elonet_henkilo_102803###flm
kavi.elonet_henkilo_102803###fmp
kavi.elonet_henkilo_102803###std
kavi.elonet_henkilo_102803###valokuvat
kavi.elonet_henkilo_115696###act
kavi.elonet_henkilo_116782###musiikki
kavi.elonet_henkilo_117845###assistentti
kavi.elonet_henkilo_230833###act
kavi.elonet_henkilo_250190###act
kavi.elonet_yhtio_210094###fds
kavi.elonet_yhtio_493494###fmp
kavi.elonet_yhtio_493494###laboratorio
|
main_date_str |
1965
|
title_sort |
pourquoi
|
format_ext_str_mv |
0/Image/
0/Video/
1/Image/Image/
1/Video/Short/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1788833162391977984
|