record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_118913
|
title |
The Bergman File
|
title_txtP |
The Bergman File
|
title_alt |
Bergman-kansio
Ingmar Bergman och hans filmer
Die Bergman-Akte
|
title_full |
The Bergman File
|
title_fullStr |
The Bergman File
|
title_full_unstemmed |
The Bergman File
|
title_short |
The Bergman File
|
description |
Jörn Donnerin käsikirjoittamassa ja ohjaamassa henkilödokumentissa <i>Bergman-kansio / The Bergman File</i> (1978) seurataan Ingmar Bergmanin elämää ja uraa lapsuudesta aina dokumentin tekoaikaan asti. Puolentoista tunnin mittainen dokumentti jakaantuu kolmeen osaan, joista ensimmäisen teemana on "Lapsuus ja murros", toisen "Filmikaupungista Fåröhön" ja kolmannen "Matka tietoisuuteen". Donner käyttää dokumenttinsa materiaalina myös katkelmia Bergmanin elokuvista. "Kuka on Ingmar Bergman?", kysyy Jörn Donnerin selostajanääni aluksi ja vastaa hänen olevan ruotsalainen kirjailija, teatteri-, ooppera- ja elokuvaohjaaja, joka tunnetaan ympäri maailman. Johdannon päätteeksi Donner sanoo esittävänsä elokuvassaan "joitakin dokumentteja Bergmanista, katkelmia bergmanilaisesta todellisuudesta". <br /><br />Tapaamme Bergmanin Münchenissa marraskuussa 1976, lehdistötilaisuudessa, joka on järjestetty <i>Käärmeenmunan </i>(<i>Das Schlangenei</i>, 1977) kuvausten alkajaisiksi. Läsnä ovat kuvaaja Sven Nykvist, näyttelijät Liv Ullmann, Erland Josephson, Gert Fröbe ja David Carradine, joka puhuu kiinnityksensä olosuhteista. <br /><br />Donner toteaa Bergmanin syntyneen 14.7.1918 ja kertoo hänen lapsuutensa kahdesta navasta: vanhempien kodista Tukholman Östermalmin porvariskaupunginosassa sekä isovanhempien kodista Upsalassa. Bergmanin isä oli hovisaarnaaja ja kirkko hallitsi myös perheen arkea, jota Ingmar jo lapsena pakeni teatterin maailmaan: hän rakensi nukketeatterin yhdessä veljensä kanssa, kirjoitti nukeille näytelmiä ja näytteli itsekin harrastajateatterissa. Ingmarin ensimmäinen käynti teatterissa vaikutti häneen niin voimakkaasti, että hän joutui olemaan useita päiviä poissa koulusta. <br /><br /><i>Kuiskausten ja huutojen </i>(<i>Viskningar och rop</i>, 1972) alkujakson kellomontaasi muistuttaa "menneen ajan tuoksuista, valosta ja hiljaisuudesta". Vuonna 1942 Bergman sai paikan Svensk Filmindustrin käsikirjoittajana: hän muokkasi muiden tekstejä, mutta teki myös alkuperäiskäsikirjoituksen Alf Sjöbergin <i>Kiihkoon </i>(<i>Hets</i>, 1944), joka "heijastaa nuoren Bergmanin kapinaa koulua ja auktoriteetteja vastaan". <br /><br />Donner puhuu ruotsalaisen yhteiskunnan kehityksestä hyvinvointivaltioksi yli 40 vuotta kestäneen sosialidemokraattien valtakauden myötä, mutta korostaa, että tästä Bergmanin elokuvat eivät kerro: hän on aina tähdännyt yksilön sisäiseen draamaan ja myöntää pystyvänsä kuvaamaan vain sitä minkä hän itse tuntee. <i>Viettelysten illan </i>(<i>Gycklarnas afton</i>, 1953) katkelman myötä Donner muistuttaa ruotsalaisten kriitikoiden teilanneen elokuvan. Vasta <i>Kesäyön hymyilyn </i>(<i>Sommarnattens leende</i>, 1955) esitys Cannesissa 1956 johti kansainväliseen menestykseen: kahden miespäähenkilönsä tavoin Bergman "oli pelannut venäläistä rulettia kohtalollaan", Donner kuvailee ja näyttää vastaavan kohtauksen elokuvasta. <i>Mansikkapaikan </i>(<i>Smultronstället</i>, 1957) aloittavan painajaisunijakson saatteeksi Donner kertoo Victor Sjöströmistä ja Bergmanin ihailusta tämän mykkäelokuvia kohtaan. <br /><br />Eräänä Bergmanin elokuvien voimanlähteenä Donner esittelee hänen käyttämänsä vakionäyttelijät - Gunnar Björnstrandin, Max von Sydowin, Harriet Anderssonin, Bibi Anderssonin, Liv Ullmannin - ja vakiokuvaaja Sven Nykvistin, sekä muistuttaa myös Bergmanin teatteriurasta, joka on merkinnyt turvallisuutta elokuvanteon epävarmuuden rinnalla. Dokumenttikatkelmia <i>Häpeän </i>(<i>Skammen</i>, 1968) kuvauksista Fårön saarella, jonne Bergman on rakentanut toisen kotinsa, seuraa kaksi otetta elokuvasta <i>Talven valoa </i>(<i>Nattvardsgästerna</i>, 1962), joka kuvattiin Taalainmaalla. <br /><br />Huhtikuussa 1976 Bergman kertoo Los Angelesissa lehdistölle Ruotsin veroviranomaisten ahdistelusta, pidätyksestään, sitä seuranneesta sairastumisestaan ja maanpaostaan. Läsnä on myös <i>Käärmeenmunan </i>tuottaja Dino de Laurentiis. Yhteenvedossaan Donner pitää Bergmanin salaisuutena "hänen teknistä osaamistaan, herkkyyttään tajuta ihmisiä ja ilmapiirejä, kertojanlahjakkuuttaan, kykyään tarttua kiitävään hetkeen" ja lopettaa: "Mutta läpi kaiken Bergmanin töiden sisältämän nöyryytyksen, tappion, itsetuhon, tuskan ja epäilyn kulkee toivon säie, aavistus elämisen onnesta, sadun ja lumouksen valo" - mistä todisteena nähdään ote <i>Taikahuilun </i>(<i>Trollflöjten</i>, 1975) loppukohtauksesta.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
|
topic |
aikuistuminen
Bergman, Ingmar
elokuva-ala
elokuvaohjaajat
henkinen kasvu
hyvinvointivaltio
isovanhemmat
julkisuuden henkilöt
julkisuus
kaupungit
luova toiminta
luovuus
maanpako
maaseutu
menneisyys
näyttelijät
perhe-elämä
ruotsalaiset
suosio
taidefilosofia
taidekäsitykset
taiteellinen työ
veroviranomaiset
yhteiskunta
|
author |
Jörn Donner
|
author_role |
d02
|
author_sort |
Jörn Donner
|
author2 |
Jörn Donner
Bo Blomberg
Tony Forsberg
Pirjo Honkasalo
Pertti Mutanen
Charlie Nykvist
John Olsson
Seppo Rintasalo
Mikael Stankowski
Lars Svanberg
Irma Taina
Heikki Valpola
|
author2_role |
aus
cng
flm
mus
|
author_corporate |
Jörn Donner Productions Oy
Sveriges Radio TV-1 SR 1
Suomen elokuvasäätiö SES
|
author_corporate_role |
e10
fnd
|
geographic |
Suomi
|
genre |
henkilödokumentti
taidedokumentti
dokumentti
|
format |
0/Video/
1/Video/Short/
|
spelling |
The Bergman File
Bergman-kansio
Ingmar Bergman och hans filmer
Die Bergman-Akte
Suomi
1977
Jörn Donner
Bo Blomberg
Tony Forsberg
Pirjo Honkasalo
Pertti Mutanen
Charlie Nykvist
John Olsson
Seppo Rintasalo
Mikael Stankowski
Lars Svanberg
Irma Taina
Heikki Valpola
Tuula Söderberg
Jörn Donner Productions Oy
Sveriges Radio TV-1 SR 1
Suomen elokuvasäätiö SES
Tuomo Kattilakoski
Ingmar Bergman
09.02.1978
10.02.1978
Helsinki: Diana
Alankomaat
Belgia
Itävalta
Luxemburg
Ranska
Ruotsi
Saksan liittotasavalta
Sveitsi
aikuistuminen
Bergman, Ingmar
elokuva-ala
elokuvaohjaajat
henkinen kasvu
hyvinvointivaltio
isovanhemmat
julkisuuden henkilöt
julkisuus
kaupungit
luova toiminta
luovuus
maanpako
maaseutu
menneisyys
näyttelijät
perhe-elämä
ruotsalaiset
suosio
taidefilosofia
taidekäsitykset
taiteellinen työ
veroviranomaiset
yhteiskunta
Elokuvatuotannon laatutuki 1978: 30 000 mk.<br />Valtion elokuvataiteilijapalkinto 1977: Irma Taina 4 000 mk (myös elokuvasta Miestä ei voi raiskata.)
Jörn Donnerin käsikirjoittamassa ja ohjaamassa henkilödokumentissa <i>Bergman-kansio / The Bergman File</i> (1978) seurataan Ingmar Bergmanin elämää ja uraa lapsuudesta aina dokumentin tekoaikaan asti. Puolentoista tunnin mittainen dokumentti jakaantuu kolmeen osaan, joista ensimmäisen teemana on "Lapsuus ja murros", toisen "Filmikaupungista Fåröhön" ja kolmannen "Matka tietoisuuteen". Donner käyttää dokumenttinsa materiaalina myös katkelmia Bergmanin elokuvista
"Kuka on Ingmar Bergman?", kysyy Jörn Donnerin selostajanääni aluksi ja vastaa hänen olevan ruotsalainen kirjailija, teatteri-, ooppera- ja elokuvaohjaaja, joka tunnetaan ympäri maailman. Johdannon päätteeksi Donner sanoo esittävänsä elokuvassaan "joitakin dokumentteja Bergmanista, katkelmia bergmanilaisesta todellisuudesta". <br /><br />Tapaamme Bergmanin Münchenissa marraskuussa 1976, lehdistötilaisuudessa, joka on järjestetty <i>Käärmeenmunan </i>(<i>Das Schlangenei</i>, 1977) kuvausten alkajaisiksi. Läsnä ovat kuvaaja Sven Nykvist, näyttelijät Liv Ullmann, Erland Josephson, Gert Fröbe ja David Carradine, joka puhuu kiinnityksensä olosuhteista. <br /><br />Donner toteaa Bergmanin syntyneen 14.7.1918 ja kertoo hänen lapsuutensa kahdesta navasta: vanhempien kodista Tukholman Östermalmin porvariskaupunginosassa sekä isovanhempien kodista Upsalassa. Bergmanin isä oli hovisaarnaaja ja kirkko hallitsi myös perheen arkea, jota Ingmar jo lapsena pakeni teatterin maailmaan: hän rakensi nukketeatterin yhdessä veljensä kanssa, kirjoitti nukeille näytelmiä ja näytteli itsekin harrastajateatterissa. Ingmarin ensimmäinen käynti teatterissa vaikutti häneen niin voimakkaasti, että hän joutui olemaan useita päiviä poissa koulusta. <br /><br /><i>Kuiskausten ja huutojen </i>(<i>Viskningar och rop</i>, 1972) alkujakson kellomontaasi muistuttaa "menneen ajan tuoksuista, valosta ja hiljaisuudesta". Vuonna 1942 Bergman sai paikan Svensk Filmindustrin käsikirjoittajana: hän muokkasi muiden tekstejä, mutta teki myös alkuperäiskäsikirjoituksen Alf Sjöbergin <i>Kiihkoon </i>(<i>Hets</i>, 1944), joka "heijastaa nuoren Bergmanin kapinaa koulua ja auktoriteetteja vastaan". <br /><br />Donner puhuu ruotsalaisen yhteiskunnan kehityksestä hyvinvointivaltioksi yli 40 vuotta kestäneen sosialidemokraattien valtakauden myötä, mutta korostaa, että tästä Bergmanin elokuvat eivät kerro: hän on aina tähdännyt yksilön sisäiseen draamaan ja myöntää pystyvänsä kuvaamaan vain sitä minkä hän itse tuntee. <i>Viettelysten illan </i>(<i>Gycklarnas afton</i>, 1953) katkelman myötä Donner muistuttaa ruotsalaisten kriitikoiden teilanneen elokuvan. Vasta <i>Kesäyön hymyilyn </i>(<i>Sommarnattens leende</i>, 1955) esitys Cannesissa 1956 johti kansainväliseen menestykseen: kahden miespäähenkilönsä tavoin Bergman "oli pelannut venäläistä rulettia kohtalollaan", Donner kuvailee ja näyttää vastaavan kohtauksen elokuvasta. <i>Mansikkapaikan </i>(<i>Smultronstället</i>, 1957) aloittavan painajaisunijakson saatteeksi Donner kertoo Victor Sjöströmistä ja Bergmanin ihailusta tämän mykkäelokuvia kohtaan. <br /><br />Eräänä Bergmanin elokuvien voimanlähteenä Donner esittelee hänen käyttämänsä vakionäyttelijät - Gunnar Björnstrandin, Max von Sydowin, Harriet Anderssonin, Bibi Anderssonin, Liv Ullmannin - ja vakiokuvaaja Sven Nykvistin, sekä muistuttaa myös Bergmanin teatteriurasta, joka on merkinnyt turvallisuutta elokuvanteon epävarmuuden rinnalla. Dokumenttikatkelmia <i>Häpeän </i>(<i>Skammen</i>, 1968) kuvauksista Fårön saarella, jonne Bergman on rakentanut toisen kotinsa, seuraa kaksi otetta elokuvasta <i>Talven valoa </i>(<i>Nattvardsgästerna</i>, 1962), joka kuvattiin Taalainmaalla. <br /><br />Huhtikuussa 1976 Bergman kertoo Los Angelesissa lehdistölle Ruotsin veroviranomaisten ahdistelusta, pidätyksestään, sitä seuranneesta sairastumisestaan ja maanpaostaan. Läsnä on myös <i>Käärmeenmunan </i>tuottaja Dino de Laurentiis. Yhteenvedossaan Donner pitää Bergmanin salaisuutena "hänen teknistä osaamistaan, herkkyyttään tajuta ihmisiä ja ilmapiirejä, kertojanlahjakkuuttaan, kykyään tarttua kiitävään hetkeen" ja lopettaa: "Mutta läpi kaiken Bergmanin töiden sisältämän nöyryytyksen, tappion, itsetuhon, tuskan ja epäilyn kulkee toivon säie, aavistus elämisen onnesta, sadun ja lumouksen valo" - mistä todisteena nähdään ote <i>Taikahuilun </i>(<i>Trollflöjten</i>, 1975) loppukohtauksesta.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
1. <i>Finale</i> / <i>Päätös</i> oopperasta <i>Die Zauberflöte</i> / <i>Taikahuilu</i>, KV 620<br />Säv. Wolfgang Amadeus Mozart, libretto Emanuel Schikaneder, ruots. Alf Henriksson <br />Es. Kuoro (playback), 1' 15".<br />Levytys:<br /><i>Trollflöjten</i>. Radiokören, Sveriges Radios Symfoniorkester, joht. Erik Ericson; SR-RecordsßXLP-1226-28, 1975.<br /><br />Huomautuksia: <br />Hedvig Eleonoran kirkon sisäkuvien yhteydessä kuullaan seurakunnan laulama virsikatkelma urkusäestyksellä (off), 0' 15". Tukholma-jaksoissa karusellimusiikkia ja torvisoittokuntamusiikkia, molempia 0' 20" (off). Elokuvan <i>Nattvardsgästerna</i> / <i>Talven valoa</i> kuvausdokumentin taustalla urkumusiikkia (off), 0' 40".<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
dokumentti
"Tämä uusi Donnerin Ingmar Bergman-kansio on edellistä vielä paljon kiintoisampi ja monipuolisemmin antoisa", vertaili Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 11.2.1978) ja jatkoi: "Donner esittelee ja erittelee Bergmanin ohjaajalaatua hyvin asiantuntevasti ja myös eräitä harvemmin, jos koskaan, ennen esitettyjä huomioita ja erikoispiirteitä siinä. Yhdessä erinomaista työtä tehneen Irma Tainan kanssa he ovat myös erittäin taitavasti sovittaneet osuvia otteita mukaan Bergmanin elokuvista; myös selostuksiin nimenomaan liittyviä ja juuri siten, että ne itsessäänkin valaisevat Bergmanin ohjaajapersoonallisuuden eri piirteitä. Kuvaukset ovat sinänsä hyviä ja antoisia, sekä vanhat että uudet." <br /><br />"Filmi on ikäänkuin laajennus edelliseen elokuvaan verrattuna", vertaili myös Pertti Lumirae (Suomen Sosialidemokraatti 11.2.1978): "Kohteen oma ääni ei ole uudessa elokuvassa niin hallitseva kuin edellisessä. [- -] Donnerin kiintymys ja arvonanto, jota hän tuntee kuvattavaansa kohtaan, tekee <i>The Bergman File </i>-elokuvasta paitsi runsaasti tietoa sisältävän myös syvästi ymmärtävän kuvallisen esseen tekijästä, joka on niin ehdottoman keskeinen uudelle skandinaaviselle elokuvalle." <br /><br />"Elokuva on selvästi tarkoitettu melko yleisluontoiseksi ja -tajuiseksi matkaoppaaksi Bergmanin maailmaan, ei miksikään asiantuntijaherkuksi", katsoi Sakari Toiviainen (Ilta-Sanomat 11.2.1978). "Donner käy läpi monia sellaisia perusasioita Bergmanista ja Ruotsista, jotka meistä tuntuvat itsestään selviltä, mutta eivät varmasti sitä kaikille ole. Toisaalta aihe on Donnerilla niin sormenpäissä, ettei hänen tarvitse pingottaa esiin mitään sellaisia ratkiviisaita ylitulkintoja joita kokemattomammilta helposti lipsahtaa. Elokuvanäytteiden valintaa jäin joiltakin osin ihmettelemään: ne eivät aina olleet kovin edustavia kyseisten elokuvien tai Bergmanin keskeisten aiheiden kannalta. Tässä mielessä Donnerin selostusteksti sanoi asiat selvemmin." <br /><br />"<i>The Bergman File </i>on sangen kiinnostava ja tietävä elokuva", koki myös Markku Tuuli (Katso 9/1978, 17/1979), samalla kun esitti varauksensa: "Donner on yrittänyt sekä Bergmanin haastattelulausunnoilla, katkelmilla Bergmanin elokuvista että omilla kommenteillaan välittää Bergmanilaisen maailman synnyn ja taustan, ja varsin hyvin hän siinä onnistuukin. Mutta ei kokonaan. Bergmanin vartalokuva jää hieman kapeaksi ja hajanaiseksi, ja Donnerin pyrkimykset mm. Bergmanin taustan ja elinympäristön kuvittamiseksi eivät asetu oikein paikoilleen. Esimerkiksi Fårön saaren karujen maisemien fyysinen ja psykologinen merkitys ei avaudu Donnerin käyttämän materiaalin puitteissa."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
Jörn Donner oli vuonna 1976 tuottanut ja ohjannut kolmesta puolen tunnin mittaisesta jaksosta koostuvan dokumenttielokuvan <i>Ingmar Bergmanin maailma</i> / <i>Tre scener med Ingmar Bergman</i>. Tämän dokumentin täydennykseksi valmistui kaksi vuotta myöhemmin <i>Bergman-kansio</i> / <i>The Bergman File</i>. Elokuvalla oli ajankohtaisuusarvoa sikäli, että veroepäselvyyksistä syytetty Bergman oli keväällä 1976 poistunut Ruotsista, omien sanojensa mukaan lopullisesti, ja aloittanut marraskuussa ensimmäisen ei-ruotsalaisen elokuvansa, saksankielisen <i>Käärmeenmunan </i>kuvaukset Münchenissä. <br /><br />Jörn Donnerin kaikkia tehtäviä ei ole määritelty elokuvan alkuteksteissä. Ensimmäisessä Bergman-elokuvassa Donner esiintyi haastattelijana, tällä kertaa hän toimii kertojana. Mukana on katkelmia useista Bergmanin vuosina 1953-1975 ohjaamista elokuvista. <br /><br /><i>Bergman-kansio </i>sai 30 000 markan laatutukipalkinnon ja leikkaaja Irma Taina tästä sekä elokuvasta <i>Miestä ei voi raiskata.</i> 4 000 markan elokuvataiteilijapalkinnon. Elokuvan ensi-ilta oli 16 mm:n kopiona 10.2.1978 helsinkiläisessä Diana-teatterissa. Muissa suurissa kaupungeissa <i>Bergman-kansiota </i>ei esitetty. Ainakin kahdeksan maata osti elokuvan televisiolevitykseen. <br /><br />Kansallisen audiovisuaalisen arkiston kokoelmissa ei ole elokuvan käsikirjoitusta, ainoastaan suomen- ja englanninkieliset selostustekstit.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
Ruotsi: Tukholma: Östermalm (<i>julkisivut</i>), Hedvig Eleonoran kirkko Östermalmstorgilla (<i>näkymä</i>), Stortorget Gamla Stanissa (<i>aukio</i>), Kungens Kurva (<i>liikenneväylät</i>), Staden mellan broarna (<i>näkymiä</i>), Stockholms Stadsteatern Folkets Husissa Norra Bantorgetilla (<i>sisäänkäynti</i>), Dramaten Nybroplanilla (<i>julkisivu</i>), Karlaplan 10 (<i>Bergmanin asuintalo</i>), Svenska Filminstitutet Borgvägen 1-5 (<i>julkisivu</i>), Cinematograph AB:n pääkonttori Floragatan 4 (<i>julkisivu</i>)<br /><br />Solna: Filmstaden Råsundassa (<i>entinen studiokaupunki</i>)<br /><br />Upsala: Trädgårdsgatan (<i>näkymä</i>), Tuomiokirkko (<i>sivunäkymä</i>), Svandammen Stadsträdgårdenissa (<i>joutsenlampi</i>)<br /><br />Fårö (<i>Fårön lautta, näkymiä, Bergmanin omistamia kiinteistöjä</i>)<br /> <br />Arild: kivikkoinen merenranta (<i>Viettelysten illan kuvauspaikka</i>)<br /><br />Göteborg: Göteborgs Stadsteatern Götaplatsenilla (<i>julkisivu</i>)<br /><br />Malmö: Malmö Stadsteater (<i>julkisivu</i>)<br /><br />Taalainmaa: hotelli Siljasborg (<i>julkisivu</i>), kirkkoja<br /><br /><br />Ranska: Cannes: Palais des festivals La Croisettella (<i>liputus</i>), Boulevard de la Croisette (<i>kyltti</i>), The Carlton Hotel La Croisette 58 (<i>julkisivu</i>), ranta (<i>näkymä</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
Saksan liittotasavalta: München: Bavaria Studios (<i>Käärmeenmunan lehdistötilaisuus 19.11.1976</i>)<br /><br /><br />Ruotsi: Tukholma: Hedvig Eleonoran kirkko Östermalmintorilla (<i>sisänäkymiä</i>), Dramaten Nybroplanilla (<i>teatterisali</i>)<br /><br /><br />Yhdysvallat: Los Angeles: hotelli Beverly Hillsissä (<i>Bergmanin lehdistötilaisuus 28.4.1976</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
Ruotsi: Tukholma: Svenska Filminstitutetin studiot, Filmhuset, Borgvägen 1-5 (<i>Bergmanin haastattelu</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
|
main_date |
1977-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[1977-01-01 TO 1977-12-31]
|
search_daterange_mv |
[1977-01-01 TO 1977-12-31]
|
author_facet |
Jörn Donner
Bo Blomberg
Tony Forsberg
Pirjo Honkasalo
Pertti Mutanen
Charlie Nykvist
John Olsson
Seppo Rintasalo
Mikael Stankowski
Lars Svanberg
Irma Taina
Heikki Valpola
Jörn Donner Productions Oy
Sveriges Radio TV-1 SR 1
Suomen elokuvasäätiö SES
|
id |
kavi.elonet_elokuva_118913
|
first_indexed |
2017-04-11T11:57:41Z
|
last_indexed |
2023-12-01T08:53:48Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">118913</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>The Bergman File</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="fin">Bergman-kansio</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="suomenkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="swe">Ingmar Bergman och hans filmer</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ruotsinkielinen nimi Ruotsissa">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="eng">The Bergman File</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="englanninkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="ger">Die Bergman-Akte</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="saksankielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="fre">The Bergman File</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ranskankielinen käännösnimi">translated</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>The Bergman File</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference elokuva-valmistumisvuodenlahde="lopputeksti">1977</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="käsikirjoitus" finna-activity-code="aus">aus</Activity><AgentName>Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuottaja" finna-activity-code="fmp">fmp</Activity><AgentName>Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="photographed by">Bo Blomberg</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>118914</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="photographed by">Tony Forsberg</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100418</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="photographed by">Pirjo Honkasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100406</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="photographed by">Pertti Mutanen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100545</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="photographed by">Charlie Nykvist</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>898097</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="photographed by">John Olsson</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>117862</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="photographed by">Seppo Rintasalo</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>107311</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="photographed by">Mikael Stankowski</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>117863</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="photographed by">Lars Svanberg</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>117864</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="film editor">Irma Taina</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100195</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="musiikki" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="musiikki" elokuva-elotekija-tehtava="musiikki">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="music composed by">Heikki Valpola</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100107</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänileikkaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänileikkaus" elokuva-elotekija-tehtava="äänileikkaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="sound editor">Irma Taina</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100195</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuotantosihteeri" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="tuotantosihteeri" elokuva-elotekija-tehtava="tuotantosihteeri">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="production secretary">Tuula Söderberg</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>111070</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-maare="selostaja">Jörn Donner</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100091</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Jörn Donner Productions Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>209334</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloosatuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10" finna-activity-text="osatuotantoyhtiö">E10</Activity><AgentName>Sveriges Radio TV-1 SR 1</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>213853</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-summa="10 300 mk">Suomen elokuvasäätiö SES</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710032</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-vuosi="1978" elokuva-elolevittaja-levitystapa="teatterilevitys">Jörn Donner Productions Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>209334</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="miksaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="miksaus" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="miksaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Tuomo Kattilakoski">Tuomo Kattilakoski</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100094</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Heikki Valpola" elokuva-elokreditoimatontekija-selitys="piano">Heikki Valpola</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100107</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Ingmar Bergman">Ingmar Bergman</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>108084</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="27.04.1979" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1" elokuva-elotelevisioesitys-katsojamaara="219 000">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="23.12.1983" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV1" elokuva-elotelevisioesitys-katsojamaara="105 000">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastuselin="VET" elokuva-tarkastus-tarkastusilmoitus="tarkastus" elokuva-tarkastus-tarkastusnro="86175" elokuva-tarkastus-formaatti="16 mm" elokuva-tarkastus-pituus="610 m" elokuva-tarkastus-kesto="0:55:55" elokuva-tarkastus-veroluokka="10 %" elokuva-tarkastus-ikaraja="S" elokuva-tarkastus-tarkastamolaji="5d Henkilö" elokuva-tarkastus-muuttiedot="Tarkastaja: Jerker A. Eriksson" elokuva-tarkastus-tarkastuttaja="Jörn Donner Productions Oy">CEN</ProductionEventType><DateText>09.02.1978</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>10.02.1978</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Diana</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Alankomaat</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Belgia</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Itävalta</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Luxemburg</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Ranska</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Ruotsi</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Saksan liittotasavalta</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="eloulkomaanmyynti"><ProductionEventType>PRL</ProductionEventType><Region><RegionName>Sveitsi</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="teatterikopioidenlkm"><ProductionEventType elokuva-teatterikopioidenlkm="1">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="katsojaluku"><ProductionEventType elokuva-katsojaluku="109">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>aikuistuminen</Term><Term>Bergman, Ingmar</Term><Term>elokuva-ala</Term><Term>elokuvaohjaajat</Term><Term>henkinen kasvu</Term><Term>hyvinvointivaltio</Term><Term>isovanhemmat</Term><Term>julkisuuden henkilöt</Term><Term>julkisuus</Term><Term>kaupungit</Term><Term>luova toiminta</Term><Term>luovuus</Term><Term>maanpako</Term><Term>maaseutu</Term><Term>menneisyys</Term><Term>näyttelijät</Term><Term>perhe-elämä</Term><Term>ruotsalaiset</Term><Term>suosio</Term><Term>taidefilosofia</Term><Term>taidekäsitykset</Term><Term>taiteellinen työ</Term><Term>veroviranomaiset</Term><Term>yhteiskunta</Term></SubjectTerms><Award>Elokuvatuotannon laatutuki 1978: 30 000 mk.<br />Valtion elokuvataiteilijapalkinto 1977: Irma Taina 4 000 mk (myös elokuvasta Miestä ei voi raiskata.).</Award><ContentDescription><DescriptionType>Synopsis</DescriptionType><DescriptionText>Jörn Donnerin käsikirjoittamassa ja ohjaamassa henkilödokumentissa <i>Bergman-kansio / The Bergman File</i> (1978) seurataan Ingmar Bergmanin elämää ja uraa lapsuudesta aina dokumentin tekoaikaan asti. Puolentoista tunnin mittainen dokumentti jakaantuu kolmeen osaan, joista ensimmäisen teemana on "Lapsuus ja murros", toisen "Filmikaupungista Fåröhön" ja kolmannen "Matka tietoisuuteen". Donner käyttää dokumenttinsa materiaalina myös katkelmia Bergmanin elokuvista.</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText>"Kuka on Ingmar Bergman?", kysyy Jörn Donnerin selostajanääni aluksi ja vastaa hänen olevan ruotsalainen kirjailija, teatteri-, ooppera- ja elokuvaohjaaja, joka tunnetaan ympäri maailman. Johdannon päätteeksi Donner sanoo esittävänsä elokuvassaan "joitakin dokumentteja Bergmanista, katkelmia bergmanilaisesta todellisuudesta". <br /><br />Tapaamme Bergmanin Münchenissa marraskuussa 1976, lehdistötilaisuudessa, joka on järjestetty <i>Käärmeenmunan </i>(<i>Das Schlangenei</i>, 1977) kuvausten alkajaisiksi. Läsnä ovat kuvaaja Sven Nykvist, näyttelijät Liv Ullmann, Erland Josephson, Gert Fröbe ja David Carradine, joka puhuu kiinnityksensä olosuhteista. <br /><br />Donner toteaa Bergmanin syntyneen 14.7.1918 ja kertoo hänen lapsuutensa kahdesta navasta: vanhempien kodista Tukholman Östermalmin porvariskaupunginosassa sekä isovanhempien kodista Upsalassa. Bergmanin isä oli hovisaarnaaja ja kirkko hallitsi myös perheen arkea, jota Ingmar jo lapsena pakeni teatterin maailmaan: hän rakensi nukketeatterin yhdessä veljensä kanssa, kirjoitti nukeille näytelmiä ja näytteli itsekin harrastajateatterissa. Ingmarin ensimmäinen käynti teatterissa vaikutti häneen niin voimakkaasti, että hän joutui olemaan useita päiviä poissa koulusta. <br /><br /><i>Kuiskausten ja huutojen </i>(<i>Viskningar och rop</i>, 1972) alkujakson kellomontaasi muistuttaa "menneen ajan tuoksuista, valosta ja hiljaisuudesta". Vuonna 1942 Bergman sai paikan Svensk Filmindustrin käsikirjoittajana: hän muokkasi muiden tekstejä, mutta teki myös alkuperäiskäsikirjoituksen Alf Sjöbergin <i>Kiihkoon </i>(<i>Hets</i>, 1944), joka "heijastaa nuoren Bergmanin kapinaa koulua ja auktoriteetteja vastaan". <br /><br />Donner puhuu ruotsalaisen yhteiskunnan kehityksestä hyvinvointivaltioksi yli 40 vuotta kestäneen sosialidemokraattien valtakauden myötä, mutta korostaa, että tästä Bergmanin elokuvat eivät kerro: hän on aina tähdännyt yksilön sisäiseen draamaan ja myöntää pystyvänsä kuvaamaan vain sitä minkä hän itse tuntee. <i>Viettelysten illan </i>(<i>Gycklarnas afton</i>, 1953) katkelman myötä Donner muistuttaa ruotsalaisten kriitikoiden teilanneen elokuvan. Vasta <i>Kesäyön hymyilyn </i>(<i>Sommarnattens leende</i>, 1955) esitys Cannesissa 1956 johti kansainväliseen menestykseen: kahden miespäähenkilönsä tavoin Bergman "oli pelannut venäläistä rulettia kohtalollaan", Donner kuvailee ja näyttää vastaavan kohtauksen elokuvasta. <i>Mansikkapaikan </i>(<i>Smultronstället</i>, 1957) aloittavan painajaisunijakson saatteeksi Donner kertoo Victor Sjöströmistä ja Bergmanin ihailusta tämän mykkäelokuvia kohtaan. <br /><br />Eräänä Bergmanin elokuvien voimanlähteenä Donner esittelee hänen käyttämänsä vakionäyttelijät - Gunnar Björnstrandin, Max von Sydowin, Harriet Anderssonin, Bibi Anderssonin, Liv Ullmannin - ja vakiokuvaaja Sven Nykvistin, sekä muistuttaa myös Bergmanin teatteriurasta, joka on merkinnyt turvallisuutta elokuvanteon epävarmuuden rinnalla. Dokumenttikatkelmia <i>Häpeän </i>(<i>Skammen</i>, 1968) kuvauksista Fårön saarella, jonne Bergman on rakentanut toisen kotinsa, seuraa kaksi otetta elokuvasta <i>Talven valoa </i>(<i>Nattvardsgästerna</i>, 1962), joka kuvattiin Taalainmaalla. <br /><br />Huhtikuussa 1976 Bergman kertoo Los Angelesissa lehdistölle Ruotsin veroviranomaisten ahdistelusta, pidätyksestään, sitä seuranneesta sairastumisestaan ja maanpaostaan. Läsnä on myös <i>Käärmeenmunan </i>tuottaja Dino de Laurentiis. Yhteenvedossaan Donner pitää Bergmanin salaisuutena "hänen teknistä osaamistaan, herkkyyttään tajuta ihmisiä ja ilmapiirejä, kertojanlahjakkuuttaan, kykyään tarttua kiitävään hetkeen" ja lopettaa: "Mutta läpi kaiken Bergmanin töiden sisältämän nöyryytyksen, tappion, itsetuhon, tuskan ja epäilyn kulkee toivon säie, aavistus elämisen onnesta, sadun ja lumouksen valo" - mistä todisteena nähdään ote <i>Taikahuilun </i>(<i>Trollflöjten</i>, 1975) loppukohtauksesta.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="musiikki"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_musiikki>1. <i>Finale</i> / <i>Päätös</i> oopperasta <i>Die Zauberflöte</i> / <i>Taikahuilu</i>, KV 620<br />Säv. Wolfgang Amadeus Mozart, libretto Emanuel Schikaneder, ruots. Alf Henriksson <br />Es. Kuoro (playback), 1' 15".<br />Levytys:<br /><i>Trollflöjten</i>. Radiokören, Sveriges Radios Symfoniorkester, joht. Erik Ericson; SR-RecordsßXLP-1226-28, 1975.<br /><br />Huomautuksia: <br />Hedvig Eleonoran kirkon sisäkuvien yhteydessä kuullaan seurakunnan laulama virsikatkelma urkusäestyksellä (off), 0' 15". Tukholma-jaksoissa karusellimusiikkia ja torvisoittokuntamusiikkia, molempia 0' 20" (off). Elokuvan <i>Nattvardsgästerna</i> / <i>Talven valoa</i> kuvausdokumentin taustalla urkumusiikkia (off), 0' 40".<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_musiikki></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>dokumentti</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="henkilödokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="taidedokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio>"Tämä uusi Donnerin Ingmar Bergman-kansio on edellistä vielä paljon kiintoisampi ja monipuolisemmin antoisa", vertaili Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 11.2.1978) ja jatkoi: "Donner esittelee ja erittelee Bergmanin ohjaajalaatua hyvin asiantuntevasti ja myös eräitä harvemmin, jos koskaan, ennen esitettyjä huomioita ja erikoispiirteitä siinä. Yhdessä erinomaista työtä tehneen Irma Tainan kanssa he ovat myös erittäin taitavasti sovittaneet osuvia otteita mukaan Bergmanin elokuvista; myös selostuksiin nimenomaan liittyviä ja juuri siten, että ne itsessäänkin valaisevat Bergmanin ohjaajapersoonallisuuden eri piirteitä. Kuvaukset ovat sinänsä hyviä ja antoisia, sekä vanhat että uudet." <br /><br />"Filmi on ikäänkuin laajennus edelliseen elokuvaan verrattuna", vertaili myös Pertti Lumirae (Suomen Sosialidemokraatti 11.2.1978): "Kohteen oma ääni ei ole uudessa elokuvassa niin hallitseva kuin edellisessä. [- -] Donnerin kiintymys ja arvonanto, jota hän tuntee kuvattavaansa kohtaan, tekee <i>The Bergman File </i>-elokuvasta paitsi runsaasti tietoa sisältävän myös syvästi ymmärtävän kuvallisen esseen tekijästä, joka on niin ehdottoman keskeinen uudelle skandinaaviselle elokuvalle." <br /><br />"Elokuva on selvästi tarkoitettu melko yleisluontoiseksi ja -tajuiseksi matkaoppaaksi Bergmanin maailmaan, ei miksikään asiantuntijaherkuksi", katsoi Sakari Toiviainen (Ilta-Sanomat 11.2.1978). "Donner käy läpi monia sellaisia perusasioita Bergmanista ja Ruotsista, jotka meistä tuntuvat itsestään selviltä, mutta eivät varmasti sitä kaikille ole. Toisaalta aihe on Donnerilla niin sormenpäissä, ettei hänen tarvitse pingottaa esiin mitään sellaisia ratkiviisaita ylitulkintoja joita kokemattomammilta helposti lipsahtaa. Elokuvanäytteiden valintaa jäin joiltakin osin ihmettelemään: ne eivät aina olleet kovin edustavia kyseisten elokuvien tai Bergmanin keskeisten aiheiden kannalta. Tässä mielessä Donnerin selostusteksti sanoi asiat selvemmin." <br /><br />"<i>The Bergman File </i>on sangen kiinnostava ja tietävä elokuva", koki myös Markku Tuuli (Katso 9/1978, 17/1979), samalla kun esitti varauksensa: "Donner on yrittänyt sekä Bergmanin haastattelulausunnoilla, katkelmilla Bergmanin elokuvista että omilla kommenteillaan välittää Bergmanilaisen maailman synnyn ja taustan, ja varsin hyvin hän siinä onnistuukin. Mutta ei kokonaan. Bergmanin vartalokuva jää hieman kapeaksi ja hajanaiseksi, ja Donnerin pyrkimykset mm. Bergmanin taustan ja elinympäristön kuvittamiseksi eivät asetu oikein paikoilleen. Esimerkiksi Fårön saaren karujen maisemien fyysinen ja psykologinen merkitys ei avaudu Donnerin käyttämän materiaalin puitteissa."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset>Jörn Donner oli vuonna 1976 tuottanut ja ohjannut kolmesta puolen tunnin mittaisesta jaksosta koostuvan dokumenttielokuvan <i>Ingmar Bergmanin maailma</i> / <i>Tre scener med Ingmar Bergman</i>. Tämän dokumentin täydennykseksi valmistui kaksi vuotta myöhemmin <i>Bergman-kansio</i> / <i>The Bergman File</i>. Elokuvalla oli ajankohtaisuusarvoa sikäli, että veroepäselvyyksistä syytetty Bergman oli keväällä 1976 poistunut Ruotsista, omien sanojensa mukaan lopullisesti, ja aloittanut marraskuussa ensimmäisen ei-ruotsalaisen elokuvansa, saksankielisen <i>Käärmeenmunan </i>kuvaukset Münchenissä. <br /><br />Jörn Donnerin kaikkia tehtäviä ei ole määritelty elokuvan alkuteksteissä. Ensimmäisessä Bergman-elokuvassa Donner esiintyi haastattelijana, tällä kertaa hän toimii kertojana. Mukana on katkelmia useista Bergmanin vuosina 1953-1975 ohjaamista elokuvista. <br /><br /><i>Bergman-kansio </i>sai 30 000 markan laatutukipalkinnon ja leikkaaja Irma Taina tästä sekä elokuvasta <i>Miestä ei voi raiskata.</i> 4 000 markan elokuvataiteilijapalkinnon. Elokuvan ensi-ilta oli 16 mm:n kopiona 10.2.1978 helsinkiläisessä Diana-teatterissa. Muissa suurissa kaupungeissa <i>Bergman-kansiota </i>ei esitetty. Ainakin kahdeksan maata osti elokuvan televisiolevitykseen. <br /><br />Kansallisen audiovisuaalisen arkiston kokoelmissa ei ole elokuvan käsikirjoitusta, ainoastaan suomen- ja englanninkieliset selostustekstit.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="1978/2">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kuvausaika"><ProductionEventType elokuva-kuvausaika="1977<p><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ulkokuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_ulkokuvat>Ruotsi: Tukholma: Östermalm (<i>julkisivut</i>), Hedvig Eleonoran kirkko Östermalmstorgilla (<i>näkymä</i>), Stortorget Gamla Stanissa (<i>aukio</i>), Kungens Kurva (<i>liikenneväylät</i>), Staden mellan broarna (<i>näkymiä</i>), Stockholms Stadsteatern Folkets Husissa Norra Bantorgetilla (<i>sisäänkäynti</i>), Dramaten Nybroplanilla (<i>julkisivu</i>), Karlaplan 10 (<i>Bergmanin asuintalo</i>), Svenska Filminstitutet Borgvägen 1-5 (<i>julkisivu</i>), Cinematograph AB:n pääkonttori Floragatan 4 (<i>julkisivu</i>)<br /><br />Solna: Filmstaden Råsundassa (<i>entinen studiokaupunki</i>)<br /><br />Upsala: Trädgårdsgatan (<i>näkymä</i>), Tuomiokirkko (<i>sivunäkymä</i>), Svandammen Stadsträdgårdenissa (<i>joutsenlampi</i>)<br /><br />Fårö (<i>Fårön lautta, näkymiä, Bergmanin omistamia kiinteistöjä</i>)<br /> <br />Arild: kivikkoinen merenranta (<i>Viettelysten illan kuvauspaikka</i>)<br /><br />Göteborg: Göteborgs Stadsteatern Götaplatsenilla (<i>julkisivu</i>)<br /><br />Malmö: Malmö Stadsteater (<i>julkisivu</i>)<br /><br />Taalainmaa: hotelli Siljasborg (<i>julkisivu</i>), kirkkoja<br /><br /><br />Ranska: Cannes: Palais des festivals La Croisettella (<i>liputus</i>), Boulevard de la Croisette (<i>kyltti</i>), The Carlton Hotel La Croisette 58 (<i>julkisivu</i>), ranta (<i>näkymä</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_ulkokuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="sisakuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_sisakuvat>Saksan liittotasavalta: München: Bavaria Studios (<i>Käärmeenmunan lehdistötilaisuus 19.11.1976</i>)<br /><br /><br />Ruotsi: Tukholma: Hedvig Eleonoran kirkko Östermalmintorilla (<i>sisänäkymiä</i>), Dramaten Nybroplanilla (<i>teatterisali</i>)<br /><br /><br />Yhdysvallat: Los Angeles: hotelli Beverly Hillsissä (<i>Bergmanin lehdistötilaisuus 28.4.1976</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_sisakuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="studiot"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_studiot>Ruotsi: Tukholma: Svenska Filminstitutetin studiot, Filmhuset, Borgvägen 1-5 (<i>Bergmanin haastattelu</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_studiot></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="arkistoaineisto"><ProductionEventType elokuva-arkistoaineisto="(<i>elokuvat</i>): Ruotsi: Fårö (<i>dokumenttikatkelmia elokuvan Häpeä kuvauksista</i>)<br /><br />Mariefred: Taxinge-Näsbyn kartano (<i>dokumenttikatkelmia elokuvan Kuiskauksia ja huutoja kuvauksista</i>)<br /><br />(<i>valokuvat</i>): Tukholma: Jungfrugatan vuosisadan alussa, Artillerigården, Hedvig Eleonoran kirkko Östermalmstorgilla (<i>näkymiä</i>)<br /><br />Vansbro: Åkerblomin huvila Våroms Dufnäsissä (<i>Karin Bergman lapsineen rappusilla</i>)<br /><br /> <br />Ranska: Pariisi: hotelli George V:n edusta 3 1 Avenue George V (<i>Bergmanit poistumassa hotellista</i>)<br /><br /><br />(<i>valokuvat</i>): Ruotsi: Tukholma: Hedvig Eleonoran seurakunnan pappila Storgatan 7 (<i>Bergmanin lapsuudenkoti</i>), Hedvig Eleonoran kirkko Östermalmstorgilla (<i>kattokoristelut, Erik Bergman saarnastuolissa</i>), koulu (<i>Bergman pulpetissa</i>)<br /><br />Kohdentamaton arkistomateriaali (<i>elokuvat</i>): Kuiskauksia ja huutoja (<i>myös valokuvin</i>), Viettelysten ilta (<i>myös valokuvin</i>), Kesäyön hymyilyä (<i>myös valokuvin</i>), Mansikkapaikka (<i>myös valokuvin</i>), dokumenttikatkelmia elokuvan Talven valoa kuvauksista, Talven valoa, Taikahuilu<br /><br />Kohdentamaton arkistomateriaali (<i>valokuvat</i>): Ingmar Bergman -valokuvia, Gunnar Björnstrandin, Max von Sydowin, Harriet Anderssonin, Bibi Anderssonin, Liv Ullmannin roolivalokuvia, lukuharjoituskuva, Sven Nykvist -valokuvia, Ingmar Bergman ohjaa teattereissa, Kuin kuvastimessa -elokuvan mainoskuvia, valokuvasikermä Bergmanista eri tilaisuuksissa, mainoskuvasikermä Bergmanin elokuvista<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="väri" elokuva-alkupvarijarjestelma="Eastmancolor" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-kuvasuhde="1,37:1" elokuva-alkupkesto="55 min 55 s" elokuva-alkuppituus="610 m" elokuva-laji1fin="lyhyt" elokuva-tuotantokustannukset="170 000 mk">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">118913</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
1977
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
Bergman, Ingmar
aikuistuminen
elokuva-ala
elokuvaohjaajat
henkinen kasvu
hyvinvointivaltio
isovanhemmat
julkisuuden henkilöt
julkisuus
kaupungit
luova toiminta
luovuus
maanpako
maaseutu
menneisyys
näyttelijät
perhe-elämä
ruotsalaiset
suosio
taidefilosofia
taidekäsitykset
taiteellinen työ
veroviranomaiset
yhteiskunta
|
genre_facet |
dokumentti
henkilödokumentti
taidedokumentti
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT donnerjörn bergmanfile
AT donnerjörn thebergmanfile
|
geographic_facet |
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100091
kavi.elonet_henkilo_100094
kavi.elonet_henkilo_100107
kavi.elonet_henkilo_100195
kavi.elonet_henkilo_100406
kavi.elonet_henkilo_100418
kavi.elonet_henkilo_100545
kavi.elonet_henkilo_107311
kavi.elonet_henkilo_108084
kavi.elonet_henkilo_111070
kavi.elonet_henkilo_117862
kavi.elonet_henkilo_117863
kavi.elonet_henkilo_117864
kavi.elonet_henkilo_118914
kavi.elonet_henkilo_898097
kavi.elonet_yhtio_209334
kavi.elonet_yhtio_213853
kavi.elonet_yhtio_710032
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100091###aus
kavi.elonet_henkilo_100091###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_100091###drt
kavi.elonet_henkilo_100091###fmp
kavi.elonet_henkilo_100091###rce
kavi.elonet_henkilo_100094###miksaus
kavi.elonet_henkilo_100107###mus
kavi.elonet_henkilo_100107###musiikki
kavi.elonet_henkilo_100195###flm
kavi.elonet_henkilo_100195###äänileikkaus
kavi.elonet_henkilo_100406###cng
kavi.elonet_henkilo_100418###cng
kavi.elonet_henkilo_100545###cng
kavi.elonet_henkilo_107311###cng
kavi.elonet_henkilo_108084###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_111070###tuotantosihteeri
kavi.elonet_henkilo_117862###cng
kavi.elonet_henkilo_117863###cng
kavi.elonet_henkilo_117864###cng
kavi.elonet_henkilo_118914###cng
kavi.elonet_henkilo_898097###cng
kavi.elonet_yhtio_209334###fds
kavi.elonet_yhtio_209334###fmp
kavi.elonet_yhtio_213853###fmp
kavi.elonet_yhtio_710032###fnd
|
main_date_str |
1977
|
title_sort |
bergman file
|
format_ext_str_mv |
0/Video/
1/Video/Short/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1788833102913601537
|